Ik kan niet begrijpend lezen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:17

Technisch lezen en begrijpend lezen zijn twee heel verschillende dingen. Dyslectici hebben soms moeite met technisch lezen, terwijl ze wel begrijpen wat er staat. Technisch lezen is doorgaans een kwestie van veel doen. En door veel te lezen, vergroot je je woordenschat en met een grote woordenschat wordt begrijpend lezen makkelijker.

Toch is het aanleren van begrijpend lezen erg lastig, intelligentie, inzichtelijk vermogen en woordenschat zijn van belang. Ik help kinderen in mijn klas altijd door een tekst met ze te bespreken. Zelf lezen, juf leest het voor, je praat over de tekst. Meestal wordt het dan al een stuk minder lastig. Misschien is dat een idee voor jou?

Daarnaast zou ik wel kijken of je hier op school hulp voor kan krijgen, vraag bijvoorbeeld eens naar 'nieuwsbegrip', dat is een effectieve digitale methode voor begrijpend lezen. Begrijpend lezen is een heel belangrijke vaardigheid.

Veel op bokt lezen is trouwens ook heel goed om te oefenen :)

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:52

Jeannette schreef:
Dit heeft niets te maken met dyslexie. Ik heb kinderen in de klas die zware dyslexie hebben, maar heel goed kunnen begrijpend lezen. Hun cito toetsen staan op cd en zo maken zij deze begrijpend lezen toetsen. Ook zijn er kinderen die ontzettend goed kunnen lezen ( avi uit zoals dat heet) maar dus echt niet snappen wat ze lezen. Dat kan dan evt. weer te maken hebben met hun iq. en ook met hun persoonlijke interesses.

ik denk dat dit het voornamelijkste probleem is (althans dat had ik veel), als het onderwerp van een tekst je minder/niet interesseerd lees je het anders en pik je er nauwelijk iets van op.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 08:48

Als je de begr. lezen teksten ook leest van de cito toetsen op de basisschool, bah. Ouderwetse taaie kost, tijd voor modernisering.
2x per jaar hebben wij toetsweken op school, groep 4/5 gaat nog wel, maar groep 6,7 en 8, vreselijk. Echt lappen tekst, een dyslect haakt al af bij het zien van de tekst, dat heeft dan nog niets met het begrip te maken.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:58

Ik heb er ook heel erg veel last van. Laatste tijd wel minder, maar ik moet vragen wel drie of vier keer lezen voordat het doordringt wat ik moet doen bij een opdracht.

Teksten lezen gaat me ook niet goed af. Als ik een tekst lees, moet ik eerst de hele tekst lezen, dan nog een keer en dan weet ik meestal pas waar het écht over gaat. Heel vervelend :( Veel lezen helpt wel een beetje, maar buitenlandse teksten blijven een hel voor me.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 06:57

Soms helpt het om met een markeerstift de belangrijkste woorden te onderstrepen of te kleuren.