Paar vraagjes over scooters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieszje

Re: Paar vraagjes over scooters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:11

ik stuur je wel even een pb xD

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:13

je moet gewoon even navragen bij het cbr of het een probleem is :)
Soms kunnen er veranderingen zijn door gevoerd die nog niet in de oude staan :)

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:15

tegewoordig zijn de exmanes toch anders met die inschat vragen ? of is dat alleen bij auto ik word echt te oud :o

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 11:20

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:23

Ik ben aan de verzekering rond de 200 euro per jaar kwijt. Zelf heb ik voor mijn scooter (2e hands maar in zeer goede staat) €575 betaald.

Ik rijd dagelijks met de scooter naar stal, is 15 km heen en 15 km terug. Scooter rijdt 1 op 20 en er kan 5 L in. Kan dus met een volle tank 100 km rijden, is iets meer dan 3x heen en terug. Ik tank dus om de 3 dagen en ben dan rond de €5-6 per keer kwijt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:23

ik zou, als ik jou was je eerste scooter bij een goed bedrijf kopen.. je hebt er geen verstand van dus ze kunnen je alles aansmeren.. deze scooter loopt 65 houd er rekening mee dat een scooter op de rollerbank maximaal 65 mag gaan.. gaat ie harder dan heb je een bekeuring..
ik heb gekozen voor een nieuwe scooter, er zit garantie op, en hij komt bij een goed bedrijf weg, die bedonderen je niet zo snel en kunnen je ook echt goed advies geven.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:24

Een snor rijd rond de 30 en een orginele gewone brommer rond de 50.
Je kan er altijd mee gaan rijden hoor..
Maar denk dat je op de rollerbank een probleempje heb bij sommige..
Mijn snor rijd nu 45 km en die van mijn vriend rijd 65 km.
Geloof dat ze boven de 25 km te hard mogen worden ingenomen^^

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:36

cbr examen kost 32,50, daarbij moet je ook nog 35 euro rekenen voor je rijbewijs aanvragen. Heb zelf een aprilia SR staan, dit is wel gelijk een van de duurste met 3.000 nieuw.
Ik zou persoonlijk niet voor een scooter met meer dan 15.000 op de kilometerstand gaan. Voor dat scootertje dat je laat zien op MP vragen ze ook veel te veel.
zelf zou ik kijken of iemand uit je omgeving er verstand van heeft en die gewoon meenemen naar een particulier. Vergelijk op marktplaats 1 of een paar modellen die je leuk vind binnen een km straal dat nog redelijk is. (neem aan dat je geen 150 km heen en terug wilt rijden voor een scooter te halen?:p )
Dealer vind ik niet echt aan te raden, die proberen vaak nog met mooie smoesjes een oudere/ versleten scooter te verkopen, vaak komen verborgen gebreken pas na 4/5 maanden aan het licht.
Daarbij betaal je mooi wel zo'n 200 euro extra als je er een bij de dealer koopt, die willen ook hun winst hebben :o . kijk rond of mensen er boekjes bij hebben, en zorg dat je geen zwaar opgevoerde koopt. Als je wil dat hij harder loopt ga naar een goede dealer bij je in de buurt en laat het professioneel doen, als een scooter verkeerd is afgesteld slijt alles twee keer zo hard.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 11:39

Bedankt voor de info Babydoll :)
Hier heb k wel wat aan.
Ik zal wel even rond kijken
Ik wil heel graag een Vespa, maar die zijn mij iets te duur helaas
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door WinSel op 10-06-09 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:40

ik zou juist wel naar een dealer gaan. 2e hands heb je vaak 3 maanden garantie prima dus

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:42

Ligt eraan welke denk :P
Ik zou in ieder geval niet een scooter via marktplaats kopen..
Maarja das mijn mening!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 11:43

Ik ga wel ff rond kijken :)
Dealer hebben we ook in de buurt, dus daar kan k ook ff rond kijken

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:45

Leren leren leren.
Uit een boekje uit de bibliotheek.
En ik heb hem gehaald in zwolle. ik ben niet naar een rijschool geweest. is natuurlijk wel duurder.
Ik heb een 4 takt en ben 2 euro per week kwijt.
Verder heb ik hem tweedehands gekocht en is hij vaak kapot geweest maar heb hem altijd door vrienden kunnen laten repareren.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:47

Ik heb toen ik 16 was wel een theorie cursus gedaan in 1 dag.
Heb er veel geleerd maar heb mijn examen toen net aan niet gehaald.
En toen 2 jaar later (in okt) het met een cd-rom gehaald.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:13

Ik zou ook niet gauw een 2ehands scooter kopen als je er zelf niet veel verstand van hebt, maak kijk eens goed rond bij verschillende dealers :D

Je certificaat is tot dit jaar nog zonder praktijk rijden?
ik heb gehoord dat ze niet alleen meer theorie willen doen maar ook praktijk erbij?

bovendien mensen die nog een oud certificaat hebben moeten/kunnen hem omwisselen tot oktober meen ik voor een brommerrijbewijs na oktober is je certicicaat niet meer geldig en zul je je brommerrijbewijs opnieuw moeten halen, en tja dat zou zonde zijn toch?

ik heb de mijne wel omgewisseld nog maar ga binnenkort bezig met autorijbewijs (hoop ik :P )

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 12:15

Maar als k nu een certificaat aanvraag, hoef ik em toch niet in oktober weer om te wisselen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:18

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:18

Nee je krijgt je rijbewijs nu al.
Een aantal jaar geleden kreeg je een certificaat die moet je dan omwisselen.
Tegenwoordig heet het trouwens ook brommerrijbewijs :P

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:21

WinSel schreef:
Maar als k nu een certificaat aanvraag, hoef ik em toch niet in oktober weer om te wisselen ?

Nee, je krijgt nu gelijk zo'n brommerrijbewijs (erg leuk trouwens tis dus zo'n pasje) en het lijkt net als je een rijbewijs voor auto hebt :P

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:21

Noompiejjj schreef:
Mijn scooter heb ik vorige week donderdag gewoon via marktplaats gekocht, enige wat eraan mankeerd is dat kickstart t niet doet, en ik wil hem nog laten opvoeren want hij trekt langzaam op en haalt de 40 nog net :+

Je kunt geen certificaten meer aanvragen, je krijgt nu standaard een rijbewijs voor de brommer.. (36 euro)

Verzekering voor scooter is trouwens behoorlijk duur, vooral als je 16-20 jaar bent. Als je de volle verzekering neemt ben je dik over de 200 euro kwijt.. maar alleen WA is wel weer goedkoper.

Verzekering is duur maar misschien is het handiger om die op naam van 1 van je ouders te laten zetten ;) zo deden mijn ouders dat vroeger wel voor mij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:24

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:25

Ja totdat je een ongeluk oid krijgt ;)
Je MOET opgeven dan dat een jongere bestuurder dr op rijdt.
Ja of niet natuurlijk maar dat is je eigen verantwoordelijkheid!

Ik moet morgen voor mijn certi en dat kost 45,-. Ook heb ik theorie lessen gevolgt en dat kost denk rond de 100,-

Mijn scooter is nieuw, prijs niet belangrijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:26

op naam van je ouders zetten kan niet als jij er ook op rijd, hebben wij ook geprobeerd :+ maar dat kan dus niet.. ze zijn daar ook niet gen natuurlijk

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:27

volgens mij moet er tegenwoordig ook praktijk gereden worden, maar dit durf ik niet zeker te zeggen.

ik heb een scooter, mijn verzekering is allrisk dus betaal rond de 260 per jaar, tanken 4 euro en daar rij ik een volle week op en ik rij dan naar school, naar mn ene werk, naar de stad, naar me andere werk de hele week door, ik rijd veeeel! :)) vind het ideaal, alleen in de winter ben ik heel ziek geweest door de wind op me borst ik bleef maar hoesten, en bij hagel moet ik stoppen anders heb ik blauwe plekken _O- voor de rest is het geweldig, heerlijk al die auto's voorbij als t weer eens vaststaat in Utrecht :D

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:28

WinSel schreef:

certificaat krijg je allang niet meer, je moet bij het gemeentehuis rijbewijs aanvragen en dat kost 40 euro geloof ik.