Kassieres die niet terugtellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of niet vervelend?

Wel vervelend
30 (41%)
Niet vervelend
43 (58%)

Totaal aantal stemmen: 73

bromfiets

Re: Kassieres die niet terugtellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:57

Voor mij maakt het niet uit :n

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:31

Essiie schreef:
Misser schreef:
Ik pin altijd. Kost minder tijd ;).
Ik ben het er wel mee eens dat je dit gewoon hoort te kunnen als cassiere. Lijkt me ook niet iets wat onmogelijk is om aan te leren.

Het gaat me er niet om of een kassiere dat moet kunnen of niet, mijn vraag is of jullie het vervelend vinden als het niet gebeurd.

Sorry hoor, reageer alleen op wat diegene boven me zegt.
Maar goed, ik heb er dus geen mening over omdat ik eigenlijk altijd pin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:30

Het maakt me echt niet zoveel uit.. Aardige wiskundeknobbel dus kan het zo uitrekenen zeg maar. :+
Maar ik snap wel dat mensen het vervelend vinden als je het in 1x terug krijgt, dat wisselgeld. Mja, dat gebeurt bij mij eigenlijk nooit.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:35

Ik vind globaal meetellen echt een must. Ik vind dit ook een vereiste wat een cassière moet kunnen, als je niet kan terugtellen weet je dus ook nooit zeker of je wel het goede aan de klant meegeeft? Daarnaast vind ik het ook ronduit onprofessioneel staan om al het geld ineens bij iemand in zn hand te kwakken, maar dat ter zijde.

Ben zelf ook parttime cassière en werk mensen in. Dit is een handeling die ik mijn nieuwe collega's leer voordat zij met klanten in contact komen. Wanneer iemand 4,30 betaald met 20 euro geeft ik het zo terug: (70 ct) Zo wordt het 5, (5 euro) 10, (10 euro) en twintig. Alstublieft, en nog een fijne dag (of iets in die richting). Ook zie je zo gelijk of je zelf wel het goede hebt gepakt. Het lijkt allemaal heel logisch, maar waarom niet nog een extra check?

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:43

Heb ook drie jaar gewerkt, onder andere achter de kassa, en ik merkte dat mensen het heel prettig vonden als ik terug telde.. Echter! Het is wel belangrijk om op een juiste manier terug te tellen.. en met enige snelheid. Want anders is het enorm irritant!!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:45

Ik telde eerst altijd netjes terug(gewoon eerst muntjes, daarna papiergeld), maar op het eind niet meer. Ik gaf gewoon het geld terug en zei het bedrag dat het moest zijn, basta, nooit iemand die het vervelend vond ofzo :)

samp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:21

Petulan schreef:
Ik vind globaal meetellen echt een must. Ik vind dit ook een vereiste wat een cassière moet kunnen, als je niet kan terugtellen weet je dus ook nooit zeker of je wel het goede aan de klant meegeeft? Daarnaast vind ik het ook ronduit onprofessioneel staan om al het geld ineens bij iemand in zn hand te kwakken, maar dat ter zijde.

Ben zelf ook parttime cassière en werk mensen in. Dit is een handeling die ik mijn nieuwe collega's leer voordat zij met klanten in contact komen. Wanneer iemand 4,30 betaald met 20 euro geeft ik het zo terug: (70 ct) Zo wordt het 5, (5 euro) 10, (10 euro) en twintig. Alstublieft, en nog een fijne dag (of iets in die richting). Ook zie je zo gelijk of je zelf wel het goede hebt gepakt. Het lijkt allemaal heel logisch, maar waarom niet nog een extra check?

Ik doe zelf ook kassawerk en kan ook wel redelijk terug tellen. Maar ik vind het lastiger als klanten bijv. 10 cent extra geven. Het is wel makkelijker met geld pakken enzo, dat kan ik wel, alleen het terug tellen vind ik dan moeilijker. En aangezien in die klanten ook niet heel lang wil laten wachten geef ik dan vaak alles in één keer.

Niet terug tellen vind ik niet echt erg ofzo, maar het is wel handig voor controle. Maar kleine bedragen hoeft van mij niet, zelf tel ik munten ook niet ofzo, alleen met briefjes.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:27

Als klant vind ik het niet erg dat er niet terug geteld wordt.
Ik heb automatisch in mijn hoofd zitten wat ik terug krijg als ik het eindbedrag hoor en ik zie muntencombinaties snel, dus dan weet ik dat ik genoeg terug gekregen heb :+

Ik tel zelf aan de kassa bijna altijd terug.
Soms zie je aan het gezicht van klanten tijdens het terug tellen of ze het snappen of niet.
En of ze tijd hebben voor terug tellen, sommige mensen zijn iets ongeduldiger of zijn druk bezig met andere dingen (telefoon, gesprek met andere klant) :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 01:32

ik heb 7 jaar kassa gedraaid en ik vind terug tellen een pre
het is netjes en een dubbele controle voor klant en cassiere...
door het terug tellen draaide ik steenvast nulkassa's(= geen verschil in de dagtelling)
het kon wel eens zijn dat je een verkeerde munt pakte (per ongeluk) en met terug tellen kwam je dit dan tegen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 01:40

Ik doe al jaren kassawerk, en tel altijd terug. Ik vind het beleefd en een check voor mezelf. Ik moet zeggen dat ik soms wel zo snel tel dat een klant dat waarschijnlijk niet kan volgen, dan is het puur voor de vorm/check voor mijzelf.

Ik vind het zelf niet zo belangrijk of er wordt teruggeteld, omdat ik in één oogopslag kan zien of het bedrag dat ik terugkrijg klopt, juist door mijn werk.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 07:37

Ik tel niet terug, ik vertel wat ik terug geef.. En dan kunnen ze prima op de bon kijken of dat klopt :Y)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:26

Als ik iets koop dan hoeft de kassiére niet perse voor mij terug te tellen, hoewel het wel prettig kan zijn (Als het inderdaad enigsinds vlot gaat). Ik vind het wel belangrijk om te weten wat ik totaal inderdaad terug krijg, omdat ik dat vaak snel in mijn hoofd al heb uitgerekend. Wat eigenlijk best slecht is van mezelf is dat ik eigenlijk nooit controleer of ik wel genoeg terug heb gehad.

In de sporadische gevallen dat ik achter de kassa sta tel ik wel terug. Maar ik doe het voor mezelf. Heb al te vaak meegemaakt dat ik tijdens het terug tellen erachter kom dat ik iets fout gedaan heb.

Trouwens wel alleen bij de grotere bedragen hoor. Als iemand iets koopt van 1,80 en betaald met een 5je, dan zeg ik gewoon '1,80 en 3,20 terug maakt 5' . Met dat soort kleine bedragen kan ik zelf ook nog wel zien of ik het fout gedaan heb.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:31

ikdoemaarwat schreef:
ik heb 7 jaar kassa gedraaid en ik vind terug tellen een pre
het is netjes en een dubbele controle voor klant en cassiere...
door het terug tellen draaide ik steenvast nulkassa's(= geen verschil in de dagtelling)
het kon wel eens zijn dat je een verkeerde munt pakte (per ongeluk) en met terug tellen kwam je dit dan tegen

idd! Ik tel ook altijd terug, en het kassa verschil is dan eigenlijk altijd nul. Mensen die (nog) niet kunnen terug tellen hebben eigenlijk altijd wel een verschil. Ik kon me er nooit aan ergeren, maar sinds ik zelf af en toe achter de kassa zit begin ik er wel meer op te letten.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:37

Ik tel altijd andersom terug als ik het geld uit de lade pak.
bijvoorbeeld: iemand moet 23,40 betalen en geeft 50euro. Dan tel ik dus 20 af (haal ik uit de kassa) en dat is dan 30, daar nog 5 bij, dat is 25, dan nog 1 euro en 60cnt = 23,40.
Het scheelt wel dat ik in een hokje zit en lager dan de klant dus dan leg ik het geld dat ik pak automatisch gespreid op het plankje van mijn hok zodat de klant het nog eens kan natellen.
Ik moet zo wel rekenen, dit is voor mij een stuk makkelijker en onze kassa zegt niet hoeveel je terugkrijgt tenzij je er nog een stuk langer over wilt doen want om het gegeven geld in te geven moet je eerst naar een ander scherm, daar een knop intoetsen, het bedrag intoetsen, dan het geld dat de klant gegeven heeft, daarna bevestigen en dan terug naar het afrekenscherm gaan, een heel werk dus

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:49

Ik vind het wel vervelend. Toen ik zelf nog achter de kassa werkte, moest ik eerst ook altijd terugtellen. Vind ik makkelijk, dan weet je zelf ook meteen of je het juiste wisselgeld terug had gegeven. Toen kwam er een nieuwe regel, we mochten niet meer terugtellen. We moesten nu het geld wat je gaf gewoon optellen. Dus als iemand €15,20 terug zou moeten krijgen moest je "Tien, vijftien, vijftien twintig" zeggen.
Dat zou klantvriendelijker zijn, ik snap niet hoe, maar dat terzijde. Ik ben ook gewoon blijven terugtellen, het was zo'n gewoonte. :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:56

Ja, ik vind het wel belangrijk dat er wordt terug geteld. Ik kan zelf ook wel tellen, wat is dat voor opmerking? Als het goed is kunnen we allemaal zelf wel een beetje rekenen. Maar het is ten eerste heel beleefd om te doen en ten tweede, als er een fout wordt gemaakt kun je de cassierre er direct op wijzen. Dat gaat niet vind ik als je buiten staat en je komt er achter dat je 10 euro te weinig hebt gekregen, bijvoorbeeld.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:59

Spirit schreef:
Ik vind het wel vervelend. Toen ik zelf nog achter de kassa werkte, moest ik eerst ook altijd terugtellen. Vind ik makkelijk, dan weet je zelf ook meteen of je het juiste wisselgeld terug had gegeven. Toen kwam er een nieuwe regel, we mochten niet meer terugtellen. We moesten nu het geld wat je gaf gewoon optellen. Dus als iemand €15,20 terug zou moeten krijgen moest je "Tien, vijftien, vijftien twintig" zeggen.
Dat zou klantvriendelijker zijn, ik snap niet hoe, maar dat terzijde. Ik ben ook gewoon blijven terugtellen, het was zo'n gewoonte. :+

Niet meer terug mogen tellen?
Helemaal nieuw voor me...

Het is wel zo dat als ik bijvoorbeeld 15.20 E moet betalen en ik geef 20 E en vraag, wil je er 0.20 E bij, ze moeten nadenken en het dan niet willen... :7

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:59

Toen ik als bijbaantje als cassiere werkte deed ik het nooit, want toen snapte ik het niet... :+

Nu werk ik in de horeca (op een camping/resort) daar hebben we een restaurant, kleine winkel en 's ochtends broodjes verkoop. Als het bij de broodjes meeeega druk is doe ik het niet, zeg meestal wel het geld wat ze terug krijgen. Het zijn meestal hele kleine bedragen, maar als ze met 50 euro betalen tel ik wel terug, om ook zeker van mezelf te zijn.
In het restaurant tel ik ook vaak terug, want dan zit je toch met grotere bedragen.

Het mooiste van allemaal is wel dat ik nu wel kan terugtellen in het nederlands, engels en duits :D

(oke niet zo heel bijzonder maargoed :') )

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:02

Ik vind het vervelend als ik mijn boodschappen afreken en ze het zo in mijn handen drukken. En dan ook nog het kleingeld zo boven op het briefgeld, lekker handig maar niet heus.

ik heb het vroeger nooit geleerd. Ik zat in mijn stage tijd bij de super de boer achter de kassa en keek op mijn scherm wat ik terug moest geven. Ik kan erg slecht hoofdrekenen en het werd me ook niet voor gedaan.

Nu ik een eigen zaak heb heb ik alleen een la als kassa. Ik doe nu dus na een beetje oefenen alles uit mijn hoofd. voor mij makkelijk en voor de klant ook.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:04

Ik vind het toch wel fijn als er teruggeteld word zo weet je toch meer wat je terug krijgt dan dat het zo even in je handen gekwakt word.
Ik heb zelf ook jaren achter de kassa gezeten en telde ook altijd terug ook als controle voor mezelf.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:09

casperrr schreef:
Toen ik als bijbaantje als cassiere werkte deed ik het nooit, want toen snapte ik het niet... :+

Nu werk ik in de horeca (op een camping/resort) daar hebben we een restaurant, kleine winkel en 's ochtends broodjes verkoop. Als het bij de broodjes meeeega druk is doe ik het niet, zeg meestal wel het geld wat ze terug krijgen. Het zijn meestal hele kleine bedragen, maar als ze met 50 euro betalen tel ik wel terug, om ook zeker van mezelf te zijn.
In het restaurant tel ik ook vaak terug, want dan zit je toch met grotere bedragen.

Het mooiste van allemaal is wel dat ik nu wel kan terugtellen in het nederlands, engels en duits :D

(oke niet zo heel bijzonder maargoed :') )

:') _O-

Wat een droge opmerking, maar ik vind het wel knap van je! :D

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:14

Nee ik vind het niet vervelend, ik controleer het eigenlijk nooit op de laatste cent. Ik kijk wel of het briefgeld wat ik terug moet krijgen, klopt.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:16

ik ben 9 jaar lang cassiere geweest en waarvan ik o`n 7 jaar altijd heb teruggeteld. vind het ook zo horen,
maar ik werkte bij de Aldi, en om tijdbesparing bij de kassa MOCHTEN we NIET meer terugtellen en moesten we dus gewoon alles in de hand geven in een keer. het briefgeld ben ik altijd blijven terugtellen, maar het muntgeld ben ik toen mee gestopt.

ik zelf vind het absurt, en vind het gewoon horen bij een cassiere, maar het fijt is dat de jeugd tegenwoordig niet meer leert hoofdrekenen op school, dus inderdaad veel moeite hebben met terugtellen, al kan (bijna) iedereen het leren als je maar wil en de gene die je opleid er energie in steekt.

alle mensen die ik opgeleid heb, hebben leren terugtellen. soms tot vervelends aan toe omdat het gewoon lang duurde voor ze het snapten, maar uiteindelijk lukte het altijd wel.

Ik kan me er overgens verder totaal niet druk om maken, maar inderdaad het is wel een basis vaardigheid die bij het cassiere zijn, hoort te zijn.

vorige topic heb ik overgens niet gelezen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:18

Ik pin meestal :Y)

Terugtellen hoeft van mij niet, kan het zelf ook niet, raak altijd in de war := (ook als ze voor mij terugtellen en ik het zelf in mijn hand krijg hoor, snap er niks meer van als ze het zo gaan vertellen haha) Ik zie heel snel of het klopt of niet en dan vind ik het prima. En ik kan overigens heel goed hoofdrekenen hoor, maar ik raak gewoon in de war :+

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:19

MamboBeach schreef:
Spirit schreef:

Niet meer terug mogen tellen?
Helemaal nieuw voor me...

Het is wel zo dat als ik bijvoorbeeld 15.20 E moet betalen en ik geef 20 E en vraag, wil je er 0.20 E bij, ze moeten nadenken en het dan niet willen... :7

Dat klopt wat Spirit zegt, ik heb zelf bij de AH gewerkt en daar mochten de caissieres ook niet meer terugtellen. Vooral de oudere klanten hadden hier erg veel moeite mee.. :(:)