Wie heeft er een poetsvrouw?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:35

Mijn moeder heeft er ook 1, maar helaas zit die al vol. Het lukt mij, mede om pfeiffer en nog een ander virus niet om het huis schoion te krijgen en mijn vriend is telkens 2 maanden van huis.

Dus waar vind je er 1 en wat kost het? Mijn moeder betaald zwart 10 euro in het uur en ze komt 1 x in de week 4 uur. ze wast en strijkt niet.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 10:35

Ik woon bovendien net over de grens in Belgie en daar is het qua huishoudelijke hulp ook super geregeld. Dat gaat allemaal via zgn dienstencheques. Je rekent de poets met deze cheques aan het einde van de week af zeg maar. Deze koop je aan via een officieel orgaan en het is een officieel betaalmiddel in vele winkels. Ik betaal per uur 7,50 maar ik krijg nog een belastingvoordeel van 30% per 1 april van elk jaar voor betaalde diensten. Netto betaal ik dus 5,25 euro per uur en dat vind ik echt niet veel.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:36

Onze poetsvrouw krijgt volgens mij tussen de 10 en 12,50 per uur :)

Mijn stiefvader heeft een dokterspraktijk, daar is hij vaak aan het werk. Mijn moeder werk 3 dagen per week en is bezig een eigen councellingpraktijk op te zetten. Ze verdienen genoeg en vinden schoonmaken niet leuk. Het is ook altijd best gezellig als de schoonmaakster er is, dan drinken we met zijn allen koffie beneden, ook het personeel uit de praktijk erbij :)

Zwelgje

Re: Wie heeft er een poetsvrouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 10:39

Mijn vriend en poetsen, HAHAHA!!! Nee, been there done that.
Werkt niet! Hij werkt welliswaar niet zoveel uren als ik maar heeft een broertje dood aan poetswerk. Bovendien heeft hij nu een echte hobby als tuinierder met zijn eigen kas, groententuin. Ik snap ook wel dat hij daar 's avonds ook graag mee bezig is. Bovendien is hij begonnen met een studie en helpt hij mij veel met de jonge paarden. Dus al met al heeft ook hij het druk en ik heb liever dat hij mij helpt dan dat hij gaat poetsen ;-)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:42

haha idd zwelgje hier in Belgie is het goed geregeld e en kan je het fiscaal nog aftrekken ook. :-)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:42

.Ik heb geen poetsvrouw, maar wel een glazenwasser. Die komt eens in de 6 weken de ramen lappen. Niet omdat ik het geen leuk werk vind, maar ik heb hoogtevrees en ik ga echt niet in het raam boven hangen om de ramen aan de buitenkant te lappen.
Daarbij komt...ik doe er 2 uur over als ik het hele huis rondom zou moetne doen. Hij is in een uurtje klaar! Hij zwiept van links naar rechts over die ramen en het is droog, terwijl ik baantje voor baantje van boven naar beneden aan het trekken ben. Het is natuurlijk een handigheidje om te leren, maar laat het hem maar lekker doen.
Van binnen doe ik ze trouwens wel zelf. .

Ik werk maar 24 uur per week, dus ik heb de maandag (oeps...das nu :o ) om te poetsen. Woensdag ga ik altijd paardrijden, dus die dag is ver weg. Dan doe ik hooguit zuigen.

Zucht, ik ga maar weer eens verder aan de strijk. Pauze is voorbij :D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:45

ah ok, maar omdat je het de hele tijd hebt over 'ik'... wij hebben allebei ook een hekel aan poetsen we doen het zo afentoe een keer tussendoor. Zouden ook wel een hulp kunnen gebruiken, maar wij vinden het moeilijk om ons huis en katten aan iemand 'vreemd' over te laten.

Vinden jullie dat ook?

Ik heb er gewoon moeite mee dat mannen zich kennelijk er nog steeds gemakkelijk vanaf kunnen maken met 'ik heb er een hekel aan' terwijl de meeste vrouwen er toch ook geen zin in hebben maar die moeten het dan toch maar doen.

Aan jou (Zwelgje) wordt bijvoorbeeld de vraag gesteld: dan ga je toch minder werken en meer poetsen... tssssk....

dat vind ik raar.

Mijn werk is mijn carriere, die ga je toch niet opofferen voor het poetsen van een huis.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:47

Ik wil het mijn vriend ook wel laten doen en hij wil dat ook wel. Echter kan hij het gewoon niet...
Hij gaat eerst stofzuigen, dan het aanrecht afnemen, bedenkt zich vervolgens dat de afwas nog gedaan moet. Als ik geluk heb bedenkt ie zich dan dat het nog afgestoft moet worden. En als laatste gaat ie de konijnen verschonen.
Waarna er dus weer stof en vooral veel haren en stro/zaagsel op de grond ligt, bende van het aanrecht (afnemen is moeilijk en staat bij hem gelijk aan het afvegen van het aanrecht en het op de grond laten vallen ) en het aanrecht weer vies is omdat er nog afwas op stond.
En dat gaat dus met alles zo... Zucht.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:52

quadripes schreef:
ah ok,
Aan jou (Zwelgje) wordt bijvoorbeeld de vraag gesteld: dan ga je toch minder werken en meer poetsen... tssssk....

dat vind ik raar.

Mijn werk is mijn carriere, die ga je toch niet opofferen voor het poetsen van een huis.

waarom is die vraag raar :? (ik stelde m overigens)
het is toch gewoon een vraag....ik ben daar benieuwd naar hoe mensen erover denken :j
en wat hun beweegredenen zijn daarin....alsof ik kan ruiken dat jij een carrierevrouw bent :?

wat is er verkeerd aan om vragen te stellen en je te intresseren in andermans visie?
dat je dat raar vind...dat vind ik pas raar :Y)

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:53

Wij hebben er thuis ook een.
vroeger kwam ze 1 keer per week toen werkte mijn moeder nog 5 dagen, nu komt ze 1 keer in de 2 weken :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:54

wahahaha babel
Dat is best een aardige beschrijving.

Mijn vriend heeft net zo'n gezonde tegenzin als het over schoonmaken gaat als ik. Hij doet het wel en als ik er een weekend niet ben heeft hij ook braaf het hele huis gedaan. Punt is alleen dat hij (nog minder dan ik) niets 'ziet'. Hij doet de standaard dingen maar nooit iets echt goed of iets extra.

In de tijd dat ik aan het hobbyen ben kan ik moeilijk van hem vragen dat hij wel vervelende dingen gaat doen. daarbij doet hij meer in de tuin dan ik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:55

ik BEN poetsvrouw....alleen bijmezelf is het minder schoon dan bij mijn twee werkhuisjes.
Leuk werk vind ik het niet echt,maar zo kan ik mijn 'dure'pillenpaard overeind houden.....en het is snel verdiend,ik krijg 15 euro per uur.....maar ik ben heeel goed en snel.....zeggen ze.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:55

ikdoemaarwat schreef:
misschien een stomme vraag hoor.....

maar je betaald iemand om te schoonmaken zodat jij kan blijven werken (zo begrijp ik het toch goed?)
en minder werken en zelf schoonmaken dan? kwa geld zit er denk ik weinig of geen verlies in?

althans zo zou ik het zien hoor :D
misschien zie ik het wel verkeerd :P

Uhm, qua geld maakt het wel degelijk uit. Die uren in de week dat er iemand komt schoonmaken, ik ga er beslist meer op achteruit als ik die uren in de week minder ga werken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:58

@Ikdoemaarwat: Sorry wou je niet beledigen.

Ik moet er erg aan wennen als ik dit soort vragen/opmerkingen lees omdat in mijn omgeving het niet vanzelfsprekend is dat je minder gaat werken om je huishouden te doen. Vandaar dat ik daar 'raar' vind. Het is een visie die ik bijna niet tegen kom.

Al mijn vrienden en vriendinnen werken fulltime en hebben kinderen en partners, niemand gaat minder werken vanwege het huishouden en de kinderen. Ik bedoel 'raar' niet als waardeoordeel maar als 'weinig voorkomend'. Dat had ik anders moeten zeggen.

Verder moet ik eraan wennen dat dit dus een zaak is die nog steeds als die van vrouwen gezien wordt. In mijn omgeving is dat gewoon niet zo.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 22-06-09 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:59

Daarnaast doet een schoonmaker meer in die uren die jij zou moeten inleveren qua werkuren denk ik.
Als ik zelf een middag vrij ben, voor ik dan thuis ben, even zitten, wat drinken. Dan schoonmaken, nou zo snel ben ik niet.
Als je iemand voor 3 uur in dienst neemt doet die waarschijnlijk meer dan jij in die 3 uur die jij zou inleveren.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 22-06-09 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:59

Mijn man werkt zelf ook 40 uur en daarbij is er thuis altijd een hoop te doen. Paarden staan aan huis, en in de winter valt het mee, maar momenteel is hij 's avonds bezig met de weides in orde houden, dus kunstmest gooien, uitmaaien, onkruid spuiten, bak slepen, en de tuin bijhouden, heg snoeien (hele lang heg van zo'n 60 meter en 3 meter hoog, bovenop moeten alle toppen met de zaag gedaan worden vanaf een ladder, dus dat duurt dagen als het in de avonduren moet).
Verder is het iedere paar weken hooi, vlas etc halen wat ook allemaal in de avonduren moet.

En als er een keer een paar uurtjes zijn dat er niet gewerkt hoeft te worden is het ook wel eens fijn om samen iets leuks te doen ;)
Werken is prima, maar je moet af en toe ook even kunnen bijtanken en leuke dingen doen.

juf_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:00

Heb er ook 1, 1 keer per week een hele ochtend. Wij hebben een bedrijf (camping) en ik sta fulltime voor de klas. Ik zou niet weten wat ik zonder haar zou moeten! Ze werkt al heel lang bij ons, ook al toen mijn schoonouders nog in ons huis woonden, dus ze weet het beter dan ik!

Qua geld ook, als ik uren inlever ga ik er veel meer op achteruit dan zij verdient. Wordt ook uit de zaak betaald, dat scheelt.

Ben het ook met babel eens, de ochtend van mijn schoonmkaaster is veel effectiever dan als ik het zelf zou doen (o.a. met dank aan bokt!)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:00

Wij hebben een vrouw van 60 :)) Haha maar ze kan het allemaal nog prima aan, op donderdag komt ze altijd hier om de bovenverdieping te doen :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:01

Ik sluit me aan bij quadripes. Minder gaan werken kost over het algemeen meer geld dan een 'poetsvrouw' voor een paar uurtjes per week.

Overigens is mijn poetsvrouw een poetsmeneer.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:04

quadripes schreef:
@Ikdoemaarwat: Sorry wou je niet beledigen.

Ik moet er erg aan wennen als ik dit soort vragen/opmerkingen lees omdat in mijn omgeving het niet vanzelfsprekend is dat je minder gaat werken om je huishouden te doen. Vandaar dat ik daar 'raar' vind. Het is een visie die ik bijna niet tegen kom.

.

excuus aanvaard :D
ja het is best leuk in andermans visie te kijken :j
hier daarintegen word er kwa uurloon bijna net zoveel verdient als ik moet betalen aan een schoonmaakster...
tevens vind ik het geen naar werk en hou ik niet van vreemden in mijn huis, vind de incidentele (dus heel soms) hondenuitlaat al meer dan genoeg :j
en aangezien ik 2 honden heb (waarvan 1 heel groot) en een kat ...denk ik dat een schoonmaakster het bij mij thuis niet leuk zou vinden
en dan heb ik ook nog de mazzel dat mijn vriend meehelpt :j :D
eten kookt,afwast en zelfs soms strijkt,wat hij overigens goed kan! :D

maar jullie standpunten snap ik ook wel als ik het zo lees :j

edit: nou is mijn visie denk ik ook wel anders omdat ik geen carrierewens heb maar liever huismamma speel :P
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 22-06-09 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:06

Babel schreef:
Ik wil het mijn vriend ook wel laten doen en hij wil dat ook wel. Echter kan hij het gewoon niet...
Hij gaat eerst stofzuigen, dan het aanrecht afnemen, bedenkt zich vervolgens dat de afwas nog gedaan moet. Als ik geluk heb bedenkt ie zich dan dat het nog afgestoft moet worden. En als laatste gaat ie de konijnen verschonen.
Waarna er dus weer stof en vooral veel haren en stro/zaagsel op de grond ligt, bende van het aanrecht (afnemen is moeilijk en staat bij hem gelijk aan het afvegen van het aanrecht en het op de grond laten vallen ) en het aanrecht weer vies is omdat er nog afwas op stond.
En dat gaat dus met alles zo... Zucht.

Haha, die mannen toch. Heel herkenbaar :D .
Mijn man doet alleen vaatwasser uitruimen. Voor de rest heeft hij echt geen tijd. Hij heeft een eigen zaak. Hij is om 6 uur 's morgens de deur al uit en als ik geluk heb, dan is hij met etenstijd om 18 uur weer thuis. Maar vaak belt hij ook om door te geven dat het wat later wordt. Of hij komt eerst even langs om te eten en vertrekt dan weer om zijn route af te maken. Ik kan echt niet van hem verlangen om ook nog eens mee te helpen in het huishouden. Om de zaterdag heeft hij de beurt om op de zaak te zijn. Dan blijft alleen de zondag over. Die wil ik hem niet afpakken. Dan gaat hij mountainbiken....of gewoon klussen in en rondom het huis. Ook een taak die moet gebeuren.

Als je het over carriere hebt e.d., dat is idd heel persoonsgebonden. Ik dacht ook zo toen ik nog geen kind had. Ik ben er echter achter gekomen dat je met 2 in een huishouden bent. En als het niet anders kan (zoals de opbouw van een zaak), dan moet je toch met wat minder genoegen nemen. Ik had met mijn baan op HEAO niveau op dat moment meer kunnen verdienen en carriere kunnen maken dan mijn man met zijn opstartende zaak. Toch ben ik er niet rouwig om dat ik van 40 uur per week terug ben gegaan naar (in beginsel) 20 uur. Ik hield het niet vol: een baby, een full-time baan, een huishouden, zorg voor paard. En nu vind ik het wel lekker dat ik een paar keer per week wat anders kan doen dan alleen maar op kantoor te zitten. Dat ik in de tuin kan buttelen, of strijken of zuigen wanneer mij dat uitkomt. Gewoon mijn verstand op nul kan zetten en toch bezig kan zijn.
Nee, het is zo slecht nog niet als je minder kunt gaan werken. Carriere opofferen? Ben je gek. Ook in part-time banen zitten mensen die goed verdienen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:08

ikdoemaarwat schreef:
en dan heb ik ook nog de mazzel dat mijn vriend meehelpt :j :D
eten kookt,afwast en zelfs soms strijkt,wat hij overigens goed kan! :D

Dit is inderdaad een verschil van inzicht. Ik zou het geen mazzel vinden dat mn vriend meehelpt, nee, een huishouden is van twee personen, alletwee dus een gelijk deel in het huishouden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:10

Apple schreef:
Ik sluit me aan bij quadripes. Minder gaan werken kost over het algemeen meer geld dan een 'poetsvrouw' voor een paar uurtjes per week.

Overigens is mijn poetsvrouw een poetsmeneer.

Echt??? Een man die kan schoonmaken?
Ik wist niet dat die bestonden...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:11

Ik ken er meerdere :j

Dit is zelfs al mn tweede poetsmeneer.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:11

Nou je hoeft je nergens voor te schamen hoor. Je werkt hard en daar mag best wat voor tegenover staan. Wij hebben ook een hulp en ik vind het altijd heerlijk als ze is geweest!