voetganger heeft voorrang!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LK_2312

Re: voetganger heeft voorrang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:45

Goed dat dit hier even staat :P ik moet volgende week examen doen en zei dus tegen mn pa dat voetgangers voorrang konden hebben.. nu heeft ie me aan het twijfelen gemaakt maar ik heb dus toch gelijk :D

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:49

IcePrincess schreef:
Een zelfde situatie heb ik pas ook een hele discussie over gehad. Zij waren ervan overtuigd dat als je van rechts komt je altijd voorrang hebt, ook al sla je af. Ik ben ervan overtuigd dat rechtdoor altijd voorrang heeft, ook al komt er iemand afgeslagen van rechts.
Zelfde als dit plaatje dus en ik blijf erbij dat degene die rechtdoor gaat voorrang heeft :j .

Ja maar je komt helemaal niet van rechts :?, je zit nl op dezelfde weg.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:50

Kijk je hem in zijn nek of in zijn bek, dan rem je als een gek!
Kijk je hem in zijn oor, dan rijd je door!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:53

Misser schreef:
IcePrincess schreef:
Een zelfde situatie heb ik pas ook een hele discussie over gehad. Zij waren ervan overtuigd dat als je van rechts komt je altijd voorrang hebt, ook al sla je af. Ik ben ervan overtuigd dat rechtdoor altijd voorrang heeft, ook al komt er iemand afgeslagen van rechts.
Zelfde als dit plaatje dus en ik blijf erbij dat degene die rechtdoor gaat voorrang heeft :j .

Idd, en volgens mij heb je als je van rechts komt toch echt áltijd voorrang (als het een gelijkwaardige kruissing is dan he)
Alleen niet als voetganger zijnde maar die is ook geen bestuurder. De mensen met wie jij dus de discussie hebt gehad hebben dus wel gelijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:55

ik snap niets van bovenstaand bericht, maar het is heel simpel. Iemand die afslaat moet altijd voorrang verlenen aan al het andere verkeer, inclusief voetgangers, dat rechtdoor gaat. Op het plaatje in de openingspost heeft dus de voetganger voorrang.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 19:57

wat micha zegt klopt niet, wat lielle zegt wel. Zie dat Micha ook nog geen rijbewijs heeft, maargoed. Voetganger is verkeer, en al het verkeer wat je tegenkomt als je afslaat heeft voorrang.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:58

en als toevoeging, dat geldt ook bij alle bijzondere verrichtingen (achteruit rijden, parkeren etc).

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:03

Ik wist het eerst ook niet, had op de basischool geleert dat voetgangers alleen voorang hadden (of nja horen te krijgen) bij een zebrapad. Maar heb het met autorijden dus geleerd.

_Micha_ schreef:
Idd, en volgens mij heb je als je van rechts komt toch echt áltijd voorrang (als het een gelijkwaardige kruissing is dan he)
Alleen niet als voetganger zijnde maar die is ook geen bestuurder. De mensen met wie jij dus de discussie hebt gehad hebben dus wel gelijk.

Klopt dat als je van rechts komt voorang hebt. Maar niet als je afslaat, ook niet als je van de rechterkant af komt. Rechtdoor gaat voor, dus als iemand rechtdoor wilt op de weg ,ookal kom jij van rechts agfeslagen, hebben de rechtdoor mensen toch voorang. ;)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 20:06

ik wist het eig ook pas toen ik autorijles kreeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:36

TE5 schreef:
Als ik fiets is het meestal juist andersom, ik wordt er echt zó moe van.. :z

Ik rijd naar een zebrapad, maar daar staan dus mensen die willen oversteken,
dan rem ik af, als in: ga maar, hebben ze niet door,
doe ik met mijn hoofd of hand 'ga maar', blijven een beetje onzeker naar mij staan te kijken,
gaat zo een tijdje door, tot ik dus uiteindelijk moet stoppen om het duidelijk te maken :roll:

Da's dus niet leuk als je heuvel op fietst, echt best vervelend eigenlijk,
't is dat ik niet van mijn principes af wil wijken..

Wacht maar als je je rijbewisj heb dan kan je nog veel langer wachten ;)

Kan iemand mij antwoord geven op mijn vraag of fietsers nu wel of geen voorrang hebben als ze van rechts komen,
ik heb dat niet met mijn examen meegekregen namelijk :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:39

fietsers van rechts op een gelijkwaardige kruising hebben idd voorrang.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:45

pres schreef:
"buik of rug, gas terug!"

Dat is mij ruim 10 jaar geleden verteld en dat ben ik niet vergeten.
Sta er soms wel van te kijken hoe slecht de theoretische kennis is van mensen met een rijbewijs op zak. :=

nou, ik zal je eens wat vertellen..
toen ik 1.5 jaar geleden mn rijbewijs haalde wist ik van te voren nog steeds niet wanneer/of een voetganger nou voorang heeft of niet in zo'n soort situatie als in de beginpost..
mn boek die ik van de rijschool nog had geleend was al erg oud en zij volgens mij van niet (of juist wel, ik weet t niet meer).
de ene helft mensen om me heen met een rijbewijs zei van wel, de andere helft zei van niet. en mn rij-instructeur sprak mn theorie boek tegen.
heb t laatst weer eens aan een hoop mensen gevraagd.. iedereen zegt wat anders..
ik geef dus maar gewoon voorrang als dat mogelijk is.
(ik kom eigenlijk nooit voetgangers tegen behalve op zebrapaden)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 00:40

pinuts schreef:
zebrapad krijg je amper voorrang, vooral in steden, en al helemaal niet als er een stoplicht voor staat die net op groen springt. Jammer want we kunnen toch heus wel ff op elkaar wachten?

Zoals ik het heb geleerd gaan stoplichten voor wegtekens, dus als er een stoplicht voor staat dat op groen staat heeft de zebra geen voorrang.
Doet het stoplicht het niet val je terug op wegtekens.

Plaatje in begintpost is makkelijk, gewoon voorrang verlenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 05:56

Zwitsal schreef:
toen ik 1.5 jaar geleden mn rijbewijs haalde wist ik van te voren nog steeds niet wanneer/of een voetganger nou voorang heeft of niet in zo'n soort situatie als in de beginpost..
mn boek die ik van de rijschool nog had geleend was al erg oud en zij volgens mij van niet (of juist wel, ik weet t niet meer).

Kan me niet voorstelen dat de regel rechtsdoorgaand verkeerd gaat voor verkeer dat afslaat niet in stond ;)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:08

_Micha_ schreef:
Misser schreef:

Vanuit de voetganger gezien wordt je door het voertuig van rechts rekruisd als deze afslaat. Volgens mijn collega's heeft die dan dus voorrang. Ook al gaat de voetganger rechtuit (bij ons ging het alleen om fietsers maar wel dezelfde situatie).
En dat klopt niet, rechtdoor op dezelfde weg heeft voorrang op afslaan.
Bij een gelijkwaardige kruising heeft idd rechts voorrang maar dat is hier niet het geval want een van de twee slaat af.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:03

sily: ik bedoel een zebrapad zonder stoplichten he, die dwars over een weg gaat die uitloopt op stoplichten.. Dan rijden autos graag nog ff hard over het zebrapas heen om door groen te kunnen

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:10

Ik let er wel op, en geef ook altijd voorrang als ik het zie. Evenals op een zebrapad

Jammer alleen dat niet meer mensen hier op letten. Een paar weken terug nog heb ik mijn zoon net op tijd van een zebrapad kunnen trekken omdat een automobilist vol gas door reed. De auto stopte uiteindelijk op de plaats met piepende bandjes waar ik niet heel veel eerder mijn zoon heb weggetrokken. Ik ben nog nooit zo kwaad geweest als toen!

En een week later was ik op datzelfde punt zelf bijna plat geweest. Een busje stond stil net op het zebrapad omdat er voor hem ook auto's stil stonden, ik steek over en het busje rijd aan. Ik kon net op tijd tegen het raam kloppen, anders was deze volgens mij gewoon over mij heen gereden...

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:21

Ik heb het even opgezocht maar voetgangers hebben dan idd voorrang.

Artikel 18
1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat
hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op
dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts
dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
2 Bestuurders die naar links afslaan, moeten
tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde
kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
3 Het eerste en het tweede lid gelden niet voor
bestuurders van een tram.

Verkeer: alle weggebruikers;

Bron: http://www.postbus51.nl/nl/home/publica ... rland.html

en dan de publicatie downloaden.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:44

Ik zie dat ook maar zie er wel meerdere:

Auto's die niet stoppen bij een zebra.
Niet weten hoe een rotonde werkt (wordt je soms bijna dood gereden op de fiets).
Voorrang krijgen als er een uit een uitritconstructie komt.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:49

ik heb ook een makkelijk ezelsbruggetje geleerd:
Zie je de voetganger in de buik of rug: Gas terug!
Zie je de voetganger van opzij: Gas bij!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:55

Chiqa schreef:
Zwitsal schreef:

Kan me niet voorstelen dat de regel rechtsdoorgaand verkeerd gaat voor verkeer dat afslaat niet in stond ;)

hij stond er wel in, maar mn instructeur zei t tegenovergestelde..
ook alle mensen met een rijbewijs in mijn omgeving met een rijbewijs spreken elkaar tegen

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:40

Ik heb ook de indruk dat meer dan de helft het niet weet.

1 keer was wel het toppunt. Ik liep gewoon over de stoep, rechtdoor, wilde iemand rechtsaf, een klein smal straatje, die was gebouwd als INRIT! (verhoogd met drempel zeg maar). Nou met inrit heb je al helemaal iedereen voor te laten gaan, om nog maar niet eens over rechtdoor op dezelfde weg te spreken.

Dus wij liepen gewoon over die stoep, niet eens echt door hebbend dat die auto afsloeg. Raam van die auto stond open, en die vent tuteren en vloeken en tieren dat we hem niet voor lieten.

Het is dat het niet zo'n lekkere buurt was en de automobilist er behoorlijk agressief uitzag, daarom zijn we maar doorgelopen.

Mijn grootste irritatie in het verkeer is trouwens het richting aangeven bij het verlaten van de rotonde, of liever gezegd, het ontbreken daarvan! Gelukkig woon ik tegenwoordig in Wageningen, en heb je als fietser/voetganger overal voorrang op de rotondes, maar toen ik nog in tilburg woonde heb ik me daar echt groen en geel aan geergerd.