Handdoeken wassen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:13

ellen82 schreef:
Ik was eigenlijk altijd alles op koud. Het is prima schoon en er is nog nooit iemand ziek geworden. Ik word altijd een beetje moe van paniekerig gedrag rondom bacteriën. Bacteriën zijn goed voor de weerstand :D

Hahah ja dat heb ik ook hoor. De keukendoeken worden bij ons eens in de zoveel tijd eens even wat warmer gewassen voor de rest gaan ze gewoon mee met de handdoeken.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:32

ellen82 schreef:
Ik was eigenlijk altijd alles op koud. Het is prima schoon en er is nog nooit iemand ziek geworden. Ik word altijd een beetje moe van paniekerig gedrag rondom bacteriën. Bacteriën zijn goed voor de weerstand :D

Ik ben ook niet paniekerig over bacterien hoor ;) .
Maar mijn moeder heeft ooit eens in een z´huis gewerkt op een afdeling waar de patienten vaak last hadden van wonden die (bijv. na operaties) niet goed wilde helen :\ .
Er is toen onderzoek gedaan naar wat de oorzaak zou kunnen zijn en als grote boosdoener kwam er toen uit dat er vooral in handdoeken en washandjes veel bacterien zaten := .
Sindsdien wast mijn moeder zals ik het beschreven heb (al een jaar of 50 :+ ) en ik heb het zo van haar geleerd ;) .
Mijn schoonvader bevestigde ook nog eens dat vooral hand-/vaat-/keuken-/toiletdoekjes beter op 60° (en eens in de zoveel tijd op 90°) gewassen kunnen worden :) .
Maar goed, ik doe het -denk ik- allemaal op de "ouderwetse" manier, maar ik wil gewoon zeker weten dat mijn spullen niet alleen "op het oog" goed schoon zijn ;) .
Verder dweil en zuig ik hier echt niet iedere dag de vloer en stof ik weinig :P .

Nerwen

Re: Handdoeken wassen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:40

Ik gooi altijd alles bij elkaar (ik let wel op of dingen niet afgeven en heel teer wasgoed (blousjes van dunne stof bijv.) doe ik apart of op de hand), op 30 of 40 graden, wasmiddel en wasverzachter erbij en klaar :) Is tot nu toe altijd goed gegaan (geen verkleurde was, was is goed schoon, ruikt fris etc.) :+ .

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:49

Ik vermoed dat die patiënten al een zwakke weerstand hebben, dan is het natuurlijk een ander verhaal ;)
Ach en verder moet iedereen doen waar 'ie zich goed bij voelt, ik heb er geen last van :D

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:57

Ik wilde eigenlijk alleen maar even zeggen dat ik het zo schattig vind van de topicstartster dat ze haar moeder wil helpen met de was, ze brengt het zo lief :D

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:12

Ja, lief he, en dat voor een 20jarige :D
Ach, zo leer ik ook nog wat voor als ik het huis uit wil ;)
Het is inpincipe goed gegaan, behalve dan dat er ook witte handdoeken tussen zaten. Oeps, niet echt op gelet :o

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:46

tita schreef:
ik was altijd op de 30 graden waarom 60 als bij 30 ook alles mooi schoon en fris is en nog eens beter voor de natuur en energie en de rekening ;)

Inderdaad ;) Daarom doe ik het ook op 30 graden... Ze hoeven niet perse op 60 graden gewassen te worden vanwege de bacterieen, neem aan dat ie er bij 30 graden ook wel afzijn en aangezien je schoon bent na het douchen zullen der ook wel niet zoveel bacterieen opzitten.
Vaatdoeken, theedoeken en kleine handdoekjes om je handen mee droog te maken was ik dan wel weer op 60 graden, aangezien die wel wat viezer zijn ja..
Ik doe ook alle kleuren bij elkaar, zitten van die felle kleuren bij zoals groen, blauw, en donkerblauw. Daar doe ik dan ook nog andere was bij.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 01:14

Sterre schreef:
Er is toen onderzoek gedaan naar wat de oorzaak zou kunnen zijn en als grote boosdoener kwam er toen uit dat er vooral in handdoeken en washandjes veel bacterien zaten := .

Het klinkt misschien een beetje raar van mij, maar ik vind het ook prettiger als 'publiekelijke' handdoeken enzo (denk ook aan hotels) heter gewassen worden.
Maar mijn eigen handdoeken was ik gewoon op 30 graden of wat me uitkomt op dat moment.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 01:25

Ik wil nog weleens wat donkere handdoeken bij donkere kleding mikken als de trommel nog niet vol zit. En dat gaat dan op 40 graden mee. En dat gaat prima.

Maar normaliter draai ik 1 keer per week een volle trommel met handdoeken op 60 graden. Misschien is dat inderdaad wat overdreven... Ga het vanaf de volgende keer ook wel op 40 graden doen. Is inderdaad beter voor het milieu. :D

Voor de rest draai ik dus een donkere was en een lichte was. Probeer wel de wasmachine altijd vol te hebben, ik vind halve wasjes zo zonde. En beddengoed gaat uiteraard ook apart, maar dat is dan ook een volle trommel met mijn lits-jumeaux dekbed. :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 01:44

Mijn beddengoed gaat op 90 graden, en mijn handdoeken eigenlijk ook altijd. Dit omdat je tussen beddengoed toch wel 8 uur per nacht ligt en zweet, en handdoeken vochtig worden en dat vaak ook blijven door slechte ventilatie in badkamers. Er groeien zo veel bacteriën in, om misselijk van te worden.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:33

Ik doe alles op 40 graden, geen zin om apart mn handdoeken op 60 te doen ofzo. Soms doe ik een wasje op 30 wanneer er iets bijzit wat niet op 40 mag.
Wordt allemaal prima schoon hoor :j

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:47

Ik was de handdoeken meestal mee met de 40 graden was (licht bij wit, bont bij bont) en zo nu en dan doe ik een hele handdoekenwas op 60 graden. Daarna in de droger :j

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:29

Ik doe ze altijd gewoon op 40 graden... altijd. Ook mijn kleding ed. Alleen als iets vies is een lange was en als mijn pak een keer in de was mee moet een simpel spoelwasje om de zichtbare vlekken weg te krijgen. Ik strijk alles toch nog na dus al die bacterien gaan toch wel dood van de hitte ( denk ik ^^)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:34

Handdoeken gaan bij mij op 60 graden (doe er gelijk de keukendoeken etc bij) op de bonte was (korte programma) zonder wasverzachter (neemt toch minder water op als je wasverzachter gebruikt).
Af en toe op 90 graden om de achtergebleven zeepresten in de wasmachine weg te spoelen :)
Wacht altijd wel met wassen totdat de wasmachine echt vol zit :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:13

Naast altijd maar te koud wassen is het slecht voor de bacteriegroei, en helemaal voor je wasmachine!
Gewoon af en toe een kookwasje, een weldaad voor je machine en gezondheid.