Wat nu? Broertje blijkt te dealen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:45

Juul schreef:
marleen_88 schreef:

Tuurlijk bemoei je je als zus met je broertje, maar met zijn opvoeding moet zij zich niet bemoeien. Dat is de zaak van de ouders en niet van haar.

Ze bemoeid zich niet met zijn opvoeding. Ze vraagt hier om tips. De jongen is 20 dus staat in principe ook los van zijn ouders. Die hebben technisch gezien nu net zoveel te zeggen als de TS. Als het een vriend van de TS betrof zou er hier opeens heel anders gereageerd worden denk ik.

Ik vind wel dat zij zich met de opvoeding bemoeit, maar daar hoeven wij het ook niet over eens te zijn, ieder heeft zijn eigen mening. :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:45

Ik snap best wel dat de TS er alles aan wil doen om haar broertje niet juist díe ene te laten zijn die níet weer op het goede spoor terecht komt!

marleen_88

Re: Wat nu? Broertje blijkt te dealen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:47

Het is ook logisch dat je je broertje op het rechte spoor wilt houden, dat hoop ik ook dat dat met mijn broertjes gebeurd!

Maar ik ben van mening dat ze juist doordat ze zo vreselijk op z'n lip zit, hem de verkeerde kant op drijft.
Want dat is juist interessant, dingen die verboden worden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:49

Jeetje, ben ik dan zowat de enige die dit wel ernstig vind?
Dat iemand een pilletje pakt oid is niet zo erg maar de stap nemen om te verkopen is toch wel iets heel anders!
Wie zegt dat het bij deze ene keer blijft? De stap is nu toch al gezet.
Ik heb zo ook vriendinnen die drugs verkopen, sinds ik dat weet blijft het enkel bij oppervlakkig contact, zeker na het gene wat ze me geflikt hebben.
Als mijn ouders zoudne merken dat ik zoiets doe vloog ik linea recta het huis uit en moet ik mijn leven maar zelf regelen.
TS, ik vind dus niet dat je overtrokken reageert, integendeel ik vind dat de mensen die het niet erg vinden dat die jongen met 50 XTCpillen in zijn tas rondloopt schokkend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:49

marleen_88 schreef:
Het is ook logisch dat je je broertje op het rechte spoor wilt houden, dat hoop ik ook dat dat met mijn broertjes gebeurd!

Maar ik ben van mening dat ze juist doordat ze zo vreselijk op z'n lip zit, hem de verkeerde kant op drijft.

Ja, voor pubers.. dit is een volwassen jongen.. die reageren iets anders.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:50

Ik snap de hele heisa niet zo heel goed. De jongen doet wat 75% van de jongens doen, experimenteren. Sommige jongens beginnen daar nou eenmaal flink laat mee, so what? Ik vind dat jij hele verstandige ouders hebt. Hoe meer ze gaan verbieden, hoe erger het word. Natuurlijk is het niet zo verstandig dat hij ze bij zich heeft als hij op je kleine neefje past, maar leg hem dat dan voor.
Het is zijn leven, niet de jouwe. Heel je familie in gevaar brengen? Hij heeft je toch niet gedwongen om een pilletje te slikken soms?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:52

Juul schreef:
marleen_88 schreef:

Niemand is hetzelfde, dus ook niet elke jongen is op zijn 20e uit de puberteit. Deze jongen vertoont naar mijn mening gedrag wat bij een puber hoort.

Denise_84

C_arola schreef:
Het gaat om de insteek, nu bleken het geen xtcpillen te zijn maar snoep bv, de volgende keer is het dat wel en dan komt hij in de echte handel terecht. Ook paste hij op zijn jonge neefje en lagen te pillen in zijn tas, dat kind kon dus ook bij de pillen komen en het opeten omdat het in het kinds ogen snoep is daar gaat het mij en waarschijnlijk de zus ook om.

Ik denk dat het aan de ouders is om ervoor te zorgen dat hij niet in de echte handel terecht komt. Dit was echt wel een duidelijke waarschuwing! Verder begrijp ik heel goed dat het gevaarlijk was met het oog op het kind.

Echter is dat volgens mij niet de bottom line van dit topic. TS zegt haar broertje eens flink wakker te willen schudden, ik ben van mening dat je als zus moet proberen je broer te steunen en niet de moeder uit te gaan hangen. Verder vind ik de woorden 'leeghoofd' en 'klootzak' e.d. verder niet echt duiden op respect voor je broer. Sorry maar ik blijf erbij dat ik het een overtrokken reactie vind (mijn ouders zijn woest, ik ben nog woester, hij moet het huis uit gegooid worden etc).

Anoniem

marleen_88 schreef:
[naam] schreef:

Niemand is hetzelfde, dus ook niet elke jongen is op zijn 20e uit de puberteit. Deze jongen vertoont naar mijn mening gedrag wat bij een puber hoort.

Dan zijn we het daar niet over eens. :)

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:53

ellepel schreef:
wat ik aan dit hele verhaal niet snap is dat er een gigantisch probleem word gemaakt van het feit dat meneer 50 pillen heeft willen doorverkopen en daar zelf mee is opgelicht.
maar dat hij blowt daar word niks over gezegd???

blowen is en blijft echt veel en veel erger en verslavender dan xtc.
dus geef hem uit naam van jezelf als zus een giga schop onder zijn hol omdat hij blowt en de rest moet je inderdaad aan de ouders overlaten.

je mag kwaad zijn op je broetje en terecht,maar wees er wel voor hem,.praat met hem en luister naar hem.
verder kun je niks doen,hij moet zelf tot inzicht komen dan door het blowen hij erg afvlakt in zijn gevoel en weinig dingen meer interresant blijven

Blowen is alleen geestelijk verslavend, niet lichamelijk. De gebruiker kan het gevoel hebben dat hij zonder de wiet zijn zorgen niet meer kan vergeten en moet ineens met zijn gezonde verstand problemen te lijf.

Maar hoe je erbij komt dat het verslavender is als xtc? In xtc zit merendeel Mdma & speed. En speed is een van de meest verslavende soorten drugs.

Daarnaast vind ik de rectie van de TS een beetje overdreven (uit huis gooien, woest, lopen schelden).
Natuurlijk is het een grote schok om te horen dat je kleine broertje dat soort dingen doet. Maar ik denk dat je meer zal bereiken door als grote zus je zorgen te uiten en met hem erover te praten, dan zo te doen als nu. Dan drijf je hem alleen verder weg van je, en of je dat wilt bereiken?
Laatst bijgewerkt door Arethe op 03-06-09 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Re: Wat nu? Broertje blijkt te dealen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:54

Nou ja, ik ken iemand die doof is geworden aan 1 oor na verkeerd drugsgebruik. Een familielid is een enorme blowhead en die komt geen enkele afspraak na, heeft ook aan de coke gezeten.. Die raakt ook vandaag of morgen alles kwijt..

Van mij had je broertje echt een schop onder zijn kont gehad, net zo goed als mijn familielid al een paar keer een schop onder zijn hol heeft gehad..

Punt is.. Als ze niet WILLEN veranderen, zullen ze ook echt niet veranderen.. :n

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:55

Ben ik dan de enige die dit niet zo'n heel erg groot probleem vind?
De stap tussen een x een pilletje/blowen en harddrugs á la coke en heroïne is behoorlijk groot.
Ookal zegt iedereen altijd van niet.
De mensen die in het pillennetwerk zitten zijn over het algemeen ook niet de mensen waar je angst voor hoeft te hebben; vaak een aantal mislukte studentjes en geen zware criminelen.
Daarnaast begrijp ik al helemaal niet dat jij je als zus zo loopt op te fokken; als het mijn broertjes was geweest dan had ik hem 3x goed uitgelachen en verwacht dat mijn ouders stappen zouden ondernemen.
Doen ze dat niet dan is het iig niet jouw verantwoordelijkheid.
Daarnaast, hoe dramatischer er over gedaan wordt door jou en je familie hoe interessanter het voor hem wordt en hoe meer hij het idee krijgt écht met iets ergs bezig te zijn wat hem waarschijnlijk leuk lijkt....
Komop zeg, het kan nog véél erger.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:56

Juul schreef:
Dan zijn we het daar niet over eens. :)

Dat zou heel goed kunnen. :)

Ik vraag me af of de TS al enkele goeie tips uit dit topic heeft kunnen halen?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:57

reininglover schreef:
Dat iemand een pilletje pakt oid is niet zo erg maar de stap nemen om te verkopen is toch wel iets heel anders!
Ik heb zo ook vriendinnen die drugs verkopen, sinds ik dat weet blijft het enkel bij oppervlakkig contact, zeker na het gene wat ze me geflikt hebben.
Als mijn ouders zoudne merken dat ik zoiets doe vloog ik linea recta het huis uit en moet ik mijn leven maar zelf regelen.
TS, ik vind dus niet dat je overtrokken reageert, integendeel ik vind dat de mensen die het niet erg vinden dat die jongen met 50 XTCpillen in zijn tas rondloopt schokkend

Ik ben het met je eens.. Dealen is heel wat anders dan gebruiken.. En wie weet waar het schip in dit geval strand.. Wie weet maakt het broertje van TS op ten duur de overstap naar het dealen van coke, wie zal het zeggen? De stap om XTC te gaan dealen was ook maar heel klein..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:58

Wildgirl schreef:
Ben ik dan de enige die dit niet zo'n heel erg groot probleem vind?
De stap tussen een x een pilletje/blowen en harddrugs á la coke en heroïne is behoorlijk groot.
Ookal zegt iedereen altijd van niet.
De mensen die in het pillennetwerk zitten zijn over het algemeen ook niet de mensen waar je angst voor hoeft te hebben; vaak een aantal mislukte studentjes en geen zware criminelen.
Daarnaast begrijp ik al helemaal niet dat jij je als zus zo loopt op te fokken; als het mijn broertjes was geweest dan had ik hem 3x goed uitgelachen en verwacht dat mijn ouders stappen zouden ondernemen.
Doen ze dat niet dan is het iig niet jouw verantwoordelijkheid.
Daarnaast, hoe dramatischer er over gedaan wordt door jou en je familie hoe interessanter het voor hem wordt en hoe meer hij het idee krijgt écht met iets ergs bezig te zijn wat hem waarschijnlijk leuk lijkt....
Komop zeg, het kan nog véél erger.

Ben het ook met je eens hoor.
Heb wel ergere verhalen gehoord.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:59

Denise_84 schreef:
C_arola schreef:
Het gaat om de insteek, nu bleken het geen xtcpillen te zijn maar snoep bv, de volgende keer is het dat wel en dan komt hij in de echte handel terecht. Ook paste hij op zijn jonge neefje en lagen te pillen in zijn tas, dat kind kon dus ook bij de pillen komen en het opeten omdat het in het kinds ogen snoep is daar gaat het mij en waarschijnlijk de zus ook om.

Ik denk dat het aan de ouders is om ervoor te zorgen dat hij niet in de echte handel terecht komt. Dit was echt wel een duidelijke waarschuwing! Verder begrijp ik heel goed dat het gevaarlijk was met het oog op het kind.

Echter is dat volgens mij niet de bottom line van dit topic. TS zegt haar broertje eens flink wakker te willen schudden, ik ben van mening dat je als zus moet proberen je broer te steunen en niet de moeder uit te gaan hangen. Verder vind ik de woorden 'leeghoofd' en 'klootzak' e.d. verder niet echt duiden op respect voor je broer. Sorry maar ik blijf erbij dat ik het een overtrokken reactie vind (mijn ouders zijn woest, ik ben nog woester, hij moet het huis uit gegooid worden etc).

Ik vind het ook een erg sterke reactie, maar kan me de angst en woede ook voorstellen. Wat er ook bijkomt is dat je niet weet hoe de gezin verder in elkaar steekt en hoe ze verder met elkaar omgaan. De reactie van TS kan ergens vandaan komen waardoor ze hier fel in is.
Het is idd de taak van de ouders maar als zuszijnde als je het gevoel hebt dat je ouders er niet echt wat mee doen dan kan ik me de frustratie ook voorstellen. Het blijft de taak van de ouders en het enige dat zij kan doen is hulp zoeken op haar manier en de ouders duidelijk maken hoe zij er tegenaan kijkt.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:00

Ik denk dat wat je ouders doen, namelijk: de dialoog aangaan, meer helderheid brengt dan kwaad worden...
Als iemand kwaad op je wordt, haal je je schouders op en trek je de deur dicht. Als iemand aangeeft teleurgesteld te zijn in je, dan heeft dit meestal veel meer impact.

Verder ben ik van mening dat het hele XTC verhaal een beetje overtrokken is. Ik heb drie vriendinnen in Amsterdam wonen, zijn geen drugsgebruikers. Werken en studeren hard, maar hebben wel eens wat geprobeerd. Je komt in een soort gelukzalige roes. That's it. Alcohol is denk ik gevaarlijker, levert meer agressie op om maar te zwijgen over wat er kan gebeuren als je in de auto stapt. En dat is nog altijd op iedere straathoek verkrijgbaar. Gevaar van XTC is alleen dat je aan de buitenkant niet kan zien wat er in zo'n pilletje zit. Een reden voor mij om het nooit te nemen.

Snap wel dat je het geen lekker idee vind. Maar hoe heftiger jij erop reageert, des te meer drijf je hem van je weg. Hij wilde gewoon snel geld verdienen. Hij komt op mij niet volwassen en verstandig over.

Voor verslaving hoef je bij XTC niet echt bang te zijn. En de stap naar andere drugs wordt weliswaar kleiner. Maar ook niet iedereen die een biertje drinkt wordt alcoholist. Zo is het ook met drugs. Aan een serieuze verslaving liggen vaak andere problemen ten grondslag.

foutboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 13:00

bedankt voor alle reacties, het gaat zo snel dat ik er zelf niet eens meer tussenkom!

@Denise_84: Dat hoop ik dus heel erg ja (draait haar duimen), maar de twijfel is groot. Hij zit al heel lang niet lekker in zijn vel, je leest zo vaak dat het met dit soort "kleine" dingen begint, wat nu als we eerdere signalen over het hoofd hebben gezien? En wat nu als hij hierdoor juist verder van ons af komt te staan, waardoor hij het een volgende keer weer doet?

Wat is wijsheid? Hard aanpakken, of juist soft blijven om te zorgen dat hij zich niet verwijdert?

@Liek_ : ik snap je reactie wel hoor, ergens voel ik dat ook wel zo (behalve je dat stukje over vergelding dan, dat slaat echt helemaal nergens op. Ik heb het beste met mijn broertje voor). Maar omdat hij het jongste broertje is, wordt er al jarenlang over hem gemoederd, en hij wordt nogal verwend door ons (wat waarschijnlijk een deel van het probleem is :o ) Mijn ouders betrekken ons ook wel bij zijn opvoeding, omdat ze al wat ouder zijn en nu eenmaal niet altijd snappen wat er in zijn hoofd omgaan. Soms helemaal verkeerd, maar soms ook hartstikke goed. Ik wou dat ze dat bij mij ook gedaan hadden, dat had een hoop miscommunicatie voorkomen.

@Juul: dat bedoel ik

@Liezel1: precies. En toen hij erachter kwam dat ze nep waren, wilde hij dus teruggaan om zijn geld terug te vragen. Wat in mijn ogen nou niet echt getuige is van een "eigen" schrikreactie. Hij is geschrokken van óns, geschrokken dat hij betrapt is, maar als dat dus niet gebeurd was, was hij misschien wel teruggegaan naar die dealer?
Het is net een paar dagen geleden gebeurd en hij is in de tussentijd niet uitgeweest, dus ik neem aan dat hij verder geen actie heeft ondernomen. Maar zoals gezegd, hij is nogal lui, dus mocht hij toevallig tegen die jongen aan lopen, dan heb ik geen idee wat hij zou doen.

@ C_arola : dat is misschien wel een idee ja.

Ik denk gewoon dat het hem goed zou doen eens te zien dat het gewoon gevaarlijk is om te doen wat hij heeft gedaan. Al was het alleen maar om hem aan het denken te zetten. Hij leeft echt nog in de wereld van "mij overkomt dat niet". Ik heb het afgelopen jaar geleerd dat het je wél overkomt.

Dat hij dus een maal zo'n fout heeft gemaakt, ok. En met drugs experimenteren is in mijn ogen ook niet altijd verkeerd, daarom heb ik hem ook nooit verboden om te blowen, maar wel altijd gewaarschuwd voor de gevaren. Hij is geen klein kind en zou zelf moeten kunnen inzien wat wel en niet te doen, ik kan alleen maar aangeven wat die gevaren zijn.
Maar in dit geval heeft hij ACTIEF gehandeld. Een jongen stelt voor : hey pssst ik heb een goeie deal zo en zo. En in plaats van dat hij denkt: bekijk het, ziet hij een kans om GELD te verdienen en gaat ermee aan de gang, laat ze testen enz. Dat kun je toch geen experimenteren meer noemen? :?

En daarbij snap ik de reacties dat het allemaal wel meevalt. Dat is (hopelijk) ook zo. Punt is, dat hij ook net zo goed kan liegen en er al langer mee bezig kan zijn. Er is geen enkele manier om te controleren wat hij verteld. Ik heb genoeg mensen wél de goot in zien gaan omdat ze met dit soort spullen bezig zijn en dat wil ik hoe dan ook voor mijn broertje voorkomen. Hij is een schat van een vent en heeft een hart van goud, maar is gewoon fout bezig. En we weten niet in welke mate.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:02

Arethe schreef:
Maar hoe je erbij komt dat het verslavender is als xtc? In xtc zit merendeel Mdma & speed. En speed is een van de meest verslavende soorten drugs.

is wel zo,word een beetje onderschat,maar het aantal mensen wat zich aanmeld bij afkickcentra met een verslaving aan blowen is heel groot,en vele malen groter dan het aantal mensen met een xtc/mdma/speed verslaving.( speed komt trouwens bijna niet voor in pillen hoor)
wat wel of niet lichamelijk of geestelijk verslavend is dat ligt aan de gebruiker...
Laatst bijgewerkt door ellepel op 03-06-09 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:02

Tallie_Ho schreef:
reininglover schreef:

Ik ben het met je eens.. Dealen is heel wat anders dan gebruiken.. En wie weet waar het schip in dit geval strand.. Wie weet maakt het broertje van TS op ten duur de overstap naar het dealen van coke, wie zal het zeggen? De stap om XTC te gaan dealen was ook maar heel klein..

99%van de kleine dealers gebruiken ook, het is namelijk hun manier om hun verslaving te bekostigen.
Daarnaast is het voor een 20-jarige jongen vrijwel niet te doen om zich in het dealersnetwerk van harddrugs te begeven; hij zal daarin namelijk nooit groot kunnen worden op dit moment.(verder uitleg via pb)
Dus daar zou ik me niet al te druk om maken

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:06

@ Foutboel: Waarom heeft je broer nu nog die pillen bij zich dan..? Waarom zijn deze nog niet vernietigd?

En je broer wakkerschudden kan misschien door een gesprek, maar verder is het een volwassen man en kan je die moeilijk "huisarrest" geven. Ik hoop alleen voor je dat hij niet wordt wakkergeschud zoals een "kennis" van mij (mes op zijn keel en erger)..

foutboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 13:08

Citaat:
99%van de kleine dealers gebruiken ook, het is namelijk hun manier om hun verslaving te bekostigen.
Daarnaast is het voor een 20-jarige jongen vrijwel niet te doen om zich in het dealersnetwerk van harddrugs te begeven; hij zal daarin namelijk nooit groot kunnen worden op dit moment.(verder uitleg via pb)
Dus daar zou ik me niet al te druk om maken

Oh gelukkig, nu ben ik gerustgesteld. Sorry, hier moest ik een beetje om lachen. Als hij drugsbaron zou willen worden had ik het misschien nog leuk gevonden, had hij een doel gehad en ik een cabriolet voor mn verjaardag. }> ???

Ik ken mijn broertje en vrees dat als dit niet zo fout was gegaan (de pillen waren echt geweest of hij zou zo stom zijn om ze niet te laten testen) en hij had er geld mee verdiend, dat hij er dan mee door zou zijn gegaan (hij is een beetje van: hey dat gaat makkelijk, dat doe ik nog eens). Hoe "groot" hij hierin zou worden is totaal irrelevant. Er is nog geen jaar gelden een jongen vrij dicht in de buurt door dealers doodgereden omdat hij iets verkeerd had gedaan. En dat zijn de horrorverhalen die door mijn hoofd spoken.[quote]

foutboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 13:11

Olle schreef:
@ Foutboel: Waarom heeft je broer nu nog die pillen bij zich dan..? Waarom zijn deze nog niet vernietigd?

En je broer wakkerschudden kan misschien door een gesprek, maar verder is het een volwassen man en kan je die moeilijk "huisarrest" geven. Ik hoop alleen voor je dat hij niet wordt wakkergeschud zoals een "kennis" van mij (mes op zijn keel en erger)..

Dat is dus precies mijn punt. Waarom heeft hij die dingen niet weggegooid/vernietigd toen hij merkte dat het smarties waren? Omdat hij zijn geld terug wilde. Het draait bij hem dus allemaal om GELD en dat is scary as hell!

Huisarrest misschien niet, maar de geldkraan kan wel dicht. Hij staat illegaal ingeschreven bij een ander om meer stufi te vangen, krijgt geld voor het oppassen op zijn neefje en heeft verder geen bijbaantje.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:13

xtc dealtertjes worden niet geliquideerd om wat dan ook, hooguit een keer goed in elkaar geschopt door een jaloers ander dealertje.
Ik begreep uit jouw verhaal dat je bang was wat de consequenties van zijn dealen zouden zijn en of het hierbij zou blijven.....vandaar mijn opmerking.
Mocht hij besluiten dat hij door wil gaan met het dealen van xtc dan wordt hij vanzelf een keer gepakt, helemaal als hij iedere nieuwe lichting pillen laat testen.....
Die jongen is 20 voor god's sake, laat hem lekker in zijn sopje gaarkoken als hij dat zo graag wil; hij ziet vanzelf wel in dat hij stom bezig is

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:14

Als hij volledig de waarheid spreekt gaat het hier om vijftig euro wat hij weggooit. Nou die eenmalige drama overleeft hij ook wel met extra stufi e.d.
Hij woont nog thuis, dus heeft in principe geen extra geld nodig..