Lease auto welke kiezen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:05

Idd Kebie. Ongeremde paardentrailers bestaan niet. Is echt levensgevaarlijk als je een trailer alleen moet afremmen op de kogel van je trekhaak om nog maar niet te spreken over de vraag of je 'm er dan recht achter houdt....

Moet er niet aan denken zeg, een trailer zonder oplooprem, gedverderrie.
Vorige week met een Jeep Grand Cherokee 4.7i V8 op pad geweest, 1,5 paards polyester trailer erachter en toch voel je die trailer duwen hoor als je naar beneden de afrit af gaat en moet remmen voor het stoplicht onderaan, je houdt 'm makkelijk met zo'n beest van een auto, maar je voelt het wel. Kun je nagaan als de trailer niet geremd zou zijn...

Verder nog: [AM] Welke personen auto mag 2000 kg. trekken

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:47

OPel vectra mag een geladen 1 1/2 paards trailer trekken (1333kg)
Een OPel omega mag 1600 kg trekken als ik het goed heb en dan kan je er wel een 2 paards trailer achter hangen.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 13:18

1600 kg is te weinig voor een 2 paardstrailer met 2 paarden erop hoor!
Trailer weegt al gauw 700 kg, als het niet meer is, 2 kleine paarden wegen al heel gauw 500 kg per stuk (waarschijnlijk meer) en dan zit je dus al aan de 1700 kg.... Plus dat het veel fijner en veiliger rijdt als je auto niet helemaal aan z'n max zit.
Als je maar 1 paard in de trailer zet kan het wel, maar denk dan wel aan het juiste rijbewijs!

UlbeH
Berichten: 416
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 13:21

Ik heb een Volvo S60 en eerlijk gezegd gaat dat prima.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 15:58

Onze 2-paards is inderdaad 710kg leeg, en 2000kg beladen. Dat mag je met 1 paard nog wel trekken met 1600 kg trekvermogen (wel E-rijbewijs), maar met 2 paarden echt niet meer.
Wij hebben 2 doorsnee KWPN-ers en die wegen toch zo'n 600 kg 't stuk.

Ik heb het stel ook wel eens met een peugeot 406 vervoerd die 1600 kg mag trekken, en idd het lukt wel. Maar ik kreeg een beetje bijzonder grijze haren bij het idee dat er een onbenul zou zijn die de combi over het hoofd zou zien. Want vergeet niet: jij kan nog zo voorzichtig rijden, een ander heeft een ongelukje snel gemaakt hoor! En dan doet je verzekering bijzonder vervelend....

ikke

Berichten: 37693
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 16:53

kebie schreef:
Ik heb het stel ook wel eens met een peugeot 406 vervoerd die 1600 kg mag trekken, en idd het lukt wel. Maar ik kreeg een beetje bijzonder grijze haren bij het idee dat er een onbenul zou zijn die de combi over het hoofd zou zien. Want vergeet niet: jij kan nog zo voorzichtig rijden, een ander heeft een ongelukje snel gemaakt hoor! En dan doet je verzekering bijzonder vervelend....


Voor dat soort gevallen heb ik nog wel een land Rover Discovery te koop. verzekeringen kunnen het je in een dergelijk geval behoorlijk moeilijk maken.
denk er ook even aan dat de meeste trailers 75-100kg kogeldruk vereisen en dat heel veel auto's maar 50kg kogeldruk toestaan. Met name bij controles wordt hiernaar gekeken.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 17:25

[quote="Margreet"]Idd Kebie. Ongeremde paardentrailers bestaan niet. Is echt levensgevaarlijk als je een trailer alleen moet afremmen op de kogel van je trekhaak om nog maar niet te spreken over de vraag of je 'm er dan recht achter houdt....

Je hebt bij ons een aanhangwagen vehuurder zitten die paardentrailers verhuurd,tweepaardstrailers ONGEREMD,als je een wat oudere trailer hebt is de kans groot dat hij ongeremd is.
Ik zit al 15 jaar in het transport,heb 12 jaar lang met vrachtwagens gereden,trekker-opleggers,auto's met allerlei aanhangers.
Dus ga nou niet vertellen dat er geen ongeremde tweepaards trailers zijn,want die zijn er genoeg.
Als je een bockman trailer van 12.000 euro hebt zoals ik dan heb je een geremde trailer,alle dure merken trouwens.
Maar als je een trailer huurt of een wat oudere koopt dan zijn ze meestal ongeremd.
TIP:Alleen met een paardetrailer rijden als je wat rijervaring heb,want als ik zo wat verhalen lees,hou ik mijn hart vast,met te kleine autootjes zware trailers trekken,jullie moesten eens weten hoeveel paardenleed ik op verschillende wegen heb gezien,echt geen pretje! Huilen

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 17:38

http://www.caravanhandboek.nl/caravanenwet.htm

Citaat:
Reminstallatie
Aanhangwagens die meer mogen wegen dan 750 kg behoren een reminstallatie met een parkeerrem te hebben. De reminstallatie moet alle wielen remmen en gaan werken zodra de auto remt. Bij aanhangers tot 3500 kg (inclusief lading) mag de installatie als oplooprem zijn uitgevoerd. Achteruitrijden met de aanhanger moet echter mogelijk zijn. Een eventueel aanwezige handsper (dat is een niet-automatische blokkeerinrichting) moet bij vooruitrijden automatisch buiten werking treden. Een reminstallatie is voor aanhangwagens lichter dan 750 kg niet verplicht, maar wel aan te raden.


Ik heb het dus wel over een oplooprem he... Kan me echt niet voorstellen dat er paardentrailers zijn die dat niet hebben! punt 1 levensgevaarlijk en punt 2 geen auto waar het achter mag. Bus van mijn vader mag 1600 kg trekken, maar ongeremd maar iets van 600....

ikke

Berichten: 37693
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:53

Viking schreef:
Je hebt bij ons een aanhangwagen vehuurder zitten die paardentrailers verhuurd,tweepaardstrailers ONGEREMD,als je een wat oudere trailer hebt is de kans groot dat hij ongeremd is.
Ik zit al 15 jaar in het transport,heb 12 jaar lang met vrachtwagens gereden,trekker-opleggers,auto's met allerlei aanhangers.
Dus ga nou niet vertellen dat er geen ongeremde tweepaards trailers zijn,want die zijn er genoeg.
Als je een bockman trailer van 12.000 euro hebt zoals ik dan heb je een geremde trailer,alle dure merken trouwens.
Maar als je een trailer huurt of een wat oudere koopt dan zijn ze meestal ongeremd.


Gezwam. Je mag met een ongeremde trailer boven 750kg niet eens op de Nederlandse weg komen, daarmee zou die verhuurder dus zwaar strafbaar zijn, lijkt me stug. Let wel, ér is een verschil tussen een passief (oplooprem) en een actief (aangestuurd vanuit de auto) remsysteem. Dat laatste zie je in NL niet op een personenauto, ik ben een van de heel weinigen in NL die het wel heeft, omdat de auto uit het buitenland komt.