Spreek jij mensen aan op asociaal of gevaarlijk gedrag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:41

tsja, op werk is het minder vanuit de rechtvaardigheid of emotioneel gedrag, in het verkeer meer, hoor!
Op werk heb je ook manieren aangeleerd waarop je op professionele wijze jongeren tracht te benaderen.

Als ik trouwens merk dat er onrecht wordt gedaan , dan ga ik wel op mijn emotie zitten. Niet slim soms, maar wel de aard van het beestje.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:42

detour schreef:
tsja, op werk is het minder vanuit de rechtvaardigheid of emotioneel gedrag, in het verkeer meer, hoor!
Op werk heb je ook manieren aangeleerd waarop je op professionele wijze jongeren tracht te benaderen.

Als ik trouwens merk dat er onrecht wordt gedaan , dan ga ik wel op mijn emotie zitten. Niet slim soms, maar wel de aard van het beestje.

ik had het ook puur over op straat, op het werk is het logisch dat je anders moet reageren :) Ik ben zelf docent in wording en ook daar moet je altijd nadenken voor dat je wat zegt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:44

Zijn jullie ook korter als je last hebt van je hormonen? (openbaring hier := )..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:46

Praat me er niet van :))

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:47

Frouk schreef:
Waar ik me overigens ook zo aan kan irriteren is kinderwagens en dan vooral in winkels.. dat je vier keer door dezelfde kinderwagen wordt aangereden en je blauwe enkels hebt als je thuis bent. Bij dat soort mensen heb ik altijd zoiets van zoek een oppas of doe een cursus kinderwagen besturen.. :z

Kinderwagens en rolstoelen hebt al-tijd voorang :P. Je steekt dat ging gewoon flink hard voor je uit en gaat er vanuit dat de hele wereld voor je aan te kant gaat. Behalve ik. Als mensen het vriendelijk vragen mogen mensen erlangs, maar niet zomaar omdat je toevallig hard met dat ding tegen mijn enkels aan rijdt.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:48

Vjestagirl schreef:
Frouk schreef:
Waar ik me overigens ook zo aan kan irriteren is kinderwagens en dan vooral in winkels.. dat je vier keer door dezelfde kinderwagen wordt aangereden en je blauwe enkels hebt als je thuis bent. Bij dat soort mensen heb ik altijd zoiets van zoek een oppas of doe een cursus kinderwagen besturen.. :z

Kinderwagens en rolstoelen hebt al-tijd voorang :P. Je steekt dat ging gewoon flink hard voor je uit en gaat er vanuit dat de hele wereld voor je aan te kant gaat. Behalve ik. Als mensen het vriendelijk vragen mogen mensen erlangs, maar niet zomaar omdat je toevallig hard met dat ding tegen mijn enkels aan rijdt.

Ja precies, ze vragen het ook bijna nooit! Ik heb geen problemen met rolstoelen en kinderwagens zolang ze zich netjes gedragen indd even vragen of ze er langs mogen.. maar helaas doen ze dat bijna nooit :+

Snoevie

Re: Spreek jij mensen aan op asociaal of gevaarlijk gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:52

ik werk bij een instelling in de buurt waar veel mensen met scootmobielen zitten.
hoe vaak het wel niet gebeurd dat je op de stoep zowat ondersteboven gereden word.
ik zeg er wel wat van.

als de chauffeur in de bus word lastiggevallen door van die etters,dan trek ik ook mn scheur wel open.

maar loop ik 's avonds op straat en kom ik een eng type tegen wat aso doet,dan denk ik wel een keer extra na

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:56

Ik werk achter de kassa en ik erger me ook geregeld aan mensen die zich zeer asociaal gedragen. Dan staat er een mooie stapel mandjes en leggen ze het mandje gewoon ergens anders neer of ze laten iets vallen uit het rek en pakken het niet meer op, bellende mensen, mensen die lekker voor zich uit blijven staren als je aan het scannen bent terwijl de hele band al vol ligt en er een hele rij achter hun staat en zo kan ik nog wel even door gaan. Het is dat ik dan achter de kassa zit en ik altijd vriendelijk moet zijn tegen de klant maar anders had ik er echt wat van gezegd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:00

Frouk schreef:
Ja precies, ze vragen het ook bijna nooit! Ik heb geen problemen met rolstoelen en kinderwagens zolang ze zich netjes gedragen indd even vragen of ze er langs mogen.. maar helaas doen ze dat bijna nooit :+

En de mensen in de rolstoel vinden het vervolgens weer ergerlijk dat mensen pas aan de kant gaan als er expliciet om gevraagd wordt, en dat mensen niet uit zichzelf even aan de kant gaan. Als je voortdurend op elkaar gaat letten, zie je maar al te makkelijk je eigen gedrag in die situaties over het hoofd. Er is voor jezelf meestal een hele goede reden waarom je doet wat je doet, terwijl het van andermans gedrag toch vooral heel duidelijk is wat er precies verkeerd aan is.

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:04

Ja, ik doe het wel.
Het is ook een deel van mijn werk. En deze functie blijf buiten de werktijden ook aan staan eigenlijk!
Alleen wanneer ik er zelf even geen zin in heb (moe of even met eigen dingen bezig) wil ik het nog wel eens niet doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:08

Ja, zoals vandaag nog toch er twee jongens op een opgevoerde scooter langsreden, zonder helm, maar met een hond (met prikband) die langs de scooter rende / meegesleurd werd. Ondertussen rolde er ook nog een bal op straat waardoor die hond opeens wegsprong en achterste jongen die de riem vast had bijna gelanceerd werd.

Ik kwam ze tegemoet rijden, en ik zag t al ruim van te voren aankomen. Heb gezegd dat dit geen goed idee was, maar helaas hadden ze er weinig oren naar.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:40

Op straat ben ik wel veel minder assertief dan ik zou willen.
Maar hier thuis zijn ze bang voor mij denk ik :D :D ~~}>
Laatst nog, om 01.00 uur ga ik ff naar wc en ik ruik wietlucht (op gang). Ik heb in principe daar geen last van als ik op mijn kamer zit. Maar volgens de regels mag je hier gewoon niet blowen. En ik vond dat dus gewoon zo aso dat ik naar beneden ben gerend en tegen mijn huisgenoten heb zitten l*llen over verantwoordelijkheidsgevoel (want ze waren niet de degenen die blowden maar hun vrienden) en dat als ze zo stom wouden zijn om te blowen dat ze dan maar meteen stom in auto kunnen zitten.. En dat als het nog keer gebeurde dat ik het meteen zou vertellen tegen begeleiders etc etc..
En nog veeeeel meer :+

Volgende ochtend vind ik een briefje die ze onder de deur hadden geschoven met: sorry zal het nooit meer doen blaaaablaaaaa.. wij wisten niet dat je kwaad zou worden enz..

(ik was niet eens beetje gefrusteerd, ik vond het gewoon erg aso :P )

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:44

Ja, zo in zo dagelijks tijdens mijn werk...
Daarnaast zeg ik regelmatig er wat van als bijv. weer mensen/jongeren op scooters voorbij razen waar ik met mijn hond loop en kinderen spelen terwijl zij er niet mogen rijden, Dat ze er rijden ok, maar met 60km.....
En tegen mannen die een plaspauze houden op de parkeeplaats bij mij op stal.....
Of asociaal gedrag in de bus....
Of juist tegen mensen die lopen te zeuren, dat ze dat niet zo moeten doen...

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:44

Nee mensen die dat doen zij asociaal, en asociale mensen zijn tot alles in staat...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:47

Lienn_ schreef:
Nee mensen die dat doen zij asociaal, en asociale mensen zijn tot alles in staat...

Ben jij zelf een asociaal mens?
En doe jij wel eens iets wat door anderen als asociaal ervaren wordt?

Want er zijn niet zo heel veel echt door en door asociale mensen, veel mensen doen onbewust dingen omdat ze niet nadenken, met andere dingen bezig zijn, er niet bij stil stonden, moe of geirriteerd zijn door omstandigheden... De wereld is niet zomaar eenvoudig te verdelen in 'asociaal' en 'niet asociaal'.

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:53

Shadow0 schreef:
Lienn_ schreef:

Ben jij zelf een asociaal mens?
En doe jij wel eens iets wat door anderen als asociaal ervaren wordt?

Want er zijn niet zo heel veel echt door en door asociale mensen, veel mensen doen onbewust dingen omdat ze niet nadenken, met andere dingen bezig zijn, er niet bij stil stonden, moe of geirriteerd zijn door omstandigheden... De wereld is niet zomaar eenvoudig te verdelen in 'asociaal' en 'niet asociaal'.

Doe vast wel eens iets waar mensen zich aan irriteren, maar het gaat niet zo gek dat ik daarbij andere mensen in gevaar breng.
Of andere mensen midden in de nacht wakker maak met keiharde muziek.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:58

Tot op zekere hoogte zeg ik ergens wat van.
Zo hebben we na herhaaldelijk aanbellen,eens de politie gebeld voor onze 'fijne' buurjongen.
Hij had namelijk de leuke gewoonte om pas tegen de nacht te beginnen met leven.
Jantje smit en André Hazes schalden daar akelig hard door onze flat,om 3 uur 's nachts.
1 keer in het weekend? Moet kunnen.
1keer door de weeks? Zal wel een feestje zijn...
Maar steevast iedere dag? No way, je kan ook een béétje rekening houden met anderen.
Dus,de politie is langsgeweest en de buurjongen vind ons nu kinderachtig.

Tja. En ik loop iedere dag met een kinderwagen door de appie.
Je hebt drie soorten mensen:
1. De mensen die je gewoon niet gezien hebben,maar die meteen opzij gaan als je dat gevraagt hebt.
2. De mensen die zelf al opletten (ookal rij ik nooit iemand aan :+ )
3. De mensen die op de vraag 'zou ik er langs mogen' reageren alsof ze zijn getoken door een bij :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:02

Jep :j Doe ik. In het ergste geval worden ze agressief en als ze me in elkaar slaan zijn ze mij voor de rest van hun leven aan het onderhouden :j
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-05-09 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:31

Oh ik ga met alle liefde opzij, en ik ga ook best weleens opzij als ik zie dat iemand zijn best doet. Maar van die mensen die gewoon die kinderwagen vooruit rammen en verwachten dat k opzij SPRING als ze eraan komen, nee, sorry.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:40

Ik zeg meestal niks, behalve als k al gruwweelijk chagerijnig ben :j
Dan zeg ik er wel wat van,, tegenwoordig kun je maar beter diep adem halen en tot 10 tellen, want voor je het weet heb je een huge probleem..:(

Maar bijv. bij een zebrapad, rijden veel mensen gewoon door,, jaa dan loop ik gewoon door en hebben ze maar te remmen, maar dat vind ik niet asociaal, het is mijn recht om daar gewoon overheen te kunnen lopen zonder omver gereden te worden :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:47

_Nancy schreef:
Ik zeg meestal niks, behalve als k al gruwweelijk chagerijnig ben :j
Dan zeg ik er wel wat van,, tegenwoordig kun je maar beter diep adem halen en tot 10 tellen, want voor je het weet heb je een huge probleem..:(

Maar bijv. bij een zebrapad, rijden veel mensen gewoon door,, jaa dan loop ik gewoon door en hebben ze maar te remmen, maar dat vind ik niet asociaal, het is mijn recht om daar gewoon overheen te kunnen lopen zonder omver gereden te worden :+

en de eerste die nét iets te hard afkomt, en nét afgeleid is (oke, je moet je aandacht erbij houden, maar niet iedereen doet/kan dat) en je nét omver rijdt, kan je niet schelen? :D
succes dan :P

ik spreek niemand aan, behalve als het echt te bont gaat of er dieren/kinderen in betrokken zijn ...
alhoewel, ik zag onlangs iemand in de winkel met een prachtige stafford inclusief prikketting (die constant zo strak stond dat je de pinnen niet meer zag en de hond zat te piepen van de pijn) en inclusief kattenstaartzweepje
hond kreeg constant rukken, en kreeg een tik bij het eerste bevel van zit
niet ware ik mijn frans niet zo goed machtig ben en ik aan het werk zat, maar ik had ze met plezier zelf die ketting omgeknupt!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:57

Haha, dáár word ik chagerijnig van en dan gaat het echt van gvd er zijn ook nog andere mensen op deze wereld, dat het je niet kan schelen wil je niet zeggen dat je ze omver moet rijden .....
:')

Ik kijk ook wel tegen wie ik het zeg :P

Als er weer eens een auto voor mij en mijn scooter voor schiet zodat ik op de rem moet jaa dan ga ik effe flink vloeken :=
Maar rij wel gewoon door :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:01

Vjestagirl schreef:
Oh ik ga met alle liefde opzij, en ik ga ook best weleens opzij als ik zie dat iemand zijn best doet. Maar van die mensen die gewoon die kinderwagen vooruit rammen en verwachten dat k opzij SPRING als ze eraan komen, nee, sorry.

precies!
als ik iemand aan zie komen,stap ik best opzij hoor,hetzelfde voor rolstoelers.
maar ja als ik het dan per ongeluk niet zie,ben ik wel pissig als mijn enkels blauw gereden worden ;)

ach en ik denk inderdaad dat iedereen weleens iets doet,maar sommige dingen gaan te ver.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:05

Ik zeg ook gerust tegen jongeren in de bus dat ze op moeten staan als er een oud / zwanger iemand aan komt en die moet blijven staan.

Zelf sta ik wel altijd op namelijk. Vind het heel irritant als andere jongeren dat niet doen.

DefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:13

Bij mij ligt het aan mijn humeur wanneer ik iemand aanspreek.
Op mijn werk doe ik niet anders dan mensen (jongeren) aanspreken op aso gedrag.
Als ik een niet te best humeur heb, zal ik zeker iemand aanspreken op aso gedrag. Ik heb nog nooit een klap voor m'n kop gehad gelukkig :D

Als ik een goed humeur heb, doe ik het misschien iets minder snel, maar dan nog zal ik iemand erop aanspreken.

Ik denk er ook niet overna, meestal ik flap het eruit en denk niet over de consequenties na!