Studiekeuze hulp nodig NU!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:33

eempiej schreef:
Rianne schreef:
Ik vind de "inhoud en kennis" op inholland nou ook niet zo geweldig, wel een voordeel dat je snel en gemakkelijk je diploma haalt.

denk dat je op de HVA beter je best moet doen ;)

dat zou wel een beetje raar zijn... oooow ik ga naar inholland want daar hoef je minder te leren! Inholland moet zich ook aan richtlijnen houden neem ik aan...

dus jij zegt nu eigenlijk dat ik makkelijker mijn diploma heb gehaald en een minder goede verpleegkundige zou zijn en dat ik met 2 vingers in me neus de opleiding heb hoeven doen...
sorry maar dat vind ik echt nergens op slaan!

Prima, maar het is zo

Als ik zie wat een vriend van mij moet doen op de HES en ik op InHolland, heb ik vergeleken met hem veel minder te doen, minder te leren en minder projecten. Oftewel; het is op InHolland een gemakkelijkere opleiding...

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:34

Axel_Valerie schreef:
Ja maar als je je HBO hebt kun je toch gewoon naar de universiteit..?

Je kunt niet met elke HBO opleiding, elke master doen op de universiteit! Let daar goed op. Niet elke universiteit laat je ook zomaar toe, dus als je zou willen doorleren, kijk daar dan ook goed naar!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:36

Wat zit daar dan weer aan verbonden?
Waarom zou ik bijvoorbeeld wel met de Technische Bedrijfskunde HBO van HVA naar de universiteit kunnen maar niet met die van inholland??

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:39

Axel_Valerie schreef:
Wat zit daar dan weer aan verbonden?
Waarom zou ik bijvoorbeeld wel met de Technische Bedrijfskunde HBO van HVA naar de universiteit kunnen maar niet met die van inholland??

Nee je begrijpt me verkeerd...

Je kunt niet met elke hbo, elke master volgen. Dus als jij nu al een master leuk vind, kies daar dan je HBO bij waarbij je die kan volgen.
Daarnaast heeft de HVA denk ik betere doorleermogelijkheden (lees misschien vrijstellingen) en vanuit InHolland niet...

Axel_Valerie

Re: Studiekeuze hulp nodig NU!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:41

Dat heb ik al nagekeken die vrijstellingen en die zijn bij beide hetzelfde. Zowel op de opleiding zelf als bij de doorleermogelijkheid.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:42

En zoals ik het zie op de VU-site, kan jij, als je besluit door te leren, alleen de master business administration doen, met HBO Techn. Bedrijfskunde

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:42

Accreditatie van een opleiding stelt maar weinig voor. De opleiding mag zelfs zelf kiezen wie ze aandragen voor een interview door de accreditatie-commissie. Maar dat wil niet zeggen dat de stof bij de HvA anders is dan die van InHolland. Misschien liggen de competenties niet helemaal op één lijn en legt de een nadruk op andere dingen dan de ander, maar in grote lijnen moet het wel allemaal overeen komen.

Bij mijn opleiding had het bedrijfsleven een adviserend orgaan opgezet. Die is echter vrij snel opgehouden door InHolland die met bepaalde partijen niet samen wilde werken. Ik denk dat voor elke branche geldt dat het bedrijfsleven wel aan de bel hangt op het moment wanneer zij zien dat de kwaliteit van de genoten opleiding door de werknemers beneden peil is. Zeker als het gaat over personen van een specifieke MBO / HBO / Universiteit!

MBT tot Ba/Ma Je kan met je Bachelor (van het HBO) door naar de universiteit. Wel is het zo dat je vak extra vakken nodig hebt. Deze worden gehaald in het schakeljaar. Dus in plaats van twee jaar Master doe je dus drie jaar. Sommige opleidingen hebben een Minor opgezet, zodat je tijdens je Bachelor al de vakken haalt die je krijgt in het schakeljaar tijdens je HBO opleiding. Dit betekent dat je Master gewoon in twee jaar kan doen (mits je je minor hebt gehaald!) Deze minor wordt trouwens aangeboden bij InHolland voor i.i.g. Scheepsbouw en Lucht&Ruimtevaart.

Edit: Typo

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:44

Ik ga denk ik voor het schakeljaar..

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:54

Je kan ook je bachelor volgen aan een universiteit, dan heb je al een voorsprong op je HBO bachelor studenten, als je zeker bent dat je door wilt studeren...

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:58

Moet je dan geen VWO te hebben??

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:59

Je kunt met je MBO-4 en met je VWO naar bachelor, of je dat op een HBO doet of universiteit maakt volgens mij niets uit...

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 11:00

Ik heb HAVO-plus... EM met wiskunde B, Natuurkunde en Bio

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:04

Sommige mensen (zoals ik) heb er bewust voor gekozen om niet naar de universiteit te gaan, maar naar het HBO, omdat de insteek van de opleiding anders is. Bij het HBO krijg je veel meer stages en praktijkgerichte dingen terwijl op de Universiteit de nadruk ligt op het opleiden van wetenschappers.

Voorbeeld: HBO Scheepsbouwkunde, 2x10weken stage in tweede jaar, 1x10weken stage in derde jaar, 1x 16weken afstuderen bij bedrijf.

TU Maritieme techniek: 1x2weken stage (keuzevak), bachelor-scriptie (op de uni), 1x 9maanden afstuderen (op uni of bedrijf)

Mijn vriend heeft de TU gedaan en ik het HBO. Qua salaris zit hij iets hoger (10% bruto) (ik ben twee weken eerder begonnen met werken, hij is twee jaar ouder), werkzaamheden zijn identiek, maar qua gedachtengang zit er zo veel verschil tussen. Natuurlijk is hij meer wetenschappelijk onderlegd, maar af en toe begrijpen we elkaar echt niet als we het over een werk-gerelateerd probleem hebben, omdat we er beiden zo anders naar kijken.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:04

Phoe, ik word oud: :o Wat is HAVO plus?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 11:06

Gewoon HAVO met extra vakken.. IK heb dus economie en maatschappij gedaan waar geen goede wiskunde enzo inzit. Daarom heb ik ook me Wiskunde B en mijn Natuurkunde en Bio erbij gehaald..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:07

Dan doet iedereen Havo plus, want je moet toch een bepaald aantal uur vullen met vakken in je vrije ruimte?

Ik heb VWO NT met Eco1 en M&O gedaan (eerste jaar van tweede fase, dus een tijdje geleden :P )

Edit: Geen goede wiskunde? Het is maar net wat je ermee wilt. Kansbereken enzo kan voor sommige dingen heel handig zijn hoor! Ik snapte de ballen van wis A, terwijl wis B appeltje eitje was voor mij!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 12:03

Ja wiskunde A is dus een aanfluiting op de havo...

En niet iedereen doet havo plus want ik deed die vakken buiten mijn vrije ruimte... Dat zou dus nooit passen in je vrije ruimte.. Ik had daar namelijk M&O in..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:16

Op de Havo had ik 4 vakken in mijn vrije ruimte, maar daar ging ik met ong. 1/2 aan uren overheen. Eigelijk wilde ik nog een vak, maar dat mocht niet van de roostermakers :(

Havo plus is iets wat je zelf bedacht hebt, of niet? Het komt volgens mij niet op je diploma te staan...
(in mijn tijd niet tenminste)

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:21

Rianne schreef:
Je kunt met je MBO-4 en met je VWO naar bachelor, of je dat op een HBO doet of universiteit maakt volgens mij niets uit...

Met MBO-4 kun je naar het HBO, maar zeker niet naar de Universiteit. Met HAVO kun je ook niet naar de Universiteit tenzij je een HBO propedeuse hebt of het HBO helemaal hebt afgerond. Er zijn wel colloquium doctum examens (21+) en dan maakt je vooropleiding niet uit. Als je geen VWO diploma hebt, maar wel de vakcertificaten van het VWO die ze ook vragen bij het colloquium doctum dan kun je ook naar de Universiteit (21+).

Edit: ter aanvulling

Is natuurlijk wel per opleiding verschillend. Zeker bij de beta opleidingen zijn er specifiekere eisen ;)
Laatst bijgewerkt door SorayaDL op 03-06-09 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:27

SorayaDL schreef:
Rianne schreef:

Met MBO-4 kun je naar het HBO, maar zeker niet naar de Universiteit. Met HAVO kun je ook niet naar de Universiteit tenzij je een HBO propedeuse hebt of het HBO helemaal hebt afgerond. Er zijn wel colloquium doctum examens (21+) en dan maakt je vooropleiding niet uit. Als je geen VWO diploma hebt, maar wel de vakcertificaten van het VWO die ze ook vragen bij het colloquium doctum dan kun je ook naar de Universiteit (21+).

Oja je hebt gelijk zo dat het, eerst HBO propedeuse dan door naar universiteit...

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 12:29

Dat heb ik niet zelf bedacht hoor haha!
Het staat gewoon als HAVO-diploma maar dan staat er net zo'n lange lijst
bij de vakken vrije ruimte als bij de basisvakken en profielvakken :D

Maar zo heet dat wel gewoon...

Maar ik wil eigenlijk niet gelijk naar de universiteit ik wil gewoon me HBO halen vanwege het praktijkgebeuren..
Maar daar gaat dit topic niet over. Ik zoek mensen met ervaringen met HVA en met InHolland..

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:32

Nee klopt we dwalen af, maar als je moet kiezen tussen deze 2 scholen en je bent van plan in de toekomst door te leren, zal ik wel degelijk naar je doorleermogelijkheden kijken.

Verder heb ik mijn mening gegeven over Inholland ;)

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:38

Ontopic: Ik heb een jaar aan de HvA gestudeerd en dat beviel mij super. Ze hadden alles netjes georganiseerd en zeker in vergelijking met de HU, waar ik daarvoor studeerde, was alles netjes georganiseerd en leerzaam wat ik dus niet kon zeggen van de HU. Natuurlijk loop je altijd tegen bepaalde zaken aan en is het per opleiding verschillend, maar ik zou de HvA aanraden. Over InHolland heb ik gewoon te veel negatieve verhalen gehoord en als een school een bepaalde naam heeft die algemeen bekend is dan zit daar zeker een kern van waarheid in.
Laatst bijgewerkt door SorayaDL op 03-06-09 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:38

Haha, inderdaad, we dwalen af.

Ik ben het eens met Rianne en ook ik heb mijn ongezouten mening over InHolland gegeven ;)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 12:40

Ja de kans is ook groot dat dat hem gaat worden. De HvA heeft nu een voorsprong maar ik wacht nog even de open dagen af.
Verder ga ik ook een afspraak maken met de decaan over eventuele versnellingen...