Allereerst sterkte!
Ik weet wat het is. Mijn moeder heeft het ook al twee maal gehad. Tussen beide keren zat 10 jaar en volgens de doktoren heeft de tweede keer niets te maken gehad met de eerste keer en was het geen uitzaaiing. Ze heeft gewoon twee keer pech gehad. De eerste keer kwam het aan het licht bij de eerste keer dat ze voor het bevolkingsonderzoek een mammografie liet maken. Toen was het een al wat grotere tumor en bleken haar lymfeklieren ook aangedaan. Ze heeft toen chemo en bestraling gehad. De tweede keer werd de tumor al snel ontdekt, bleken haar lymfeklieren schoon en hoefde ze na de operatie geen chemo of bestralingen meer. Dit is inmiddels alweer 3 1/2 jaar geleden en het gaat nog steeds goed.
Borstkanker kan erfelijk zijn, maar dat hoeft niet. Het is hoe dan ook een veel voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. 1 op de 9 vrouwen krijgt ooit borstkanker en als het in je familie voorkomt heb je statistisch gezien een nog grotere kans om het te krijgen. Het beste kun je met je huisarts bespreken wat in jouw geval het beste is om je borsten te controleren.
Lalidan schreef:Ach meis, wat ontzettend naar zeg. Ik kan me de schrik nog goed herinneren dat ik thuiskwam van vakantie en hoorde dat mijn moeder borstkanker had.... Gelukkig is het met haar helemaal goed gekomen, al waren er een paar tegenslagen. Overigens heeft mijn moeder verder geen bestralingen of chemo's gehad, dus ook dat hoeft niet altijd.
Ik duim voor jullie dat het bij jullie ook meevalt allemaal.
Als er verdenking van erfelijkheid is, kan je moeder zich laten testen. Als blijkt dat zij het gen heeft, kan jij je ook laten testen. Dan zijn er mogelijkheden om je vaker te laten onderzoeken, ipv het standaard onderzoek vanaf 35 jaar, maar je kan ook nadenken over preventieve (dramatische) oplossingen. Dat is iets om over na te denken, maar dat kan later ook nog. Gezien je leeftijd hoef jij je op dit moment nog niet veel zorgen te maken, en je hebt denk ik momenteel wel genoeg aan je hoofd.
Heel veel sterkte de komende tijd!
Edit: borstkanker kan genetisch bepaald zijn, maar kan ook ontstaan zoals veel soorten kanker: min of meer spontaan. Roken oid hoeven er niet altijd mee te maken te hebben. Maar van borstkanker is bekend dat het vaak erfelijk is.
Is pas vanaf 50 jaar.