Wat vinden jullie van relaties met iemand uit een ander land

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:59

LimaMambo schreef:
uhm... het is mijn mening.. en ik heb dat gevoel..
en ik heb zelf ooit ook wel eens in een ver verleden wat met een turk gehad..
ik heb zelfs een aantal maanden in turkije gewoond en gewerkt.. en dat was een prachttijd
dus ga nou niet lopen verkondigen dat ik er geen goed woord voor over heb.. want je kent me blijkbaar totaal niet

Nee, tuurlijk ken ik je niet, zou het raarder vinden mocht ik je wel kennen. En ja, toch heb ik een mening, net zoals jij er één hebt.
Het valt me gewoon op, dat standaard over buitenlanders jij hier een negatieve mening hebt. Blijkbaar zie jij dat anders. Prima hoor, je hebt er vast wel je redens voor.

En die zal ik niet vragen, wees gerust, voor je weer zo uitvalt naar me.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:10

BraveSpots schreef:
LimaMambo schreef:
uhm... het is mijn mening.. en ik heb dat gevoel..
en ik heb zelf ooit ook wel eens in een ver verleden wat met een turk gehad..
ik heb zelfs een aantal maanden in turkije gewoond en gewerkt.. en dat was een prachttijd
dus ga nou niet lopen verkondigen dat ik er geen goed woord voor over heb.. want je kent me blijkbaar totaal niet

Nee, tuurlijk ken ik je niet, zou het raarder vinden mocht ik je wel kennen. En ja, toch heb ik een mening, net zoals jij er één hebt.
Het valt me gewoon op, dat standaard over buitenlanders jij hier een negatieve mening hebt. Blijkbaar zie jij dat anders. Prima hoor, je hebt er vast wel je redens voor.

En die zal ik niet vragen, wees gerust, voor je weer zo uitvalt naar me.

denk vooral wat je wilt denken.. maar laat mij dat dan ook doen.. voordat je je conclusies trekt.. want je weet 0,0 van me

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:16

M_aaike schreef:
tsja waar een wil is, is een weg zeggen ze dan. ;).
tuurlijk hebben we het er soms wel eens moeilijk mee, maar er zitten ook zóveel mooie kanten aan.
Het klinkt raar, maar het is mooi om iemand zo te missen en dat je écht iets hebt om naar uit te kijken.

Gelukkig heb ik geen problemen met werk, ik heb een 0 uren contract en ik zit nog gewoon op school. :)

Ook heb ik het geluk dat ik straks met m'n studie een 2 keer een half jaar naar het buitenland kan én dat ik dat zelf mag regelen.

3 x raden waar ik stage ga lopen! :D

Wat zeg je dat mooi zeg :)

Ik heb nu geen lange afstands relatie, maar over 3/4 jaar ga ik voor ongeveer een half jaar naar Australië, en het lijkt me nu al zo zwaar om m'n lieffi dan zó lang te missen. Maar in principe zie ik het als een goede relatie-test. Als we daar samen door heen komen kunnen we heel veel aan :)

Yessy

Re: Wat vinden jullie van relaties met iemand uit een ander land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:26

Ik woon zelf samen dus dat is heel dicht bij, maar zo goed als alle collega's hier hebben hun vriend/vriendin/man in het buitenland zitten. En dat buitenland is dan dus gerust 8 uur vliegen ;)
Stuk voor stuk zouden ze liever hebben dat hun geliefde iets dichter bij was, maar soms loopt het leven anders. En ze zijn echt niet ongelukkig en hun relaties zijn ook prima :j

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:58

Ik vind het echt heel knap als anderen dit kunnen volhouden.
Ik zelf zou het denk ik echt niet kunnen, zou uiteindleijk gek worden van de afstand en de kleine dingen die je dan van elkaar mist, denk ik.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:45

M_aaike schreef:
maikeltje schreef:

Mijn vriendin heeft ook een relatie met iemand in Tunesie.

Is jouw vriend al eens hier in Nederland geweest en zo ja, hoe heb je dat geregeld dan?

Haaar vriend krijgt nl niet eens een voorlopig visum om hier een paar weekjes op vakantie te komen, laar staan dat ze 'm voorgoed naar Nederland krijgt :(:)
Ze zijn afgelopen februari getrouwd maar hij woont daar en zij woont hier, heel triest....

Nee, mijn vriend is nog niet in Nederland geweest. We zijn bezig om hem hier in Januari te krijgen, maar het geeft inderdaad een heleboel rompslomp. Heeft de vriend van jouw vriendin vast werk in tunesie? Want dat is toch wel een vereiste om ze naar hier te laten komen.
Dat geeft namelijk aan dat de vriend van je vriendin een reden heeft om terug te gaan naar tunesie en niet 'illegaal' hier te blijven..

Als ik zo vrij mag zijn, waar komt de vriend van jouw vriendin vandaan? welke plaats in Tunesië?

Ik heb haar even via sms gevraagd hoe dat daar heet, ze zit er op dit moment voor 3 weken. Ik schrijf het even over: Borj hfaiedh, dit ligt vlakbij Hammamet als het je wat zegt.

Haar (inmiddels) man heeft daar een vaste baan in een hotel maar dat was niet voldoende vonden ze. Het feit dat ie nog bij zijn ouders in huis woont vonden ze zwaarder wegen dan een vaste baan. Dus als ie EN een vaste baan EN een eigen huis had gehad, dan was het waarschijnlijk wel goedgekeurd :roll:

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:57

Ik heb een soort van relatie gehad met iemand uit Mallorca. Heb het niet vol kunnen houden. Respect voor hen die het wel kunnen.
Oud klasgenoot van mij heeft een relatie met iemand uit California. Ze hebben nu toestemming voor trouwen en daarna gaat ze daarheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:06

Inderdaad Lima-Mambo, zoiets heb ik ook. Er is natuurlijk vaak ook een groot cultuurverschil... waar je rekening mee moet houden :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:20

Denk dat ik het er echt supermoeilijk mee zou hebben. Als ik programma's als Grenzeloos verliefd kijk, word ik helemaal blij :D Dan denk ik echt wel, dat die 2 mensen voor elkaar gemaakt zijn ofzo. De liefde moet wel echt ontzettend diep zitten.
@LimaMambo: ik vind het een beetje respectloos overkomen, wat je zegt. Echte liefde kan ook gewoon 'gebeuren' tussen 2 mensen uit andere landen, andere culturen, enz enz..
En ja, cultuurverschillen zullen er wel zijn ja. Maar ik geloof echt dat als liefde oprecht is, je een cultuurverschilletje ook wel overwint (en ja, misschien ben ik hopeloos romantisch :P ).

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:32

Ik vind het echt heel knap als mensen dit kunnen.
Een collega van mij heeft ook een relatie met een jongen die in Turkije woont.
Ik persoonlijk zou dit echt niet kunnen denk ik.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:36

Mijn broer heeft een Poolse vriendin.
Zij woont nu na bijna 3 jaar hier, en zijn ze getrouwt.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:16

Mij lijkt het totaal niks en ik heb het ook nog nooit gehad (zou het ook niet willen).
Ik wil mijn vriend lekker vaak kunnen zien :D ik zou niet steeds willen afwachten totdat het weer tijd is om naar elkaar toe te gaan.. zou ik gek van worden. Maargoed, liefde maakt blind. Als het echt 'de ware' voor je is zou je het er denk ik wel overhebben, en als je elkaar al zou kennen voordat de een naar het buitenland gaat vind ik het al anders.
Maar om zo iemand te ontmoeten in het buitenland en daar een relatie mee beginnen.. nee, dat zou niks voor mij zijn.
Ook zou ik er vaak overna denken ofdat diegene niet een ander leuk meisjes in zijn buurt ontmoet, miss gaat die ondertussen wel vreemd ofzo.
Want je bent toch niet dicht bij elkaar in de buurt dus opzich zou zoiets zomaar kunnen gebeuren.
Van die gedachten zou ik dus ook gek worden ;)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:21

Moelie; Dat zou ik niet hebben. Als je vriend bij wijze van een straat verder woont kan hij net zo goed vreemd gaan als dat hij in het buitenland woont toch? En met een goede relatie ga je niet vreemd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:27

Ik snap de tegenstaanders wel hier heb je all you need is love, en als ik dan zie hoe een 20 jarig meisje de studies en al betaald van haar vriend die ze tijdens een uitwisseling heeft leren kennen heb ik wel vragen bij.
Maar als ik dan weer naar andere zie lijkt het zalige liefde waar geen geld in speelt. Lijkt me wel moeilijk en zwaar door de afstand.

Maar zoals maaike 4 weken en dan weer 6 weken tussen zou voor mij in een relatie prima kunnen :j

1 of 2 keer per jaar lijkt me wel moeilijk :=

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:50

Kana schreef:
Ik vind het echt heel knap als anderen dit kunnen volhouden.
Ik zelf zou het denk ik echt niet kunnen, zou uiteindleijk gek worden van de afstand en de kleine dingen die je dan van elkaar mist, denk ik.

Het is niet alleen het missen wat moeilijk is, elkaar kunnen vertrouwen is ook een enorme uitdaging. Dat laatste is dan ook ook een belangrijke reden voor mij geweest om er een punt achter te zetten.
En wil ik een relatie met iemand aangaan/ vol kunnen houden, dan moet er wel toekomstperspectief in zitten. Als dat er niet is, of je ziet het niet voor je, is het ook bijna geen doen om zoiets vol te houden. Ook al zeg je tegen jezelf 'ach het is leuk voor nu en in de vakanties'. Het is emotioneel veel zwaarder dan je denkt, als je elkaar écht leuk vindt.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:25

Aan een relatie met iemand uit het buitenland zijn hele grote risico's verbonden. Relaties met iemand uit een westerse cultuur hebben denk ik een goede kans van slagen, maar van relaties met mensen uit 2e en 3e wereldlanden komt veelal ellende. Zelfs als je denkt dat je je goed georienteerd en voorbereid hebt kan er vanalles misgaan. Ik heb helaas door schande en schande moeten leren dat vooroordelen niet voor niets bestaan. Het gros van zulke relaties loopt fout, zeker als de partner eenmaal in Nederland is. In tegenstelling tot wat hier door iemand gesugerreerd werd zijn er maar weinig nederlandse vrouwen die omwille van de liefde verhuizen naar een 2e of 3e wereldland. Alleen al in mijn nabije vriendenkring heb ik o.a. de volgende dingen gezien:

- mannen uit zulke landen kunnen meestal niet met geld om gaan. Ze veroorzaken bijna allemaal financiële problemen
- veel vrouwen zijn zich helemaal niet bewust dat hij verwacht dat als ze eenmaal getrouwd en in NL zijn, hij zijn familie in het buitenland gaat onderhouden. Ben je het daar niet mee eens dan heb je een serieus probleem. Verder is het heel normaal dat ze van jou verwachten dat je je kleren inslaat bij de kringloop, en dat er voor de familie Nikes en merkkleding wordt gekocht (allemaal nieuw natuurlijk)
- je vakantie schiet erbij in. Hij moet tenslotte zijn familie onderhouden en zal het niet kunnen verkroppen dat jij geld uit wilt geven aan een luxe zoals een vakantie, terwijl zijn familie leeft van een bonnenboekje.
- hij is opgegroeid in een plaats waar je moet overleven. Dat betekent dat hij al op jonge leeftijd handel dreef in vanalles en nog wat en heeft geleerd dat je je doel bereikt met manipuleren, liegen en bedriegen. Hij zal er niet voor terug schrikken om dat in de gezinssituatie ook toe te passen
- overmatig alcohol- en drugsgebruik, sexuele uitspattingen en ander tijdverdrijf zijn heel frequent in zulke culturen, waar de situatie uitzichtloos is en er geen activiteiten zijn waar de bevolking aan kan deelnemen (sportscholen, paardrijclubs, golf, tennis, etc). Op het moment dat je gezin het een beetje moeilijker heeft vervalt zo'n partner in zijn overlevingsmode
- jij wilt ritme en discipline voor de kinderen. Om 18 uur zit je in je eentje met ze aan de tafel, omdat hij nog geen honger heeft. Om 20 uur heeft hij wel honger en verwacht van jou dat je zijn potje warm maakt. Dat precies op dat moment de kinderen naar bed moeten daar heeft hij geen boodschap aan. Hij zal trouwens misschien wel even helpen. Terwijl jij zijn eten verzorgt speelt hij met de kinderen. Als jij zijn eten op tafel hebt staan en de kinderen nog een kusje wilt gaan geven springen de kinderen met verwilderde ogen op het bed. Ze hebben zo'n lol gehad met papa en nu hebben ze geen slaap meer. Terwijl hij relaxt zijn eten oppeuzelt en de tv aanzet, ben jij tot 22:30 uur om de kinderen te kalmeren en in slaap te krijgen. Je bent dan bekaf, maar iemand moet de keuken opruimen. Dat is niet hij, want hij doet de "mannendingen". Afijn, natuurlijk "maakt hij de keuken schoon". Als hij de afwasmachine heeft ingeladen is hij beretrots op zichzelf.
- je kind gaat naar school en wordt daar gepest (sommige andere kinderen vinden hun huid blanker dan die van jou kind en zeggen dat ook gewoon). Papa heeft geleerd te overleven, dus geeft het advies om die kinderen vooral een pak rammel te geven, terwijl jij jouw kinderen probeert bij te brengen hun problemen op een beschaafde manier op te lossen
- grof taalgebruik, beledigen en bedreigingen zijn heel normaal in sommige culturen. Sommige mannen begrijpen dus ook werkelijk niet waar je boos over wordt als je dat niet pikt. Het opmerkelijke is dat ze dat zelf ook snel weer kwijt zijn. Het ene moment schelden ze je de huid vol, om je het volgende moment hartstochtelijk vast te pakken omdat ze behoefte hebben aan een vrijpartij
- de schoonfamilie is doorgaans blij dat hun zoon een westerse partner vind. Ze zullen je dus ook precies datgene vertellen wat ze op dat moment willen dat jij hoort. De rest daar kom je later wel achter (bijvoorbeeld dat hij terplekke een andere vrouw heeft die ook van jouw donaties onderhouden wordt)

Ik kan een heel boek schrijven. Zijn al die mannen zo? Nee, vast niet. Helaas ken ik er meer met wel zulke problemen dan niet. De meeste vrouwen die hierin terecht komen hadden in hun wildste dromen niet kunnen bedenken wat ze allemaal met hun buitenlandse partner zouden gaan beleven (meestal niet ten gunste van zichzelf). De meeste relaties lopen dus tzt fout. Degenen die het langer volhouden hebben meestal zoveel in moeten leveren (niet alleen financieel) dat ook dat vaak gezinnen worden met problemen, of gezinnen zijn die in Nederland aan de rand van de samenleving functioneren (het wordt tenslotte hier ook een kwestie van overleven als je een hele familie in het buitenland moet onderhouden). Ik kan het niemand aanraden. Liefde alleen is niet genoeg en op voorhand is het vrijwel onmogelijk om in te schatten wat voor jou, met jouw specifieke partner, de implicaties zullen zijn van zo'n relatie.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:52

Ik herken wel bepaalde aspecten uit je verhaal Macusa, maar ik vind je toon wel erg negatief. Sowieso is er zo ontzettend veel verschil tussen mensen uit hetzelfde land. Omdat altijd op cultuur te schuiven vind ik een beetje makkelijk. Natuurlijk hebben ze bepaalde dingen van huis uit meegekregen, maar iedereen gaat er anders mee om.
Het heeft denk ik ook veel te maken met sociale vaardigheden en je kijk op de wereld. Als je allebei niet open staat voor elkaars cultuur, niet wilt snappen dat dingen die de ander op een andere manier doet niet per definitie slechter zijn, je niet met elkaar kunt communiceren, dán heb je een probleem.
En wat je zegt over gedrag tegenover vrouwen in bepaalde culturen, dat vind ik ook niet helemaal terecht. Als ik kijk hoe sommige Nederlandse mannen met vrouwen omgaan....ieder land, iedere cultuur heeft zo z'n rotte appels.

Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat je zo ruimdenkend moet zijn, dat je gelijk alles moet pikken. Er zijn natuurlijk grenzen, maar die moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:06

Dan nu mijn verhaal.

Vorig jaar Augustus ging ik voor het eerst op vakantie naar Turkije,na wat ellendige relaties gehad te hebben had ik al zeker geen behoefte aan een man! Maar wat ik niet wilde,gebeurde toch..ik werd verliefd.. hoewel er in augustus niks gebeurd is,gebeurde er meer in de tijd dat ik weer thuis was,heel veel contact gehouden,elke dag bellen en smsen.. In Oktober ben ik terug gegaan..en jawel hoor..de vlam sloeg in..
Tja en toen.. na een leuke vakantie gehad te hebben moest ik weer naar huis..
Het thuisfront reageerde natuurlijk zoals iedereen reageerd;het kan niet,hij heeft er vast meerdere,het is een turk..noem alles maar op..
In december ben ik voor 2 weken naar zijn woonplaats gegaan,thuis,bij zijn ouders.. hoewel wij dichter bij elkaar kwamen,sloeg bij mij de twijfel en de angst toe...want hoe moest dat verder?
maar de liefde zat diep..zo diep..dat ik het niet meer zag zitten...iedereen heeft er zijn eigen mening over..met andere woorden,ik was knettergek..
Eind februarie heb ik dan ook een stop ingelast,ben onwijs veel gaan stappen,hardnekkig geprobeerd om turkije te verbannen uit mijn gedachte.. maar wat zo diep zit,komt er toch niet uit..
het is echt een gevoels en verstand kwestie..
Tijd geleden konden wij beiden niet meer.. het kon zo niet langer..we bleven zo erg aan elkaar hangen..lieten elkaar niet los!

Nu we weer een stelletje zijn,is de situatie nog steeds hetzelfde,mensen vinden nog steeds dat het niet kan en een hoop bla bla blaaaa...

Maargoed,ik moet voor mezelf kiezen,als de liefde kapot gaat,dan gaat ie kapot,maar om vantevoren te zeggen dat het niet werkt,zonder het geprobeerd te hebben..nee dat kan ik niet..

Niet veel mensen weten dat het gewoon weer is zoals het is.. dat neemt niet weg dat ik het er onwijs moeilijk mee heb.. Hij zit daar,en ik zit hier.. het is zo moeilijk..

We hebben elke dag contact,en ja het is moeilijk,ja er word ruzie gemaakt,er word serieus gepraat..
Deze jongen doet iets met me,niet alleen de vlinders zijn er,hij relativeerd mij in mijn (onnozele) denken..

Wat de toekomst brengt? Geen idee..
Het enige wat ik kan doen,is genieten.. niet te ver vooruit kijken..het leven duurt al zo kort...

Sorry voor mijn lange verhaal..

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:27

Yoline schreef:
Ik herken wel bepaalde aspecten uit je verhaal Macusa, maar ik vind je toon wel erg negatief. Sowieso is er zo ontzettend veel verschil tussen mensen uit hetzelfde land. Omdat altijd op cultuur te schuiven vind ik een beetje makkelijk. Natuurlijk hebben ze bepaalde dingen van huis uit meegekregen, maar iedereen gaat er anders mee om.
Het heeft denk ik ook veel te maken met sociale vaardigheden en je kijk op de wereld. Als je allebei niet open staat voor elkaars cultuur, niet wilt snappen dat dingen die de ander op een andere manier doet niet per definitie slechter zijn, je niet met elkaar kunt communiceren, dán heb je een probleem.
En wat je zegt over gedrag tegenover vrouwen in bepaalde culturen, dat vind ik ook niet helemaal terecht. Als ik kijk hoe sommige Nederlandse mannen met vrouwen omgaan....ieder land, iedere cultuur heeft zo z'n rotte appels.

Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat je zo ruimdenkend moet zijn, dat je gelijk alles moet pikken. Er zijn natuurlijk grenzen, maar die moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Ik kan een even lange lijst maken met de leuke kanten aan en de voordelen van zo'n relatie hoor (mijn kinderen zijn bijvoorbeeld perfect 3-talig om er maar eentje te noemen) en ondanks dat de dingen anders gelopen zijn dan ik gehoopt heb kan ik terug kijken op een zéér interessante levenservaring. Ik ken verder niemand die er met een gebrek aan enthousiasme aan begonnen is en de vrouwen die voor zo'n man kiezen staan juíst open voor andere culteren, hebben een zeer groot aanpassingsvermogen. De praktijk leert echter dat op de langer termijn de meeste van zulke relaties het niet overleven, juist omdat er van de vrouw doorgaans méér aanpassingsvermogen verwacht wordt dan wat de heren zelf bereid zijn te geven (of zelfs kùnnen geven).

Sla een willekeurige pagina open over huiselijk geweld en je zult zien dat de cijfers aantonen dat dit vaker voorkomt bij allochtonen dan bij Nederlanders. Dat zijn feiten. Ik denk daarom dat het ook niet toevallig is dat de meeste vrouwen die ik ken (in mijn persoonlijke vriendenkring, danwel degenen die ik ontmoet heb via de stichting LAWINE) op een of andere manier te maken krijgen met gedrag dat in Nederland niet algemeen geaccepteerd is, ongeacht het feit dat er in Nederland ook mannen zijn die zich daaraan schuldig maken. De kernpunten zijn: opvoeding van de kinderen en respect voor de vrouw als gelijkwaardige partner. Ik kan er helaas ook niets anders van maken. Jammer dat dat niet gezegd mag worden. Het merendeel van de zuid- en midden-amerikaanse vrouwen die ik ken (en dat zijn er behoorlijk wat) geeft precies om die reden de voorkeur aan een westerse man. Alchohol- (en drugs-)problemen bij mannen zijn in 2e en 3e wereldlanden een serieus probleem bij het grootste deel van de bevolking. We zijn daar helemaal niet bewust van op het moment dat we (wellicht tijdens een leuke vakantie) met zo'n nieuwe partner in zee gaan. De omvang van verslavingsproblemen in Oost-Europa en Latijnsamerika hebben geen vergelijk met die in Nederland. Daar worden wereldwijd conferenties over gegeven. Dat zijn feiten en geen verzinsels. Het is dan ook niet toevallig dat vrouwen met een partner uit zo'n land daar vroeg of laat mee geconfronteerd worden. Dat zijn dus dingen waar je óók voor kiest als je voor een buitenlandse partner gaat en dat kun je niet overzien totdat je er aan je nek toe in zit. Dat heeft er niets mee te maken dat ik negatief ben. Het overkomt vrijwel alle vrouwen met een partner uit zo'n land. Dat zijn dingen die je er gratis bij krijgt en mensen beseffen dat niet vooraf. Als ze al beseffen dat ze ermee te maken zullen krijgen overzien ze daarbij in den beginne niet de ernst en de impact daarvan.

Probeer je de volgende situatie eens voor te stellen (nu even niets negatiefs over de buitenlandse partner op zich):
- je schoonvader moet zijn bed zo in zijn huis plaatsen dat als het regent (en dat is vaak), zijn bed niet blank komt te staan (de eerste keer dat jij daar komt, vraag jij je af wat dat bed doet op die rare plaats)
- een familielid ligt in het ziekenhuis op de intensive care en er is geen zeep (op de intesive care) om die persoon te wassen, bovendien puilt de stront uit het toilet (op de intensive care) en zitten er permanent aasgieren met een spanwijdte van 2m op het dak van dat ziekenhuis (wat zouden die daar doen?). Bovendien valt, als de poetser per ongeluk tegen het bed stoot, de teen van de voet van je familielid er zo vanaf, zo op de grond (ivm koudvuur dat niet goed verzorgd is).
- je gaat op familiebezoek (het bezoek aan de familie in het land van herkomst is meestal het alternatief op jouw vakantie) in het betreffende land en je partner kan nergens zijn gezicht laten zien, zonder dat er gevraagd wordt om een nieuw paar schoenen voor de kleine, nieuwe kleren, geld (om alcohol te kopen) of zelfs eten en jij wordt overal behandelt alsof je de koningin zelf bent
- je krijgt je schoonvader op visite in Nederland en die man "moet even plat gaan liggen", omdat hij de indrukken van de overdaad aan produkten in Albert Heijn niet kan verwerken en je krijgt hem vervolgens de rest van zijn verblijf van 3 maanden niet meer je huis uit (bijvoorbeeld om leuke dingen te gaan doen), gewoon omdat hij de indrukken niet kan verwerken
- voor aanvang van de "vakantie" ontvang je van je schoonfamilie een "bestellijst" die vol staat met merknamen. Totale waarde van de lijst 2.500 EUR. Je vriend kan geen nee zeggen ("want dat zullen ze niet begrijpen") en bovendien heeft hij een enorm schuldgevoel over de luxe die hij heeft in Nederland, wetende dat zijn naaste familie het grootste gedeelte van de tijd op een houtje moet bijten. Je moet dus tot een compromis komen, maar e.e.a. kost nóg gauw 1.500 EUR, naast de reis die al snel in zijn totaliteit 2.500 à 4.000 EUR per persoon kost. De familie heeft de kinderen nog niet gezien, dus die moeten natuurlijk ook mee.

Dat zijn zomaar slechts een paar aspecten van een relatie met iemand uit een 2e of 3e wereldland. Ofschoon die niets te maken hebben met de mentaliteit of de normen en de waarden van de partner zetten zulke dingen op zich de relatie al onder druk. Dan hebben we het over cultuurverschillen etc niet eens gehad. Het hebben van een relatie met een partner uit zo'n land heeft dus weinig te maken met "wederzijds begrip", maar in de meeste gevallen meer met "opoffering" en hoever ben je bereid daarin te gaan, maar vooral: ben je ertegen opgewassen om te gaan met meest vreemde en onverwachte tegenslagen die je in je wildste dromen niet had kunnen bedenken? De nederlandse partner levert gewoon per definitie in (de buitenlandse partner is dit allemaal gewend) en hoeveel dat is en wat daarvan de gevolgen zijn, dat merk je pas als je ervan deel uitmaakt, juist omdat wij een geheel ander referentiekader hebben dan iemand die is opgegroeid met de dagelijkse hardheid van het bestaan in een continent als Afrika, Oost-Europa, sommige Aziatische landen of Latijns-Amerika.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:40

@Macusa: En toch, waar blijft het gezonde verstand dan van al die vrouwen?

Ik bedoel: Als je een partner wilt die meehelpt in het huishouden, die niet rookt/drinkt etc, die je evenwaardig behandeld, die disipline kent dan zoek je gewoon één die daaraan voldoet (ik weet het, gemakkelijker gezegd dan gedaan). En dan begin je imo zeker al niet aan een huwelijk of kinderen, zoals in jouw verhaal.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:41

Mijn tante is getrouwt met iemand uit Wales, and na een langere relatie van 1/2/3 (weet niet precies meer) jaar en veel over en heen gevlieg zijn ze getrouwt in Wales, wonen ze nu in Nederland maar gaan over 2 jaar ongeveer in Wales wonen. Hebben twee schátten van een kinderen van een paar maande en van 3, waarvan die van 3 woorden zowel nederlands en engels kan !

Overigens komen vader en moeder van mijn nu aangetrouwde oom ook gewoon naar nederland, nemen wales krant mee en dat zijn gewoon schatten van een mensen!

Ook mijn oom heeft nu een relatie met een vrouw uit zweden en gaat dus vaak over en heen!

Ik vind dus dat het wel kan en het ook héél leuk en verschillen din culturen kan zijn :)

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:46

myxlea schreef:
Mijn tante is getrouwt met iemand uit Wales, and na een langere relatie van 1/2/3 (weet niet precies meer) jaar en veel over en heen gevlieg zijn ze getrouwt in Wales, wonen ze nu in Nederland maar gaan over 2 jaar ongeveer in Wales wonen. Hebben twee schátten van een kinderen van een paar maande en van 3, waarvan die van 3 woorden zowel nederlands en engels kan !

Overigens komen vader en moeder van mijn nu aangetrouwde oom ook gewoon naar nederland, nemen wales krant mee en dat zijn gewoon schatten van een mensen!

Ook mijn oom heeft nu een relatie met een vrouw uit zweden en gaat dus vaak over en heen!

Ik vind dus dat het wel kan en het ook héél leuk en verschillen din culturen kan zijn :)

Natuurlijk kan dat, er is alleen een enorm verschil of je een relatie aangaat met iemand uit een westerse cultuur of met iemand uit een 2e of 3e wereldland. Hoewel er ongetwijfeld meer relaties zijn tussen mensen uit verschillende westerse landen, bestond de stichting LAWINE voornamelijk uit vrouwen met partners uit niet-westerse culturen. Vrouwen met partners uit westerse culturen redden zich blijkbaar prima en hebben geen behoefte aan de praatgroepen over de Islam, over het opvoeden van kinderen, over huiselijk geweld, over drugs- en alchoholmisbruik etc.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:53

Het lijkt mij niet te doen, ik zie m'n vriend ook dagelijks en vind een paar dagen elkaar niet zien ookal lang.
Ken wel iemand die haar vriend in Italië heeft wonen, het lijkt mij echt moeilijk!

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:02

BraveSpots schreef:
@Macusa: En toch, waar blijft het gezonde verstand dan van al die vrouwen?

Ik bedoel: Als je een partner wilt die meehelpt in het huishouden, die niet rookt/drinkt etc, die je evenwaardig behandeld, die disipline kent dan zoek je gewoon één die daaraan voldoet (ik weet het, gemakkelijker gezegd dan gedaan). En dan begin je imo zeker al niet aan een huwelijk of kinderen, zoals in jouw verhaal.

Zoals ik al zeg zijn dat dingen die je vaak in het begin helemaal niet in de gaten hebt, beschouwt als incidenten of waarvoor die partner in het begin nog zijn best doet om aan te passen. Bovendien zijn er aspecten die je in het begin niet begrijpt, gewoon omdat je er nog nooit van je leven mee te maken hebt gehad. Verder maken partners beloftes die ze als puntje bij paaltje komt niet nakomen. Je kunt met je moslimpartner 100.000 afspraken maken over hoe je samen de kinderen gaat opvoeden, maar als jouw partner (of zijn familie, die doorgaans een zeer grote invloed heeft in niet-westerse culturen!) na de geboorte het in de bol krijgt dat jouw kind moet worden opgevoed volgens moslim-tradities, terwijl jullie hadden afgesproken dat dat niet gebeurt, dan heb je bijvoorbeeld al een nieuw en ernstig probleem dat je vantevoren had uitgesloten.

Het is een kwestie van het met de beste bedoelingen aangaan van een relatie en het niet kunnen overzien van de gevolgen. Dat is heeft niets te maken met gezond verstand (dat doorgaans gebaseerd is op wat jij hebt geleerd in jouw cultuur en jouw milieu), maar met het geconfronteerd worden met dingen en gedragingen die je in het begin helemaal niet doorziet of begrijpt, omdat je er gewoonweg nog nooit mee te maken gehad hebt. Precies hetzelfde geld ook andersom. Ik ben bijvoorbeeld in staat om uit mijn eigen cultuur in grote lijnen een selectie te maken tussen mensen die ik wel kan vertrouwen en mensen die ik niet kan vertrouwen. Hij kan dat niet. Andersom is dat hetzelfde. Als niet-ingewijde ben ik niet in staat, als ik in het land van zijn familie ben, om die mensen aan te wijzen die oprecht zijn en degenen die niet oprecht zijn. Met name daarin schuilt ook een van de initiële gevaren van het hebben van een relatie met iemand uit zo'n land. Je bent namelijk helemaal niet in staat om de intenties van die nieuwe partner te beoordelen en wij nederlanders, die doorgaans iedere dag te eten hebben gehad, goed gekleed zijn en het normaal vinden om een fotocamera en een bankrekening te hebben, zijn al gauw geneigd om deze mensen, die op het moment dat ze jou met je vette camera voorbij zien komen niet eerst naar je mooie blauwe ogen kijken, maar zich afvragen wat die camera gekost heeft, met dezelfde ogen te bekijken als dat wij een Nederlander zouden bekijken.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:10

Macusa schreef:
Je bent namelijk helemaal niet in staat om de intenties van die nieuwe partner te beoordelen.

Dat kan. Maar als dat het geval is begin je (sorry voor de herhaling) toch écht niet aan kinderen en een huwelijk?
En je gaat me toch niet vertellen dat je bovenstaande quote pas beseft als je drie kinderen aan je rokken hebt hangen en je fortuin hebt opgestuurd naar een ander land?