is dit normaal? (verlangen naar baby)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Re: is dit normaal? (verlangen naar baby)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:24

Zelf vind ik het ook jong, maar ik ben zelf dan ook 'al' 25 en nog druk met studies, carriere maken, etc. Een jaar een relatie en dan al een kind vind ik ook vrij kort, maar ook daar ben ik enigzins van terug aan het komen na een relatie van 10 jaar die uiteindelijk toch niet levensvatbaar bleek, helaas.

Op een dergelijke jonge leeftijd een grote kinderwens hebben, kan. Maar ik zou je wel willen adviseren om eerst je eigen leven op orde te hebben. Een eigen huis, geen kamertje maar een huis, en samenwonen. Samenwonen is héél anders dan 'een relatie hebben'. Wat je ook niet moet vergeten is dat straks je hele leven om dat kind gaat draaien en dat de komende 15 jaar nog zeker zo blijft. Temeer omdat je vriend nogal eens weg zal zijn en je er dan alleen voor staat...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:01

Natuurlijk is een kinderwens niet vreemd op die leeftijd. Er zijn zoveel vrouwen die het hebben. Ik wilde ook altijd vroeg kinderen.

Wij hebben netjes gewacht todat ik 25 was en mijn vriend 23, en we een huis hadden gekocht, alleen toen bleek na lange tijd proberen en een lang ziekenhuistraject dat we dus helemaal niet zo makkelijk zwanger kunnen worden... die had ik niet zien aankomen...
Nu ben ik ondertussen 27 en moet ik me erbij neerleggen dat mijn kinderwens misschien wel nooit uitkomt. En wonder boven wonder, begin ik steeds meer de positieve kanten te zien van een kinderloos bestaan :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:09

Ik kom via mijn werk regelmatig in aanraking met jonge (tiener)moeders. Ik zal geen oordeel uitspreken, maar misschien is het goed om je zelf de vraag te stellen hoe je leven er praktisch uit gaat zien als je kind bijvoorbeeld een jaar oud is. Waar ga je wonen, met wie, wat ga je de hele dag doen (letterlijk; van 0 tot 24 uur), hoeveel geld heb je te besteden - en wat kun je daar dan mee doen.
Bedenk ook 3 dingen die je op dit moment erg leuk vindt om te doen en bekijk of dat ook nog kan als je een kind hebt. Als je helemaal geen leuke dingen kunt bedenken is het ook duidelijk...neem dan vooral géén kind :D .

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:09

Vind het persoonlijk vrij jong om al zo'n sterke kinderwens te hebben maar iedereen is natuurlijk anders.
Ik ben nu bijna 33 en mijn vriend 34. Ooit willen we wel kinderen maar voorlopig echt nog niet. Daar hebben we gewoon geen tijd voor en we willen eerst nog een poosje van elkaar genieten. Beiden hebben we eigen bedrijven en dan is een kind ook niet zo heel makkelijk in te passen. Ik wil en kan bijvoorbeeld niet minder gaan werken.. Voor hem is dit ook geen optie. Een kind uitbesteden elke dag willen we ook niet. Dus voorlopig wachten wij er nog maar eventjes mee.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:21

Nuage schreef:
Nu ben ik ondertussen 27 en moet ik me erbij neerleggen dat mijn kinderwens misschien wel nooit uitkomt. En wonder boven wonder, begin ik steeds meer de positieve kanten te zien van een kinderloos bestaan :)

Een kinderloos bestaan kan inderdaad prettig zijn :) Een ex-collega en zijn vrouw hebben daar ook heel bewust voor gekozen en als ik dan zie wat voor een leven zij leiden... Heerlijk. :)

Overigens is een vriendin van ons die nu 28 of 29 is voor de 2e keer zwanger. De eerste was een 2ling. Na jaren proberen hebben zij het opgegeven en zich neergelegd bij de mededeling dat ze nooit kinderen zou kunnen krijgen. En zie daar... De 3e (en mss zelfs de 4e?) komen eraan... :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:09

Herkenbaar!

Ik heb dat gevoel al vanaf mijn 16e, maar dat is wel erg vroeg. ;)
Inmiddels ben ik 22, heb een eigen woning, vast inkomen, ben 4 jaar samen met mijn vriend (wonen 3,5 jaar samen), genoeg geld en genoeg tijd. Het verlangen is nu wel echt op zijn toppunt. :+
Als je een kindje een goed leven kunt bieden, waarom niet?

Ik heb zelf jaren geprobeert allerlei boeken te lezen over kinderen krijgen & opvoeden, met de gedachte, misschien is het minder leuk als ik weet hoe het precies zit. :+Maar nee dat werkte niet! Ook opgepast om te kijken of ik het echt wel zo leuk vond als het leek. Maar die gevoelens zijn echt nooit weggegaan.
Nu ik een kindje echt een goed leven kan bieden wil ik er gewoon helemaal voor gaan. Daarbij verschilt mijn leven aardig van de gemiddelde 21/22 jarige meid. Ik ben er gewoon helemaal klaar voor, ben echt zo'n huisvrouw typeje. :+

Dus nogmaals, als je zeker weet dat je een kindje alles kunt bieden wat het verdient, dan zou ik er zeker voor gaan...
Heb je enige twijfel? Dan nog even wachten.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:20

ik ben bijna 24 en moet er nog niet aan denken.
gewoon omdat ik niet lekker in me vel zit enzo en het is geen huisdier die je naar het asiel brengt...
ook is het niet goedkoop.

me vriend is er ook niet aan toe, we vinden het wel goed zo!

denk ook aan, wat kan je het kindje bieden. ben je er klaar voor?
wat wil je zelf nog in de toekomst, carriere, wereldreis noem maar op.
als wij aan kinderen beginnen.
dan willen wij eerst een goed inkomen, een koophuis, genoeg centjes op de spaarrekening.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:43

Ook ik heb eigenlijk altijd al last gehad van 'rammelende eierstokken'
Als ik eenmaal gesetteld ben wil ik er ook niet meer al te lang mee wachten,je weet nooit hoe het leven gaat lopen,huwelijken en relaties gaan na 15 jaar nog kapot,je kiest op het moment..en dan zou ik erg dankbaar zijn als een kindje voor mij is weggelegd!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:47

Ik vind het ook erg jong. Er zijn zoveel dingen in de wereld waarvan je nog kan genieten en mee kan maken. Ik zou eerst meer van de wereld bekijken en ervoor zorgen dat ik het kind een goede basis kan bieden en dan mezelf ook niet tekort hoef te doen. Een goede baan (kan spullen kopen voor de beeb en mijn hobby's enz. handhaven), een stabiele relatie (waar in je elkaar heel goed kent, in mijn ogen kan dit niet in één jaar), en een 100% zekerheid dat niet alleen verlangen is.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:13

Ik vind het altijd zo jammer, dat er vaak dingen gezegd worden als 'eerst lekker leven' of zoals hierboven 'jezelf niet te kort doen' e.d... Net alsof je leven voorbij is als je een kind hebt...

Niet iedereen wil elke nacht stappen tot 6 uur 's ochtends, een wereldreis maken, een carriere hebben en ga zo maar door.
Ik heb voor mijn gevoel alles geweldig voor elkaar voor mijn 22e en als wij samen een kindje hebben, dan is het perfect!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:20

Het is heel normaal dat je die gevoelens hebt, maar persoonlijk zou ik die oerinstincten nog ff onderdrukken tot je wat ouder bent, ik denk dat het dan een stuk eenvoudiger is en je veel meer van je kindje kunt genieten...

Sja, ik ben 22 en wil (nog steeds geen kinderen), mijn vriend van 24 helemaal niet, daarin is hij zelfs nog extremer dan ik. Ik vind het wel goed zo, kijk wel wat er nog op ons afkomt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 00:26

Nathalie schreef:
Ik vind het altijd zo jammer, dat er vaak dingen gezegd worden als 'eerst lekker leven' of zoals hierboven 'jezelf niet te kort doen' e.d... Net alsof je leven voorbij is als je een kind hebt...

Niet iedereen wil elke nacht stappen tot 6 uur 's ochtends, een wereldreis maken, een carriere hebben en ga zo maar door.
Ik heb voor mijn gevoel alles geweldig voor elkaar voor mijn 22e en als wij samen een kindje hebben, dan is het perfect!

Idd maar mensen willen wel elke dag even naar de paarden en ook nog eens zo dat je echt met je paard bezig kan zijn ipv met een kind in de buggy ( of erger nog als ze al lopen en richting mesthoop gaan) die naast de bak staat. Dan kan je ook niet lekker rijden. of even gauw boodschappen doen, dat gaat ook niet.

Volgens mij denk jij echt dat kinderen hebben alleen rozegeur en maneschijn is maar geloof me dat schijn bedriegt! Mijn beste vriendin wilde ook zooo graag een kindje. Nou ze was zwanger, vriend liet haar in de steek, contract werd niet verlengt maar goed dat zijn allemaal dingen waar je zo overheen bent maar de baby was 2 weken oud toen ze mij huilend opbelde of ik alsjeblieft niet een uurtje op wou komen passen want ze zat er helemaal doorheen en wilde gewoon lekker even douchen..( en douchen gaat ook niet als je kind alleen in de box ligt)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 00:50

Ik denk dat het inderdaad bij iedereen verschillend is en je moet zeker niet overhaast kindjes krijgen. Goed over nadenken.
Ik lees hier verhalen dat je beter eerst zelf kunt genieten en dan pas aan kinderen beginnen. Ben ik het persoonlijk niet mee eens, voor beide kanten, vroeg of laat zijn er voor en nadelen om het zo te mogen verwoorden, maar ik vond het fijn om jong moeder te worden. Ik was 29 jaar en 3 kids, heerlijk!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 05:34

breezy302 schreef:
Nathalie schreef:

Idd maar mensen willen wel elke dag even naar de paarden en ook nog eens zo dat je echt met je paard bezig kan zijn ipv met een kind in de buggy ( of erger nog als ze al lopen en richting mesthoop gaan) die naast de bak staat. Dan kan je ook niet lekker rijden. of even gauw boodschappen doen, dat gaat ook niet.

Volgens mij denk jij echt dat kinderen hebben alleen rozegeur en maneschijn is maar geloof me dat schijn bedriegt! Mijn beste vriendin wilde ook zooo graag een kindje. Nou ze was zwanger, vriend liet haar in de steek, contract werd niet verlengt maar goed dat zijn allemaal dingen waar je zo overheen bent maar de baby was 2 weken oud toen ze mij huilend opbelde of ik alsjeblieft niet een uurtje op wou komen passen want ze zat er helemaal doorheen en wilde gewoon lekker even douchen..( en douchen gaat ook niet als je kind alleen in de box ligt)

Dan heb je toch een verkeerd beeld over mij. Ik ben gestopt met de paardensport omdat ik in zag dat dat voor mij niet ging werken met mijn kinderwens. Daarbij heb ik een zus met een kindje die de eerste 3 levensjaren bij mij in huis gewoond heeft en ik heb het allemaal van dichtbij gezien en als 15-16 jarige ook heel veel geholpen. Ik weet heel goed wat het moederschap in houd.
Daarbij heeft mijn beste vriendin een autistisch kindje, die heel lang huilbaby is geweest, sta altijd voor haar klaar en niets is mij teveel, en dat weet zij ook.
Ik kan me voorstellen dat er veel meiden zijn waar het bij tegenvalt maar ik snap heel erg goed dat het niet alleen rozengeur en manenschijn is. Dat is het niet op je 22e, en niet op je 35e, dat maakt toch geen verschil?

Daarbij komt dat wij al 3 jaar bezig zijn voor een kindje, we zitten in de hele medische malle molen, en reken maar dat je daar sterk van wordt en wel even 100 x nadenkt of je dit écht wil. Het is bij mij niet zoals je vaak hoort 'ik neem even een kind en zie dan wel weer'.
Jammer dat er zo snel geoordeelt wordt..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 06:30

@Nathalie

heel veel sterkte in dit traject,ik heb het ook afgelegt en pas na 9 jr was ik zwanger
ik hoop dat het bij jou sneller gaat :D

en het maakt wel degelijk verschil of je 23 of 33 bent als je een kind krijgt.

maar goed ,ik weet dat meiden die nu 23 zijn dat natuurlijk niet geloven :+

ik was veel stabieler,zekerder en rustiger op mijn 33 dan op 23
gewoon omdat je ouder bent en meer levens ervaring

maar dat wil niet zeggen dat je geen kind mag krijgen hoor op je 20 :D

ik heb een vriendin met 5 kinderen, de 1 ste op 18 en de laatste op 37 :D en zei vertelde ook dat ze er meer van genoot op oudere leeftijd omdat haar leven veel meer op orde was dan bij de eerste.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 06:44

Bedankt Mirgino, jeetje 9 jaar is erg lang. Ik hoop met je mee dat het bij mij iets sneller mag gaan. :o ;)

En tuurlijk is er wel verschil of je op je 23e mama wordt of op je 33e. Maar ik doelde meer op het rozengeur en manenschijn gebeuren. Je krijgt niet ineens een véél liever kindje als je 33 bent, en een heel vervelend kindje als je 23 bent.... :+

Overigens heb ik meerdere vriendinnen, allemaal vroeg mama geworden, en ze doen het echt geweldig! 2 daarvan zijn helaas alleenstaande mama geworden, maar echt, petje af voor hoe zij het allemaal doen. En ik ken ook iemand van 31 die het níet zo netjes doet in haar eentje. Dus ja in mijn ogen zegt leeftijd niet veel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 07:17

Je bent idd nog wel heel erg jong.
Ik zou als ik jouw was eerst eens zelf van het leven gaan genieten.
Een kind legt je ook al tamelijk vast, je bent eraan gebonden, het veranderd je hele leven.
Ik zou nog een paar jaartjes wachten.
Dat kan niemand voor jouw beslissen.
Ik denk dat je nog even lekker moet wachten met kindertjes krijgen en genieten van een ongebonden leven en liefde met je vriend.
Dan weten jullie inmiddels ook hoe sterk jullie relatie is.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 07:30

Dat je niet kan douchen als je kindje in de box ligt is echt onzin. Ik ken het wel hoor, ik had zelf het gevoel ook bij m'n eerste: Ik kan niet douchen want wat nou als ze gaat huilen???

Tja, dan gaat ze huilen, ben je er vijf minuten later.. Zolang je zorgt dat de omgeving van je baby veilig is kan dat prima.

Ik was ook nooit een stapper, wilde geen wereldreis maken... Ik heb ook al die dingen naar m'n hoofd gekregen.

Uiteindelijk ben ik nog steeds erg blij met de keuze die ik heb gemaakt. Ik ben inderdaad gestopt met paardrijden, maar daar heb ik vrede mee. Andere hobby's heb ik in-en-om het huis of kan ik met mijn kinderen delen dus daar mis ik niks mee. Ik heb het geluk een lieve echtgenoot te hebben die een super vader is, en een moeder die regelmatig op wil passen.

Natuurlijk zijn kinderen geen rozengeur en maneschijn. Je houdt (als het goed is) zó veel van ze dat ze je ook gigantisch pijn kunnen doen. Maar dat je eerst van het leven moet genieten geldt gewoonweg niet voor iedereen... Ik geniet het allermeeste als ik met mijn kinderen bezig ben.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:19

Nathalie schreef:

Wil niet zeggen dat je deze dingen moet doen maar er is zoveel meer in het leven dan huisje boompje beestje. Als je het graag wil en je kan het kind een goede stabiele omgeving geven moet je het vooral doen (er zijn immers kinderen die het minder hebben). Maar er zijn ook heel veel té jonge ouders die een kind nemen omdat het zo schattig is. Een kind is een verantwoordelijkheid en soms een last.. en lang niet elke 22 jarige is daar klaar voor. Ik ben 22 en moet niet denken aan een kind, ik wil eerst genieten van mijn vriend en daar een stabiele relatie mee opbouwen, maar dat is ieder voor zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:25

Heb je absoluut gelijk in Lovely, je moet niet aan kinderen beginnen als je denkt dat het allemaal heel makkelijk is, want dat is het niet :n

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:26

Sommige reacties hier vind ik echt onnozel!
Denk na voordat je een kindje gaat "maken"!
Als je ooit in het verleden iets hebt afgedankt omdat je het beu was begin er dan zo wie zo nog niet aan!
Je vrije tijd gaat naar de klote
Je relatie gaat er van naar de klote
Samen lekker s e x e n gaat naar de klote
Samen leuke dingen ondernemen gaat naar de klote
Uitslapen gaat naar de klote
Je centen gaan naar de kl.........uhh kinderen

Klink even heel zwart wit, maar reken maar dat kinderen hebben een ontzettende zware opgave is en heeeeeelemaal geen roze wolk!
Een baby jankt, schijt en kwijlt
Een peuter graait, sloopt en bijt
Een kleuter zegt nee nee nee en nog eens nee

Nou nou, leuk dat "moedergevoel".
Onderdruk het maar lekker meisje, je gaat me gelijk geven als je het niet doet.
Straks ben je 28 en roep je voor 1000000000% zekerheid:

HAD IK ER NOG MAAR EVEN MEE GEWACHT!

Ik heb een dochtertje van bijna 4. Echt een schatje, maar ik denk het bovenstaande ook!
Ik was 26 toen ze kwam.

Verder ben ik beretrots en zou mijn meisje noooooooooit willen missen, je krijgt er ook ontzettend veel voor terug, maar je moet er heel heeeel veel voor opofferen!!!
En daar ben je met je 20e nog echt NIET aan toe!!

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:39

Ik weet wel zeker dat die gevoelens er kunnen zijn.
Ben nu zelf 19 en loop al vanaf mijn 16e met de wens om zwanger te worden.
Het liefste had ik er nu al 3 gehad, maar voor het kindje en voor mezelf neem ik de beslissing om het nog niet te doen, en te wachten tot ik zowieos een vaste relatie heb.
Zou het een ongelukje zijn is het 100 % welkom en laat ik het echt niet weg halen.
Maar bewust, zwanger raken, wacht ik nog even mee .

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:06

ja ik ben 18, woon nu een jaar samen met mijn prins charming en heb het ook al aan het rammelen.
Mijn hart en verstand zijn constant in conflict...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:41

Zoezi schreef:
Sommige reacties hier vind ik echt onnozel!
Denk na voordat je een kindje gaat "maken"!
Als je ooit in het verleden iets hebt afgedankt omdat je het beu was begin er dan zo wie zo nog niet aan!
Je vrije tijd gaat naar de klote
Je relatie gaat er van naar de klote
Samen lekker s e x e n gaat naar de klote
Samen leuke dingen ondernemen gaat naar de klote
Uitslapen gaat naar de klote
Je centen gaan naar de kl.........uhh kinderen

Klink even heel zwart wit, maar reken maar dat kinderen hebben een ontzettende zware opgave is en heeeeeelemaal geen roze wolk!
Een baby jankt, schijt en kwijlt
Een peuter graait, sloopt en bijt
Een kleuter zegt nee nee nee en nog eens nee

Nou nou, leuk dat "moedergevoel".
Onderdruk het maar lekker meisje, je gaat me gelijk geven als je het niet doet.
Straks ben je 28 en roep je voor 1000000000% zekerheid:

HAD IK ER NOG MAAR EVEN MEE GEWACHT!

Ik heb een dochtertje van bijna 4. Echt een schatje, maar ik denk het bovenstaande ook!
Ik was 26 toen ze kwam.

Verder ben ik beretrots en zou mijn meisje noooooooooit willen missen, je krijgt er ook ontzettend veel voor terug, maar je moet er heel heeeel veel voor opofferen!!!
En daar ben je met je 20e nog echt NIET aan toe!!

Ik vind dat je je mening nogal opdringt eerlijk gezegd.
Wat jij hier schrijft is jou mening, geen feit. Iemand anders kan er heel anders tegenaan kijken...

Zoals ik al eerder schreef, als er ook maar enige twijfel is vind ik niet dat je ervoor moet gaan, maar ben je echt zeker en heb je een stabiele relatie, een goede vaste leefomgeving en een vast inkomen, waarom niet?!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:02

Zoezi, als ik zo vrij mag zijn, je bent in mijn ogen niet echt happy met je kind, het klinkt alleen maar of er nadelen zijn.
Ik was net 22 jaar toen ik de 1e kreeg en vind dat alleen maar fijn. Maar voor andere mensen kan dit weer anders zijn.

Ben het er ook niet mee eens dat als je ouder bent je meer van je kind geniet, dat vind ik persoonlijk dikke onzin. Je geniet ervan als je er zelf aan toe bent en daarin maakt leeftijd niet uit...