(Hoe) red jij je als je partner wegvalt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:46

We hebben dan wel een verzekering afgesloten mocht iemand komen te overlijden. Ook weten we een beetje van elkaar wat diegene wil voor de begravenis/crematie. Ik vind het wel fijn dat we het zo geregeld hebben omdat ook jonge mensen overlijden. Al ging ik in mijn vorige bericht uit van uit elkaar gaan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:47

erleyne schreef:
Idd, je moet als je zo'n verzekering afsluit je goed laten voorlichten of goed bedenken voor welke bijkomende kosten er nog bestaan. Sommige kosten gaan wel omlaag, maar zeker niet door de helft. Ik heb dezelfde ervaringen als jij Prisca, heb helaas ook al wat mensen moeten helpen verhuizen.

Je slaat de spijker op zijn kop! :j Sommige kosten blijven gelijk, sommige dalen en sommige komen er nieuw bij (denk aan geld voor kinderopvang oid).

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:50

Dat hangt er natuurlijk vanaf, als je allebei al werkt ( zoals in mijn geval ) dalen de kosten voor de kinderopvang ( immers inkomensafhankelijk ). Maar we snappen elkaar ;)

Ir111

Re: (Hoe) red jij je als je partner wegvalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:51

Jep. :D

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:54

Nu heb ik het nog goed vooral met de kinderopvang nog geod te doen. Maar volgend jaar moet ik 1,05 per kind per uur meer gaan betalen dat wordt echt zwaar. Hopelijk gaat er dan wat meer van de vader komen.

C_arola:
je hebt een begravenisverzekering? Dat is wat anders dan een levensverzekering?.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:57

Ik denk dat die vraag uiteindelijk heel lastig te beantwoorden is voor veel mensen. Bij mijn ouders bleek er na het overlijden van mijn vader eigenlijk best veel heel erg goed geregeld te zijn gelukkig :)
We konden gewoon in ons huis blijven wonen etc.

Als mijn vriend en ik uit elkaar zouden gaan zouden we het huis moeten verkopen denk ik. Maar verder zou ik me er best om redden, financieel gezien dan.
Overlijden, tsja, dat heb ik op dit moment niet helemaal inzichtelijk. Bij de hypotheek is voor mijn vriend een levensverzekering afgesloten, voor mij niet. Verder zijn we wel geregistreerd partners, dus we leven samen in gemeenschap van goederen. Dat is dus allemaal wel goed afgedicht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:58

Ik zou alles nog kunnen betalen, daar bedoel ik mee huur, eneco en dergelijke. Ik zal wel iets moeten bezuinigen op boodschappen en dagjes uit en vakanties.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:02

Poeh dingen waar je toch eigenlijk niet over na wil denken.

Gezien mijn chronisch ziekte heben wij er voor gekozen om voor mijn man een levensverzekering af te sluiten ten hoogte van de oorspronkelijke hypotheek.

Of ik in het huis kan blijven wonen is neit zeker maar het totale verkoopbedrag is dan in ieder geval wel voor mij. Waar ik dan toch heel wat jaartjes mee vooruit kan.

Andersom is mijn levensverzekering maar een heel klein stukje van de hypotheek maar mijn man zou het huis eventueel ook alleen kunnen betalen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:07

Mocht mijn man komen te overlijden dan verwacht ik weinig problemen. Ik krijg dan een uitkering waarmee ik een deel van de hypotheek af kan lossen zodat mijn maandlasten te overzien blijven en ik weinig in hoef te leveren. Of ik blijf wonen weet ik niet. Ik ben nogal honkvast dus ik denk van wel, maar misschein ook niet.

Mochten wij gaan scheiden dan zal de kiet verkocht moeten worden en zullen we allebei andere woonruimte moeten gaan zoeken. Vooralsnog kunnen wij geen van beide het huis alleen betalen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:10

Prisca schreef:
Nu heb ik het nog goed vooral met de kinderopvang nog geod te doen. Maar volgend jaar moet ik 1,05 per kind per uur meer gaan betalen dat wordt echt zwaar. Hopelijk gaat er dan wat meer van de vader komen.

C_arola:
je hebt een begravenisverzekering? Dat is wat anders dan een levensverzekering?.

We hebben beiden een begravenisverzekering en mijn vriend heeft een levensverzekering, ik kon het door bepaalde voorwaarden niet krijgen.
Verschil is dat de begravenisverzekering alleen de begravenis (voor zoveel als dat je verzekert bent) uitkeert. Het bedrag dat overblijft (vaak maar een paar hondert euro) is voor eigen gebruik.
Levensverzekering is voor alles waar je het geld voor wilt gebruiken, dus onderhoud, huis, kinderen ed en dat is de begravenisverzekering niet.
Begravenisverzekering is vanaf 1500- 4500,- ofzo levensverzekering is vanaf 30.000,- ofzo tot hoeveel je wilt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:14

Bij mij zou er drastisch iets moeten veranderen dan. Meer werken, minder paarden en huisdieren.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:15

Hier gaat het prima zonder kerel.

Alleenstaand met 2 kleine kinderen, 1 paard, 1 pony, 2 honden en een eigen huis. Het is wat puzzelen met geld en tijd maar het is en blijft stukken beter dan een rotrelatie.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:16

Wat een lastige vraag, daar sta ik niet vaak bij stil ;-).
Emotioneel houd ik er maar even buiten, dat weet je nooit maar makkelijk zal het zeker niet zijn...

Wij hebben een koophuis, 2 katten en geen paard en geen kinderen...

Als mijn vriend zou overlijden zou dat voor mij op financieel gebied geen probleem opleveren, een deel van het huis wordt dan afgelost en ik kan in mijn eentje de overige kosten opbregen.. Zal dan wel een stuk meer moeten letten op mijn uitgaven maar zou wel kunnen blijven paardrijden, autootje houden etc. Naast de overlijdensrisico verzekering hebben we ook nog een verzekering waarbij de ander dan een bepaald bedrag krijgt uitgekeerd, zelfs als ik werkeloos zou zijn zou ik dan nog een kwartaal of 3 de maandlasten kunnen opbrengen... Dus wat dat betreft wel goed geregeld denk ik zo...

Als we uit elkaar zouden gaan zou ik in ieder geval zeker onze katten niet wegdoen, die zouden hoe dan ook bij mij blijven. Ik zou wel proberen om in het huis te blijven wonen denk ik.. Qua maandlasten zou dat net kunnen en ik groei nog genoeg in inkomen dus dat zal dan steeds ietsjes makkelijker moeten gaan.. Zou dan wel paardrijden, onnodige autoritjes etc. op moeten geven en zeker in het begin.. Hypotheek zou ik met mijn inkomen ws niet rondkrijgen... Mocht het niet lukken om in het huisje te blijven wonen (omdat ik de hypotheek niet rond zou krijgen of omdat ik de maandlasten gewoon te hoog zou vinden) dan zou ik het zeker wel redden in een goedkopere koopwoning of een huurhuisje oid... Ik kan mezelf zeker onderhouden op een nette manier, niet per se makkelijk maar ook zeker niet onmogelijk.

Laten we maar hopen dat dit niet gebeurd en we hier nooit verder over na hoeven te denken!

Groetjes,

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:21

Nou, sinds vrijdag ben ik alleen, en er is een hoop veranderd. Ik ben vertrokken uit ons appartement, mijn kat woont daar nog, die kan niet hier. Hier is overigens bij mijn ouders. Ik was vrij afhankelijk van Theun in financieel opzicht, van mijn geld mocht ik leuke dingen kopen en van zijn geld aten we. Zojuist heb ik dus boodschappen gedaan tot en met zondag, voor 20 euro. Gewoon allemaal lekkere dingen in een karretje mieteren en bij de kassa zijn pasje pakken zit er niet meer in.

Nu ga ik eerst een jaar naar Londen, maar als ik terug ben, en ik krijg een nieuwe relatie, wil ik het niet meer zover laten komen. Samenwonen is prima, maar wel in míjn appartement, zodat ik er niet weer uit hoef als het over raakt. En ik wil financieel onafhankelijk zijn. Doordat Theun ook zoveel betaalde, bracht hem dat voor mijn gevoel in een hogere positie. Ik moest ook altijd maar dankbaar zijn

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:29

Hmm interessante vraag. Niet echt een leuk iets om over na te denken, maar het kan altijd gebeuren.
Ik red me wel denk ik. Het verdriet ga ik het niet over hebben, want dat zal wel heel erg zijn. Maar financieel gaat me zeker wel lukken.
We hebben onze woning gekocht op mijn naam, met een hypotheek op basis van alleen mijn salaris. Ik zal wel eventjes moeten wennen denk ik, minder uitstapjes etc, maar redden zal ik het zeker wel.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:33

ik woon nog niet samen, maar ik houdt me hier erg goed mee bezig. Alles kan kapot, dat heb ik voor mijn ogen kunnen meemaken, dus het is realistisch om te bedenken wat je hebt zonder je partner. Ik vind een eigen inkomen belangrijk ( kids ff eruiten gelaten) en dat je ook een eigen leven moet hebben. Ik zie leeftijdsgenootjes van mij (20-25) die zich al zo vastzuigen aan hen partner, alles is van hen samen, ze hebben niets meer van henzelf.. jammer is dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:40

Als wij onder normale omstandigheden uit elkaar gaan dan gaan we voor co-ouderschap. Als ik tegen die tijd al klaar ben met mijn studie zal er denk ik niet heel veel veranderen.

Momenteel heb ik echter zelf geen inkomen. Ik zou in de bijstand belanden en op zoek gaan naar een (veel!) goedkopere woning en werken voor zover mogelijk...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:48

Nikitah86 schreef:
Wat een lastige vraag, daar sta ik niet vaak bij stil ;-).
Emotioneel houd ik er maar even buiten, dat weet je nooit maar makkelijk zal het zeker niet zijn...

Wij hebben een koophuis, 2 katten en geen paard en geen kinderen...

Als mijn vriend zou overlijden zou dat voor mij op financieel gebied geen probleem opleveren, een deel van het huis wordt dan afgelost en ik kan in mijn eentje de overige kosten opbregen.. Zal dan wel een stuk meer moeten letten op mijn uitgaven maar zou wel kunnen blijven paardrijden, autootje houden etc. Naast de overlijdensrisico verzekering hebben we ook nog een verzekering waarbij de ander dan een bepaald bedrag krijgt uitgekeerd, zelfs als ik werkeloos zou zijn zou ik dan nog een kwartaal of 3 de maandlasten kunnen opbrengen... Dus wat dat betreft wel goed geregeld denk ik zo...

Als we uit elkaar zouden gaan zou ik in ieder geval zeker onze katten niet wegdoen, die zouden hoe dan ook bij mij blijven. Ik zou wel proberen om in het huis te blijven wonen denk ik.. Qua maandlasten zou dat net kunnen en ik groei nog genoeg in inkomen dus dat zal dan steeds ietsjes makkelijker moeten gaan.. Zou dan wel paardrijden, onnodige autoritjes etc. op moeten geven en zeker in het begin.. Hypotheek zou ik met mijn inkomen ws niet rondkrijgen... Mocht het niet lukken om in het huisje te blijven wonen (omdat ik de hypotheek niet rond zou krijgen of omdat ik de maandlasten gewoon te hoog zou vinden) dan zou ik het zeker wel redden in een goedkopere koopwoning of een huurhuisje oid... Ik kan mezelf zeker onderhouden op een nette manier, niet per se makkelijk maar ook zeker niet onmogelijk.

Laten we maar hopen dat dit niet gebeurd en we hier nooit verder over na hoeven te denken!

Groetjes,

onze situatie is vrijwel gelijk, alleen hebben wij (ik) konijnen ipv katten. Die gaan dus ook niet weg. Wanneer ik na het verbreken van de relatie alleen blijf, kan ik dit huis ijnet langer betalen helaas.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:00

pinuts schreef:
ik woon nog niet samen, maar ik houdt me hier erg goed mee bezig. Alles kan kapot, dat heb ik voor mijn ogen kunnen meemaken, dus het is realistisch om te bedenken wat je hebt zonder je partner. Ik vind een eigen inkomen belangrijk ( kids ff eruiten gelaten) en dat je ook een eigen leven moet hebben. Ik zie leeftijdsgenootjes van mij (20-25) die zich al zo vastzuigen aan hen partner, alles is van hen samen, ze hebben niets meer van henzelf.. jammer is dat.

:wave: Ik dus. :( maar ik kom er wel weer bovenop

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 21:04

pinuts schreef:
Ik zie leeftijdsgenootjes van mij (20-25) die zich al zo vastzuigen aan hen partner, alles is van hen samen, ze hebben niets meer van henzelf.. jammer is dat.

Hoewel ik mezelf niet als vastgezogen beschouw ;) , merk ik dit ook wel een beetje bij mezelf. Dingen die we met z'n tween gebruiken word ook met z'n tweën betaald. Kwa woning is het ook moeilijk om iets van alleen jezelf te hebben als je nog zo jong bent vind ik.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:29

Lieveli, een heel natuurlijke reactie... dat blijft ook nog wel even.
Bij mij vroeger was ook alles van mijn vriend. De boerderij, het loonbedrijf, het land, het huis, de stallen, alles. Ik had alleen een beetje inboedel en mijn privé dieren. Maar nu jaaaaaren en twee relaties verder, waarin ik me heel beschermend heb opgesteld over alles wat van mij was (huis, vrienden, leven, elk uurtje) denk ik er nu milder over. Ik zou het wel weer doen. Helemaal voor iemand gaan, zonder reserves. En samenwonen zonder mijn eigen huisje tot in de eeuwigheid aan te houden. Liefde is ook loslaten. En op je bek gaan, als het zo loopt.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:17

Als mijn partner wegvalt werk ik door en tsja verder niets eigenlijk.
Ik werk nu en zal blijven werken en voor het huis is er wel een verzekering maar alles is hier zo geregeld dat beide zonder de andere goed achter kan blijven *financieel etc.*

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:27

Ik heb mij al jaren gered met 2 paarden, zelfstandige woonruimte, eigen grondstuk, enz. Gewoon, door te werken. Natuurlijk heb ik het iets makkelijker nu ik samen woon. Maar het was zeker geen armoede hoor! Ik zou mij zo weer kunnen redden als ik in die situatie gedwongen wordt.
Emotioneel zou het natuurlijk wel zwaar vallen, maar ook daar kom ik vast wel overheen! :D

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 01:09

@prisca, verbaas me een beetje hoe jij met grootste gemak, fulltime werkt en avonds, wanneer zie jij de kids?? Als ik nu alleen zou komen te staan, kan ik met 24 uur werken in ons huis blijven bij overlijden. Dit betekent dat ik alle ochtenden en een dag werk. Ik heb 1 hele dag opvang en verder zorg ik dat ik om 13.00 thuis sta om de kids op te vangen(vrije school). Dat betekent dat de middagen voor de kids zijn, dus racen van hot naar her, vriendjes, sportclubs(wonen in dorp en auto is must). Onze ponies staan op pensionstal, hoef dus niet elke dag, maar zou ik willen rijden heb ik oppas nodig.ik denk dat ik sowieso een goede oppas zou zoeken, want wanneer moet je anders weg? Ik zou dan het liefst een goedkoper huisje zoeken en de ponies op goedkoper plekje zetten, om zo ook nog eens met meiden op vakantie te kunnen. Het gaat mij nl. Niet gebeuren dat omdat ik meer zou moeten werken minder tijd voor de kids zou hebben. Dan maar wat minder en kleiner. Zou een steun en toeverlaat wel missen, als ik nu bekijk hoe vaak we samen al lachen om bijv. De kinderen of elkaar ff afwisselen als er iemand tw moe is vanwege wat dan ook. Je moet ook nog momenten voor jezelf hebben als alleenstaande ouder, lijkt me lastig. Toen ik nog geen kids had, ging het prima, als vriendlief er niet was. Veel werken en weinig hoge lasten, veel leuke dingen ondernemen op eigen tempo... Heerlijk, mis die tijd nog weleens af en toe...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 01:18

Het zal wel ontzettend veel verschil maken of je kinderen hebt of niet. Ik doe er nog vrij makkelijk over (zie eerdere post) want ik heb voor mijzelf bewezen dat ik mij kan redden. En ik sta sterk genoeg in mijn schoenen op mij altijd te kunnen redden.
Maar ik heb dan ook geen kinderen. En dus baseer ik mijn 'ik red mij wel' op een leven zonder kinderen. Hoe het zou gaan met kinderen? Ik zou het niet weten, ongetwijfeld zwaarder.