Hoeveel tijd zijn jullie kwijt met het huishouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:46

Ik ben altijd vooral heel erg lang bezig met zin maken om het huishouden te doen :')

Als ik dan eenmaal ben begonnen is het allemaal zo gepiept, maar ik zie er tegenop alsof ik een heel weeshuis moet poetsen (en het is maar een appartementje _O- )

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:49

mo_van_dijk schreef:
Ik denk dat ik een uur per dag bezig ben. Voornamelijk met opruimen, bed opmaken, glazen tafels afnemen, afwassen, spiegels/wasbakken/kranen, keuken na het koken. Dit doe ik elke dag. Dan probeer ik drie keer in de week te stofzuigen (heb geen huisdieren). Ik ga slechts 1keer in de maand door mijn hele huis. Dan neem ik deuren en kozijnen af, ramen lappen, volledige badkamer / toilet, dweilen, stoffen, afnemen van de kasten, keuken, grote beurt afzuigkap. Als je bedenkt dat ik al 3uur over mijn badkamer doe, heb ik hier een heel weekend voor nodig :o

Ik lijk eigelijk best een viespeuk zo :o , maar heb eigelijk een milde vorm van smetvrees (aldus mijn omgeving :( )

Nog even een toevoeging

Ik was in het weekend, ongeveer 4 tot 5 wassen. Dan verschoon ik ook mijn bed. Op maandag of dinsdag avond strijk ik al mijn kleren (ong. 2 uur mee bezig), soms zelfs het beddengoed en theedoeken :o

Een keer in de week maak ik mijn terras schoon.

Als ik zo kijk ben ik best wel veel bezig met het huishouden. Zit ik een keer lekker op de bank, en ik zie een stofje, pak ik ook nog de stofzuiger....

Ik woon alleen in een nieuwbouw appartement van 90m2. Mijn vriend is meerdere dagen bij mij, maar dat is echt een sloddervos. Ben hem nu aan het opvoeden met het terugzetten van toiletspullen, dode muggen van de vloer halen als je ze hebt doodgeklapt enz. }>

@snadrem: Heel herkenbaar!! :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:49

Snadrem; de psychische voorbereiding duurt bij mij ook het langst van alles :D Nog even een sigaretje, nog eentje hoor en dan ga ik aan de slag, nou vooruit, nog eentje dan... ;)

Ik strijk nooit!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:50

diessel schreef:
Relaxed schreef:
[

Maar dat laatste hoeft toch ook niet dagelijks of zelfs wekelijks?

Hier thuis hoef ik niet veel te doen, maar mijn moeder besteed ongeveer 1 ochtend per week aan schoonmaken van het hele huis. De was wordt dagelijks gedaan door zowel pa als ma en verder stofzuigen we om de dag. Als ik als eerste thuis ben en weet dat er moet worden gezogen doe ik het, anders heeft m'n vader het vaak al gedaan (bezigheidstherapie :+)
Zondagavond moeten mijn broertjes + ik onze kamer netjes hebben zodat mijn moeder op maandag snel en efficiënt kan schoonmaken, dat scheelt al een hele hoop tijd!
Was sorteren we ook al een beetje, handdoeken bij elkaar in de wasmand etc. En als mijn moeder rode shirtjes gaat wassen (ik zeg maar wat) dan gaat ze eerst een rondje door het huis op zoek naar andere rode was. Kleine dingetjes maar het scheelt al een hele hoop tijd.
Boodschappen doet mam op dinsdagochtend, mijn vader haalt op vrijdag al het grote spul al op. Koken doen ze allebei op de dag dat de ander aan het werk is of ik maak het avondeten.

Maar 2x per dag stofzuigen... Is echt niet nodig! Ook al heb je huisdieren. Mensen zijn tegenwoordig veel te schoon en het is dan ook geen wonder dat iedereen tegenwoordig astma en stofallergieën heeft (en helaas.. ik ook. Maar dan is 3x per week stofzuigen nog meer dan genoeg :+).

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 13:50

Aha, ik begrijp al uit jullie antwoorden dat ik wel erg precies ben :D
Ik heb geen smetvrees maar vindt het wel prettig om in een fris huis te leven.
Soms kom je bij mensen binnen en dan ruikt het helemaal naar hond :r
Mijn vriend wil wel helpen, ik zou niet met iemand kunnen samenleven die van mening is dat het huishouden voor vrouwen is _-:(
In ons geval heb ik er gewoon de tijd voor omdat ik part time werk O:)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:51

toen mn moeder met vakantie was moest ik alles doen, als je dan bokt ff uitzet, mobiel weglegd, radio aan dan is het zo gedaan O:)

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:52

Ik strijk ook bijna niets hoor! Een paar truitjes en de rest vouw ik gewoon op. Dag als je het even aantrekt trekt het vanzelf glad.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:53

Quellian schreef:
Ik strijk nooit!

Als het niet hoef strijk ik het ook niet haha hang het vaak zo op dat het niet
eens gestreken hoef te worden ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:53

Dit weekend ben ik alleen thuis, dus ga ik alles op z'n kop zetten thuis. Het is geen optie om het samen met vriendlief te doen, want we lopen elkaar in de weg en maken het onoverzichtelijk voor elkaar. Zei vanmorgen nog tegen een vriendin: 'lekker iPod op, boxer met shirtje en op de croccies aan de gang!', krijg er nu al bijna zin in :D *en ik ben geen schoonmaakfanaat, maar wel bijna ongesteld :o *

marrlinde

Re: Hoeveel tijd zijn jullie kwijt met het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:54

wat heeft dat moet schoonmaken te maken?? :D

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:55

Quellian schreef:
Snadrem; de psychische voorbereiding duurt bij mij ook het langst van alles :D Nog even een sigaretje, nog eentje hoor en dan ga ik aan de slag, nou vooruit, nog eentje dan... ;)

Ik strijk nooit!

Bij mij is dat dan geen sigaretje, maar een kop thee... :D Ik heb er zo'n hekel aan he...
Als mijn poets komt, heeft ze in twee uur tijd bijna mijn hele huis gehad. Helaas is ze nu langdurig ziek en moet ik het zelf doen. Aangezien ik altijd chaos in mijn hoofd heb, duurt dat effe iets langer. Een uurtje of twee per dag dus.
Vandaag hoorde ik dat poetslief na de zomervakantie weer terug is *\o/* Tijd voor een feestje! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:55

Snadrem schreef:
Ik ben altijd vooral heel erg lang bezig met zin maken om het huishouden te doen :')

Als ik dan eenmaal ben begonnen is het allemaal zo gepiept, maar ik zie er tegenop alsof ik een heel weeshuis moet poetsen (en het is maar een appartementje _O- )

Heel herkenbaar! Met mijn schoolwerk gaat het precies zo :P

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:56

Ik heb iedere avond van doordeweek een andere taak en dan in het weekend de bulk schoonmaak.

Zo doe ik elke dag wat en als ik een keer een avond niet kan, is het makkelijk naar de volgende door te schuiven. Ik moet wel zeggen dat ik iedere week het hele huis minimaal gestofzuigd heb van boven naar onder en alles gedweild (ook 3 verdiepingen).

Elke week zorg ik voor een snelle schoonmaakbeurt van alle ruimten en dan pak ik elke week 1 ruimte die ik dan supergoed doe. Dus de ene week de slaapkamer (incl. overal achter / onder e.d.) dan weer de keuken (ook binnenkant kastjes e.d.).
Badkamer heb ik 1 vaste avond voor, zo ook de toilet. Daarnaast doe ik elke dag even snel de swiffer door het huis (als het nodig is), schoonmaakdoekje van glorix over de wc's en natuurlijk het aanrecht.

Ik denk elke avond een half uur naast het koken bezig ben in het huishouden en op zaterdag of zondag zo'n 3 a 4 uur. De andere dag in het weekend doe ik dan heerlijk niets of ga ik lkker de tuin in ofzo.

En dan hebben wij 2½ kat lopen (2 binnen katten en 1 die voornamelijk de hort op is :Y) ) werken we allebei volgens contract 40 uur (maar draaien vaker overuren, dan dat we betijds thuis zijn), heb ik ook nog eens 2 uur reistijd woon-werk verkeer elke dag. En ja het is wel eens een rommeltje bij ons binnen, en soms heb ik ook ergens echt geen zin - tja dan sla ik het wel eens over :o

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:57

Marrlinde; heb jij dat niet? Ik krijgt het altijd vreselijk op m'n heupen, moet alles helemaal netjes en schoon zijn, echt poetsbuien dan. * dacht dat iedereen dat heeft *

De champagne wordt weer uit de kast gehaald Blue_Eyes? :D
Ik vind het ook zonde tijd... Vriend en ik werken beide 40 uur, ik heb dan 2 paarden, hij zijn voetbal, je hebt je sociale leven en dan ook nog eens het huishouden. Dan worden de momenten 'samen' wel schaars en die momenten vind ik belangrijker dan een schoon huis :D

Vrouw2014

diessel schreef:
Mijn vriend wil wel helpen, ik zou niet met iemand kunnen samenleven die van mening is dat het huishouden voor vrouwen is _-:(

Ja dat gebeurt veel ja dat een huis helemaal naar hond ruikt. In mijn kleine hutje leef ik samen met mijn hond. Ondanks dat het niet spik en span is ruik het er niet na hond! Maar bij mij staat 24/7 het raam open en ik heb zo n luchtverfrisser in het stopcontact. Dus bij mij ruikt het nu lekker na lavendel ;)

Fury08

Daarom staat er een vraagteken bij, tuurlijk kan het zo zijn dat ze die niet heeft. Maar het is ook een vraag zin ;)

Relaxed schreef:
Nikki_L schreef:
Doe je het niet samen dan met je vriend of man?

Wie zegt dat ze die heeft? :?

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 13:58

Als ik elke dag een was draai dan werkt dat voor mij het beste.
Anders heb ik te weinig waslijn om het te laten drogen.
Nu is het maar een kleine 10 minuten werk om het op te hangen, en een kleine 10 minuten om te vouwen en op te ruimen. Strijken doe ik bijna niet aan, als ik kleren koop dan houdt ik daar al rekening mee :)*

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:59

Daar heb je zeker geluk aan. Ik merk het wel eens als ik veel verjaardagen heb in een week. Dan heb ik een berg strijkgoed waar je helemaal naar van wordt.

Mijn vriend helpt me heel goed in het huishouden, alleen het strijken doe ik liever zelf :+ Want als hij gestreken heb, moet ik het echt weer opnieuw wassen voordat de vouwen uit de kleding zijn hihi :(:)

diessel schreef:

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:01

Quellian schreef:
*en ik ben geen schoonmaakfanaat, maar wel bijna ongesteld :o *

heb ik ook als ik ongesteld moet worden dan is het hele huis altijd schoon 8-)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Quellian schreef:
De champagne wordt weer uit de kast gehaald Blue_Eyes? :D
Ik vind het ook zonde tijd... Vriend en ik werken beide 40 uur, ik heb dan 2 paarden, hij zijn voetbal, je hebt je sociale leven en dan ook nog eens het huishouden. Dan worden de momenten 'samen' wel schaars en die momenten vind ik belangrijker dan een schoon huis :D

Precies - ik heb haar spontaan op chocola getrakteerd vanmorgen :D

Ik heb er dan ook nog twee kinderen bij... ik vind het veel belangrijker om tijd aan man, kinderen en hobby's te spenderen dan aan dat rotte huishouden. Als ik weet dat er bezoek komt is het hier meestal wel netjes ;)

Fury08

Hahaha ja dat is heel handig.. Maar mijn vriend is zo gek op overhemden! (ik totaal niet dus :D)
Ik probeer ook als ik gewassen heb, dat ik het gelijk wegstrijk. Maar dat wil er wel eens bij in schieten als ik laat klaar ben met werken. Voordat je dan gekookt en gedoucht hebt enzo.

En dan denk ik ag moet ik zondag maar wat langer strijken

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:02

Draaikolk schreef:
"A clean house is a sign of a wasted life"

_/-\o_ Geweldig!

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:07

Ik heb voor mezelf 1 regel qua huis opgesteld: Het huis is er voor mij ik niet voor het huis.

Dus elke dag poetsen noway :D Op vrijdag maak ik schoon, als ik even doorzet ben ik zo klaar (2,5 a 3 u.). Lekker schoon voor het weekend. Toilet doe ik elke dag even tussendoor, ben ik geen uren mee bezig. Als ik spinnen zie stofzuig ik ook uitgebreid maar anders wanneer ik ineens veel troepjes zie liggen. Wassen gaat altijd tussendoor, ben je ook geen uren mee bezig. Dus ik denk gemiddeld een kwartier per dag. Koken is een noodzakelijk kwaad maar reken ik niet mee. En strijken doe ik niet aan, mocht er iemand hier in huis zijn die iets gestreken wil hebben wens ik hem veel succes :D

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 14:07

Misschien handig om er bij te vertellen dat ik aan huis werk en veel mensen over de vloer krijg ;)
Vandaar dat ik de wc dagelijks doe en dat ik er erg bang voor ben dat het bij ons in huis stinkt naar huisdieren :o
Vraag dan ook vaak aan vriendinnen en familie of ze de hond of de kattenbak ook ruiken, omdat je er zelf natuurlijk aan zou kunnen wennen omdat je er de hele tijd in zit ;)
Voor de mensen die wel huisdieren hebben en niet dagelijks stofzuigen, waait er dan geen haar in je kopje thee als je dan op de bank hangt?
Ben super blij met de hulp *\o/* want ik weet ook wel leukere dingen te doen als schoonmaken!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:08

Ik ben ook vrij makkelijk in het huishouden, 1x per week stofzuigen en toilet, stoffen doe ik niet zoveel want we zitten nog in verbouwing en binnen een halve dag ligt er weer stof, wassen (6-7x) en boodschappen in het weekend.

Ben vanaf vandaag echter dagelijks een half uur langer bezig GRRRR M'N VAATWASSER HEEFT NET DE GEEST GEGEVEN :(