Belgen discrimineren Nederlanders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:14

Tja, frankrijk en nederland.....
Net als Vlamingen en Walen :+ dat klikt ook niet

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:16

reininglover schreef:
Tja, frankrijk en nederland.....
Net als Vlamingen en Walen :+ dat klikt ook niet

Haha:d
Ze konden toch moeilijk alleen Vlaanderen onafhankelijk maken. :+ Het is nu al zo'n speldenkop op de wereldkaart.
Toch zijn daar dicussies over (niet voor niets)
Maar inderdaad, Walen lijken zeer sterk op de Fransen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:38

Zijn Belgen arrogant of vinden Nederlanders dat? Veel Belgen vinden Nederlanders namelijk ook arrogant, of dat dan ook echt zo is, is een andere vraag.

De moppen maken idd niets uit, Fransen hebben ook een heel arsenaal aan belgenmoppen die ze tot in den treure verkondigen.

Over dat katholiek zijn, het zit hier idd nog diep in de maatschappij maar dat wil echt niet zeggen dat iedereen verplicht katholiek moet worden.
Ik ben niet gedoopt, heb nooit m'n communies gedaan en m'n ouders zijn pas getrouwd toen ik een jaar oud was. Volgens nonkel pastoor (jaja, wij hadden nog een echte pastoor in de familie :+ ) was ik dan ook een verdoemd kind en zou ik in zonde leven. Mijn ouders hebben zich nooit iets aangetrokken van zijn woorden en ik nog veel minder :D .

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:41

Tja ik heb altijd in Belgie op school gezeten.. en ik merkte ook het verschil wel.
De meestte mensen zijn tja.. hoe zeg ik het.. anders dan hier in Nederland?
Werd ook altijd gepest omdat ik vroeger wat "voller" was.. en toen ik in Nederland naar school ging werd ik niet meer gepest...

Weet niet hoe het komt.. maar heb zelf dus ook nooit met belgische mensen op kunnen schieten. :)
( Ben zelf ook gewoon half belgische dus dat is dan helemaal raar... )

alissaaa

Re: Belgen discrimineren Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:53

Ik woon in belgië. en vind je beschuldiging best ontterecht..
Nederlands zijn gewoonweg véél opender als belgen,
dat is zo. Nederlanders zeggen waar het op staat.
belgen draaien rond de pot. Maar heus niet allemaal hoor!
ik zeg ook recht waar het op staat, ik kan met belgen en nederlanders opschieten. Dat heef tniks met het "ras" te maken, met de persoon zelf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:53

mijn vriendje woont in hoogstraten......... en in die paar maanden dat ik daar geregeld kom heb ik heel veel hele leuke belgen leren kennen.........

denk dat een hoop bij jezelf ligt :)

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:03

Tja zeg ook niet dat iedereen zo is, maar de meestte die ik ken zijn helaas wel zo..

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 20:13

reininglover schreef:
TS: als jij een verjaardagsfeestje geeft, komen ze dan wel naar jouw feestje?

Ik heb ze dinsdag gegeven 2 stuks, ik heb tot nu toe 1 afmelding van Natasha´s beste vriendinnetje. Maar ja dat is ook een moeilijke stugge Hollandse :P Ze zijn beide 6 augustus jarig. Zij ging het op woensdag vieren, dus ik pak de zaterdag (bewust). Zegt ze dat de familie van Lana op zaterdag komt en Lana niet kan komen :n sommige Hollanders...........whahaha

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:15

Thioro schreef:
Zijn Belgen arrogant of vinden Nederlanders dat? Veel Belgen vinden Nederlanders namelijk ook arrogant, of dat dan ook echt zo is, is een andere vraag.

De moppen maken idd niets uit, Fransen hebben ook een heel arsenaal aan belgenmoppen die ze tot in den treure verkondigen.

Over dat katholiek zijn, het zit hier idd nog diep in de maatschappij maar dat wil echt niet zeggen dat iedereen verplicht katholiek moet worden.
Ik ben niet gedoopt, heb nooit m'n communies gedaan en m'n ouders zijn pas getrouwd toen ik een jaar oud was. Volgens nonkel pastoor (jaja, wij hadden nog een echte pastoor in de familie :+ ) was ik dan ook een verdoemd kind en zou ik in zonde leven. Mijn ouders hebben zich nooit iets aangetrokken van zijn woorden en ik nog veel minder :D .

Ik ben namelijk geboren en getogen in België. Mijn moeder is belgische, mijn vader nederlander. Doordat ik de laatste jaren regelmatig in de nederlandse cultuur terecht ben gekomen (vriendin van mijn vader die nederlandse was (dus ook de weekenden daar doorbrengen,...)vriendinnen die nederlandse zijn,) heb ik opgemerkt dat Belgen inderdaad afstandelijker en achterbakser zijn dan Nederlanders. Arrogant is misschien een verkeerde woordkeuze.

Met dat katholiek zijn heb ik het totaal niet over het geloof zelf, wel uit de karaktereigenschappen die daaruit voort zijn gekomen.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:16

take_one schreef:
Tja zeg ook niet dat iedereen zo is, maar de meestte die ik ken zijn helaas wel zo..

Mee akkoord

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:17

@ Thioro: Tja, hier krijgen mensen die willen trouwen nog altijd meneer pastoor over de vloer :+ Net zoals bij de eerste kleine want ja, die moet wel gedoopt worden :Y)

@ TS: heb je maar 2 uitnodigingen meegegeven? Hmm, ik weet niet wat de gewoonte is op jullie school maar bij ons werd echt wel de helft van de klas uitgenodigd (rond de 10 kinderen). Ook bij verjaardagfeestjes bij het zwembad zijn het meestal rond de 10 kinderen.
Laatst bijgewerkt door Schuur_ op 24-06-09 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:18

alissaaa schreef:
Ik woon in belgië. en vind je beschuldiging best ontterecht..
Nederlands zijn gewoonweg véél opender als belgen,
dat is zo. Nederlanders zeggen waar het op staat.
belgen draaien rond de pot. Maar heus niet allemaal hoor!
ik zeg ook recht waar het op staat, ik kan met belgen en nederlanders opschieten. Dat heef tniks met het "ras" te maken, met de persoon zelf.

Het heeft met alletwee te maken. Alleen de gemiddelde belg is zo. Kan zijn dat jij 'niet de gemiddelde belg' bent.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 20:27

reininglover schreef:
@ TS: heb je maar 2 uitnodigingen meegegeven? Hmm, ik weet niet wat de gewoonte is op jullie school maar bij ons werd echt wel de helft van de klas uitgenodigd (rond de 10 kinderen). Ook bij verjaardagfeestjes bij het zwembad zijn het meestal rond de 10 kinderen.

Uh de 1 is weggevallen.
12 kinderen. Allemaal meisjes :D Ze wil een Mega Mindy feestje, whahaha.
Weet je wat leuk is? Koen ging een bijdrage voor juffrouw Karine bij een moeder brengen (mama van Marie). Dus hij op de fiets. Een hele vriendelijke jonge meid en een jonge papa, rond de 25. Ze vertelde aan Koen heel leuk dat Marie al 3 maanden geen broeken meer aan wilt omdat Natasha altijd rokjes draagt, whahaha.
Nu heeft de mama van Marie gezegd dat Natasha eens mag komen spelen in de vakantie. Leuk hé?
Dus Koen komt thuis en zegt: Mah misschien zijn toch niet alle mama's in de klas zo sceptisch over Hollanders. En het leuke is, hij weet helemaal niet dat ik dit topic geopent heb! Dus blijkbaar denkt hij er een beetje hetzelfde over. Ook hij voelt zich hier niet zo prettig als in Lommel als Nederlander......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:31

ik zou zeggen ............. verhuizen!!!

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:34

KiWiKo schreef:

Nou dat zou wel heel overdreven zijn zeg.. als iedereen gewoon tegen elkaar doet is er niks aan de hand. :Y)
Alleen daar hebben sommige mensen nogal moeite mee, daar hoeft een ander dan eigenlijk niet voor te boeten..

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:36

KiWiKo schreef:

Tegen wie heb je het?
Tegen mij: Ik zet alvast de stap om niet het schooljaar dat komt, maar het jaar daarop een hbo-opleiding in Nederland te doen + daar in de week ook te wonen door naar een gastgezin te gaan.
Dan heb ik een nog beter oordeel ;) Als mijn standpunt dan nog altijd hetzelfde is, dan trek ik vast en zeker naar Nederland.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:39

Hier nog een Nederlandse die de grens overgewaaid is en eerlijk gezegd heb ik nergens last van. Woon in de grensstreek en het is hier zo'n mengelmoesje van Nederlanders en Belgen dat ik denk ik ook niet zo opval. Daarbij ben ik volgens mij altijd al een beetje een 'reservebelg' geweest met mijn passie voor Vlaamse Koehonden en de wielrennerij. Heb ook nog een opleiding gevolgd in Antwerpen en heb het daar altijd heel gezellig gehad met mijn Belgische klasgenoten en heb ook nooit het gevoel gehad dat ik daar buiten de boot viel.

reininglover schreef:
Ach ik werk bij een zwembad waar ook redelijk veel Nederlanders naar toe komen en dat vind ik alles behalve erg :) Ze zijn jovialer en ze geven meer fooi ;)
De redders vinden het wat minder omdat je geen grote zakken naar binnen mag nemen ivm eten. En de Nederlanders vragen altijd waarom, terwijl de belgen altijd meteen hun tas wegzetten om een voorbeeldje te noemen.
Ik denk inderdaad net zoals MysticTinker dat er langs beide kanten een hoop vooroordelen zijn :)
En nog even over de snelheidsduivels.. de meeste belgen hebben niet door dat er in Nederland andere (lagere) snelheidslimieten zijn. In dat opzicht zijn ze dom :P Daarbij vind ik persoonlijk dat een Belg meer op zijn centen let dan een Nederlander. Die hoor je nooit klagen op mijn werk dat het te duur is :D

En hihi, idd antwerpenaren zijn dikkenekken (nog een vooroordeel dat toch een beetje waar is :P)

Haha, grappig om te lezen, want ik vraag me vaak af waar Nederlanders toch het predikaat 'gierig' aan te danken hebben. Ik heb een eigen bedrijfje in de grensstreek en heb zowel Nederlandse als Belgische klanten. Belgen geven vrijwel nooit fooi, maar Nederlanders kunnen soms echt dikke fooien geven. Volgens mij doen de Nederlanders er alles aan om te bewijzen dat dat vooroordeel onterecht is. ;)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:43

Ik woon zelf in Overpelt en wij merken het ook wel een beetje. Nu zijn mijn kinderen niet in de leeftijd om naar school te gaan (en zullen ze ook over de grens naar school gaan omdat de scholen hier me niet aanspreken) dus daar heb ik nog geen last van. Ik kom zelf uit Amsterdam, heb daar 15 jaar gewoond dus ja, heb ook die mentaliteit, en dat botst met de Belgen. Moet heel vaak op mijn tong bijten en dingen inslikken.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:45

Super TS!
Ook leuk voor je dochtertje :)
Ik wens je een heel fijn verjaardagsfeestje en als je docher ergens kan gaan spelen... doen! want mama's kleppen alles door :P

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:46

Oh, maar als het over fooien gaat zijn Nederlanders zeker niet gierig :D .

Heb in een restaurant gewerkt en de grootste fooien en complimenten in de grootste superlatieven kwamen van Nederlanders. Als het eten niet goed was (eigenlijk zelden, maargoed) waren het ook Nederlanders die er zeker iets van zeiden.
Belgen zeiden zelden of nooit dat ze het eten niet goed vonden, maar zaten er dan een beetje te 'mokken' als dat het geval was; dikke fooien moest ik van hen ook niet verwachten. Als ze heel tevreden waren over het eten etc dan kon er wel eens een beleefd complimentje vanaf :P .

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:47

Idd Thioro: ik heb het ook liever als ze zeggen als het eten niet goed is :) Zeker omdat ik zelf ook af en toe in de keuken sta en zeker gebruik kan maken van de tips die ze geven

Wat een bokkers die in de buurt wonen :P Dadelijk kunnen we nog een meeting houden :D

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:48

Overigens hebben wij onze kinderen (die beide in Belgie geboren zijn, en de derde straks ook) niet dopen omdat dat het gebruik van het land zou zijn. Wij geloven niet en ik ga dus niet hypocriet in de kerk zitten en mee doen met dat soort zaken.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:53

Ik vind het eigelijk zeer erg van jou om zomaar dit even hier te zetten !

Jou kind word buitengesloten en ineens discrimineren alle belgen alle nederlanders ?

Ja tuurlijk ... Zo zijn wij echt ingesteld .. denkend hoe dat wij jullie het leven zuur kunnen maken, domme hollandergrappen gaan maken ?

Hoevaak dat ik hier al heb gelezen dat Belgen dom waren ? Echt honderden keren ....
Lees het topic over Rhino ..

Overal staat het ..

Nee ik wil niet terug gaan discrimineren met dit te zeggen ... maar dingen worden gezegt , of ze nu gemeend zijn of niet ..

Wie weet vind dat kind jou kind helemaal niet leuk ! En dan steek jij het maar op discrimineren..

Ik vind het erg kort door de bocht !!

Belgen verenig ons !!!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:04

Euh Bonte, misschien moet je het topic lezen en dan zie je dat het een heel andere insteek heeft dan je op het eerste zicht leest ;) Ik denk niet dat het de bedoeling van TS was om een burenoorlog op bokt te beginnen

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:04

KiWiKo schreef:
mijn vriendje woont in hoogstraten......... en in die paar maanden dat ik daar geregeld kom heb ik heel veel hele leuke belgen leren kennen.........

denk dat een hoop bij jezelf ligt :)

Als je er nog maar een paar maanden komt, steeds in hetzelfde dorp, kan ik me voorstellen dat je zo denkt :).
Ik studeer nu al een behoorlijke tijd in België (Bijna 6 jaar nu) eerst Antwerpen, nu Gent. Je merkt echt duidelijk verschil. Ik heb ook genoeg leuke Belgen leren kennen, maar heb ook genoeg rare dingen meegemaakt, vaak als reden dat ik hollander ben. Discrimineren is een groot woord maar je merkt toch wel duidelijk dat je vaak een beetje anders (zwak uitgedrukt) wordt behandeld als Belgen.
Moet zeggen dat ik het hier in Gent een stuk minder vind dan in Antwerpen, vind de mensen hier echt een stuk vriendelijker, relaxter.

Het is een totaal ander land en dat vergeten mensen nog wel eens, omdat het zo dichtbij is. Hele andere cultuur en eigenschappen. Ik zou hier nooit voorgoed kunnen wonen, juist door die verschillen. Maar ken genoeg Nederlanders die hier willen blijven als ze zijn fgestudeerd. Ligt aan je karakter denk ik.