Hoe milieubewust ben jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:22

Ik gooi nooit iets op straat, glas gaat in de glasbak, papier apart, evenals het plastic. Oud brood voer ik aan de eendjes. :)
Wassen op 30 graden, alleen de handdoeken gaan af en toe heet. Als het mooi weer is gebruik ik de droger niet.
Licht uit als ik wegga, spaarlampen in sommige vertrekken.
Ik eet zoveel mogelijk ''groen'' vlees en soms ook vegetarisch.
Plastic tasjes hergebruik ik.
We hebben een waterbesparende douchekop (die ik niet fijn vind. :o )

De minpunten:
Ik heb het snel koud dus in de winter stook ik flink.
We hebben een milieuonvriendelijke diesel.
Ik douche lang, een half uur is niets. :o

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:32

O ja hoor geloof dat ik best energiebewust ben.

* Wassen op 30º, eens per 2 weken een kookwas (beddegoed).
* Droger alleen bij hoge uitzondering, maar voornamelijk buiten of op zolder op de lijn
* Voor vieze was 1½ theelepel aan waspoeder, voor de rest maximaal 1 theelepen
* Vaat eerst koud afspoelen en vervolgens in de vaatwasser op 35º (is de koudste stand hier)
* Heb op 1 lamp na, allemaal spaarlampen in huis. En die ene lamp gaat eigenlijk nooit aan.
* Tuin & deurverlichting op zonnecellen
* Afvalscheiden: plastic, blik wat eens per 2 maanden naar de milieustraat wordt gebracht. Groen afval voor de groene kliko of de composthoop, oud papier, oude kleding en glas zamel ik apart in.
* Heb voor het water geven in de tuin een regenton staan.
* Waterbesparende douchekop hebben we ook.
* Sinds 1 jaar hebben we een slimme HR-ketel. Die je helemaal in kan stellen, waardoor onnodig verwarmen van je huis en/of water niet meer nodig is.
* Lampen laat ik ook niet branden als ik niet in een ruimte ben.
* Stekkers uit het stopcontact wanneer apparaten niet worden gebruikt (dus ook wasmachine, koffiezetter, tv e.d. - maar dit komt ook omdat bij mijn ouders ooit eens de bliksem is ingeslagen, dan leer je dergelijke dingen wel aan)
* Als de zon schijnt, gordijnen open om het binnen op te warmen of juist dicht om het koel te houden.
* Airco hoeven we ook niet, als t erg warm is. Fles water uit de vriezer en leg die maar even voor een ventilator, werkt perfect als energiezuinige (maar ook goedkope) airco ;)

* Alleen ik pak enkel de fiets voor een kleine boodschap, werk is niet te doen (is op 75 km), maar hubbie gaat als t droog is wel op de fiets naar z'n werk (10 km)