Yearning for zion ranch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Yearning for zion ranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:36

Excuus, dat had ik niet gezien... maar dan weet je nu ook dat al die mensen er weer terug zijn. Bah!
Tja het is wat al gezegd werd door Mirr84, de grens tussen een sekte en een zwaar christelijke gemeente is nogal vaag...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:24

Blue_Eyes schreef:
Dit soort uitwassen kun je je in Nederland gewoon niet voorstellen. Het was een antwoord op een vraag in de reactie boven mij. En ja, je hebt overal sektes, maar dit soort dingen ben ik in Nederland nog nooit tegengekomen, jij wel? Hier wordt inderdaad overal een probleem van gemaakt. Daar ligt dat toch anders.

Nee, want ik woon niet in Nederland. Maar ik kan me perfect voorstellen dat zo'n dingen ook hier voorkomen.
Amerika is qua grootte vergelijkbaar met heel Europa, dus is de kans ook groter dat je in zo'n gigantisch land zulke dingen tegenkomt dan dat het in piepklein Nederland gebeurt.

En waarom ben jij er dan zo zeker van dat daar in Amerika geen probleem van wordt gemaakt?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:39

Ik zei niet dat daar geen probleem van wordt gemaakt, ik zei alleen dat het daar anders ligt. Uitwassen worden schijnbaar eerder geaccepteerd. Wij denken wel dat we heel tolerant zijn (en dat zijn we misschien ook wel in bepaalde opzichten en tegenover bepaalde groeperingen) - maar dit soort zaken wordt in Nederland niet gemakkelijk geaccepteerd, en voor zover ik weet in Belgie ook niet.
Misschien is het inderdaad wel een kwestie van een land dat net zo groot is als Europa. Wat in Griekenland als normaal geaccepteerd wordt, is hier misschien heel anders. Toch ligt hem dat vaak aan eeuwenoude culturele overlevering - en dat is in Amerika toch veel minder.
In de USA wonen ca. 300 miljoen mensen op een oppervlakte van een kleine 10 miljoen km2.
In Nederland wonen 16,5 miljoen mensen op een oppervlakte van nog geen 42.000 km2. De bevolkingsdichtheid is hier dus veel groter (400 mensen op 1 km2 tegenover 32 mensen/km2 in Amerika). Misschien heeft het daar wel meer mee te maken dan met het feit dat Amerika veel groter is.

Maar goed, tegelijk : dit topic ging specifiek over die mormonensekte (een behoorlijk typisch Amerikaans genootschap overigens, in geen enkel ander land heeft deze kerk tot nog toe echt voet aan de grond gekregen) en niet over of dit nou specifiek meer in AMerika voorkomt dan hier. Terug ontopic dus.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:52

Dat de mormonen (de Jezus Christ Of Latterday Saints eigenlijk) in geen enkel ander land ter wereld echt voet aan de grond krijgen is omdat hun Book of Mormon het verhaal verteld van hoe Jezus in Amerika was. En ja in Nederland komen dit soort dingen ook voor, op kleinere schaal misschien, maar het komt voor. In Amerika heb je het recht om zelf te weten wat je met je leven doet, ongeacht wat een ander daarvan vind.

Die bevolkings dichtheid is leuk, maar verlijk de bevolkingsdichtheid van bijvoorbeeld Amsterdam eens met die van New York? Het is leuk hoor, maar die cijfers zeggen niets. Je kunt daar uren en uren rijden zonder ook maar een mens tegen te komen.

edit: over die ranch. Ik denk dat ieder mensen het recht heeft te doen met zijn of haar leven wat hij of zij wil. De overheid heeft niet het recht dat aan banden te leggen, net als dat die sekte het niet heeft. Ik denk dat als mensen terug willen keren ze dat moeten doen, maar wel uit vrije wil.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:59

Vjestagirl schreef:
edit: over die ranch. Ik denk dat ieder mensen het recht heeft te doen met zijn of haar leven wat hij of zij wil. De overheid heeft niet het recht dat aan banden te leggen, net als dat die sekte het niet heeft. Ik denk dat als mensen terug willen keren ze dat moeten doen, maar wel uit vrije wil.

Het probleem is dat de kinderen op deze ranch denk ik niet de mogelijkheid hebben zelf bewust te kiezen, ze worden hier geboren en weten niet anders, en als kind kun je niet zomaar de beslissing nemen ergens niet te willen leven denk ik.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:07

Citaat:
Je kunt daar uren en uren rijden zonder ook maar een mens tegen te komen.

Precies wat ik bedoel Vjestagirl - omdat je minder dicht op elkaar gepropt zit, kunnen dergelijke dingen gemakkelijker gebeuren. Denk ik, maar ik kan het niet hard maken. Ik zit nu zeg maar even typend te denken.

Dat de Mormoonse Kerk hier geen voet aan de grond krijgt, heeft inderdaad deels te maken met het feit dat het gaat over God in Amerika, of eigenlijk Jezus in Amerika, want God zelf aanbidden ze niet. Het heeft echter ook te maken met de extremiteit van hun gedachtegoed. Dat is een van de dingen die hier niet zomaar geaccepteerd worden.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:17

Toch zou ik dit niet te snel roepen Blue_Eyes.. ook hier in nederland en andere Europesche landen zijn er heel wat aanhangers van sektes, misschien minder openbaar, maar ze zijn er echt wel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:18

Ik zeg ook helemaal niet dat ze er niet zijn!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:19

O, excuses, dan heb ik je verkeerd begrepen :o

Ik moest stiekem trouwens ook wel lachen over die opmerking van dat ene meisje over die jurken, dat die meiden dan aan elkaar vroegen waar ze die vandaan hadden, terwijl het allemaal van de ranch af komt :P

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:38

Heb het ook gezien.
Tja, van onze huidige manier van doen word ik nou ook niet extreem gelukkig.
En als je niet anders weet... ? Het lijkt me wel dat ze flink wat mindfullness hebben en zelfkennis.

En ik denk ook dat er heel wat zaken daar niet voorkomen zoals overgewicht, depressies (ontstaan vaak door heel lang niks te doen, en op bed te liggen etc), armoede maar ook gepest/buitengesloten worden door gebrek aan respect.

ZIjn voor mij toch dingen waardoor ik dit gedrag wel kan begrijpen...
Laatst bijgewerkt door Equidea op 13-06-09 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:41

Ik heb het gezien, en ik vond het ontzettend interessant. Heb er nog even over na liggen denken......... word je daar geboren, dan is het voor hun NORMAAL, ze weten niet anders want ze groeien zo op. Het is dan andersom, dit is voor ons normaal... en voor hun is dat normaal.

Ondanks het feit dat ik het absoluut niet normaal vind wat daar gebeurd vond ik het erg interessant om het te zien.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 13:52

ik vond het ook zeker interessant om te zien, maar eigenlijk ook wel zorgwekkend, kinderen hebben niet altijd een tv etc nodig, maar een bal of een springtouw om te spelen wel, geen hark om te werken, en ik vind het misselijkmakend dat kinderen tussen de 12 en 15 al uitgehuwelijkt zijn aan volwassen mannen en zelfs al kinderen hebben.

Britt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:09

Ik heb gisteravond/nacht een heel stuk gezien!

Vond het ontzettend interessant. Hoewel ik er aan de andere kant totaal niet bijkan, hoe zij leven. Vind het gewoon een gek idee dat zij leven met het idee, dat zij een heel normaal/gewoon leven leiden. Terwijl het zó verschilt met dat van ons.

Daar telt alleen god, werken en met elkaar zijn?
En kinderen krijgen als je al minderjarig bent... Pff.
Heb bijna het idee dat die mensen daar totaal gehersenspoeld zijn.
Ook dat ene meisje, dat 4 jaar in het gewone leven heeft geleefd, en toch weer terug is gekeerd.

Gewoon héél vreemd.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:25

Het hele 'back to basic'-idee lijkt mij ook wel iets hebben, maar de polygamie en het op jonge leeftijd trouwen enzo, daar kan ik echt niet bij.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:32

Ik heb het niet gezien, maar vind dit soort dingen altijd wel interessant. Heb ook in de VS gewoond en vriendinnen van mij waren mormoon, maar de huidige mormoonse kerk keurt polygamie af en zij waren gewoon 'jong', gingen wel gewoon winkelen, uitgaan, hadden vriendjes...

Maar ik begrijp dus dat dit een afsplitsing is van de mormoonse kerk? Ik snap één ding niet, misschien dat iemand dit weet? Met al die polygamie, zijn er dan geen mannen 'over'? En waar gaan die dan heen?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 14:37

Fitch schreef:
Ik heb het niet gezien, maar vind dit soort dingen altijd wel interessant. Heb ook in de VS gewoond en vriendinnen van mij waren mormoon, maar de huidige mormoonse kerk keurt polygamie af en zij waren gewoon 'jong', gingen wel gewoon winkelen, uitgaan, hadden vriendjes...

Maar ik begrijp dus dat dit een afsplitsing is van de mormoonse kerk? Ik snap één ding niet, misschien dat iemand dit weet? Met al die polygamie, zijn er dan geen mannen 'over'? En waar gaan die dan heen?

staat in het 2de artikel geloof ik, er zijn er toen heel veel "uitgegooid" zodat er meer meisjes voor de mannen overbleven.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:50

Oh ja, ik lees het al. Dank je! Nu weet ik ook waarom ze nauwelijks vervolgd kunnen worden. Ziek hoor.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:39

Je hebt heel veel splitsingen, de serie Big Love is daar een mooi en interessant voorbeeld van, een ijzersterke tvserie, waar ook zo'n soort 'ranch' in voorkomt. Echt de moeite waard!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:53

merel90 schreef:
Het hele 'back to basic'-idee lijkt mij ook wel iets hebben, maar de polygamie en het op jonge leeftijd trouwen enzo, daar kan ik echt niet bij.

Vrijwillige polygamie is niet mis mee hé

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 02:11

Blue_Eyes schreef:
Voor mij zijn de mormonen op zich al een no-go... maar dit slaat alles :n

ik kom een jaar bij mormonen te wonen,, valr reuze mee!