Studiefinanciering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Re: Studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:59

Aanvullende beurs is sowieso slim om aan te vragen, want dat is gewoon een gift en dat is wel prettig om ook gewoon te krijgen als je er toch recht op hebt.

Een lening kun je geloof ik bijna per maand wisselen, dus als je op 28 juni beslist dat het nogal zwaar is, kun je vanaf juli gaan lenen. Heb je dan teveel, kun je je lening weer omlaag aanpassen, etc. Het is dus niet zo dat je jaren vast zit aan de beslissing die je nu maakt. :)

Als ik jou was, zou ik het eerst even aankijken zonder lening, en zien of het gaat. Lukt het niet, dan ga je gewoon wat lenen en kijk je hoe dat bevalt - vind je dat toch niet fijn, kun je het altijd weer stopzetten.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:19

oh? ik wist niet dat je het zo kon aanpassen. dat is wel fijn want dan hoef ik niet uit te gaan van extremen. aanvullende beurs denk ik inderdaad dat ik voor ga, wat je zegt het is een gift, dus waarom niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:32

Nimue, das een goeie idd! Je kan idd iedere maand veranderen als je wilt, gewoon via de site van de IB met je digi-d.. :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:39

Mocht je kiezen voor een lening, je krijgt 15 jaar om terug te betalen NAAR DRAAGKRACHT.
Dat laatste is een vrij belangrijk punt, een aantal vriendinnen van mij hebben het zodanig gedaan dat ze voor de belastingdienst praktisch geen inkomen hadden, ruim vóór de 15 jaar voorbij was is hun schuld kwijtgescholden.
Daarnaast, begin officieel al met afbetalen als je nog studeert, dan heb je gelijk al 5 jaar van de 15 gehad.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:22

Wildgirl schreef:
Mocht je kiezen voor een lening, je krijgt 15 jaar om terug te betalen NAAR DRAAGKRACHT.
Dat laatste is een vrij belangrijk punt, een aantal vriendinnen van mij hebben het zodanig gedaan dat ze voor de belastingdienst praktisch geen inkomen hadden, ruim vóór de 15 jaar voorbij was is hun schuld kwijtgescholden.
Daarnaast, begin officieel al met afbetalen als je nog studeert, dan heb je gelijk al 5 jaar van de 15 gehad.

Kun je uitleggen hoe je dat laatste in moet kleden?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:11

Wildgirl schreef:

Beetje aso vind ik dat, als ik eerlijk mag zijn.
Je hebt het geld gekregen als lening, en tenzij je op straat terechtkomt en geen cent te makken hebt, vind ik het wel zo fair om het ook netjes terug te betalen. Natuurlijk vind ik het anders als je het geld gewoon echt niet hebt, maar als je het wel hebt en de zaak lekker zo weet te bedriegen dat je het niet hoeft terug te betalen, kan ik niet anders dan hopen dat ze daar toch achter komen en dat je er flinke rente en een boete bij mag betalen. Je laat op zo'n manier immers andere mensen opdraaien voor jouw studieschuld, want het geld moet toch ergens vandaan komen. Neem gewoon je verantwoordelijkheid en betaal terug wat je geleend hebt.

Daarnaast is het zo regelen dat je voor de belastingdienst geen inkomen hebt op korte termijn misschien wel leuk, maar mocht je ziek of werkloos thuis komen te zitten dan heb je wel een probleem. Dan wordt er voor je uitkering namelijk wel gekeken naar het inkomen dat je de voorgaande jaren had, en dat is dan dus erg weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:09

Nimue schreef:
Wildgirl schreef:

Beetje aso vind ik dat, als ik eerlijk mag zijn.
Je hebt het geld gekregen als lening, en tenzij je op straat terechtkomt en geen cent te makken hebt, vind ik het wel zo fair om het ook netjes terug te betalen. Natuurlijk vind ik het anders als je het geld gewoon echt niet hebt, maar als je het wel hebt en de zaak lekker zo weet te bedriegen dat je het niet hoeft terug te betalen, kan ik niet anders dan hopen dat ze daar toch achter komen en dat je er flinke rente en een boete bij mag betalen. Je laat op zo'n manier immers andere mensen opdraaien voor jouw studieschuld, want het geld moet toch ergens vandaan komen. Neem gewoon je verantwoordelijkheid en betaal terug wat je geleend hebt.

Daarnaast is het zo regelen dat je voor de belastingdienst geen inkomen hebt op korte termijn misschien wel leuk, maar mocht je ziek of werkloos thuis komen te zitten dan heb je wel een probleem. Dan wordt er voor je uitkering namelijk wel gekeken naar het inkomen dat je de voorgaande jaren had, en dat is dan dus erg weinig.

Ronduit asociaal idd.. :n Ben het helemaal met je eens.. +:)+

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 10:16

Ben ik de enige die vindt dat je later genoeg belasting gaat betalen in je leven? Niets mis met creatief boekhouden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:29

Vudress schreef:
Ben ik de enige die vindt dat je later genoeg belasting gaat betalen in je leven? Niets mis met creatief boekhouden :D

Als alle bedrijven en iedereen zo zouden denken zou de hele wereld naar zijn grootje gaan :n

En ja je gaat later genoeg belasting betalen, maar wat dan nog? Je hebt de kans gekregen om geld te lenen, wees dan ook zo eerlijk om het volgens de regels terug te betalen... O:)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:10

Vudress schreef:

Je hebt als student ook genoeg gekregen. Studiefinanciering, een OV, aanvullende beurs, is het dan nooit genoeg? Moet je perse ook die lening nog houden?
Het geld dat jij geleend hebt, is wel opgehoest door al die mensen die al 'genoeg belasting' betalen zonder ook de kosten erbij te krijgen die nodig zijn om dit soort fraude op te vangen.

Binnen de regels van de wet zorgen dat je zo min mogelijk moet betalen, dat vind ik heel logisch, ik denk dat ook niemand dat een ander kwalijk neemt. Maar echt bewust de zaak bedriegen zodat je duizenden euro's lening kwijtgescholden krijgt, nee, daar heb ik echt geen goed woord voor over.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:29

Nimue schreef:
Binnen de regels van de wet zorgen dat je zo min mogelijk moet betalen.

Binnen de regels van de wet blijven is een ontzettend fragiele lijn, er zitten altijd mazen in een wet.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:08

Als je na je studie nauwelijks werkt en je een man met een dik inkomen hebt, hoef je dus niet terug te betalen. Mijn vriend (met schuld) heeft ook ooit zo iets geroepen, dat ik wel ging werken en hij voor de kids ging zorgen ;)
Het valt niet onder oplichting maar idd netjes is het niet, geleend geld is geleend geld vind ik, en het is in nederland al erg netjes geregeld met stufi en dergelijke, er zijn maar weinig landen die dat principe kennen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:17

Yessy schreef:
Als je na je studie nauwelijks werkt en je een man met een dik inkomen hebt, hoef je dus niet terug te betalen. Mijn vriend (met schuld) heeft ook ooit zo iets geroepen, dat ik wel ging werken en hij voor de kids ging zorgen ;)
Het valt niet onder oplichting maar idd netjes is het niet, geleend geld is geleend geld vind ik, en het is in nederland al erg netjes geregeld met stufi en dergelijke, er zijn maar weinig landen die dat principe kennen.

Wij kennen dan helaas weer niet de beursregelingen vanuit bijvoorbeeld america.

er is niks mis met creatief boekhouden zolang er in nederland nog zulke bizarre dingen met mijn belastinggeld wordt gedaan; ik heb daarvoor geen lening van de ib groep nodig(en heb hem dus ook niet) :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:20

Maar in de VS betaal je voor de betere universiteiten ook gerust $30.000 collegegeld per jaar :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:22

maar mocht je onder de inkomensgrens zitten en wél super cijfers hebben dan kun je vaak wel studeren zonder lening.
dát zouden ze hier eens uit moeten vinden

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:33

Ik denk dat in Amerika het onderwijssysteem een stuk minder is als hier.. Er zijn inderdaad beurzen, maar hoeveel? Er zijn genoeg mensen daar die het absoluut niet kunnen betalen om te studeren, terwijl ze het qua niveau bijvoorbeeld wel aan zouden kunnen.

Die mensen kunnen hier gewoon studeren, ja met lening maar wat maakt dat uit?
Ik leen ook, maximaal zelfs op het moment omdat ik tijdelijk zonder werk zit. Maar het is voor mijn toekomst. :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 08:05

Vudress schreef:
Nimue schreef:
Binnen de regels van de wet zorgen dat je zo min mogelijk moet betalen.

Binnen de regels van de wet blijven is een ontzettend fragiele lijn, er zitten altijd mazen in een wet.

Klopt, maar het zo regelen dat je voor de belastingdienst nauwelijks inkomen hebt, lijkt mij wel duidelijk over die lijn heen. Er van uitgaand dat je wel echt inkomsten hebt, natuurlijk, als je écht praktisch op straat leeft, tsja, dan ga je niet bij de fiscus opgeven dat 20.000 per jaar hebt.

Maar wel gewoon verdienen, en het zo regelen dat je nauwelijks inkomen voor de belasting hebt, je mag mij eens uitleggen hoe dat binnen de mazen van de wet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 09:07

Zwart werken? :+

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:13

Ja, dat is dus gewoon belastingfraude hé. Als ze daar achter komen krijg je een fijne stapel naheffingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:03

Nimue schreef:
Ja, dat is dus gewoon belastingfraude hé. Als ze daar achter komen krijg je een fijne stapel naheffingen.

Pcies! Vind dat ook nogal wat meer dan "mazen in de wet.." :n

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:58

Kicken, ik heb een eigen voordeur :j
Hoeveel zal dat zijn eigenlijk?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:22

www.toeslagen.nl, daar kun je het uitrekenen. Het hangt van je inkomen af.

Een vriendin van mij heeft geen eigen voordeur, maar krijgt wel huursubsidie omdat ze in één of andere bizarre constructie zit. Nu verdient ze te veel, maar eerst kreeg ze wel. Maar liefst 12 euro per maand geloof ik, maar goed, op 5 jaar kun je daar toch een mooie fiets van kopen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:46

Veel woningcorporaties zijn heel goed in van die constructies dat je toch een soort van eigen voordeur hebt. Bijvoorbeeld gezamelijk voordeur met 4 belknopjes ernaast zodat je iedereen op z'n eigen kamer kan bellen (met kamernummers) :+

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:57

Ja, precies, dat hebben zij! En dan ook nog een halletje tussen de 'echte' voordeur en het pand, en dat schijnt dan ook nog verschil te maken ofzo. Ik weet ook niet precies hoe het zit, maar voor haar kwam het in elk geval mooi uit.

Een andere vriendin van mij heeft trouwens ook een aparte bel, maar krijgt dan weer geen huursubsidie. Het is allemaal nogal een wirwar van voorwaarden en regeltjes, vaak weten je toekomstige huisgenoten het beste hoe het zit. ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:39

Klopt ja, het hangt bijv. ook van de leeftijd van het gebouw af, heel gedoe!