Wanneer zijn jullie gaan samenwonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 15:29

Ik ben wel iemand die realistisch blijft :j en wil dus ook zeker iets achter de hand hebben mocht het niet goed lopen. Gezamelijk gekochte spullen, moeten we dan goed afspraken over maken, en wat als het stuk loopt en we beide in dat appartement willen blijven maar niet meer samen, wie dan erin blijft, dat soort dingen. Meneer vind het niet zo leuk dat ik daar nu al over nadenk, alsof ik er rekening mee hou dat het fout loopt, maar ik heb het vaak genoeg fout zien gaan om me heen, en wil dan niet meteen helemaal in de ellende terecht komen..

joyce2

Re: Wanneer zijn jullie gaan samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:36

Precies, ik had in het begin ook het idee dat ik het over me af zou roepen als ik er zo serieus mee bezig zou gaan. maar het is juist een fijn gevoel dat alles geregeld is, voor het geval dat!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:45

als je iets koopt moet het niet hoor, mijn vriend en ik wonen nu 3 jaar in ons (koop) huis en we zijn in januari dit jaar een geregistreerd partnerschap aangegaan i.v.m. ons kindje.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:04

:wow: Wat zijn jullie allemaal al snel gaan samenwonen!
Mijn vriend en ik hebben nu 2 jaar een relatie, maar het woord samenwonen valt bij ons nog niet. Denk er stiekem wel over na, maar we zijn allebei bang dat als we gaan samenwonen dat het dan fout gaat. We doen het rustig aan, zien elkaar door de week bijna nooit en eigenlijk alleen maar in het weekend. Bovendien gaan we volgend jaar allebei studeren, en we vinden allebei de studie toch eigenlijk wel belangrijker.

Gelukkig hebben we een hele goede relatie :) Nooit ruzie, wel meningsverschillen :+ Ik denk juist omdat wij elkaar zo weinig zien dat het zo goed gaat. Want elke keer als je elkaar dan weer ziet is het weer extra fijn :)
Samenwonen gaan wij pas over een aantal jaren :j Maar inderdaad, je moet je gevoel volgen :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:27

Ja maar Liex jij was dus 16 toen jij het met je vriend kreeg.. ik 20 en ik woonde al 3 jaar op mezelf en mijn vriend was 25.. dus een hele andere situatie denk ik :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:27

Lekker op je gevoel af gaan :j

Ik was in het verleden altijd heel terughoudend met samenwonen, maar met mijn huidige vriend is het echt snel gegaan! We hadden allebei ons eigen huis en vanaf dat we elkaar hebben leren kennen hebben we geen enkele nacht meer alleen geslapen. In het begin was hij bij mij en later zijn we zijn kant op gegaan (groter huis) en het mijne verhuurd. Na ruim een half jaar heb ik mijn huis opgezegd en was ik officieel 'inwonend' (vond het nogal een jaren '80-woord), tot die tijd hield ik vol dat ik alleen maar logeerde :D

De omgeving had het drukker met deze omschakeling dan ik zelf. Een vriend van me zei nog: 'de onbereikbare Diaantje is eindelijk bereikt', vond ik wel mooi.

We hebben nu een huis gekocht, we zijn iets meer dan anderhalf jaar samen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:30

@ Liex, ik ben idd ook al een paar jaartjes ouder dan jij bent en mn vriend word alweer 28. Hij heeft al een keer samengewoond en ik was bezig met iets voor mezelf te zoeken. Maar aangezien we elke dag al samen waren (of bij mijn ouders, of bij zijn ouders en daarna bij hem in Utrecht), gingen we iets voor samen zoeken. Het voelde gewoon goed en het was voor mij echt heerlijk om eindelijk wat rust te hebben, ik heb letterlijk een jaar uit mijn reistas geleefd!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:37

Thirza schreef:
als je iets koopt moet het niet hoor, mijn vriend en ik wonen nu 3 jaar in ons (koop) huis en we zijn in januari dit jaar een geregistreerd partnerschap aangegaan i.v.m. ons kindje.

Serieus hee?

Wij zijn om dit moment bezig met het financiele gebeuren rondom een huis kopen, maar wij moeten wel een samenlevingscontract :\ Mijn vriend wil trouwen als ik zwanger ben, omdat het makkelijker geregeld is dan, maar goed... vind het hele samenlevingscontract onzin, wie weet trouwen we over een aantal maanden alsnog, dan is het samenlevingscontract weggegooid geld. En voor trouwen voor het huis is het nu te laat, want je moet ook in ondertrouw geloof ik :+

zikina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:42

ik denk ook lekker o pje gevoel af gaan! wij woonden na een maand al samen en nu 4 jaar later zijn we op 1 mei in het huwelijksbootje gestapt :D
maar wij wisten eigenlijk gelijk wel dat het geod zat dus puur gevoel en dan komt alles goed. zolang je elkaar ook los laat en vertrouwd

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:45

Quellian schreef:
Serieus hee?

Wij zijn om dit moment bezig met het financiele gebeuren rondom een huis kopen, maar wij moeten wel een samenlevingscontract :\ Mijn vriend wil trouwen als ik zwanger ben, omdat het makkelijker geregeld is dan, maar goed... vind het hele samenlevingscontract onzin, wie weet trouwen we over een aantal maanden alsnog, dan is het samenlevingscontract weggegooid geld. En voor trouwen voor het huis is het nu te laat, want je moet ook in ondertrouw geloof ik :+

Ja wij hoefde het niet, het was niet verplicht en we wilde toch trouwen, uit eindelijk ben ik wat eerder dan verwacht zwanger geworden (wel gepland maar niet verwacht dat het zo snel zou lukken) en hebben we het trouwen opgeschoven tot de kleine loopt.

Maar als jullie een kleine krijgen is een geregistreerd partnerschap makkelijker, dan heeft hij als hij het erkend heeft automatisch het gezag. Met een samenlevingscontract niet dan moeten jullie dat allemaal alsnog regelen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:49

Wij moeten ook verplicht een samenlevingscontract als we niet willen trouwen, dus ik verbaasde me er ookal over dat jij het niet hoefde! maar misschien heeft het te maken met dat de regels rondom het verkrijgen van een hypotheek verscherpt zijn!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:53

Mijn vriend en ik zijn nu vijf jaar samen en zo lang wonen we ook al zo ongeveer samen. Het kwam toen eigenlijk gewoon zo uit. Ik zat (weer) tijdelijk bij mijn moeder en hij woonde tijdelijk bij zn zus. Toen hebben we samen maar een huis gehuurd (hij stond nog ingeschreven bij de woningvereniging, dus 1x reageren en gelijk raak). Heb er nog geen moment spijt van gehad. Ondertussen hebben we al een paar jaar in Duitsland gewoond en zijn nu weer terug in Nl, ook een koophuis. Overigens geen samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap oid. En ook geen trouwplannen!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:55

Waarom veel weerstand tegen een samenlevingscontract? Het is ook in combinatie met een testament zelfbescherming voor het geval jou of je vriend iets overkomt!

Die van mij zit gemiddeld 20-40 weken op zee per jaar, redelijk risicovol beroep oefent hij daar uit. Als zijn helikopter naar beneden stort wil ik mij geen zorgen hoeven te maken over geld of irritante schoonfamilie die zaken komen opeisen. Ook daar beschermt een samenlevingscontract/testament/geregistreerd partnerschap voor.

Ongeluk zit helaas in een klein hoekje..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:58

Precies, zo denk ik er ook over marieke_k! Mijn vriend werkt met liften, valt onder de groep risicovolle beroepen, we willen het gewoon goed geregeld hebben. Alleen vind ik het allemaal wel een hoop geld voor een paar "stukjes papier"

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:02

Ja dat wel, maar het is nog altijd goedkoper dan een bruiloft :')

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:07

hahah ja dat is waar, dat komt later wel (hoop ik), eerst maar weer eens sparen ;)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:31

Je kunt natuurlijk heeeeel goedkoop trouwen; gratis op maandagmorgen met 2 getuigen. Dan heb je alle zaken goed geregeld en ben je minder geld kwijt dan bij een samenleefovereenkomt en aanvullend testatment.
Maar net als samenwonen is trouwen voor mij een gevoelskwestie en gaan we nu voor de samenleefovereenkomst. :)

Ik denk (geen idee of dat klopt hoor) dat het verplichten van een samenleefovereenkomst niet zozeer in de hypotheek zit als wel in de overlijdensrisico-verzekering die veel stellen afsluiten.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:33

iK ben binnen 2 maanden gaan samenwonen, had al 2 jaar eerder samengewoond en tijdelijk dus weer bij mijn ouders, dat beviel niet echt. Mijn vriend had net een nieuw huis gekocht en hebben het samen ingericht e.d.
Je moet je gevoel volgen en niet op anderen afgaan.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:35

joyce2 schreef:
@ Liex, ik ben idd ook al een paar jaartjes ouder dan jij bent en mn vriend word alweer 28. Hij heeft al een keer samengewoond en ik was bezig met iets voor mezelf te zoeken. Maar aangezien we elke dag al samen waren (of bij mijn ouders, of bij zijn ouders en daarna bij hem in Utrecht), gingen we iets voor samen zoeken. Het voelde gewoon goed en het was voor mij echt heerlijk om eindelijk wat rust te hebben, ik heb letterlijk een jaar uit mijn reistas geleefd!

Klopt, als je ouder bent is het ook anders :j
Ik ben nu 18 en mijn vriend 23, en hij woont nog thuis. Momenteel wel druk op zoek naar een eigen plekje, maar dat gaat tegenwoordig ook al niet zo makkelijk meer.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:37

Als jullie gevoel goed zit, zou ik er gewoon voor gaan!

Mn vriend en ik kochten ons huis toen we 3 maanden samen waren, nog eens 6 maanden verder (waarvan 3,5 maand verbouwd,
meteen een goede relatietest :D ) zijn we gaan samenwonen.
En dat is nu 2,5 jaar geleden en over 1 week en 1 dag gaan we trouwen :D

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:40

Op je eigen gevoel afgaan is het beste denk ik!
Mijn vriend en ik wonen nog niet samen, maar dat duurt ook geen jaar meer denk ik ;) We hebben nu bijna maanden, maar het voelt zo goed :D

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:57

mijn vriend en ik begonnen na een half jaar serieus al te praten over samenwonen, En dat terwijl ik zijn allereerste echte serieuse vriendin was. En 2 dagen voordat we een jaar met elkaar liepen hebben we de sleutel van ons (koop)huis gekregen. En ja we hebben een samenlevingscontract en testament.
Ik zie daar alleen maar de voordelen in.
Je kunt nog net zo ''mooi'' afspraken maken over eerlijk verdelen enzo. maar als je uit elkaar gaat en iemand wil het toch vuil spelen kun je alles kwijt zijn. En ook komt je vriend te overlijden hoop ik dat je nette schoonfamilie hebt anders kan je schoonfamilie overal aanspraak op doen.

En het testament is meteen ook al voor later. Voor de kinderen, kleinkinderen enz enz

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:26

Ik was ook altijd heel terughoudend met samenwonen maar met mijn huidige vriend woonde ik al meteen vanaf dat ik hem kende samen. De ene keer in zijn huis en de andere keer in mijn appartementje. Na een halfjaar waren we dat gesleep met spullen zo zat dat we samen een huis gekocht hebben. Het is inderdaad heel snel, maar onze omgeving had er meer moeite mee dan wijzelf. Voor ons voelde het gewoon goed. Dus luister naar je eigen gevoel en trek je niks aan van wat anderen zeggen. Er zijn ook genoeg mensen die jaaaaren een relatie hebben en waarbij het toch fout gaat als ze samenwonen.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:32

Mijn vriend en ik zijn nu 4,5 jaar samen maar we wonen allebei nog officieel thuis (ik 19, hij 22). Hij slaapt wel elke nacht bij mij thuis gewoon, dus eigenlijk wonen we al samen, maar dan met mijn ouders erbij :') We zijn er nu toch wel aan toe om iets voor ons zelf te hebben, dus we zullen binnenkort eens kijken. Eerst alles qua geld maar eens op een rijtje zetten.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:39

Ik ga over 2 weken samenwonen. :) We zijn dan dik 4,5 jaar bij elkaar. Ik ben 20, mijn vriend 22.