Slecht werkgeverschap

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:01

Hoeveel uur werk je nu? (Ivm solliciteren)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:14

ik wil het even opnemen voor je werkgever.
Begrijp ik goed dat dit je 3e contract is bij deze werkgever ? Dan heeft hij de vorige twee keer dus ook niet besloten je voor onbepaalde tijd in dienst te nemen.
In ons bedrijf betekent dat gebrek aan beter, anders bieden wij na het eerste contract meteen een vast contract aan, maar dat is bij ons en dat hoeft niet bij jouw werkgever te zijn.
Solliciteren in eigen tijd is logisch, dat je anders per direct zelf op mag zeggen klinkt ook niet echt lekker, dat zou bij ons betekenen dat we blij zijn als je gaat maar dat is ook bij ons en misschien is dat bij jouw werkgever wel anders.

Een contract voor een bepaalde tijd of beplaalde klus houdt op zoals het in je contract staat, daarna is het einde verhaal of ze moeten je wat anders aanbieden.

Als ik jou was zou ik mijn best daar nog even doen en de tijd uitwerken en zorgen dat je een goede werkgeversverklaring mee krijgt evenals een referentieadres en in de tussentijd hard op zoek naar iets anders, nu is het volgens mij wel zo dat als je daar minimaal 6 maanden hebt gewerkt je ook recht heb op een ww uitkering, zo was het vroeger in ieder geval. Als dit je derde contract is zal je daar ook wel langer gewerkt hebben dan 6 maanden denk ik. In geen geval zelf ontslag nemen want dan ontdoe je je zelf van al je rechten op een uitkering mocht je dat een tijdje nodig hebben door gebrek aan een andere baan.
Het is nu niet makkelijk om wat anders te vinden maar het kan wel, succes !

cile205

Re: Slecht werkgeverschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:05

gebrek aan beter? ik weet het zo net nog niet, waar krijg je tegenwoordig nog een vast contract. nergens meer... na 3 contracten kan je bijna overal gaan wieberen..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:36

cile205 schreef:
gebrek aan beter? ik weet het zo net nog niet, waar krijg je tegenwoordig nog een vast contract. nergens meer... na 3 contracten kan je bijna overal gaan wieberen..

dat is nu en van de afgelopen 9 maanden, de crisis.
Stel dat een contract een jaarcontract is dan is het eerste contract afgelopen 2 jaar geleden, toen waren vaste contracten niet zo'n probleem als nu. Ik weet ook wel dat het nu een drama is als je geen vast contract heb helaas. Vergeet ook niet dat als je een contract voor een bepaalde tijd hebt, je werkgever meer premie betaald dan voor iemand voor onbepaalde tijd.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:47

Tsja het enige rotte hieraan vind ik het solliciteer gedeelte, bedoel als je 40 uur werkt en daarnaast schriftelijk solliciteert wordt je als het goed is uitgenodigd op gesprek en met 40 uur kan dat nog weleens persen worden.

Aan de andere kant, neem aan dat je wel gewoon vrij mag nemen?

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:48

garny95 schreef:
Vergeet ook niet dat als je een contract voor een bepaalde tijd hebt, je werkgever meer premie betaald dan voor iemand voor onbepaalde tijd.

oh ja? Volgens mij is dat maar in een paar sectoren zo (oa bouw, agrarisch en horeca). De overige sectoren hebben volgens mij geen verschil tussen tijdelijke of vaste krachten.

Bij ons zijn er afgelopen jaar nog diverse bepaalde tijd contracten omgezet naar vast. Het is dus echt niet zo dat het nu helemaal niet meer gebeurt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:22

marjolijn dit is nieuw voor mij, bedankt !

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:34

LZP -> STW

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:41

Dat verschil in WW-premie ligt aan de bedrijfsvereniging.
Het GUO heeft een heel groot verschil (0,18% voor vast en 4,78% voor tijdelijk) tussen de premies.
Ook bij culturele instellingen, horeca en schildersbedrijven is er verschil in premie.
De rest van de bedrijfsverenigingen kennen geen verschil

Het GUO gaat er van uit dat mensen met een tijdelijk contract een grotere kans hebben om in de WW te komen.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 08:56

Nou vele reactie later zal ik ook maar weer even reageren. Natuurlijk ben ik al druk aan het solliciteren en niet alleen maar aan het mokken.. Maar erg jammer dat mensen dat er meteen van maken en het ook zo letterlijk neerzetten..
Ik ben gewoon erg gefrustreerd, wat geloof ik best lochisch is als je straks ineens op straat staat.
Solliciteren is helaas zo makkelijk nog niet in deze periode maar dat laat niet weg dat ik al weet ik hoeveel sollicitatie brieven de deur uit heb gedaan..

Ik heb 2 weken op uitzendbasis gewerkt, 1 jaar contract en 1 contract voor 3 maanden. Eigenlijk werden in september alle tijdelijke contracten al niet meer verlengt, maar toen hadden ze mij nog te hard nodig om mij toen al geen contract meer te geven. Een collega van mij ging namelijk 5 weken op vakantie en ik ben de enige die haar taken over kan nemen. Wat doen ze dus? Mij een contract voor 3 maanden geven, zodat als zij terug zou komen ik als nog gewiebert kon worden..

Hierdoor zat ik dus binnen 1,5 jaar aan mijn 3 contracten..

Ziekmelden is inderdaad niet de meest nette oplossing, maar als ik dit nog langer blijf doen dan ga ik er zelf aan onderdoor.. Niet om mijn werkgever in de weg te zitten of alleen omdat ik geen zin meer heb in mijn werk. Ik ben zelf borderliner en kan dit soort situatie gewoon heel slecht hebben. Bij mij beinvloed het direct alles wat er verder gebeurd.. Ik verlies mijn zin in alles en zie alles negatief in.. Mijn medicijnen helpen mij in het dagelijksleven goed op weg.. Echter voor dit soort situaties ben ik niet voorbereid en dan wordt het moeilijk voor mij..

Haalt niet weg dat ik de moed niet moet verliezen, maar makkelijk is anders..

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:00

Dus eigenlijk had je 3 maanden geleden al kunnen verwachten dat je contract niet verlengd ging worden. Volgende keer proberen op die momenten het harder te spelen. Dus of een contract voor langere tijd eruit slepen, op dat moment stond je nog stevig in je schoenen en had de werkgever je echt nodig. Dat soort situaties moet je op dat moment uitbaten. Misschien een les voor de volgende keer.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:03

Zeker een les voor de volgende keer! Wbt dit soort dingen moet ik nog veel leren.. Maarja ik ben dan ook nog jong, dus gelukkig heb ik daar nog alle tijd voor.. Alleen wel vervelend voor nu..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:06

Ik vind het echt niet kunnen om je om deze reden ziek te melden. Als je echt niet meer naar je werk wil, moet je misschien maar gebruik maken van het aanbod om het contract nu al te beindigen.

Welkom in de grote mensen wereld, soms moet je dingen doen die niet zo leuk zijn, even de tanden op elkaar, vol goede moed gaan solliciteren, en dan komt het vast in orde! Succes!