Autokenners, goede koop of....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:21

Mijn golfje van vroeger was een golf 3 CL uit '93, deze woog 1160 kg en had een verbruik van 1 liter op 13 km (1/13) op zijn zuinigst. Ik betaalde 90 euro belasting per kwartaal in de randstad. Gemiddelde onderhoudsbeurten kostten 450 euro bij een doorsnee garage, bij de VW-dealer was ik al gauw rond de 600 euro kwijt ;( .
Verzekeringskosten weet ik niet zo snel uit mijn hoofd maar lagen wel heel hoog voor een WA met no-claim trede 6 ondanks dat ik geen beginnend bestuurder was.

Behalve de stuurbekrachtiging (die ik je wel wil aanraden voor zo'n zware auto) waren er geen extra's bij deze auto en die heeft 2 jaar geleden (voor de credietcrisis dus) in goede staat maar 950 euro opgebracht.

Enne die golfjes van toen halen zeker wel de 160km/h makkelijk :D

Bedenk je dus dat als je nu zo'n auto koopt dat je waarschijnlijk meer in benzine, onderhoud (ook APK) en belasting gaat betalen dan wat de auto waard is. Niet voor niets dus dat ik deze auto de deur uigedaan heb en een splinternieuwe Daihatsu Cuore gekocht heb voor maar 7000 euro's.
Tis misschien even wat doorsparen en investeren maar dan heb je wat waar je zeker van bent dat het nog lang meegaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:30

Wildgirl schreef:
Precies weet ik het niet maar de auto is van midden jaren 90, heeft nog geen 2 ton op de teller en rijdt op benzine.

Deze auto een groet beurt geven is water naar de zee dragen, want de motor is versleten bij deze kilometerstand, of hij moet netjes gereviseerd zijn.
Ik zou er persoonlijk voor bedanken wat moet je met een versleten auto?

Wildgirl

Re: Autokenners, goede koop of....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 13:47

Ik heb wat meer info, het gaat om een golf 2 type manhattan, bouwjaar is ze nu aan het nakijken.
Volgens mp waar een aantal golf 2 types te koop staan weegt hij zo rond de 820 kilo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:48

Lijkt mij dan toch dat het bouwjaar of begin jaren 90 of eind jaren 80 is?

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:02

WG: Denk ook dat hij wat ouder is dan dat wij hier denken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 14:04

zoals ik al eerder zei, ik heb er écht geen verstand van hihi :D
we zullen zien

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:07

Heb zelf een Golf 2 uit 1988, heeft 150.000 op de teller staan. Eigenlijk nooit iets mee gehad, buitenom de normale onderhoudsbeurten.
Nu wel zelf een deuk erin gereden en er zit een fikse ster in de voorruit, helaas.
Ik betaal ook rond de 20 euro verzekering per maand en 46 euro per kwartaal aan wegenbelasting.

Mijn lieve oude golfje gaat binnenkort toch ingeruild worden, maar hij heeft mij in de afgelopen 4,5 jaar toch heel ver gebracht (bijna een ton op de teller gezet zelf).
Destijds heb ik er overigens 425 euro voor betaald.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:32

als het inderdaad om een golf 2 gaat, die zijn heel wat sterker dan hun jongere broertjes en zusjes.....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:40

hmzzz, voor een golf 2 met 2 ton op de teller zou ik persoonlijk niet dat bedrag betalen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:46

Dana01 schreef:
dit zou volgens mij om een golf 2 moeten gaan gezien het bouwjaar,

als hij niet roestig is, en alles er verder goed uitziet kun je hier nog jaren plezier mee hebben, ze zijn over het algemeen vrij zuinig en kosten weinig aan onderhoud, let er goed op dat hij niet roestig is , met name aan de dorpels en de wielkastranden.....

Nee eerder golf 3, golf 2 is van de jaren 80 net zoals mijn eerste auto die was van 87

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:47

oOoKellyoOo schreef:
Dana01 schreef:
dit zou volgens mij om een golf 2 moeten gaan gezien het bouwjaar,

als hij niet roestig is, en alles er verder goed uitziet kun je hier nog jaren plezier mee hebben, ze zijn over het algemeen vrij zuinig en kosten weinig aan onderhoud, let er goed op dat hij niet roestig is , met name aan de dorpels en de wielkastranden.....

Nee eerder golf 3, golf 2 is van de jaren 80 net zoals mijn eerste auto die was van 87

Er is net bevestigd dat het om een Golf 2 Manhattan gaat, dus dan zal het bouwjaar ergens halverwege jaren 90 zowiezo niet kloppen :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:51

Je vriendin verkiest niet voor niets de MB, ik zou niet voor deze golf gaan, maar voor een jongere auto met een ander imago, waar doorgaans vaak ook wat rustiger mee is gereden ;)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:13

de golf 2 is tot 92 gemaakt, dus het kan nog steeds , dan zou die van 91 of 92 zijn :j

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:10

Nu eventjes een reactie van iemand die geen verstand heeft van auto's.. Denk je dat het wel slim is om een auto van een vriendin te kopen? Ik heb verschillende verhalen gelezen op bokt, waarin iemand een auto kocht van een kennis/vriend. Na twee weken bleek de auto kapot te gaan/zijn. De vriendschap was daardoor onder grote druk komen te staan. Dit is misschien wel iets om te overwegen. Want je kan idd via je connecties wel zo goedkoop aan een goede auto komen..

Dus dit is gewoon even een overweging die ik je mee wil geven :)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:50

Inguhh schreef:
Nu eventjes een reactie van iemand die geen verstand heeft van auto's.. Denk je dat het wel slim is om een auto van een vriendin te kopen? Ik heb verschillende verhalen gelezen op bokt, waarin iemand een auto kocht van een kennis/vriend. Na twee weken bleek de auto kapot te gaan/zijn. De vriendschap was daardoor onder grote druk komen te staan. Dit is misschien wel iets om te overwegen. Want je kan idd via je connecties wel zo goedkoop aan een goede auto komen..

Dus dit is gewoon even een overweging die ik je mee wil geven :)

Dit vind ik een hele goede, ongeacht of de auto nu wel of niet in orde is.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:36

Oei, ik ben zelf ook net aan het kijken voor een nieuwe auto en weet je, die APK zegt niet veel..ja, dat de remmen en banden goed zijn..en nog wat spul, heel belangrijk, daar niet van..maarrrrr, zo kom ik auto's tegen die net APK gekeurd zijn, maar op de brug blijkt de koppakking lek of bijna stuk, de rem die bv rechtsvoor vastloopt en schoongemaakt moet worden, niet goes stationair lopen wat dan weer ergens aan ligt etcetc..dus leuk die keuring, maar weer een hoop nieuwe aankomende kosten, wat je echt niet wilt als je net je auto hebt gekocht ;)

Ik ben absoluut geen kenner, maar wel ervaringsdeskundige inmiddels, met het kopen van oudere autootjes, hihi.
Nu heb ik ook niet de centjes om zo even een nieuwe distributieriem of koppakings of nieuwe schijven te kopen, dus ik ben een zeikerd met het kopen van een auto.
Houd daar dus ook rekening mee ;)

Veel succes met het afrijden en geluk :)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 01:39

Ik ga met Amy mee....mijn leuke auto heb ik overgekocht van mijn neef, kreeg ook zijn apk keuring en een paar weken later was het raak...koppakking kapot en eff bijna de koopprijs kwijt aan het repareren omdat het niet een beetje kapot was, maar erg kapot.

APK keuring zegt echt niets, neem die auto mee voor een proefritje en rij bij een onafhankelijke garage naar binnen, en kijk wat hun zeggen.

Nou heb ik mijn neef niets kwalijk genomen, maar ik baalde wel, en hij ook....het is niet leuk als het bij een vreemde gebeurd, maar bij familie of vrienden al helemaal niet.
Ikzelf koop geen auto's meer over van bekenden.