Samenwonen zonder contract wordt financieel nadelig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:32

Possie... je komt op mij een beetje naïef over.. Bij jouw familie en schoonfamilie zal het voor jouw gevoel wel goedzitten, maar je weet nooit in wat voor omstandigheden je komt te staan en je weet nooit wat er gebeurd.. Je hoort zo vaak dat het niet goed gaat en het voorbeeld van beantsje is echt geen onzin! :n

Kennissen van mijn ouders daar is de schoondochter pas van overleden.. Schoondochter woonde bij hen in huis doordat haar eigen ouders haar het huis uit hadden getrapt. Meisje kreeg kanker en al vrij snel bleek het einde verhaal te zijn.. Ouders hebben in die tijd nauwelijk naar haar omgekeken, haar schoonouders hebben haar tot het sterfbed verzorgd. En nu ineens staan schoonouders op de stoep voor de spullen van hun dochter.. Ook zij hadden niks geregeld en dus hebben haar ouders gewoon overal recht op! Zo werkt de wet en het gebeurt vaak genoeg dat er ineens familie op de stoep staat om de spullen te claimen.. Dus het zijn echt geen fabeltjes.. :n

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:34

Een dergelijk gesprek had ik met mijn schoonmoeder. Vriend en ik wonen nu niet samen en wettelijk gezien komen zelfs de spullen die van mij zijn, maar in het huis van mijn vriend liggen, aan hen toe als hem nu wat gebeurt.
Ik kan het goed met ze vinden en verwacht dat het niet zo'n vaart loopt. Maar stel dat vriend en ik een ongeluk krijgen. Ik reed en overleef het, hij komt te overlijden. Zijn vriendjes ouders dan ook zo sympathiek?
Gewoon een scenario met een kleine kans op werkelijkheid te worden, maar ik vind dit nu al geen prettig idee. Dus als we samenwonen wordt alles goed geregeld.

Anoniem

Re: Samenwonen zonder contract wordt financieel nadelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:58

Idd Riande, dat bedoel ik idd maar met de omstandigheden.. Zoiezo, het overlijden van iemand doet rare dingen met mensen, dat is niet te voorspellen ook al heb je een supergoede band!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:02

Wij hebben wel een samenlevingscontract.
Al vanaf het begin dat we samenwonen.
Puur om dingen als hierboven omschreven.
Je verwacht het niet, maar om je heen hoor je soms de gekste verhalen, dus dat het jezelf niet zou treffen is dan ook niet zeker.
Zo weten we zeker hoe het geregeld is, ook als we beide komen te overlijden bij een auto ongeluk.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:48

Relaxed schreef:
Possie... je komt op mij een beetje naïef over.. Bij jouw familie en schoonfamilie zal het voor jouw gevoel wel goedzitten, maar je weet nooit in wat voor omstandigheden je komt te staan en je weet nooit wat er gebeurd.. Je hoort zo vaak dat het niet goed gaat en het voorbeeld van beantsje is echt geen onzin! :n

Kennissen van mijn ouders daar is de schoondochter pas van overleden.. Schoondochter woonde bij hen in huis doordat haar eigen ouders haar het huis uit hadden getrapt. Meisje kreeg kanker en al vrij snel bleek het einde verhaal te zijn.. Ouders hebben in die tijd nauwelijk naar haar omgekeken, haar schoonouders hebben haar tot het sterfbed verzorgd. En nu ineens staan schoonouders op de stoep voor de spullen van hun dochter.. Ook zij hadden niks geregeld en dus hebben haar ouders gewoon overal recht op! Zo werkt de wet en het gebeurt vaak genoeg dat er ineens familie op de stoep staat om de spullen te claimen.. Dus het zijn echt geen fabeltjes.. :n

Ik bedoel niet zozeer over datgene wat beantsje schreef niet als onzin maar gewoon over hetgene dat als men samenwonen zonder contract dat dat dan nadelig word dat vind ik iet wat onzin...En natuurlijk is het niet in elke familie het zelfde qua zulk gedrag en dat ze dan helemaal niet aan de partner van ....... denken maar alleen aan hun eigen zeg maar.

Maar er zijn ook zat mensen die gewoon met liefde en open armen worden ontvangen door hun families/schoonfamilies en oke laat ik daar ook bij behoren maar ik snap en begrijp ook heus wel dat het bij anderen juist wel erg verrot gelopen is doordat ze geen contract hadden oid...

Sorry voor mijn post hiervoor als ie wat raar overkomt is niet helemaal zo bedoeld wist ook ff niet goed hoe het precies te omschrijven mijn excuses hiervoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:54

@ Possie: Dat samenwonen zonder contract nadelig is is idd onzin, tenzij je 1 van de 2 geen inkomen heeft, dan is het voordeliger om een samenlevingscotract oid te hebben.. :j

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:58

Ik heb alleen een inkomen van mn bijbaantje en mn vriend werkt fulltime, maar wij hebben geen contract :) K weet echt 100% zeker dat zijn familie niet hier de boel komt leeghalen mocht hij plotseling overlijden oid. Andersom ook niet trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:02

Willemyntjee, bij jullie zou het dus wel voordeliger zijn een contract op te stellen. Je kan elkaar dan als fiscaal partner aanwijzen en daardoor kan je heffingen van jou aftrekken bij je vriend (sorry voor de dubbelzinnige omschrijving :+ ) die je anders niet kan aftrekken omdat jij geen inkomen hebt..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:04

Ik ben wel zijn toeslagpartner, weet niet of dat hetzelfde is?
En welke heffingen kan je dan oa aftrekken? K kan namelijk op zich vrij makkelijk en goedkoop aan zo'n contract komen via mn moeder haar notariskantoor, maar als het weinig verschil maakt ga k die kosten niet maken als we toch over een jaar of 4/5 gaan trouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:13

WillemYntJee schreef:
Ik ben wel zijn toeslagpartner, weet niet of dat hetzelfde is?
En welke heffingen kan je dan oa aftrekken? K kan namelijk op zich vrij makkelijk en goedkoop aan zo'n contract komen via mn moeder haar notariskantoor, maar als het weinig verschil maakt ga k die kosten niet maken als we toch over een jaar of 4/5 gaan trouwen.

Nu nog wel ja en juist dát gaat veranderen.. Per 1-1-2010 ben je niet meer zomaar elkaars fiscale partner.. Nu kun je elkaar als fiscaal partner aanwijzen als je 6 maanden of langer samenwoont (geloof ik zo uit mijn hoofd) straks kan dat niet meer, dan moet je een contract hebben..
Ik ken jullie situatie verder niet, maar er zijn tig heffingen te bedenken die je af zou kunnen trekken..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:14

Eerder is gemeld dat zonder contract hij jou niet meer als fiscaal partner aan kan wijzen, en dat scheelt dus geld.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:23

Hm oke dan zal k mn moeder is vragen hoeveel t bij haar kost :) Ik had uit het artikel op pagina 1 niet begrepen dat het zo zou gaan vandaar. Thanks!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:41

Ik heb t nog even na gevraagd bij mn moeder (notaris) en zij dacht dat t alleen voor t succesierecht gold, maar dat wist ze niet zeker. Dus ze zou t nog verder uitzoeken en mocht t wel voor ons gelden dan krijgen we een samenlevingscontract van haar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:44

Ja het is ook een wijziging in het succesierecht, maar dit werkt door in de wet voor de IB ivm het fiscaal partnerschap. Zo heb ik het tenminste begrepen :j

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:47

Oke, tsja k heb er ook allemaal geen verstand van, ben blij dat zij t voor mij kan uitzoeken hihi :P
Dus als er nog meer mensen zijn die een contract willen laten maken: Notariskantoor Van Nieuwland & Randami in Rotterdam ;) Kosten: 300 euro ongeveer.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:52

Relaxed schreef:
Ja het is ook een wijziging in het succesierecht, maar dit werkt door in de wet voor de IB ivm het fiscaal partnerschap. Zo heb ik het tenminste begrepen :j

Momenteel niet, nu heeft de IB een eigen partnerbegrip. Dat gaat ook niet wijzigen, anders zouden een heleboel mensen hier direct 'last' van hebben. Maar ik kan het wetsvoorstel wel even checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:54

veerledec schreef:
Relaxed schreef:

Momenteel niet, nu heeft de IB een eigen partnerbegrip. Dat gaat ook niet wijzigen, anders zouden een heleboel mensen hier direct 'last' van hebben. Maar ik kan het wetsvoorstel wel even checken.

En toch heb ik het zo begrepen dat door die wijziging in het successierecht het die gevolgen geeft voor de IB

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:58

Moet dit toch eens goed gaan bekijken.....

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:03

In het algemeen wordt, voor de successiewet, het partnerbegrip volgens het wetsvoorstel als volgt: Op grond van het voorstel worden de volgende personen aangemerkt als partners:

▪ gehuwden;
▪ geregistreerde partners;
▪ samenwoners, op voorwaarde dat zij gedurende 6 maanden (erfbelasting) of 2 jaren (schenkbelasting):
­ beiden meerderjarig zijn; én
­ een gezamenlijke huishouding hebben gevoerd (inschrijving GBA); én
­ een wederzijdse zorgverplichting zijn aangegaan in een notariële akte; én
­ geen bloedverwanten in de rechte lijn zijn; én
- niet met een ander aan de genoemde voorwaarden hebben voldaan.
Met betrekking tot het vereiste van een gemeenschappelijke huishouding wordt een uitzondering gemaakt voor de situatie dat de gezamenlijke huishouding is geëindigd tegen de wil van de betrokkenen.

Ik ga nog even kijken naar de link met IB, maar dit geldt dus in ieder geval voor erven en schenken.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:04

Laatst bijgewerkt door WillemYntJee op 07-07-09 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:07

Possie, mijn moeder heeft 10 jaar samengeleefd en die man is binnen 6 maanden aan kanker overleden. De kinderen van hem kwamen gewoon over de vloer bij hun, na de dood eisten ze alles op, zelfs de tv op de slaapkamer die hij voor zijn verjaardag van mijn moeder had gehad! Zeg nooit, nooit.

Ik denk dat als je samen bezittingen hebt die waarde hebben, dat je dat zeker moet vastleggen, niet alleen met overlijden, maar ook als je uit elkaar gaat.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:07

Dat staat boven je post WillemYntJee. Je moet ook een gezamenlijke huishouding hebben en een notarieel vastgelegde zorgverplichting.

Uit de brief bij het wetsvoorstel: Op dit moment vindt er voor andere wetten ook een herbezinning op het partnerbegrip plaats. Dat is zo voor de Wet inkomstenbelasting 2001 en voor de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen. Elk van deze wetten heeft eigen criteria die leiden tot partnerschap. In het algemeen geldt dat een harmonisatie of uniformering van een begrip de handhaving en uitvoering van de wetgeving verbetert. Dit geldt ook voor het partnerbegrip en in dat kader wordt ook gezocht naar objectieve goed toetsbare criteria. Dit is ook de reden dat in het kader van de modernisering van de Successiewet 1956 het partnerbegrip wederom is heroverwogen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:09

ik vind de reacties hier van sommigen wel erg naief. Samenwonen is toch echt iets dat je zakelijk goed moet regelen ? Je wilt toch niet overgeleverd zijn aan een ander? Als je een partner treft bijvoorbeeld die op een gegeven moment schulden gaat maken, ben jij er even goed verantwoordelijk voor als je in hetzelfde huis woont zonder samenlevingscontract.

Als je dit soort dingen niet al van te voren met elkaar kunt bespreken en regelen, dan kun je er (=samenwonen) beter niet aan beginnen. 't Lijkt wel alsof samenwonen 'niet echt' is, zoals sommigen hier erover praten.

Mensen, financien en belasting zijn hardstikke belangrijk om op orde te hebben! Ik snap al die vrouwen niet die hun eigen zaken niet kunnen/willen regelen op dat gebied.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 07-07-09 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:09

Maar die gezamelijke huishouding heb je toch altijd als je samenwoont?! :P Dus alleen dat verplichte contract komt er bij?
Nja eigenlijk wel goed ook, al die drama's die je tegenwoordig ziet en hoort van mensen die huizen leeg komen halen (zie voorbeeld russel, wel erg trouwens! )