Te hard gereden in Duitsland, rijbewijs kwijt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:27

Je hoeft je rijbewijs niet op te sturen. Je krijgt wel de sommering het rijbewijs in te leveren voor een maand. Maar. Als je de komende 2 jaar in Duitsland komt en je wordt aangehouden dan mag je alsnog je rijbewijs inleveren. Afhankelijk van de overtreding kan het ook meer dan 2 jaar zijn.

Kijk ook eens op Flitsservice. Daar zijn ook juristen die weten hoe de vork in elkaar steekt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:28

Flitsservice tekst ;)

Geflitst in Duitsland
Anders dan in Nederland wordt in Duitsland de chauffeur vervolgd voor een snelheidsovertreding en niet de kentekenhouder. In die gevallen dat je niet bent staandegehouden maak je dus een redelijke kans om onder de boete uit te komen. Hieronder een methodiek en uitleg hoe e.e.a. in zijn werk gaat.

Eerste brief

Als je geflitst bent, krijg je een brief thuis gestuurd van de Landrat van de Kreis waar dit gebeurd is. In deze brief, gericht aan de kentekenhouder, wordt vriendelijk verzocht mede te delen wie er op datum X op plaats Ymet de betreffende wagen heeft gereden. Hiervoor is een "antwortblatt" bijgevoegd. Bij geringe boetebedragen is meteen een acceptgiro aangehecht, maar die kan meteen in de afval emmer.

Is de brief in het Duits, kun je de ambtelijke molen wat vertragen door een briefje terug te sturen dat je geen woord begrijpt van wat men je toegestuurd heeft. Iedere EU-burger heeft namelijk het recht een tenlastelegging van een strafbaar feit te horen/lezen in een (Europese) taal die hij machtig is. Soms hoor je hierna al niets meer, soms krijg je ook meteen al een brief in het Nederlands (Kreis Kleve, Borken, Wesel en vast nog wel meer GrenzKreise).

Nu gaan we verder. De kentekenhouder is verplicht naar beste eer en geweten aan te geven wie er gereden heeft. Maar... hij is niet verplicht zichzelf aan te geven èn ook familie uit de eerste graad hoeft hij niet te aan te geven. Bovendien is hij niet verplicht een rittenadministratie bij te houden en mag hij vergeetachtig zijn. Dat kan immers de beste overkomen. Dus nu gaan we een briefje terugsturen in de trant van: "Het spijt me zeer, maar ik kan op uw foto niemand herkennen. De wagen met kenteken ab-cd-12 is van mij, maar ik leen haar regelmatig uit en ik heb geen flauw idee wie er op datum 1-1-2001 met het ding gereden heeft. Stuurt u alstublieft meer beeldmateriaal, mogelijk in een betere kwaliteit, zodat ik wellicht de chauffeur herken.

Tijdrekken, rekken,rekken......

De bedoeling van dit alles is tijdrekken. De Duitse politie moet binnen 3 maanden een persoon hebben gevonden, tegen wie ze een strafzaak kunnen beginnen. Als ze vermoeden dat de kentekenhouder ook de overtreder is geweest, beginnen ze deze zaak binnen 3 maanden en hebben ze daarna meer tijd, dus het is zaak om de verdenking van de kentekenhouder af te schuiven.

Als dat lukt heeft de Landrat een probleem. Meer foto's hebben ze meestal niet en anders herhalen we gewoon het eerste briefje nog even. "Deze foto's zijn duidelijker, maar ik kan nog steeds niet zien of het nou mijn neefje Kwik, Kwek of Kwak is."
(Overigens is het hier ook een optie eerlijk aan te geven dat meneer A.M. El Mansour, woonachtig te Casablanca op 1832 Boulevard Aïn Dab, gereden heeft. Duitsland heeft geen enkel verdrag met Marokko, dus laat ze daar maar lekker een briefje heen sturen. Maar wat er na zoiets gebeurt, is nog niet getest: ervaringen graag op het forum posten.)

Herkenbaar?? Of onherkenbaar....

Dus wat gaan ze doen? Ze komen nu langs. De politie of iemand van het Strassenverkehrsamt komt aan de deur met de foto, ter vergelijking. Als de politie voor de deur staat vlak nadat je geflitst bent, moet je dus niet de deur open doen. Of iemand anders sturen. Want als ze vinden dat de persoon in de deuropening wel erg op de persoon op de foto lijkt, zie dan maar het tegendeel te bewijzen. Dus de kentekenhouder gaat in bed liggen en een huisgenoot doet open. "Goedemiddag, herkent u de persoon op deze foto?" - "Nee, sorry. Dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Heeft u een huiszoekingsbevel? Nee? Dan zou ik graag weer Wegmisbruikers gaan kijken, ik vind die meneer Spee zo'n geweldige vent." Huisgenoten moeten zich niet laten intimideren of bang zijn voor restrictie's, het is legaal te vergeten hoe je huisgenoten eruit zien. Dementie, Alzheimer, roept u maar.

In Duitsland zijn verhalen bekend dat er vanaf nu gepost gaat worden, net zolang tot ze iemand uit het huis van de kentekenhouder zien komen die op de foto lijkt. Maar dat doen ze niet voor een boete van 30 euro... en of ze de Nederlandse collega's zo gek krijgen is nog maar de vraag.

Hebben ze niemand kunnen vinden binnen de gestelde 3 maanden, dan wordt aan de kentekenhouder opgedragen de komende tijd (1 of 2 jaar meestal) een rittenadministratie bij te houden. Zodat toekomstig altijd een Fahrer bekend is als de wagen met dit kenteken weer iets fout doet. Maar dat hoef je als Nederlander natuurlijk dan alleen voor je Duitse ritten te doen.

Alle ervaringen tot nu toe leren dat voor de kleine vergrijpen niet echt moeite gedaan wordt. Betaal je de eerste acceptgiro niet, of stuur je een briefje in het Nederlands terug, dan is het ze allemaal veel te veel moeite achter je aan te gaan. Maar maak je het te bont, dan zijn de Beamten nog echt Beamten en bijten ze zich vast als terriërs, dus dan moet je slim zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:34

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:39

Nog even verder gezocht. De ontzegging geldt alleen voor Duitsland. Je moet je rijbewijs wel opsturen, je krijgt een brief waarin dat gevorderd wordt. Na een maand krijg je dat terug.

In Nederland mag je wel rijden, maar je kunt die maand je rijbewijs niet tonen. In het ergste geval wordt je aangehouden en dan moet je daarvoor een boete betalen.

Het opgeven van het opgestuurde rijbewijs als 'verloren' en een nieuw aanvragen zou ik niet doen. Daar komt men achter en in dat geval zijn beide rijbewijzen niet meer geldig, waarna je opnieuw een rijexamen moet afleggen.

@Brainless: ja dat is voor de boetes. Maar voor invordering verwijst de ANWB naar 'de betreffende instantie'.

Citaat:
Puntenrijbewijs
In Duitsland werkt men met het puntenrijbewijs. U kunt naast een boete ook een of meer strafpunten krijgen. Dit hangt af van de aard van de overtreding. Heeft u binnen twee jaar 18 punten gekregen, dan volgt er een ontzegging van de rijbevoegdheid. Voor meer informatie over het aantal punten per overtreding:
> Puntenoverzicht verkeersovertredingen Duitsland

Ontzegging van de rijbevoegdheid
Naast een geldboete kunt u een ontzegging van de rijbevoegdheid krijgen, variërend van één tot drie maanden. Deze ontzegging geldt niet in Nederland, alleen in Duitsland. U heeft vier maanden de tijd om de rijontzegging te laten aantekenen. Doet u dit niet dan kan dat problemen opleveren zodra u zich weer in Duitsland bevindt. Denkt u aan inbeslagname van het rijbewijs.

Voor informtie over hoe te handelen bij een rijontzegging verwijzen wij u naar de betreffende instantie. Contactgegevens vindt u op de brief. Zij kunnen u informeren over de mogelijkheden.

cornelie

Re: Te hard gereden in Duitsland, rijbewijs kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 11:35

Bedankt :-)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:18

mo_van_dijk schreef:
... Ik zou alvast gaan sparen voor een hele dikke boete, want daarin zijn de duitsers erg goed!

Dat met die dikke boetes valt in Dld reuze mee :D , de nederlanders zijn daar heel wat "beter" in, met het geven van dikke boetes :j !
(Ik denk dat je het in Ned. niet redt met 60 € bij 20 km/h te snel :+ !)

Juliette86 schreef:
Rijbewijs kunnen ze inderdaad alleen innemen als ze kunnen bewijzen dat jij op dat moment in die auto zat en dat is dus alleen bij een aanhouding.

Of als je zelf duidelijk op de foto staat die gemaakt is :) .

mo_van_dijk schreef:
Handig, iemand die in duitsland woont! Mijn duits reikt maar tot een bepaald punt.... In NL rijd ik standaard te hard, maar in duitsland hou ik mij wel aan de snelheid zodra deze is aangegeven. Anders rij ik ook gewoon 'te hard', ofwel harder dan 130. Zal maar niet zeggen hoe hard

Er zijn zat stukken waar je gerust harder mag rijden dan 130 km/h hoor, die zijn alleen een adviessnelheid :) . (Afhankelijk van met welke auto ik onderweg ben, zit ik meestal ook wel 50-80 km boven de adviessnelheid :+ .)
Als je op een weg komt waar bijv. staat dat je er 120 km/h mag en er is verder geen Baustelle oid, rijd ik meestal 19 km sneller dan toegestaan; alles wat onder de 20 km is kost alleen maar geld, daarboven krijg je ook punten als je geflits wordt ;) .
In een Baustelle houd ik me doorgaans wel aan de snelheid (hooguit 5 km meer), want daar kan je er gewoon op wachten dat ze staan te flitsen :) .
chantalvdv schreef:
1 van 20 en 1 van 30 km te hard in een dorp :o

Na aftrek van 3 km tolerantie kan je met de eerste boete geluk hebben (kost je alleen geld), met de tweede is het dan wel prijs: daarvoor krijg je (terecht!) punten. Met 30 km te hard in een dorp vind ik ook behoorlijk asociaal :\ .

__Possie__ schreef:
Oooooooooh maar wij zijn al wel 3x door een flitser geflitst waar er een maximum snelheid gereden mocht worden van 100km/u en waar wij 60km/u te hard op uit kwamen, we hebben enkel alleen die keren aardige boete aan onze broek gekregen...

En jullie vragen je dan af waarom de nederlanders niet zo graag gezien worden op de duitse Autobahnen :roll: ...

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 03:08

Sterre schreef:
chantalvdv schreef:
1 van 20 en 1 van 30 km te hard in een dorp :o

Na aftrek van 3 km tolerantie kan je met de eerste boete geluk hebben (kost je alleen geld), met de tweede is het dan wel prijs: daarvoor krijg je (terecht!) punten. Met 30 km te hard in een dorp vind ik ook behoorlijk asociaal :\ .

De eerste haalde ik een bus in die 30 reed. Was een weg tussen de dorpen in, en een gewone brede asvalt weg. Dacht dus dat het stuk buiten de bebouwde kom was. Bleek dat dus niet het geval te zijn. :o

En de 2e was gewoon een doorgaande weg door verschillende dorpen heen. Ook weer brede asvalt weg en ik reed automatisch gewoon 80. Mede omdat de weg het toestond eigenlijk.

Wou het ff uitleggen ;) Ondanks dat ik weet dat ik veel te hard heb gereden, was het niet gevaarlijk en niet in een woonwijk oid. Voordat jullie een heel erg verkeerd beeld bij me krijgen. :o

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:11

Ik heb inderdaad ook gehoord van iemand die te hard had gereden in Duitsland dat hij (naast een boete) zijn rijbewijs moest opsturen. Een maand later lag hij weer netjes in de bus bij hem thuis :)

Dat verhaal van flitsservice klinkt me trouwens echt niet lekker in de oren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:12

Het rijbewijs kunnen ze wel afnemen als je alleen geflitst bent. Mijn man heeft dit gehad. Hij woont in Dld en werkt in NL. Hij kreeg een rijverbod in Dld. in NL mocht hij wel rijden maar opzich is dit verboden daar je niet mag rijden zonder rijbewijs te kunnen tonen als je wodt aangehouden.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:18

In Duitsland te hard rijden, en dan nog 57 kilometer te hard, sjeeeemineeeee hoe hard heeft je vriend gereden dan?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 14:02

157 km/uur

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:08

Hawai schreef:
In Duitsland te hard rijden, en dan nog 57 kilometer te hard, sjeeeemineeeee hoe hard heeft je vriend gereden dan?

Niet op alle wegen in Duitsland mag je zo hard rijden als je wil....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:20

Liezel1 schreef:
Hawai schreef:

Niet op alle wegen in Duitsland mag je zo hard rijden als je wil....

Dat mag ook niet. Op snelwegen is de adviessnelheid 130 km/h. Ga je harder rijden en de politie vindt het niet verantwoord of je bouwt een ongeluk dan ben je vies aan de beurt. Op andere wegn buiten de bebouwde kom mag je max. 100 km/h

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:57

Even een schopje, ik herinnerde me deze uitspraak toen ik vanmiddag onderstaand nieuwsbericht las.

lieke2 schreef:
Het Nederlandse rijbewijs is eigendom van de Nederlandse staat, en kan volgens mij daarom niet door Duitsland worden ingenomen. Das ook de reden waarom ze in Nederland geen rijbewijzen van dronken Polen kunnen innemen.... :o

Blijkbaar kan het wèl: http://www.nu.nl/algemeen/2024802/polit ... js-af.html

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:03

Dit kost je vriend € 240,- en 1 maand fahrverbot, en normaalgesproken ook 4 punten in Flensburg. Maar ik weet niet hoe het zit qua punten voor buitenlanders.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:17

Ik moest wel heel erg hard lachen om sommige reacties hier...gelukkig zijn hier al een aantal misverstanden opgehelderd...

TS, heeft jouw vriend gewoon dat bordje over het hoofd gezien? Je hebt vaker van die stukken waar je even honderd moet rijden, daar kan ik je als tip meegeven dat je dat echt moet doen, want dat zijn geliefde flitsplekjes...Dito met baustellen, zoals hierboven mij al aan werd gegeven.

Dat je trouwens vies gepakt wordt als je harder rijdt dan de advies snelheid is bull. Je krijgt dan gewoon een boete wegens niet aan de verkeersomstandigheden aangepast rijden...Die heb ik ook gekregen toen ik uit de bocht vloog, ondanks dat ik 30 km/h langzamer reed dan toegestaan...Wordt natuurlijk een ander verhaal als het niet een eenzijdig ongeluk is, maar dat is in Nederland niet anders.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:22

ik heb 2x een bekeuring gehad voor te hard rijden in duitsland.
heb 2x netjes een brief terug gestuurd, dat ik echt niet snapte waarom ze geld aan mij voegen en of ze me in het nederlands
terug wilde schrijven. nooit meer iets van gehoord.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:56

loulou schreef:
ik heb 2x een bekeuring gehad voor te hard rijden in duitsland.
heb 2x netjes een brief terug gestuurd, dat ik echt niet snapte waarom ze geld aan mij voegen en of ze me in het nederlands
terug wilde schrijven. nooit meer iets van gehoord.

Had je dan niet te hard gereden in Duitsland?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:03

Mijn bescheiden mening; je neemt een zelfgekozen risico door te hard te rijden, dan moet je ook man/vrouw genoeg zijn om evt. consequenties die daaruit voortvloeien te dragen...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 07:33

Tuurlijk, helemaal mee eens. Maar het zou wel erg zuur zijn als je door een keer te hard te rijden je baan verliest.......

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:37

Zover ik het weet kunnen ze in het buitenland niet je rijbewijs afnemen als jij Nederlander bent. Ze kunnen je wel een rijverbod geven voor bepaalde tijd.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:48

cornelie schreef:
Tuurlijk, helemaal mee eens. Maar het zou wel erg zuur zijn als je door een keer te hard te rijden je baan verliest.......

Ook dat risico had je van te voren kunnen bedenken.
Mijn vriend moet toevallig zijn rijbewijs volgende maand ook 1 maand inleveren, hij rijdt 75.000 km per jaar en is eigelijk een rustige rijder, maar tuurlijk komt hij wel eens met een boete thuis, gelukkig meestal maar kleintjes, dit keer is ie echter een keer flink over de schreef gegaan en geflitst. Tja, niet slim en hij let in het vervolg wel op dat hij z'n cruise controll eerder uitzet, maar hij heeft het risico genomen en de gevolgen moet hij nu dragen.
Ook ik ben geen heilig boontje, ik rijd zelf ca. 30.000 km per jaar, dus gaat ook heus wel eens iets mis, zonde geld.
In Dld moet je gewoon zorgen dat je bij de baustellen en de aangegeven snelheden op de autobahn netjes rijdt, daarbuiten kun je lekker het gas open duwen. Vindt het trouwens ook gewoon asociaal gedrag als ik soms zie hoe hard mensen door een baustelle rijden...

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:59

Shiloh schreef:
laatst namen ze bij wegmisbruikers nog een rijbewijs in van een fransman.. dus van een buitenlandse rijbewijs innemen, dat is gewoon mogelijk. Neem aan dat dat gewoon EU afspraken zijn.

Ze namen ook een x een rijbewijs van een Nederlandse in die in Belgie woont in ( had overigens een belgisch rijbewijs..)
Die vrouw riep ook dat ze 'm niet konden innemen en de agenten riepen van wel.
De officier ( of iig die man die daarna altijd zo'n praatje houdt..) gaf ook aan dat het niet mogelijk is om een buitenlandsrijbewijs in te vorderen, tenzij er sprake is van een ernstige gewonde of dode ( door t rijgedrag..)

Kan zijn dat de regels zijn aangepast ( aangezien dit ong 3/4 jaar geleden op tv was..)
Ik heb er verder namelijk ook geen verstand van :P

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:24

in nederland nemen ze toch ook rijbewijzen in van duitsers?! dus ik neem aan andersom ook.