Mijn moeder heeft borstkanker..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Re: Mijn moeder heeft borstkanker..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:32

Lieve K_im,

Een paar jaar terug heb ik precies hetzelfde meegemaakt.
Ook mijn moeder ontdekte dus een knobbeltje in haar borst en bij ons in de familie zit het wss in de vrouwenlijn, dus we wisten gelijk al dat het kanker zou zijn. Dit klopte ook.
Gelukkig waren ze er, net als jouw moeder, optijd bij en ze is dus in behandeling geweest. Ze is er nu helemaal vanaf.
Het was wel even een rare onzekere periode, maar het is hier allemaal goedgekomen.

Sterkte de komende tijd en ik hoop ook voor jullie op een goede afloop :)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:40

Heel veel sterkte hiermee zeg :(:)
maar kanker hoeft tegenwoordig inderdaad niet meer het einde te betekenen .. een meisje dat ik ken, kreeg vorig jaar rond deze tijd nog chemo en is nu geslaagd in haar 6e jaar, kankervrij.. zij had wel botkanker.

Je moeder zal er wel sterker uitkomen en ik denk dat ze ook niet meer zal roken erna.
Sterkte .. :+:

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:43

Bah, wat afschuwelijk.. Maar er zijn heel veel mensen die genezen van kanker, en jullie zijn er vroeg bij!

Sterkte.. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:44

Hee kim..
Heel veel sterkte, het hoeft echt niet het einde te betekenen.. Het is heel erg fijn dat jullie er al zo vroeg bijwaren..
Ik duim voor een goede afloop!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:05

Allereerst sterkte!
Ik weet wat het is. Mijn moeder heeft het ook al twee maal gehad. Tussen beide keren zat 10 jaar en volgens de doktoren heeft de tweede keer niets te maken gehad met de eerste keer en was het geen uitzaaiing. Ze heeft gewoon twee keer pech gehad. De eerste keer kwam het aan het licht bij de eerste keer dat ze voor het bevolkingsonderzoek een mammografie liet maken. Toen was het een al wat grotere tumor en bleken haar lymfeklieren ook aangedaan. Ze heeft toen chemo en bestraling gehad. De tweede keer werd de tumor al snel ontdekt, bleken haar lymfeklieren schoon en hoefde ze na de operatie geen chemo of bestralingen meer. Dit is inmiddels alweer 3 1/2 jaar geleden en het gaat nog steeds goed.

Borstkanker kan erfelijk zijn, maar dat hoeft niet. Het is hoe dan ook een veel voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. 1 op de 9 vrouwen krijgt ooit borstkanker en als het in je familie voorkomt heb je statistisch gezien een nog grotere kans om het te krijgen. Het beste kun je met je huisarts bespreken wat in jouw geval het beste is om je borsten te controleren.

Lalidan schreef:
Ach meis, wat ontzettend naar zeg. Ik kan me de schrik nog goed herinneren dat ik thuiskwam van vakantie en hoorde dat mijn moeder borstkanker had.... Gelukkig is het met haar helemaal goed gekomen, al waren er een paar tegenslagen. Overigens heeft mijn moeder verder geen bestralingen of chemo's gehad, dus ook dat hoeft niet altijd.
Ik duim voor jullie dat het bij jullie ook meevalt allemaal.

Als er verdenking van erfelijkheid is, kan je moeder zich laten testen. Als blijkt dat zij het gen heeft, kan jij je ook laten testen. Dan zijn er mogelijkheden om je vaker te laten onderzoeken, ipv het standaard onderzoek vanaf 35 jaar, maar je kan ook nadenken over preventieve (dramatische) oplossingen. Dat is iets om over na te denken, maar dat kan later ook nog. Gezien je leeftijd hoef jij je op dit moment nog niet veel zorgen te maken, en je hebt denk ik momenteel wel genoeg aan je hoofd.

Heel veel sterkte de komende tijd!

Edit: borstkanker kan genetisch bepaald zijn, maar kan ook ontstaan zoals veel soorten kanker: min of meer spontaan. Roken oid hoeven er niet altijd mee te maken te hebben. Maar van borstkanker is bekend dat het vaak erfelijk is.

Is pas vanaf 50 jaar. ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:22

Oprtalj schreef:
Is pas vanaf 50 jaar.

:o Klopt helemaal. Was even in de war geloof ik.... :o

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:37

Jeetje meis, dat is even schrikken zeg :oo
Gelukkig hebben ze het wel vroeg ontdekt en is borstkanker tegenwoordig 1 van de beter behandelbare vormen van kanker.
Toch zal het een spannende en zware periode voor jullie worden, ik zal hier in ieder geval heel hard voor jullie en vooral voor je moeder duimen!
Mijn Tante heeft donderdag de strijd tegen kanker verloren, maar zij had longkanker ;(

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:41

Bedankt voor alle lieve berichtjes.. :)

Ik had het idd gelezen Lotte, van je tante.. Nog heel veel sterkte met dit verlies.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:46

Das even schrikken!
Gelukkig waren ze er snel bij, maar toch zal het een moeilijke periode voor jullie worden!
Mijn tante heeft ook borstkanker en heeft net alle kuren gehad, het gaat erg goed met haar en dat is een hele opluchting voor onze familie.
Heel veel sterkte gewenst! :(:)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 21:22

Nadat er gisteren en vandaag nog meer onderzoeken hebben plaats gevonden.. Zijn ze er achter gekomen dat er wel meerdere plekjes zijn! In haar rechterborst zit nog iets, waarvan ze verder nog niets weten, aan de linkerkant zitten 2 kwaadaardige plekker en bij haar oksel ook!

Operatie van morgen gaat niet door. Ze hebben vadaag verschillende puncties gedaan, om alles verder te onderzoeken. En de uitslag krijgt ze waarschijnlijk pas maandag. Dus dat is dan afwachten. De operatie wordt in ieder geval niet borstbesparend, alles gaat eraf! Wel kunnen ze direct implantaten erin doen, mocht ze dit willen..

Helaas, heel slecht nieuws dus :'(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:25

jeetje afschuwelijk dit, sterkte en beterschap.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:32

He bah meis, ik wens jou en je moeder heel veel sterkte en hopen dat het meevalt :(:)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:33

oh wat erg heel veel sterkte! mijn buurvrouw heeft het vorige week ook te horen gekregen. ze word morgen geopeerd en dan een maand lang iedere dag bestralen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 21:44

mijn moeder zou ook morgen worden gopereerd, maar helaas.. Er is meer gevonden..

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:55

Héeeeel veel sterkte meid!!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:52

Hee meis, lees je berichtje net pas.
Wat poedersuiker zeg, heeel veel sterkte, vooral voor je moeder
en wij gaan duimen voor haar, het moet gewoon goed komen!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 12:31

Gelukkig, goed nieuws!

Afgelopen dinsdag vertelde mijn moeder mij dus dat er meerdere plekken gevonden waren en alles er dus afgehaald moest worden. Nou had ze het of verkeerd verteld, of ik verstond het verkeerd. Maar uit de puncties is gebleken dat het dus allemaal helemaal niets is.. Alleen dat ene plekje is nog steeds kwaadaardig en zal worden weggehaald, maar dat andere valt dus allemaal mee. Gelukkig!

Donderdag moet ze naar het ziekenhuis, waar ze geopereerd zal worden.. En daar zal ze dan 4 daagjes moeten blijven.

Wat een opluchting!

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:35

Kim, wat erg!
Heel veel sterkte, het komt vast allemaal weer goed.
tegenwoordig is het zo goed te behandelen!
Bij mijn moeder werd het vorig jaar ook ontdekt. Ik was helemaal in paniek want mijn vader is 7 jaar geleden overleden aan kanker.
Maar gelukkig hebben ze haar snel kunnen helpen en is alles goed gegaan.
Nu moet ze nog wel eens injectie's halen en controle's doen, maar alles is weer goed.
Het is nou een maal een rot ziekte -:(-
Nogmaals sterkte, natuurlijk ook voor je familie en mama! :(:)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:42

Heel veel sterkte hiermee de komende tijd. Je zal je moeder wel veel moeten helpen na de operatie.
Mijn zus heeft borstkanker gekregen nadat ze 11jaar kankervrij was. De borst is nu geamputeerd (dat is super netjes gedaan maar toch een beetje een eng/raar gezicht) en nu heeft ze nog chemo's nodig.

Blijf lekker leuke dingen doen met je moeder en blijf positief!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:45

Jeetje, ook al zijn ze er vroeg bij, je krijgt toch een enorme klap! Wens jullie heel veel sterkte en succes toe! :(:)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:00

Wat heerlijk zeg, dat het toch minder slecht nieuws blijkt te zijn! wat een opluchting :D maar wens je mams maar heel veel succes met de operatie :(:)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 09:42

Ik dacht dus dat het vandaag zou gebeuren.. Duurt het nog een week! Ze hebben eerder geen plek.

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:43

Heey Kim!

Allereerst heel veel sterkte ook voor je moeder en de rest van je familie, jullie zullen de komende tijd heel veel steun aan elkaar hebben! Mijn tip is maak er de beste tijd van die je kunt maken! Je moeder zal ong een aantal weken moeten herstellen van de operatie en daarna zal het aan de behandeling liggen hoe het zal gaan, maar ga lekker leuke dingen doen als ze zich goed voelt.

Ze zal zich nog een lange tijd best goed voelen. De tante van mn vriend heeft exact hetzelfde als jou moeder en zij doet gewoon alles wat ze normaal ook deed alleen wat rustiger aan. Ze heeft nog 3 kleine kids ook en ze geniet daar ultiem van! Moeten jullie ook doen, lekker genieten van elkaar.

wat betreft jou schok, dat begrijp ik heel goed. Twee jaar geleden werd er bij mn vader ook kanker geconstateerd, ik was helemaal van de wereld. Maar praat met elkaar en probeer niets te verkroppen. Ga anders naar de psycholoog vanuit het ziekenhuis, heb ik ook gedaan, zij kunnen je heel goed helpen.

Om je wat moed te geven, ze hadden mijn vader nog geen 3 maanden gegeven en gisteravond heb ik hem gewoon een kus gegeven dus ze kunnen mensen tegenwoordig echt goed helpen! Daarnaast heeft de moeder van mn vriend ook nog 15 geleefd met borstkanker dus het komt echt wel goed, hoe dan ook meis!

Hou moed en geniet van elkaar!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 10:58

misschien een beetje een late reactie, maar bedankt :)

Gisterochtend, heel vroeg (rond 6 uur) is mijn moeder naar het ziekenhuis gegaan. En is geopereerd. In de avond heb ik haar even aan de telefoon gehad en vertelde ze me dat de operatie goed is gegaan. Gelukkig..!

Vandaag ga ik even langs.. Ben wel wat zenuwachtig..

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:02

Sterkte meid! :(:)

Gelukkig zijn jullie er vroeg bij, en kunnen ze tegenwoordig heel veel doen aan (borst)kanker.

Fijn dat de operatie in ieder geval goed is gegaan!

Veel beterschap voor je moeder!