Keuze maken, drijfzandgevoel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:40

Dat is een lastige situatie, maar ik zou toch proberen er een aantal te verkopen. Wanneer je een paard verhuurt/verleasd blijf jij dus eigenaar, wanneer degene die dan voor het paard zorgt een ongeluk krijgt door het paard, ben jij degene die daarvoor aansprakelijk is. De eigenaar van het dier is namelijk aansprakelijk voor wat het dier doet, ook als je er niet bij bent.

edit: waarom zijn sommigen niet te rijden?
Laatst bijgewerkt door Pytje op 23-05-09 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:41

ow...ik dacht dat ik net gepost had...niet dus, mijn tips;
leasen met optie tot verkoop (er zijn vast goede contracten te vinden); in bruikleen door zorgboerderijen;
je wei in stukken delen en een gedeelte aan iemand anders voor een leuk bedrag verhuren. Die kan wellicht dan ook jouw paarden doen. (als ik in de buurt woonde zou ik zo doen)
succes!!!!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:42

Je hoeft ze ook niet noodzakelijk als rijpaard te verkopen. Misschien zijn de merrie's wel geschikt als fokmerrie's? of wil iemand gewoon een leuk weidemaatje om zijn eigen paard gezelschap te houden?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:43

het is voor jezelf kiezen of doorgaan in deze situatie.

dus zou toch een paar paarden verkopen/ weggeven en ook niet meer gaan fokken want zo krijg je er alleen maar meer.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Keuze maken, drijfzandgevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:47

ik heb in bijna dezelfde situatie gezeten alleen had ik wel een auto.
Ik had er op een gegeven moment ook 6 lopen (pony's dan) en ik kon ze ook niet de aandachyt geven die ze verdienden.
Uiteindelijk heb ik er 4 verkocht waaronder 2 die ik "nooit zou verkopen" (de 2 veulens van mijn merrie).
Ze hebben allemaal een super thuis gekregen en ondanks dat ik het zo nu en dan wel moeilijk heb sta ik er wel finaal achter en ben ik blij dat ik uiteindelijk de beslissing heb genomen. De 2 pony's die over zijn kan ik nu de aandacht geven die ze zo verdienen en de anderen krijgen ook hun aandacht.

Maar het is heel moeilijk, er hebben hier heel wat tranen gevloeid maar het is beter zo, er is meer in het leven dan alleen maar de paarden, vergeet dat niet...

sterkte en je mag altijd een PB sturen als je wil

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 16:47

Francis; Bedankt voor je reactie. Precies, zo voel ik me ook. Als ik er alleen maar over denk ga ik al bijna janken. Ik weet ook dat er genoeg mensen zullen zijn waar ze het wel goed zullen hebben. Maar heb niet voor niets 2 honden uit asiel die al veel nare dingen meegemaakt hebben en dan al die horrorverhalen...

Iedereen, bedankt voor jullie steun! Ik denk dat ik er idd meer kapot van zal zijn dan zij... Maar dit trek ik idd ook niet langer. Ik ga nog een paar keer rustig jullie reacties doorlezen en dan de stap maar nemen.

@alja; dat fokken van het nu in de maak zijnde veulen was dus ook niet gepland... :o

@ Polja: Bedankt! Goed om te horen ook!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:57

Ik denk dat het heel moeilijk is om de beslissing te nemen, maar ik denk dat je je toch wel beetje opgelucht zou voelen als ze verkocht zijn, toch weer een beetje rust.
Succes/sterkte verder!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:19

Zo kan het ook niet langer... ik denk dat je toch tot verkoop over zal moeten gaan. Kies de kopers zo zorgvuldig mogelijk uit en zorg dat je er een goed gevoel bij hebt, dat lijkt me het beste wat je kunt doen.
Je hebt altijd rotzakken, helaas... maar NIET verkopen om díe reden... dat lijkt me niet eerlijk tegenover jezelf.

Ik weet niet of je alle paarden wil verkopen, of een paar?

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:28

Indien je gaat verkopen dan kun je altijd bij die mensen gaan kijken voordat zij hem kopen om te zien hoe jouw paarden terecht komen. Tevens heb je zelf altijd wel een gevoel bij een koper. Als het niet goed voelt dan moet je het niet doen. Tevens zou verleasen een optie zijn. Dat diegene die hem least de kosten betaald, maar dat het paard van jou blijft. Ik heb even in je profiel gekeken. Atoom is een erg leuk paard. Wrm is deze niet zadelmak?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:14

Misschien is het een idee om gewoon eens in je omgeving te vertellen dat je op zoek bent naar nieuwe baasjes voor enkele paarden. Via via geeft toch wel een vertrouwder idee, en dan weet je ook een beetje wat voor mensen het zijn.
En verder: je paarden staan er nu toch, en je hoeft ze niet binnen een maand kwijt te zijn, dus je kunt de tijd nemen een koper te zoeken die jou aanstaat!

En weet je zelfs als je ze op marktplaats zet kun je prima mensen voor je paarden vinden. Om een voorbeeld te noemen: wij hebben afgelopen jaren 2 veulens gefokt. Het eerst veulen is vlak na de geboorte verkocht aan de eigenaar van de stal waar we stonden, met stapels mooie beloften. De merrie is nu 5 jaar oud en al minimaal 3x doorverkocht...
Ons tweede veulen hadden we niet zoveel haast mee om te verkopen, en tegen de tijd dat we dat toch wilden begon net de economische crisis en ging de vraag naar veulens richting nul. Uiteindelijk maar op marktplaats gezet, en na een maandje of wat belde er iemand die helemaal verliefd was geworden op dat veulen op de foto, en graag kwam kijken. Inmiddels zijn we maanden verder en ze is zo gek met hem, dat is geweldig!

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:24

Ik zou dan toch hard over na denken om er 1 of 2 te verkopen, zo hou je meer tijd over en kom je er finacieel ook weer iets beter voor te staan.
Ik wens je in iedergeval sterkte met je besluit.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 10:59

Ik wil ze niet allemaal verkopen, de paarden zitten toch in mijn hart en in mijn bloed. Wil er graag 2 houden.

Antoon is nog niet zadelmak omdat ik er alleen voor sta en in je uppie een hengst zadelmak maken wordt niet echt wat... ;)
Bovendien was hij vrorig jaar nog wel heel erg jeugdig.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:00

Als je hem nu zadelmak wilt maken kun je ook kijken naar een profesional die je erbij kan helpen of die het alleen doet, nadeel is wel het geld, voordeel is dat hij dan zadelmak is. Je kan ook besluiten om er nog even mee te wachten, dit kun je het beste zelf inschatten omdat je hem kent en weet of hij er mentaal ook oud genoeg voor is.
Welke paarden wil je houden?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:35

Ik adviseer je ook te verkopen. Maar dat is eng.

Als je nou eens begint met een verkoopadvertentie op Marktplaats met daarin je verhaal en dat je uitgebreide reacties wilt (dus inclusief verhaal over waar het paardje dan heen gaat). Alleen adverteren betekent niet dat je ook móet verkopen.

Zodra je reacties krijgt zul je zien dat het minder eng wordt. De "boze enge nieuwe eigenaar" krijgt dan een naam en een verhaal en dat maakt het uiteindelijke besluit makkelijker.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:02

Welke 2 wil je dan houden heb je daar al over nagedacht?

En er zijn echt zat leuke kopers! Ook drama verhalen, maar weet je wat het is? Drama verhalen hoor je altijd vaker en blijf je beter onthouden als de goede verhalen :(:)
Toen ik mijn pony op marktplaats had staan, toen kwam er een koper die 10 km verderop woonde :D Het klikte zo tussen de pony en haar dat ik niet twijfelde. Heb nog steeds contact en ga af en toe nog eens langs om te kijken! *D

Nuage schreef:
Als je nou eens begint met een verkoopadvertentie op Marktplaats met daarin je verhaal en dat je uitgebreide reacties wilt (dus inclusief verhaal over waar het paardje dan heen gaat). Alleen adverteren betekent niet dat je ook móet verkopen.

Dat vind ik op zich wel een goed idee, maar het zal ook leuke kopers afschrikken! Er bestaan nogal wat verhalen van verkopers die echt vaak onaangekondigd langs komen en de eigenaar plat belt om te vragen of alles wel goed gaat...
Beter vind ik een gewoon algemene advertentie, en als ze bijv mailen, vragen wat hun bedoelingen zijn met het beest en wat ze em kunnen bieden.
En idd je kunt adverteren en mensen laten komen kijken, maar jij bent altijd nog diegene die beslist!!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:17

Welke keuzes je ook maakt in je leven soms maak je goede keuzes en soms ook niet.
Het zit je blijkbaar toch tot aan je oren anders zou je er waarschijnlijk niet over peinzen.
Ik denk dat je beter nu een paar paarden kunt verkopen in alle rust en sellectief zijn waar ze naartoe gaan.
Dan over een tijd misschien zo in de financiele problemen komen dat je ze moet verkopen in korte tijd.
Tuurlijk is het moeilijk, maar probeer ook een beetje aan je zelf te denken.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 12:35

Bedankt allemaal weer voor jullie reacties.

Ik wil sowieso mijn oude ruin houden, dat is een "lelijk" paard (erg grof gebouwd en beetje karperrug) maar ik vind hem fantastisch en bovendien is hij geweldig rustig en nergens bang voor buiten. Verder wil ik wel heel graag het veulen houden, dat is dan "de toekomst" zeg maar. Hoef ik nu niet heel veel mee te doen, maar kan ik over een jaartje mee aan de hand stappen, poetsen, band opbouwen dus. (heb haar nu ook iedere dag wel even in de handen hoor).

Stiekem zou ik mijn mooie hengst ook niet kwijt willen, maar hij zou het waarschijnlijk prima doen in de dressuur, hij is er het type voor en kan ongelooflijk lopen.
Ook de merrie gaat me ongelooflijk aan het hart, maar is niet de makkelijkste (pittig) en niet berijdbaar. Die is echt gewoon te heet om te rijden. Bovendien is zij ook al wat ouder.

Eerste stap en tevens ook overwinning is al voor mij dat ik alles hierop gezet heb. Ik hanteerde n.l. het principe dat al mijn dieren die ik heb bij mij zouden blijven tot hun dood...

En ja, inderdaad het zit me echt tot over mijn oren, al zo lang.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:37

Gezien de hoeveelheid paarden die te koop staan, komt het merendeel echt heus goed terecht. Er zijn nl zoveel meer mensen in dit land die goed voor een paard kunnen zorgen.
Ik heb zelf voor een soortement keus gestaan, en ben zooo verschrikkelijk blij dat ik het desbetreffende paard verkocht heb. Die komt nu helemaal tot zijn recht terwijl ik tijd heb om mijn energie in mijn andere paard te steken.

Wel kan ik je adviseren je beste paard(en) te verkopen en te zorgen dat ze er super bijstaan. Paard(en) die ziek, oud en misselijk zijn zullen eerder het risico lopen om in de handel terecht te komen. Al was het alleen maar omdat iemand misschien een opknappertje denkt te kopen waarvan jij al weet dat het niet meer goed komt.
Vraag door als mensen reageren en ga bij het proefrijden voor de klik.
Er is zoveel meer in dit leven dan alleen te leven voor paarden.... :(:)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:40

Kan je goed begrijpen.
Maar al zou je beginnen om eerst maar 2 te verkopen. Het zijn er dan wel 2 minder in elk geval. Is er niemand in de buurt die een gezelschaps paard zoekt. Daar kun je eventueel met de merrie heen. Zo blijf je wel eigenaar en mocht het niet bevallen kun je haar zo weer ophalen.

Ik weet niet hoe groot je wei is en of je er ook stallen bij hebt en enbak. Maar als jij een paar paarden verkoopt kun je eventueel een stalplek te huur aan gaan bieden. Financieel ga je er dan ook nog eens op vooruit en kun je het werk verdelen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 13:01

Mijn moeder weet hoe hoog het me zit en hoe graag ik motor wil gaan rijden. Die zegt ook; Je hebt een geweldige tijd gehad met de paarden. Je bent nog jong, misschien nu tijd voor een nieuwe uitdaging?

@mhollander; is op zich wel goed idee!! Daar had ik dus nog niet over nagedacht! Maar ik ben het allemaal zelf haast wel nodig ben ik bang... Maar wel goed idee om achter de hand te houden!