Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
.

SorayaDL schreef:Als je niet weet welke richting je op wilt met je studie, is een jaar reizen dan geen optie voor je? Naast dat het ontzettend leuk is, leer je er ook nog eens van en ontwikkel je je verder. En je hebt nog even de tijd om een studiekeuze te maken. Het is zo zonde om te gaan switchen en dat weet ik uit ervaring.
Ik ben twee keer geswitcht, omdat ik echt niet wist welke richting ik later op wilde gaan. Ik keek elke keer vooruit naar de toekomst, maar dat bleek geen succes. Nu ga ik doen wat ik heel leuk vind en dat heeft eigenlijk altijd in mijn achterhoofd gesluimerd, maar ik heb het altijd genegeerd omdat ik vond dat er te weinig werkbelofte in zat. Meer verdiept erin en nu ga ik dus én een leuke studie doen waarin ik het fijn vind om met mijn neus in de boeken te zitten én er zit toekomstmuziek in.
Maar ja, achteraf gezien zou ik anders in het 3e jaar zitten en dat is gewoon jammer van het switchen als je niet zeker bent van je studiekeuze. Maar daarnaast wil ik wel een studie afmaken die ik leuk vind, het gaat toch over mijn verdere leven.
Punt van dit verhaal, als je het echt niet zeker weet dan zijn die meeloopdagen echt een anrader, het zegt veel over een opleiding. Helaas zijn de meeste in februari t/m mei(?) dus waarschijnlijk ben je daar nu te laat voor. Maar ik zou me niet zomaar voor een opleiding inschrijven als er daarna een grote kans bestaat dat je interesse toch ergens anders blijkt te liggen en je de gekozen opleiding dus niet leuk vind. Reizen en/of werken voor dat kleine jaartje zou ik dan aanraden en je dan in de tussentijd goed verdiepen welke kant je nu precies op wilt. Zodat je daarna aan een opleiding begint waar je hart echt ligt. Maar je kan natuurlijk ook de opleiding gokken die je heel leuk lijkt en misschien kies je wel goed![]()
Succes met je keuze
WillemYntJee schreef:Weet niet of je weet hoe veel een verloren studiejaar kost? 1500 euro collegegeld minimaal + boeken e.d.
)

.