Fietser rijdt tegen opengaande deur van auto. Wie schuldig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Fietser rijdt tegen opengaande deur van auto. Wie schuldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:01

Het hangt er ook vanaf wat voor parkeerterrein, stond je gewoon geparkeerd in een vak, of juist filegeparkeerd?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:02

Ow, gelukkig maar. :)

Wilde alleen met mn post benadrukken dat er 'ruimte kan bestaan voor discussie', mocht de automobilist een andere mening hebben.

Imo maakt het niet uit of de fietser op een fietspad of weg reed.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:04

Als die een andere mening heeft dan zou ik contact opnemen met de rechtsbijstand als je dat hebt, zij kunnen je dan verder helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:04

Iris82 schreef:
Chiqa schreef:
Edit, opmerking is al geplaatst lezen is een vak.

Ik kan heel goed lezen hoor. *D

Opmerkign was ook tegen mijzelf bedoeld omdat ik zag dat mijn voorganger al een soortgelijke opmerking had geplaatst ;)
En mss ook wel een beetje op jou :j

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:05

Als deze zaak op mijn bureau valt, kan ik nu vast meedelen dat de automobilist aansprakelijk is :D ;) .

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:10

Dus als ik een fietser al dan niet per ongeluk een oplawaai met mijn autodeur geef moet ik zorgen dat het dossier bij jou uit de buurt blijft, en als ik de fietser ben moet ik het jou toesturen :D ?

Ff serineus ;) , kan het verschil uitmaken om wat voor parkeerplaats het gaat, hoe roekeloos de fietser was, wat zijn leeftijd was (was of is, da's afhankelijk van de kracht van de botsing natuurlijk :+ ), etc.? In wat voor situatie zou de fietser zelf aansprakelijk kunnen zijn bij dit soort ongevallen?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 21:12

Wat een reacties :)

Situatie iets uitgebreider.. Bovenaan is een 60km dijk. Hellinkje naar beneden, beneden parkeerterrein van sportterrein.
Auto staat een meter of 6 van de helling naar links, langs een muur. De weg is zeker nog n meter of 5 breed van auto tot andere kant.
Meisje met een fiets is blijkbaar aan t spelen hellinkje op hellinkje af aan t fietsen. Fiets naar beneden en rijdt tegen de deur die net opengaat.

De automobilist moet inderdaad omkijken voor de deur opengaat.. maar met bovenaan n 60km dijk lijkt me ook geen ideale plek voor kinderen om te spelen.. Fietsertje kwam echt heel hard de heuvel af.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:14

Dan is de automobilist schuldig. De fietser mag daar gewoon fietsen. Net als een auto daar mag rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:15

Dan nóg.....je leert gewoon dat je in je buitenspiegel kijken moet als je je deur open gooit, als sta je in de middle of nowhere, geen discussie mogelijk.
Het zal een soort van reflex moeten zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:15

Begrijp dat het om een kind jonger dan 14 jaar gaat? Dan kan je het als automobilist al helemaal vergeten.
Nee hoor, de verzekeraar van de auto zal gewoon moeten gaan betalen voor de schade. :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:18

agos, arm kind! die zal zich wel zeer hebben gedaan.

ik ben ook van mening dat degene die de deur open doet moet uitkijken. Zeker in geval van kinderen.. je moet rekening met hun speelsheid houden.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:19

zweetvos schreef:
De automobilist moet inderdaad omkijken voor de deur opengaat.. maar met bovenaan n 60km dijk lijkt me ook geen ideale plek voor kinderen om te spelen.. Fietsertje kwam echt heel hard de heuvel af.

Doet allemaal helemaal niet ter zake, automobilist moet altijd goed kijken voordat deze uitstapt, dat moet een gewoonte zijn, zoals veel dingen in het autorijden op gewoonte gaan.
En hoe hard ze ook ging, het blijft een fiets en die zie je echt wel aankomen, als je maar ver genoeg (goed genoeg) (om je heen) kijkt.
Daarbij als het kind daar aan het spelen was moet ze de automobilist al opgevallen zijn, anders heeft die gewoon zijn ogen in zijn zak zitten.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 21:24

Het meisje had niks :).

mijn tweede vraag.. maakt het nog uit of het een jong meisje is of een volwassen iemand?
Gebeurd met een jong meisje maar op het schadeformulier wil de tegenpartij invullen dat de vader er tegenaan is gefietst..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:26

Waarom wil de tegenpartij dat?

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:28

misschien omdat het meisje niet verzekerd is.gebeurd helaas vaker.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:29

Maakt niks uit.

Is overigens wel fraude ;) .

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:29

dat meisje valt dan toch gewoon onder de verzekering van haar vader of moeder?

maar, ik neem aan dat de automobilist de vader wil invullen? en niet de fietsende partij?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:30

maar meisje zt in de verzekering van de ouders onder de 18 jaar dus dat is het niet.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 21:30

Wel verzekerd maar pas sinds 2 maanden op deze naam, hiervoor bij andere verzekering. Omdat het zo kort is denken ze dat de verzekering moeilijk doet? Vader (ik bedoel vriend van moeder) al langer bij deze verzekering.

De fietser wil de vader invullen!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:32

Dan maakt het niet uit omdat de verzekering van de automobilist het moet uitkeren (en die is toch normaal wa-verzekert?) en niet die van het meisje. Anders kon het wel een probleem zijn als het meisje schade had aangericht bij een ander.
Het is ook fraude dus ik zou er niet mee instemmen.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 26-05-09 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:33

ja maar, de verzekering van de automobilist moet toch uitkeren, dan zie ik het probleem van de net veranderde maatschappij bij de fietsende partij niet zo..

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:35

Nee hoor, niets anders invullen. Maak het jezelf niet moeilijker dan het is!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 21:35

Gaat het bij de auto van de no-claim of op de WA?

Weet ook niet wat ik er van moet vinden dat ze die vader het formulier wil invullen ipv op naam van het meisje.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:35

Phoe ik weet niet hoe het precies hoe het zit met deze situatie.. maar automobilist is gewoon schuldig neem ik aan.

Ik heb het zelf ook ooit mee gemaakt.. ik fietste op een fietspad, in eenkeer vliegt er voor mijn neus een portier open. remmen en uitweiken ging niet meer en knalde er hard in. Deur en voorscherm gedeukt.. fiets ook nog in de kreuk en zelf flinke klap. Helaas was ik zo dom om te zeggen dat het allemaal wel mee viel.. en die man stuurde me eigenlijk gewoon weer verder.. hij had ook flinke schade dus voelde de bui al hangen denk ik.. thuis aangekomen meteen terug gegaan.. maar toen was de auto al weg helaas.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:36

Is sowieso niet slim van de tegenpartij, nog afgezien van fraude e.d., omdat in het geval van een kind tot 14 jaar de aansprakelijkheid nóg eerder bij de automobilist wordt gelegd dan anders.