Ervaringen spoedcursus ANWB Motorrijbewijs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:32

maartjuh schreef:
Bron: 25kilowatt.nl

Dus ik kan gewoon tot mn 21ste rijden op een lichte, dan examen doen opnieuw, en dan voor een zware gaan.

Klinkt beetje omslachtig, want dan moet je dus eerst weer lessen nemen denk ik, om te wennen op een zware?

Je hoeft niet opnieuw examen te doen voor een zware (gelukkig). Na twee jaar wordt je rijbewijs automatisch geldig voor alle motoren, dus ook de zware categorie.

maartjuh schreef:
En wat is nou zo erg het nadeel van een lichte motor? ik ben maar een niet-zo-heel-sterk meisje, dus misschien is het beter voor mij? En ik zie dat (sommige?)zware motors snelheden tot boven de 350 halen, maar dat rij je (neem ik aan :Y) ) toch nooit. En ik lees dat je met een <25 kw motor goed moet inschatten wanneer je inhaalt omdat je niet mega snel weg bent.
Maar afgezien van dat, wat zijn nou echt de redenen dat jullie eerder voor een zware gaan dan voor een lichtere?

Ik ga liever voor een zwaardere vanwege deels de kick van de extra power, acceleratie en topsnelheid. Ik ben helemaal geen hardrijder, maar met invoegen en inhalen is dat extra vermogen prettig en veilig. Je bent snel op snelheid om in te voegen en inhalen gaat ook makkelijker en soepeler.
Daarnaast halen 25 kwtjes meestal topsnelheden van ong 120 (uitzonderingen daargelaten) en dat is niet altijd prettig op de snelweg, Je motor loopt dan echt op zn tenen, het is een fijn gevoel als je weet dat je fiets nog wat ruimte heeft en je niet het uiterste van hem hoeft te vragen :)

Maartje__

Re: Ervaringen spoedcursus ANWB Motorrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 22:46

Hmm ok :) Snap ik wel, inhalen met 120 is nou niet echt het meest veilige wat er is.

Mars

Re: Ervaringen spoedcursus ANWB Motorrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:48

Op zich kan het wel natuurlijk hoor en het is ook niet de bedoeling veel te hard te rijden. Maar als ik als motorrijder een vrachtwagen inhaal, dan wil ik dat het liefst zo snel, veilig en soepel mogelijk doen.
Dan geef ik liever even iets meer gas, zodat ik er langs ben en weer netjes naar rechts kan gaan, als dat ik er met 100/120 langs moet kruipen, wetende dat ik het alleruiterste van mijn motor moet vragen. :)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:30

maartjuh schreef:
En wat betreft die lijst, daar staan flink wat motors in die volgens hun onder de 25kw grens liggen, maar op motorbikes.be geeft hij steeds veel meer kw aan? Bijvoorbeeld de Kawasaki ZZR 250. Iemand enig idee welke van die 2 klopt?

En wat is nou zo erg het nadeel van een lichte motor? ik ben maar een niet-zo-heel-sterk meisje, dus misschien is het beter voor mij? En ik zie dat (sommige?)zware motors snelheden tot boven de 350 halen, maar dat rij je (neem ik aan :Y) ) toch nooit. En ik lees dat je met een <25 kw motor goed moet inschatten wanneer je inhaalt omdat je niet mega snel weg bent.
Maar afgezien van dat, wat zijn nou echt de redenen dat jullie eerder voor een zware gaan dan voor een lichtere?

De oudere versie van de ZZR250 (degene die ik heb is uit 1993) zijn 26kW, de jongere (ik dacht va 1995/1996) zijn wel 25kW. De nieuwe Kawasaki ZXR250R zijn wel uitermate geschikt voor klein rijbewijs. Je moet alleen wel een andere fiets kopen als je meer vermogen wilt, omdat deze fietsen echt 24kW zijn en iets van 35 pk hebben.

Nadeel lichte motor is idd de topsnelheid. Voor de tour/sport fietsen is dat wel iets hoger dan 120 km/h. Maar je kunt je voorstellen dat inhalen met 130km/h ook geen pretje is.

Met mijn lesmotor (honda CB250, 23kW) was het idd vreselijk rijden op de snelweg, vooral met een korte invoegstrook. Je wordt er wel handig van, maar veel zelfvertrouwen krijg je er niet van :Y)

Mijn kleine fiets is natuurlijk net geen 25 kW en daar heb ik geen problemen mee om in te voegen of in te halen. Ik kan mijn vriend (MV Augusta F4 750cc) tijdens een wedstrijdje optrekken best lang bijhouden al moet ik natuurlijk wel sneller doorschakelen :D

Na de zomervakantie wordt mijn R6 aangepast en dan zal ik wrs echt verschil merken.

Wat ook een leuke fiets is (als je voor tour/sport wil gaan tenminste :o ) is een Kawasaki ZXR 400, die zit er net een beetje tussenin en blijven redelijk fel als ze geknepenm zijn naar 25kW.

Terugkeuren zal eerder honderden euro's zijn en geen duizenden, want dan kun je beter een andere fiets kopen :D

Je kunt ook een beetje rondneuzen op http://www.motor-forum.nl daar zitten de echte kenners en kun je ook veel info vinden.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:06

Ik ben voor een lichtere gegaan omdat ik klein van stuk ben en niet zoveel weeg :D (1.58m en met pak 55kg) Mijn ZZR weegt afgetankt zo'n 130kg en is dus niet zo zwaar. Voor mij een goede reden om hierop te beginnen, want als ik mijn evenwicht verlies dan kan ik heb nog opvangen. (bv: in een kuiltje stappen als je voor een stoplicht moet stoppen, je motor helt dan naar één kant en die moet je kunnen opvangen). Nu verlies ik mijn evenwicht niet meer en kan ik deze motit met gemak houden, ik ben wat handiger geworden zeg maar.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 09:08

Motor forum zat ik idd al rond te kijken :)

Ben verliefd aan het worden op de kawasaki ninja 250, schijnt ook een mooie beginnersfiets te zijn :)
De ZXR 400 had ik inderdaad ook al op het oog, vind alleen zo jammer dat 9 van de 10, 2 of 3 kleurtjes hebben :D Ben niet zo van al dat drukke, liever 1 kleur.

Maar eerst maar eens aan mn rijbewijs beginnen, en dan nog even goed sparen voor een motor. Maar beetje dromen is wel leuk :Y)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:08

Kawa ZXR 400 is er ook in helemaal zwart en een paar paarse accenten :+: als je op marktplaats kijkt onder kawasaki zxr400 staan er een paar zonder al die vreselijke stickers ;) Ik ben ook niet zo van dat drukke :P

Kawa ZXR250R is supergaaf! Maar voor mij geen uitdaging, want hij heeft minder vermogen dan mijn ZZR :+ Ik baal wel dat deze niet een paar jaar eerder is uitgekomen, dan had ik er zeker op begonnen!