Waarom schakelen we eigenlijk nog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:14

Sonja schreef:
Ik kan met allebei rijden, maar heb toch absolute voorkeur voor schakelen.

Hier nog 1, heerlijk als je zelf kan bepalen in welke versnelling (en wanneer) je gaat. Bij een automaat ga ik me dus ook 'vervelen'.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:17

mariska32 schreef:
cassidy@ ik dacht dat je een automaat ook gewoon kon slepen hoor in een bepaalde stand.....
[maar ben ook niet helemaal zeker] ;)

Klopt, dat schijnt wel te kunnen, maar ik geloof niet bij elke automaat. Wat er dan anders moet zijn weet ik niet, zo technisch ben ik niet. Toen ik laatst een flink eind gesleept ben, vroeg ik me af of er uberhaubt nog wel gesleept mag worden? Wij zijn apart helemaal binnendoor gegaan, want ik weet niet wat de regels daar voor zijn op dit moment. Ik zie ook nog maar weinig auto's die gesleept worden, terwijl vroeger iedereen op sleeptouw weer thuis kwam.

Automaten die traag schakelen, of met een giga overgang schakelen vind ik ook enorm irritant. Met de mercedes gelukkig geen last van, dat is een heerlijke lange afstands auto, je zit er in als in je luie stoel. Dan is automaat heerlijk, toer maar een eind weg!

Voor de mensen die de 'koppeling' in de automaat nog wel eens intrappen, ik haak mijn linkerbeen altijd het eerste kwartier achter mijn rechter, zodat ik die echt niet gebruiken kan. Dan heb ik het er zelf gelijk weer inzitten. Ik vind het zelf wel een goede manier om het aan leren.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:21

Ik heb diverse automaten gereden via mijn werk, maar zelf altijd een handgeschakelde bak.
Alleen de echt luxere automaten rijden lekker. Volvo S80, Saab 93 turbo etc.
Anderen schakelen op een heel irritant moment of hebben een te trage kickdown.

Oamaru

Re: Waarom schakelen we eigenlijk nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:26

In Nieuw Zeeland rijdt vrijwel iedereen al automaat en in Amerika ook. Het handschakelen zit er hier gewoon in, veel sportiever en je hebt het gevoel dat je meer controle hebt. :) Alhoewel een automaat veel zuiniger is toch? :D

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:05

Oamaru schreef:
In Nieuw Zeeland rijdt vrijwel iedereen al automaat en in Amerika ook. Het handschakelen zit er hier gewoon in, veel sportiever en je hebt het gevoel dat je meer controle hebt. :) Alhoewel een automaat veel zuiniger is toch? :D

Nope automaat is juist niet zuinig ;)

Ik vind een schakelauto eerlijk gezegd prettiger dan een automaat, vraag me niet waarom.
Een automaat is alleen prettig in de file, maar meer ook niet :D
Je hebt ook nog eens een beperkte keuze bij aanschaf, tenzij je een dikke knip hebt, dan kan alles natuurlijk :D
Wil je een leuk autotje om mee te beginnen, dan heb je veel meer keuze in schakelauto's en automaat is gewoon niet zuinig in brandstof.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:10

Als ik er een trailer achter heb hangen, rijd ik toch echt veel liever in een schakelauto....

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:16

Geef mij maar een automaat. Mijn man en ik hebben beide een automaat en als ik werk (taxi) ben ik helemaal happy als ik weer een automaat rijd *D .
Vervelen doe ik niet in de auto hoor. Ook heb ik geen last van het overschakelmoment.
Ik ben ervan overtuigd dat je ook gewoon zou mogen bellen als je een automaat heb. Je hoeft tenslotte niet meer te schakelen :P .

Met de kickdown kan je trouwens erg sportief rijden hoor }> . Kost je alleen wel wat meer benzine.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:24

Ik vind schakelen leuk! :)
Pas geleden in de automaat van mijn opa gereden,:n vond het drie x niks!

Overigens rij ik redelijk zuinig, op een volle tank rij ik met mijn Alto gerust 500km. Mijn mama haalt er net de 450 mee.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:28

Heb dan wel ruim 10 jaar mijn rijbewijs maar ik heb met allebei leren rijden toen ik net mijn rijbewijs had, maakt mij niet zoveel uit.
Ik heb zowel schakel als automaten gehad.
Ik vind dat als je schakelt je wat meer te doen hebt en meer 'controle' over de auto hebt maar automaat is zeker heerlijk als je file moet rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:33

Ik zou heel graag een automaat willen :j Als hobby vind ik het schakelen maar beperkt, dan zet ik liever een leuk muziekje op en zing mee. Ik snap dat argument nooit helemaal. Vooral omdat schakelen meestal moet op kruispunten en in de file, momenten die al voldoende hebben dat de aandacht vraagt. Lange rechte stukken weg kunnen wel saai zijn, maar wat heb je daar nou te schakelen?

In de file en de stad vind ik het zelfs buitengewoon vervelend, (zelfs in die zin dat ik nogal eens last van mijn been krijg omdat je best wat kracht op die stomme koppeling moet zetten om 'm ingedrukt te houden.) Ik heb me nu maar aangewend om in elk geval bij alle stoplichten het ding maar in z'n vrij te zetten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:35

Wat begrijp je niet aan het argument dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:39

MamboBeach schreef:
Wat begrijp je niet aan het argument dan?

Hoe iets dat zo suf is als schakelen het verschil kan maken tussen saai en niet saai.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:47

Hahaa! Ehm, ja, ik vind schakelen wat sportiever, hoe leg ik dat uit...
Mijn auto doet dan meer wat ik wil! :))

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:05

Draaikolk schreef:
Oamaru schreef:

Nope automaat is juist niet zuinig ;)

Ik vind een schakelauto eerlijk gezegd prettiger dan een automaat, vraag me niet waarom.
Een automaat is alleen prettig in de file, maar meer ook niet :D
Je hebt ook nog eens een beperkte keuze bij aanschaf, tenzij je een dikke knip hebt, dan kan alles natuurlijk :D
Wil je een leuk autotje om mee te beginnen, dan heb je veel meer keuze in schakelauto's en automaat is gewoon niet zuinig in brandstof.

Niet? Mij is altijd verteld van wel? :=

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:09

Een schakelauto is zuiniger dan een automaat inderdaad!

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:30

Mijn vriend en ik hebben een Seat Ibiza schakel en een Cadillac Eldorado automaat, hoe verschillend wil je ze hebben (al zijn ze wél allebei zwart) :D Mijn vriend is een echte automaat-fan, mij maakt het weinig uit. Ik heb zowel schakelauto's als automaten gereden en kan met beide prima overweg. Ik begrijp trouwens net als Shadow, niet wat er nu zo 'sportief' is aan schakelen. Een dommere bezigheid kan ik zo gauw even niet bedenken ;) Maar het werkt, en daar gaat het om.

'Koppelen' op je rempedaal bij een automaat is mij één keer overkomen, dat deed ik dus ook maar één keer want dat gaat wel zo hard dat je je haast lam schrikt (en meteen ook weer weet waar een gordel voor dient, óf hoe je stuur smaakt als je de gordel niet om had...).

Enige wat wel even moet wennen met schakelen, is wanneer je een auto huurt in (bijv.) Australië, waar ze links rijden en rechtsgestuurde auto's hebben. Zolang het allemaal rustig gaat lukt dat schakelen met je linkerhand prima, maar zodra je 'snel' moet reageren grijp je automatisch met je rechterhand naast je om te schakelen. Gelukkig zitten koppeling, rem en gas wel in de vertrouwde volgorde :Y

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:36

ik heb het liefst een automaat hoor, lekker handig hoef ik niks te doen.
Maar dan wel in een grote auto, want mijn ervaring is een kleinere auto, bijv. een opel corsa met een automaat is echt niet lekker rijden.
Mijn moeder rijdt een volvo s80 met automaat & daar merk je echt neit dat ie schakelt hoor!

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:38

Heb wel een automaat auto, maar ik heb leren rijden in een schakel auto en waarom?
Nou als je kunt schakelen kan je ook in een automaat rijden, en als je in een automaat leert rijden kan je niet schakelen. :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:43

heb leren rijden in een schakel hebben hier thuis maar 1 met automaat. maar voor trailer rijden vind ik schakel wel ideaal kan je rustig doorschakelen. automaat schakelt wat onrustiger/schokkend door
verder kan je met schakel makkelijker even versnelling terug voor wat meer kracht bij te zetten bij b.v heuveltje op bij automaat schokt ie dan eerst goed. voor hij kracht gaat zetten

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:46

schakelen is zuiniger (altans met een goede bestuurder :P ) en het houd je bij het verkeer.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:59

ik rijd nu een automaat, tiptronic, kan dus schakelen en/of automaat kiezen. ik vind het echt heerlijk. Tegenwoordig maakt het ook niet meer zo veel verschil hoor; Qua zuinigheid of rijden.... ik kan met mijn bakkie net zo snel vooruit als een ander (nou ja, met die paar pk houd dat ook ergens op), maar het is onzin dat je met een automaat niet sportief/allert kan rijden. Ondertussen heb ik wel wat wagen beheersing (alle rijbewijzen) en durf wel te zeggen dat sportief rijden een kwestie van de chauffeur is en niet alleen van de techniek en ff off/topic...mijn vriend rijd met zijn oude bmw motor bijvoorbeeld zelfs racers eruit....kwestie van rijtechniek. Verder hebben we altijd schakelbakken gehad, behalve een aantal jaar geleden een oude buick, pooierbak pur sang, en dat was heel relaxt cruisen met een automaat, juist het niet schakelen gaf een extra dimensie in die wagen.
Omschakelen naar onze andere auto gaat ook prima, moet wel ff nadenken als ik wegrijd, maar zodra ik de straat uitben ben ik weer gewend. Dus hier een fan!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:16

Ik heb nog nooit in een automaat gereden maar ik vind het heerlijk om zelf te schakelen, Irriteer me er ook totaal niet aan en het hoort voor mij gewoon bij autorijden. Volgens mij zou ik mijn linkervoet ook niet stil kunnen houden en constant willen koppelen in een automaat :P

Tindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:23

Grappig, ik heb ook weleens overwogen om zo'n topic te openen. Ook ik rijd veel liever in een automaat dan in een schakelauto, en snap niet dat zoveel mensen het helemaal niks vinden. Ik vind het heerlijk, hoe minder ik hoef te doen, hoe beter (en ik heb alsnog genoeg te doen hoor... cd's wisselen, eten/drinken, bellen... ). Schakelen kan ik prima, maar liever niet.

roylinde schreef:
schakelen is zuiniger (altans met een goede bestuurder :P ) en het houd je bij het verkeer.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Juist op lange rechte stukken weg dwalen je gedachten gemakkelijk af. En op die momenten hoef je ook met een schakelauto niet te schakelen. Drukke 'schakelmomenten' (in de stad oid) geven sowieso al genoeg afleiding, ook voor een automaatrijder. Dus ik vind niet dat schakelen je beter bij het verkeer houdt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:49

Voor mij geen automaat hoor :n
Ik word daar kotsmisselijk van, dus mocht de tijd rijp zijn en iedereen stapt over op de automaat. Dan zijn mijn kilometers voorgoed afgelopen ben ik bang ..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:52

Wij hebben een automaat en een schakelauto, en ik rijd nog steeds liever in de schakelbak. Nou staat het type auto van de automaat me ook tegen, hij draait in een grote cirkel en dat vind ik onhandig met het inparkeren en in steden etc. Misschien dat het meer daar aan ligt.