Op het laatste moment studiekeuze veranderen?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Re: Op het laatste moment studiekeuze veranderen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:00

Weet niet of je weet hoe veel een verloren studiejaar kost? 1500 euro collegegeld minimaal + boeken e.d. ;)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:51

WillemYntJee schreef:
Weet niet of je weet hoe veel een verloren studiejaar kost? 1500 euro collegegeld minimaal + boeken e.d. ;)

schoolgeld is dit jaar al bijna 1600, en boeken kosten ook altijd wel een euro of 400 minimaal.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 08:52

Als je niet weet welke richting je op wilt met je studie, is een jaar reizen dan geen optie voor je? Naast dat het ontzettend leuk is, leer je er ook nog eens van en ontwikkel je je verder. En je hebt nog even de tijd om een studiekeuze te maken. Het is zo zonde om te gaan switchen en dat weet ik uit ervaring ;) .
Ik ben twee keer geswitcht, omdat ik echt niet wist welke richting ik later op wilde gaan. Ik keek elke keer vooruit naar de toekomst, maar dat bleek geen succes. Nu ga ik doen wat ik heel leuk vind en dat heeft eigenlijk altijd in mijn achterhoofd gesluimerd, maar ik heb het altijd genegeerd omdat ik vond dat er te weinig werkbelofte in zat. Meer verdiept erin en nu ga ik dus én een leuke studie doen waarin ik het fijn vind om met mijn neus in de boeken te zitten én er zit toekomstmuziek in.
Maar ja, achteraf gezien zou ik anders in het 3e jaar zitten en dat is gewoon jammer van het switchen als je niet zeker bent van je studiekeuze. Maar daarnaast wil ik wel een studie afmaken die ik leuk vind, het gaat toch over mijn verdere leven.
Punt van dit verhaal, als je het echt niet zeker weet dan zijn die meeloopdagen echt een anrader, het zegt veel over een opleiding. Helaas zijn de meeste in februari t/m mei(?) dus waarschijnlijk ben je daar nu te laat voor. Maar ik zou me niet zomaar voor een opleiding inschrijven als er daarna een grote kans bestaat dat je interesse toch ergens anders blijkt te liggen en je de gekozen opleiding dus niet leuk vind. Reizen en/of werken voor dat kleine jaartje zou ik dan aanraden en je dan in de tussentijd goed verdiepen welke kant je nu precies op wilt. Zodat je daarna aan een opleiding begint waar je hart echt ligt. Maar je kan natuurlijk ook de opleiding gokken die je heel leuk lijkt en misschien kies je wel goed ;)

Succes met je keuze :(:)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 09:35

SorayaDL schreef:
Als je niet weet welke richting je op wilt met je studie, is een jaar reizen dan geen optie voor je? Naast dat het ontzettend leuk is, leer je er ook nog eens van en ontwikkel je je verder. En je hebt nog even de tijd om een studiekeuze te maken. Het is zo zonde om te gaan switchen en dat weet ik uit ervaring ;) .
Ik ben twee keer geswitcht, omdat ik echt niet wist welke richting ik later op wilde gaan. Ik keek elke keer vooruit naar de toekomst, maar dat bleek geen succes. Nu ga ik doen wat ik heel leuk vind en dat heeft eigenlijk altijd in mijn achterhoofd gesluimerd, maar ik heb het altijd genegeerd omdat ik vond dat er te weinig werkbelofte in zat. Meer verdiept erin en nu ga ik dus én een leuke studie doen waarin ik het fijn vind om met mijn neus in de boeken te zitten én er zit toekomstmuziek in.
Maar ja, achteraf gezien zou ik anders in het 3e jaar zitten en dat is gewoon jammer van het switchen als je niet zeker bent van je studiekeuze. Maar daarnaast wil ik wel een studie afmaken die ik leuk vind, het gaat toch over mijn verdere leven.
Punt van dit verhaal, als je het echt niet zeker weet dan zijn die meeloopdagen echt een anrader, het zegt veel over een opleiding. Helaas zijn de meeste in februari t/m mei(?) dus waarschijnlijk ben je daar nu te laat voor. Maar ik zou me niet zomaar voor een opleiding inschrijven als er daarna een grote kans bestaat dat je interesse toch ergens anders blijkt te liggen en je de gekozen opleiding dus niet leuk vind. Reizen en/of werken voor dat kleine jaartje zou ik dan aanraden en je dan in de tussentijd goed verdiepen welke kant je nu precies op wilt. Zodat je daarna aan een opleiding begint waar je hart echt ligt. Maar je kan natuurlijk ook de opleiding gokken die je heel leuk lijkt en misschien kies je wel goed ;)

Succes met je keuze :(:)

Dankjewel!

Wat jij verteld komt mij best bekend voor.
Elke keer denk ik het helemaal gevonden te hebben en loop ik plannen te maken, maar op een zeker moment bedenk ik me dat de studie misschien toch niet bij me past, dan ga ik twijfelen en besluit ik dat ik naar iets anders moet gaan zoeken.

Meeloopdagen zijn inderdaad, volgens mij, allemaal al geweest anders had ik dat zeker nog wel willen doen.

Reizen vind ik zeker een heel leuk idee, maar ik ben bang dat ik dat een te grote stap vind om ook écht te gaan doen in mijn eentje (mensen die ik ken hebben of allemaal een studiekeuze gemaakt of gaan werken)
Werken is natuurlijk ook een optie, maar als ik heel eerlijk ben tegen mijzelf dan weet ik dat ik na een jaar echt niet meer naar school wil omdat het leren mij dan tegenhoud :=

Reizen hou ik iig wel even in mijn achterhoofd.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:32

Je kunt altijd even bellen of je met een student mee mag lopen. Volgens mij is dat vaak niet zo'n probleem.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:21

WillemYntJee schreef:

Maar dan ben je wel weer een boel ervaringen rijker!
Bovendien kun je in je eerste jaar nog voor februari stoppen,
dan krijg je je collegegeld voor de maanden daarna terug.

Bovenstaande heb ik dus gedaan met mijn eerste studie.
Ik kwam er al snel achter dat de studie niets voor mij was,
en daarmee werden ook eigenlijk mijn onderbuikgevoelens bevestigd.
Ik had die gevoelens al voor ik met die studie begonnen was.

Ik heb toen een halfjaar op een fokstal stallen gemest (een hele overgang als je van de uni komt, en dan van dat simpel werk gaat doen ;))
Ik heb toen veel tijd gehad om na te denken, en ben tussendoor naar veel open dagen geweest.
Ik ben erachter gekomen dat ik in ieder geval niet in de paarden wilde.
Uiteindelijk heb ik ondanks afraden van verschillende mensen toch de studie opgepakt,
die ik in het begin van mijn middelbare schooltijd graag wilde doen,
maar welk idee ik dus uit mijn hoofd had gezet, omdat iedereen zo negatief erover deed (rechten).
Dit kwam omdat mijn baas op de stal wat juridische problemen had, en het leek mij wel leuk om die rechten en plichten allemaal te kennen.

Om een lang verhaal kort te maken: ik heb mijn juiste studie gevonden door eens goed naar mezelf te kijken,
en ook vooral te kijken naar wat me niet ligt.
En ook een beetje toeval eigenlijk.
Ik geloof niet zo in al die testen, een vriendin van mij is daar nu ook mee bezig, maar wordt er niet veel wijzer van :=

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 10:36

Die testen zet ik ook gewoon uit mijn hoofd. Zo hier en daar een gratis testje doe ik wel, maar die geloof ik toch niet ;)
En een betaalde test vind ik te duur om zelf te betalen, want mijn ouders gaan dat echt niet voor mij doen. Die zeggen net zoals jij, polaris, dat je wel een hele ervaring rijker bent ben een half studiejaar.

Over het reizen heb ik nog eens nagedacht. Ik vind het echt een super idee, maar dat is simpelweg te duur, aangezien ik liever wat extra geld aan mijn studie besteed. Bovendien heb ik na een jaar reizen echt geen zin meer in school := .

Ik weet nog steeds niet welke richting ik op wil.
Als ik erover ga nadenken, begin ik altijd bij 'wat vind ik leuk' en daar loopt het al mis. Ik weet gewoon niet wat ik leuk vind om te doen, aan alles zit wel iets wat interessant is..
Dingen die ik op het moment leuk vind:
- Dingen met de hand maken (dus dan zou het hmc wel geschikt zijn)
- Paarden, maar ik ben absoluut geen goeie ruiter, dus daar zie ik ook weinig mogelijkheden in.
- Economie
- Fysio klinkt ook wel leuk
En ga zo maar door.
Een paar dingen die wel belangrijk voor mij zijn:
- Niet overdreven véél leerwerk, liever dingen in de praktijk leren (kan ook op het hbo)
- Ik wil later geen baan waar in dag in dag uit mee bezig ben, liever een baantje van 9 tot 5 (ik ken mezelf ik neem heel makkelijk te veel werk op me en zou dan echt constant met werk bezig zijn, wat waarschijnlijk ooit wel zal resulteren in een burn out oid. dat wil ik dus voorkomen door maar een 9-5 baan te nemen zodat daar iig grenzen aan zitten)

En zo kan ik volgens mij nog wel meer dingen bedenken, maar met dit lijstje kan ik nog steeds alle kanten uit en dus heb ik nog altijd geen oplossing...pff..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:48

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 10:16

Zo'n orientatiejaar kan idd ook een oplossing zijn, maar hebben ze dat op elke school en moet je dan al in een bepaalde richting denken (bijvoorbeeld economie)?

Ik heb nu met mijn moeder afgesproken dat ze zo snel mogelijk een afspraak maakt met het decaan op mijn school, omdat die mij misschien verder kan helpen. Al geloof ik er niet echt in

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:45

Hebben ze niet op elke school, bovenstaande links is wat ik zo 1-2-3 gevonden heb. Precieze weet ik er ook niet van, maar dat zal je ongetwijfeld op de sites kunnen vinden ;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:53

Ik ben aan 2 opleiding begonnen en heb deze niet af gemaakt, het is ontzettend lastig kiezen als je MOET.
Ik ben gaan werken en wilde toen dolgraag terug naar school toe, de opleiding waar ik nu zit (en waar ik helemaal achter sta) ben ik heel tevreden mee.

Ik zou jezelf wat meer tijd gunnen een keuze te maken en eerst gaan werken.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:47

Werken is echt geen optie, ten eerste omdat ik dan echt geen zin meer heb om te gaan leren want ik raak té gehecht aan het geld en ten tweede omdat ik wel meteen aan een opleiding wil beginnen.

Ik kom net terug van een gesprek met mijn decaan. Heeft anderhalf uur geduurt, maar we zijn al een stuk verder op weg.
We zijn er iig uit dat ik HBO wil gaan doen. Iets creatiefs (kan vanalles zijn) en economisch.

Ik heb wat boekjes meegekregen over opleidingen die te maken hebben met paarden, om die keuze echt definitief aan de kant te zetten. Want ergens besef iuk wel dat dat geen opleiding voor mij is, maar toch lijkt het me wel leuk. Ze zei dat ik die boekjes even moest bekijken en er dan nog maar goed over na moest denken.

Daarnaast heb ik nog informatie over stedenbouw logistiek en nog iets, een opleiding van de nhtv in breda. Ze dacht dat dat ook heel goed bij mij zou passen dus daar moest ik ook nog goed naar kijken.

Verder ga ik morgen naar de nhtv als die opleiding morgen op de open avond is. Woensdag iig naar de open avond van avans.

En of ik donderdag naar het gesprek op het HMC ga, weet ik nog niet. Mijn decaan zei dat ik voor de ervaring wel moest gaan, maar ik zie het zelf helemaal niet meer zitten omdat de keuze voor HBO nu eigenlijk wel vast ligt...

Dus,, heel veel doen de komende dagen.

Ik ga nu even de boekjes doorkijken aangezien ik voor vanavond moet weten of ik morgen naar de open avond van de nhtv wil of niet.

En mijn vader moet ik vandaag ook maar even inlichten over de hele situatie...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:51

Een creatieve HBO opleiding wil je? Heb je al eens gedacht aan CMD? Communication en Multimedia Design? Creatief, Marketing, Design..

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:54

Ik heb me wel in dat soort opleidingen vwerdiept ja :j
Maar ik wil absoluuuut geen kunstzinnige dingen op de pc maken, in de zin van reclameontwerpen, enzo. Multimediadesign gaat daar volgens mij ook over ;)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:02

Haha nou ik heb niet het idee dat ik kunstzinnige dingen zit te maken :P

Maar het is wel veel computerwerk inderdaad.. Niet in de zin van reclameontwerpen, maar meer webdesign en dat soort dingen. Het is echt wel heel creatief, maar wanneer je liever niet veel met de pc werkt kun je beter naar iets anders gaan kijken ;)

Succes ermee!!!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 10:16

Toch heel erg bedankt voor je hulp! :D
Heel fijn!

Zo paps is gebelt, ik kon wel teleurstelling in zijn stem horen, maar hij wil dat ik de goeie keus maak. Hij is alleen bang dat ik te veel naar anderen ga luisteren en daardoor misschien juist de verkeerde keuze maak..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:18

Een economische opleiding op het HBO is ook vrij theoretisch. Je moet wel 'praktijk'opdrachten doen, maar dat is zowiezo de eerste 2 jaar binnen de klas en ook weer vanuit de theorie of een geschetse situatie.

Bij creatieve vakken zul je wel veel 'echte' praktijk hebben daarintegen!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 10:40

Dat is inderdaad wel zo :j

Ik heb nu iets gevonden, wat eigenlijk ook wel leuk is :+
Bosbouw/Urban Forestry van Hogeschool van hall larenstein. De opleiding wordt gegeven in Velp. Ik weet niet of het iets voor mij is, maar wat er op het foldertje staat klinkt wel heel interessant!

En van logistiek stadinrichting enzo, daar stond een opleiding ruimtelijke ordening en planologie bij, die spreek mij ook heel erg aan. Het lijstje lijkt weer langer te worden, maar volgens mij gaat het wel de goeie kant op :)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 13:27

Ik heb net een mail weggedaan naar het HMC voor mijn afmelding. Heb besloten om niet naar het gesprek te gaan. Mijn keuze staat vast, het wordt HBO.

Alleen de keuze voor studie is nog niet gemaakt.

Gister ben ik naar de nhtv geweest. Een infomiddag, niet echt een open dag. Het werd alleen in de aula gehouden, dus de rest van de school heb ik niet gezien.
De opleiding waarvoor ik ging, ruimtelijke ordening en planologie, spreek mij eigenlijk wel aan.
Ik ben nog niet helemaal zo van 'jaaaa dat wil ik!!!' maar misschien wordt het 'm wel.
Het is een opleiding met veel dingen die bij mijn eisen past: creatief, deels economisch, een beetje recht ( vind ik dan iets minder, maar kan heel interessant zijn ), ik blijf gewoon engels krijgen en daarnaast is de opleiding heel goed te reizen vanuit hier! Eerst de bus naar breda en dan nog 10/15 min fietsen naar het gebouw. Duss.. misschien..

Maar vanavond nog naar de avans voor de economische opleidingen.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:52

Goed dat je hebt doorgezet.

Wat leuk, ik doe ook iets met Planologie maar dan op WO-niveau :D
Ik heb ook uiteenlopende vakken, maar er is wel een duidelijke samenhang, ik vind het erg leuk iig :)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 20:17

Aah leuk dat jij ook zoiets doet!
Vertel er eens meer over, als je wilt :P

Vanavond naar de Avans geweest, voor economische richtingen. VRESELIJK :=
Dat wordt 'm echt niet