Crematie, altijd in het zwart?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:52

Als er niks speciaals gevraagd is zou ik gewoon iets nets en niet te opvallends aandoen.

Druif_01

Re: Crematie, altijd in het zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 12:00

Hm ok, thanks allemaal! Waarschijnlijk wordt het dan toch gewoon een zwarte broek, zwarte bloes en daaronder een shirtje met een kleur (geen knalkleuren natuurlijk)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:09

Netjes toch?
Helemaal in het zwart wordt eigenlijk alleen nog gedaan bij strenge zwartekousenkerken.
De afgelopen jaren heb ik helaas heel wat crematies en begrafenissen meegemaakt. De meeste mensen droegen hun gewone kleren, maar dan wat netter dan gebruikelijk.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:18

Bij mijn oma zijn we allemaal in het hemelsblauw met geel gegaan, was een wens van haar.

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:55

Volgens mij is zwart wel het meest gebruikelijke..
Ik hoop als ik te overlijden kom dat iedereen in het wit komt..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:59

Als je het niet zeker weet, geen risico nemen en gewoon in zwart en netjes gaan. Spijkerbroeken vind ik echt niet kunnen op een begrafenis of crematie.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:01

Ik wou net zeggen, sommigen zeggen hier dat een spijkerbroek net is, maar dat is het imo helemaal niet. Ik zou een nette (zwarte) pantalon aandoen met een niet al te uitbundig shirtje/blouse en/of jasje. Helemaal zwart hoeft niet persee denk ik, maar hou het wel rustig en netjes. Sterkte!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:01

Anoniem schreef:
Zelfs was er 1 persoon helemaal in het wit!

Ik vind dat eigenlijk best gepast. Het is niet te uitbundig, wel netjes en eigenlijk vind ik dat ergens ook heel puur! Zwart straalt in mijn ogen echt somberheid uit en wit juist hoop en voortgang uit. Ik denk dat als je geloofd dat de dood niet het einde is, dat wit symbolisch heel veel kan zeggen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:05

Ik ging op de begrafenis van mijn stiefopa en oma, ook helemaal in het zwart. Ze hadden geen kledingcode. Ik vind dat zwart de kleur van rouwen is. Wat je dan ook aan het doen bent. Ik vind felle kleuren eigenlijk niet kunnen op een begrafenis. Maar dat is een kwestie van smaak.. Mocht het de wens van de overledene zijn om kleuren te dragen dan doe je dat natuurlijk wel. Maar ik zou het nooit doen, als het niet op de kaart zou staan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:07

Ik ga eigenlijk altijd in donkere kleuren en dan heel netjes. Ik vind het eigenlijk heel irritant als ik zie hoe mensen tegenwoordig naar een uitvaart gaan. Ik vind het een teken van respect om je netjes gekleed te gaan.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:14

Als het niet te vrolijke kleuren zijn valt het denk ik wel mee.
Ik kleed me wel altijd netjes, maar of dat nu een zwarte broek of een grijze met een wit streepje is maakt nou ook weer niet uit. Het zelfde geld voor het de blouse of het jasje.
Rustige kleuren en nette kleren dus. ;)
Ik stoor me soms aan mensen die van de vrolijke feestdingen aanhebben. :o Ik vind dat niet respectvol. Maar ik heb nog nooit een afkeurende blik gezien? :?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:18

Familielid wou dat juist niet dat we allemaal in het zwart gingen. Dus ik heb 1 begravenis mee gemaakt in het wit. De rest in t zwart. Denk dat ik daar zelf ook wel voor zou kiezen voor wit :P.
Ik ben een keer in een gewone spijkerbroek gegaan (wel een mooie hoor) met iets zwarts erop, en zwarte schoenen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:19

En over die afkeurende blikken, ik denk dat op dat moment toch niemand zich druk gaat maken om de kleding van een ander.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 14:21

Ik vind wit eerlijk gezegd ook wel iets hebben, dat heeft iets moois. Maar ik ga toch maar voor zwart met een gekleurd topje onder de blouse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:24

Ik ben zelf werkzaam in deze sector en zwart is allang "uit de mode". Ook personeel in crematoria loopt allang niet meer in zwarte bedrijfskleding rond. Wij hebben blauw met een krijtstreepje en daaronder een wit bloesje, opgeleukt met een donker sjaaltje met daarin o.a. goudkleurig en een streepje rood.
Verder is er niemand die er over valt, als je als "bezoeker" van een uitvaartplechtigheid verschijnt in bijvoorbeeld een wit shirtje of iets kleurigers. Kleur mág tegenwoordig gewoon, als het maar netjes is en je niet verschijnt in een verwassen jeans met rafels aan de onderkant.
Tenzij het gaat om iemand die bij de zwarte kousen kerk zit mag dus eigenlijk alles wel. Overigens kiezen mensen van een strenge religie niet voor cremeren, die zijn daar juist weer fel op tegen.
Auk, zwart met een gekleurd topje is prima, en verder moet ook jij je er goed bij voelen.
Oh en sterkte morgen, overigens!

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:08

Ja elmiran daar heb je wel gelijk in. Maar ik heb toevallig vorige maand een begrafenis gehad en daar was een meisje van mijn leeftijd aanwezig met een zwierrokje en een geel truitje. Toen had ik zo iets van nou, nou, dat mag ook wel wat minder. ;)
Maar inderdaad op zo'n moment heb je wel wat anders aan je hoofd dan je met iemands kledingkeuze te bemoeien.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:09

gewoon iets netjes,, niet al te fleurig,.. tenzij de overledene dat natuurlijk zelf heeft aangegeven dat wel te willen ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:14

Toen mijn oma overleed waren veel mensen in het paars gecombineerd met zwart, dat omdat mijn oma echt een paars gek was. De bloemen en andere accessoires waren ook in het paars/zwart. Doe waar je je het zelf het prettigst bij voelt, maar gebruik simpele ['sombere'] kleuren. Maar het beste is te kijken naar wat er gevraagd word.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:18

Het hangt denk ik ook van het overleden persoon af.
Om eerlijk te zijn heb ik helemaal geen andere broeken dan spijkerbroeken..

Paar jaar geleden ben ik in mijn gewone kloffie naar een crematie gegaan, iedereen was in gewone kloffie (niet netter) want die persoon liep altijd in een simpele kloffie, had enorme hekel aan nette kleding..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:44

Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik heb toch een vraag mbt kleding voor een crematie.

Komende donderdag heb ik de crematie van een vriendin. Ik heb werkelijk niets wat geschikt is om te dragen, dus ik ga morgen de stad nog maar even in.
Ik zat eraan te denken om dit oliebol onder een jasje aan te doen met een zwarte pantalon: http://s950.photobucket.com/user/shania ... 3.jpg.html

Het is alleen wel zo dat het een vrij opzichtig shirtje is. Maar mijn mooiste herinnering aan deze persoon is 1 december. Toen waren we in Las Vegas voor de premiere van de show van Shania Twain in Las Vegas. We kochten beiden dit shirtje. Ik denk dat zij het zelf mooi zou hebben gevonden als ik het zou dragen, maar ik weet niet hoe dat voor de familie is. Is het niet te opzichtig? En hun overleden dochter had hetzelfde shirtje. Denk dat dat niet gepast is... Maar ik twijfel... Het feit dat er goud in zit vind ik wel mooi, ze had echt een hart van goud. In combinatie met haar passie voor deze muziek...

Wat vinden jullie?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:50

Wellicht als je over de mouwtjes een jasje doet dan vind ik het wel kunnen :j.

Bij de begrafenis van van mijn oma zijn we allen in het wit gegaan. Dit omdat het voor haar een verlossing was dat ze mocht sterven.

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:02

Doen L. ik trek onder mijn zwarte pak de bos uitvoering.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:07

Ik denk dat het juist wel mooi is.
De familie weet toch van jullie trip en weet dat ze fan is van deze zangeres.
Ik vind het altijd wel mooi als mensen juist na denken over wat ze aan trekken ipv argeloos iets Zwarts aan te trekken.

Sterkte donderdag.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:48

Ik ga zoals ik ben. geen rare dingen maar gewone schone en niet kapotte kleding. Diegene die overleden is heeft mij ook zo gekend dus zo neem ik ook afscheid (ook bij een zwaar gereformeerde begrafenis stond ik tussen de hoedjes met mijn spijkerbroek en t shirtje...)
soms is er een verzoek. dan voldoe je daar natuurlijk zoveel mogelijk aan. maar anders lekker jezelf zijn!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:21

Op de crematie van mijn opa kwam het vriendje van 1 van mijn nichtjes in een spijkerbroek met n lichtblauwe trui (over een overhemd en met stropdas). Moet zeggen dat ik het totaal ongepast vond voor 'de voorste rij'.

Ik zal naar een begrafenis of crematie denk ik altijd iets donkers dragen.