Andijviestamppot winter gerecht of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Andijviestamppot alleen met koud weer of niet?

Ja ik vind dat je het een gerecht is voor als het koud is.
14 (21%)
Nee ik vind dat je het altijd kan eten.
52 (78%)

Totaal aantal stemmen: 66

Sabbientje

Re: Andijviestamppot winter gerecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:10

Ik vind het een gerecht voor heel het jaar.
De rauwe andijvie heeft iets fris in de lente en de zomer.
Met lekkere spekjes erin Hmmmmmmm.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:00

Karin schreef:
Als ik zin heb in een bepaald gerecht, dan eet ik het gewoon, of het nou januari of juli is.

Een vriend van mij heeft me wat bewuster gemaakt van wat het betekend als je zo leeft, dat is erg slecht voor het milieu omdat het van de plek waar het geproduceert wordt naar waar het geconsumeerd wordt vervoerd moet worden.
Dat probeer ik dus niet meer of zo min mogelijk te doen.
Moet zeggen dat dat in Frankrijk (waar ik woon dan, in de grote steden zal het wel anders zijn) niet zo moeilijk is omdat je in de supermarkt overwegend seizoensgroenten te kopen zijn die ook hier vandaan komen.
De sla komt ook altijd hier vlakbij vandaan, dat staat erop, en is heel erg lekker van smaak veel lekkerder als de waterige sla in Nederland die op hydrocultuur in kassen verbouwd wordt.
Maar in Nederland wordt het leeuwendeel van de groenten en fruit aangevoerd vanuit andere landen omdat er gewoon niet genoeg geproduceert wordt dus die vlieger gaat voor jullie eigenlijk niet eens op.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:22

IK vind andijvie altijd erg lekker hoor.
Juist stamppot rauwe andijvie vind ik meer zomers eigenlijk.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:23

Ik vind t altijd wel lekker :j in de zomer doe ik vaak andijvie met spekblokjes en dan augurkje er doorheen snipperen en scheutje yofresh... heerlijk!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:45

luxx schreef:
Een vriend van mij heeft me wat bewuster gemaakt van wat het betekend als je zo leeft, dat is erg slecht voor het milieu omdat het van de plek waar het geproduceert wordt naar waar het geconsumeerd wordt vervoerd moet worden.

Als het toch al in de winkel ligt, dan kan ik het net zo goed kopen. Geproduceerd is het toch al en als het niet verkocht wordt, dan wordt het weggegooid. Lijkt me helemaal zonde.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:49

Alle andere stampotten vind ik wintermaaltijden, maar andijviestampot vind ik echt een voorjaars en zomer stampot.
heerlijk met uigebakken spekkies erdoor , stukjes appel, een gekookt eitje enz

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 06:41

Karin schreef:
luxx schreef:

Als het toch al in de winkel ligt, dan kan ik het net zo goed kopen. Geproduceerd is het toch al en als het niet verkocht wordt, dan wordt het weggegooid. Lijkt me helemaal zonde.

Dat is wel beetje kop in het zand steken natuurlijk ;) als niemand het koopt, wordt het ook niet meer geproduceerd.

Niet dat ik het niet koop hoor, maar deze redenatie klopt alleen niet :D

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:27

Ik eet stamppot als ik daar zin in heb. Of het nou januari of augustus is.
Alleen in de winter heb ik er vaker zin in! Als het buiten heel warm is dan heb ik meer zin in salades of bbq. Maar soms zitten wij met 35 graden rustig stamppot te eten, hoor!

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:31

Hier eten wij het als echt winter gerecht. Zodra de sneeuw weg is komt er geen stamppot meer op tavel!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:25

Sizzy schreef:
Dat is wel beetje kop in het zand steken natuurlijk ;) als niemand het koopt, wordt het ook niet meer geproduceerd.

Niet dat ik het niet koop hoor, maar deze redenatie klopt alleen niet :D

Zal best, maar ik eet ook niet dagelijks en zelfs niet wekelijks stamppot in de zomer. ;)

Van die ene keer dat ik midden in juli zin krijg in stamppot andijvie wordt het milieu vast niet slechter. Er zijn nog genoeg andere dingen die ik voor het milieu doe, ik ga me daar niet schuldig om voelen. Als ik het niet koop, zijn er altijd nog minstens tien anderen die het wél kopen en daar heb ik dan weer geen invloed op. :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:30

:? Andijvie groeit gewoon in de tuin in de zomer dus ik snap die hele discussier hierboven niet.

Daarnaast kan je de fijngesneden voorverpakte andijvie ook voor andere gerechten nodig hebben. (denk aan de beroemde chipstaart op bokt)

On topic: ik maak alle seizoenen stamppot als ik daar zin in heb. In de zomer staat er ook weleens komkommerstamppot met chorizo op het menu. :9

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:35

Nou je het zegt... Ik heb geen moestuin, dus ik heb die link niet gelegd. :+

In feite is het dus veel slechter voor het milieu als het in de winter geproduceerd moet worden. Kassen, verlichting, verwarming - noem maar op. ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:48

Andijvie is eigenlijk een heel makkelijk plantje. Alleen in de zomer met heel warm weer moet je wel opletten dat ie niet gaat schieten en op tijd oogsten. In voor- en najaar heb je dat probleem minder.

Je kan wel helemaal milieubewust gaan eten maar dan kom je in de winter toch het nodige tekort. Daar krijg je engelse ziekte van en dat lijkt me toch een stuk beroerder dan in de winter regelmatig een sinaasappel of kiwi eten. Die laatste doet het ook wel in een moestuin maar dan moet je wel mannetjes en vrouwtjes hebben en een flink stuk tuin.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:57

Kiwi's uit Nieuw-Zeeland of zelfs 'maar' Frankrijk importeren is ook niet zo milieuvriendelijk als je er goed over nadenkt. Moeten toch vliegtuigen voor de lucht in en vrachtwagens voor de weg op...

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:00

Karin schreef:
Zal best, maar ik eet ook niet dagelijks en zelfs niet wekelijks stamppot in de zomer. ;)

Van die ene keer dat ik midden in juli zin krijg in stamppot andijvie wordt het milieu vast niet slechter. Er zijn nog genoeg andere dingen die ik voor het milieu doe, ik ga me daar niet schuldig om voelen. Als ik het niet koop, zijn er altijd nog minstens tien anderen die het wél kopen en daar heb ik dan weer geen invloed op. :D

Je vergist je, andijvie eet je juist in de zomer, maar dat maakt niet uit. *edit precies Karin, ik snapte de vergissing wel, en jij nu ook, andijvie eet je juist niet in de winter, tenminste, niet als seizoensgroente.

Ik wilde helemaal geen discussie over het milieu aanzwengelen en zoals ik ook al zei, in Nederland heb je weinig andere keus dan om de ingevlogen/ingereden/ingevaren producten te consumeren, de andere keus is biologisch te gaan, maar daar moet je zo ongeveer rijk voor zijn, of anders een stuk minder eten omdat dat gruwelijk duur is.

Het zou de wereld een stuk beter maken alleen als we niet allemaal zo redeneren, dat we er toch geen invloed op hebben, en dat doe ik zelf ook, ik koop het goedkopere supermarkt varkensvlees en koop niet biologisch.
Om te beginnen omdat ik het niet kan betalen en daarbij omdat ik denk dat het toch niets uitmaakt of ik het wel of niet koop.
En zo denken er dus veel, en zijn er ook veel die er gewoon helemaal niet over nadenken, en een paar die er iets aan proberen te doen.
En het feit is, het is een kwestie van vraag en aanbod en als de vraag anders was zou het aanbod veranderen.

Maar dan gaat het ineens echt over een van de grote problemen die wij in onze samenleving hebben, en niet meer over stampot in de zomer en dat was een heel luchtige vraag :D.
Dus daar dan nog even iets over, ik vind stamppot rauwe andijvie juist een zomergerecht, door het knapperige van de andijvie geeft dat een 'licht' gevoel niet een zwaar gevoel zoals hutspot.
Maak in de zomer ook wel eens stampot sla met een tomaatje en gerookte kip, erg lekker en licht.
Ik maak in de zomer ook aardappelpuree of andere aardappelgerechten dus ik zie niet in waarom je daar dan niet ook iets doorheen zou kunnen stampen, dat stampen aan de winter voorbehouden zou zijn.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:11

Ik eet het met plezier het hele jaar :9

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:16

Het is gewoon een wanneerjeertrekinhebgerecht. :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:05

de meeste stamppotten vind ik meer voor de R maanden, maar rauwe andijvie stamppot is in mijn herinnering een zomermaaltijd.
Andijvie maak ik liever trouwens in een ovenschotel met mexicaans gekruid gehakt (zelf kruiden), tomaat, paprika, mais en tortillachips-laagjes.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:20

Andijvie is inderdaad juist van oorsprong een zomergroente en dus is stamppot andijvie meer zomerkost dan winterkost, imo.
En verder komt hier ook nog regelmatig stamppot ijsbergsla (met zongedroogde tomaatjes en hamblokjes ipv spekjes, en een teentje knoflook) op tafel als zomerse stamppot.

Winterse stamppotten zijn voor mij inderdaad peen en uien, zuurkool en boerenkool.

Ik vind het wel jammer dat door alle kassenteelt alles zo door elkaar leeft, nu kun je het hele jaar door én peulen én verse doperwten kopen, ipv eerst de peulen, dan even niets en dan de doperwten.

Maar goed, voor mij is stamppot rauwe andijvie dus eerder iets voor de zomer dan voor de winter.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:23

luxx schreef:
Dat probeer ik dus niet meer of zo min mogelijk te doen.
Moet zeggen dat dat in Frankrijk (waar ik woon dan, in de grote steden zal het wel anders zijn) niet zo moeilijk is omdat je in de supermarkt overwegend seizoensgroenten te kopen zijn die ook hier vandaan komen.
De sla komt ook altijd hier vlakbij vandaan, dat staat erop, en is heel erg lekker van smaak veel lekkerder als de waterige sla in Nederland die op hydrocultuur in kassen verbouwd wordt.
Maar in Nederland wordt het leeuwendeel van de groenten en fruit aangevoerd vanuit andere landen omdat er gewoon niet genoeg geproduceert wordt dus die vlieger gaat voor jullie eigenlijk niet eens op.

Ik probeer het ook door te kijken waar een bepaald produkt vandaan komt. Op die manier kan je toch een beetje sturen. Zo wie zo ben ik zééer pro andijvie, in de winter als stamppot en in de zomer als ovenschotel.... slaat ook nergens op, warme oven op een warme dag, maar het is zoooo lekkkkeerrrrr!!! :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:27

Stamppot is winterkost natuurlijk maar met rauwe andijvie is het een van de weinige stamppotten die heerlijk zijn in de zomer.

Andijvie is ook een echte zomergroente, dus in de zomer op zijn best, dat het veel in de winter gegeten wordt komt omdat je 't wel lang kunt bewaren als je 't koud en droog weglegd.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:28

Ik kijk gewoon wat het kost bij mijn groenteboer; dan weet je vanzelf wel of het seizoen klopt of niet!

Maar andijvietijd is voor mij altijd!
Maar als ovenschotel? * kijkt nieuwsgierig op*
Dát ken ik niet? * hengelt naar recept*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:32

Daar ben ik ook nieuwsgierig naar, net zoiets als preischotel neem ik aan?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:34

Mexicaanse ovenschotel met andijvie (voor zover andijvie mexicaans is) :+
[VT] Mexicaanse taart met tortilla chips
Ik heb het naar eigen hand aangepast, zoals zelf kruiden ipv een kruidenmix wat voor de helft uit zout en bloem bestaat, en geen room meer om het slanker te maken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:38

*Vist haakje uit ass :D *

Eerst kook je aardappels voor de bovenste laag, puree van maken met melk en boter.

Dan uitje fruiten,
Paprika (naar smaak) erbij,
gerookte spekjes (hele verpakking) erbij,
4 ons rundergehakt (geen idee of het met half om ook lekker is) erbij rullen,
2 tenen knoflook erbij persen,
gehaktkruiden of zoals ik doe, beetje chilipoeder en flink peper erbij,
klein gesneden andijvie erbij ( een hele andijvie of een grote zak voorgesneden)

Andijvie mengsel in een ovenschaal doen, aardappelpuree erbij, klontjes boter erop en dan nog even doorwarmen in de oven. Laatste 10 minuten ongeveer onder de grill zodat er een lekker krokant korstje op komt.

Zal misschien hetzelfde zijn als preischotel, maar daar kan ik niet tegen dus geen idee.