Zoezi schreef:Ik wil ze wel vastbinden![]()
Maar ze is gewoon bang.
Van wat zeggen ze niet.
Soms zegt ze dat ze geluiden hoort. Tja, dat hoort bij opgroeien angst. Er aan toegeven betekend aandacht. Ik laat ze nu lekker stampvoeten.
Eng is dat hoe een lieve kleuter opeens in een evil stampvoetend wicht kan veranderen!
Ik was vroeger als kleine ook heel erg bang als ik alleen boven was.. dan wou ik ook absoluut niet naar bed, was ook echt jarenlang een drama voor mijn ouders. Wat ze bij mij op een gegeven moment deden was 's avonds voor het slapen gaan een slaapdrankje in mijn warme melk.
Niet slecht want het was een speciaal slaapdrankje voor kinderen. Als het echt heel erg word en zolang blijft duren dan zou je dat eventueel kunnen proberen.
Je moet gewoon even kijken wat de beste manier is en echt alles uit gaan proberen, jij kent jou kindje natuurlijk het beste dus tis moeilijk voor ons om dat zo via internet te zeggen.
Wat miss ook wel zou helpen als ze niet wil gaan slapen is er inderdaad een wedstrijdje van maken (wie het eerst boven is), maar ik denk niet dat dat lang gaat werken... daar zal ze wel op uitgekeken zijn na een tijdje.
Misschien zou je ook eens kunnen proberen om der elke avond naar bed te laten gaan wanneer zij wilt, waarsch gaat ze dan steeds laat naar bed en is op een gegeven moment zo moe dat ze dat ook niks vind.
Sowieso een keer met der (proberen) te praten zodat je erachter komt wat er nou precies aan de hand is. Als ze zegt dat ze bang is voor geluidjes vraag je welke geluidjes ze bedoeld.. praat er heel uitgebreid over met der en laat der weten dat ze echt nergens bang voor hoeft te zijn. Stel der gerust, ook voor het naar bed brengen.. scheelde bij mij vroeger heel veel.
En als jullie eventueel een hond of welk huisdier dan ook hebben, zou je die eventueel op der kamer kunnen laten slapen.. ondanks dat het een dier is voelen kinderen zich dan wel een stuk veiliger!!
Ik snap dat het een drama is maar zowat elk kind heeft zo'n fase waarbij ze bang zijn, bij de een is het erger dan de ander. Pluis iig eens goed uit waarom ze nou perse niet wilt gaan slapen en wat er aan de hand is.
Succes ermee!

Als ze bang is, dan is het inderdaad geen gek idee om samen met haar op zoek te gaan naar iets wat haar weer het vertrouwen kan geven dat ze in haar eigen bedje kan slapen. De ideeën die hierboven al zijn aangedragen vind ik ook zo gek nog niet, een bedlampje, even bij haar rommelen, leren hoe ze 'enge dingen' 'weg kan sturen'...

(leek wel uren te duren voordat ik weer naar binnen mocht. In werkelijkheid was het dan 10 minuten..)
we hebben 2 weken geleden het stickersysteem in het leven geroepen.