Wie werkt/doet studie in de Jeugdzorg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:32

Uthrick schreef:
Oke, laat ik het dat wat minder mild brengen: Ik zie het niet zitten om te werken met mensen die kwijlend/spastisch in een rolstoel zitten en waar geen gesprek mee te voeren is. Ik bedoel dus écht geestelijk gehandicapt, verstandelijk beperkt vind ik anders.

Mij beledig je niet hoor, en ik snap ook wel wat je bedoelt. Maar toch, voor de goede orde: spasticiteit heeft niets met je geestelijke vermogens te maken, idem voor een rolstoel. Lichamelijke handicap hangt soms samen met een verstandelijke handicap, maar ook vaak genoeg niet. (En maar al te vaak worden mensen met alleen een lichamelijke handicap daarom onderschat en vreemd behandeld, terwijl ze misschien net zo goed een HBO-opleiding doen.)

En aan de andere kant, je moet het soms ook ervaren om te weten wat je aanspreekt en wat niet. In het begin vond ik het ook ingewikkeld, maar nu merk ik dat ik het makkelijker vind om juist met de mensen met wat grotere verstandelijke achterstand om te gaan (maar ik heb bijvoorbeeld ook gemerkt dat mijn hart wel bij de jongere kinderen ligt, en minder bij de volwassenen.)
Dat moet je soms gewoon maar meemaken, het kan heel verrassend zijn, ook voor jezelf.

(Wat betreft de 'mensen met mogelijkheden' - het is mij ten enen male onduidelijk wat de 'mogelijkheden' van iemand met een niveau van een 1- of 2-jarige zijn. Op een bepaald moment is het ook gewoon goed, de mensen zijn goed zoals ze zijn en daar moet je niet te veel mee lopen prutsen. Ik vind het belangrijker dat ze lekker in hun vel zitten - ook als dat hier en daar wat minder mogelijkheden oplevert.)

Anoniem

Re: Wie werkt/doet studie in de Jeugdzorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:50

Ben ik met je eens hoor Shadow :j
Maar ik bedenk de termen ook niet :D

Vroeger waren het mongooltjes of imbecielen toen werden ze verstandelijk gehandicapt, daarna waren ze verstandelijk beperkt en tegenwoordig zijn het mensen met mogelijkheden...
(en dat laatste heeft uiteraard alles te maken met de omgekeerde-intergratie hype die momenteel heerst, zo veel mogelijk bewoners van het terrein af, of ze het nu aan kunnen of niet, om daar maar mooie villa's te bouwen. En de 'moeilijkste gevallen' blijven op het terrein, gezellig omringd met gewone mensen met auto's en honden en kinderen. *jeej* )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:56

Kanelly schreef:
. En de 'moeilijkste gevallen' blijven op het terrein, gezellig omringd met gewone mensen met auto's en honden en kinderen. *jeej*

Die vervolgens lopen te klagen op het effect van al die mongolen op hun leefomgeving (nee, ik verzin het niet...).

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:57

Ik studeer Psychologie (op universitair niveau) en wil mogelijk ook de richting van Jeugdzorg op :) Dus da's ook nog een mogelijkheid, zeker wanneer je de beleids- of behandelkant op wilt :)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 22:08

Mijn moeder heeft jarenlang in een gezinsvervangend tehuis gewerkt voor mensen met een verstandelijke beperking(Tjah, laat ik het maar even zo noemen dan, dan weet iedereen wat ik bedoel)
Ze was daar groepsleider en werkte daar toen mijn zus en ik nog jong waren. Dat gezinsvervangend tehuis had een vrij open instelling voor de kinderen van de medewerkers. Natuurlijk liepen we niet in en uit en moesten mijn ouders oppas regelen toen wij nog jonger waren en zij beide moesten werken. Toch ben ik daar vaak genoeg binnen geweest en vanaf mijn 12e ofzo mocht/ging ik ook mee als een soort van extra hulpje als ze met een grote groep op dagtocht gingen maken of naar een evenement. Het is zelf 2 keer voorgekomen dat mijn vader met oud&nieuw dienst (ziekenhuis) had en dus niet thuis was.
Mijn zus en ik waren al ouder en zouden na 00:00 naar een oud&nieuwfeest gaan en mijn moeder had dienst in het gezinsvervangend tehuis. Mijn zus en ik zijn daar toen van 18:00 geweest, meegegeten en gefeest met de bewoners en rond 00:30 gingen we dan naar het feest. Inmiddels is mijn moeder ambulant hulpverlener en jobcoach maar zijn mn ouders nog wel gast/logeer ouders voor 2 jongens met het syndroom van down. Door deze dingen weet ik dat mensen met een verstandelijke beperking hele leuke lieve mensen (kunnen) zijn maar ook dat het niet in mijn straatje ligt om veel/vaak met hen te werken als bijvoorbeeld groepsleider.
Ik heb het dus wel geprobeerd, maar het is echt niet mijn ding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:24

geen zin om alles te lezen.
werkzaam in de jeugdhulpverlening,op zich supergaaf.
maar wegens omstandigheden stap ik eruit.
voor eventuele vragen pb.

verkijk je er niet op en bekijk goed het beleid van de instelling ;)

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:26

Ik ben derdejaars (bijna vierdejaars) studente creatieve therapie beeldend. Heb mijn stage in een psychiatrisch ziekenhuis voor kinderen en jeugdigen gelopen op verschillende afdelingen (behandel, crisis en observatie). Ik werkte met jongeren van 12 t/m 18 jaar. Heb er onwijs veel van geleerd! ik hoop ook binnen deze doelgroep mijn baan te kunnen vinden. Ik vind het geweldig en ik hoop hier volgend jaar ook een baan in te kunnen vinden (hoewel, als C.T.'er het wel erg lastig schijnt te zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 00:00

@ Wendy, I know.... zo gaat het hier ook...

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 09:33

Oké, ik ben een sollicitatiebrief aan het schrijven (tjah... toch handig om een baan te hebben als ik de studie in deeltijd wil doen en dus een leerbedrijf nodig heb ;) ) Is er iemand die de brief wil nakijken en eventueel kan aanvullen/annpassen voordat ik hem verstuur?

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:26

Ik lees even mee, ben ook aan het overwegen om spw-jeugdzorg te gaan doen volgend jaar. Maar ook ik zit vast aan vaste lasten en een huis dus dat zou dan BBL gaan worden. Ben nu een beetje aan het kijken bij welke instanties ik zou kunnen stagelopen eventueel.

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:44

Ik doe opleiding mmz niveau 4 en wil zelf richting gz maar zit met veel mensen in de klas die jeugdzorg doen.
Hun lopen er erg tegen aan dat er zo weinig stage plekken zijn binnen de jeugdzorg en veel stage plekken op zoek zijn naar hbo studenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:46

grappig,want bij ons komen we maar niet aan een stagiair..
moet er wel bijzeggen dat je bij ons moet beschikken over rijbewijs,maar toch...

aquina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:58

ik heb geleerd voor opvoeder en werk nu in een instelling voor personen met een mentale beperking.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:57

Ik ga waarschijnlijk met mijn huidige studie stoppen om volgend jaar pedagogische wetenschappen te doen. Volgende week waarschijnlijk eerst een middagje met een orthopedagoog meelopen, om een beetje een beeld te krijgen wat het werk inhoudt. Ik ga dit topic maar eens meelezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 01:22

ik wil wel zeggen dat ze je het in het begin moeilijk maken, tenminste toen ik anderhalf jaar lang uit huis woonde maakten wij het sommigen zo moeilijk.
vooral invallers waren de pinarie.

als ik eraan terugdenk best aso maar veel succes als je het doen gaat ;)