Ik wil heel graag een goede vriend van mij helpen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:22

babbii_lief schreef:
pff ok ja daar zit wel wat in natuurlijk
ppfff das ook een gedoe geweest dan gelukkig dat dat goed is afgelopen

Nou ja niet helemaal.

Maar als hij het "gevecht" aangaat heb je best kans dat dat nog een hele lange strijd kan gaan worden.
Als de moeder echt wilt kan ze een hele hoop. Maar ook hij, de vraag is echt of hij zover wilt gaan of niet.
Want eerder kwam al voorbij dat als de moeder het kind niet wilt afgeven hij geen poot heeft om op te staan, maar inprincipe is dat niet waar.
Maar de dingen die hij dan moet doen als vader zijnde zijn ook niet bepaald mis, de vraag is dan of hij dat wel of niet wilt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:24

Als de moeder besluit hem het kind niet te laten zien, dan mag dat voor zover ik weet.. Het enige wat hij heeft gedaan door het kind te erkennen, is er voor zorgen dat zij alimentatie kan ontvangen. Ik kan mijn moeder eens vragen wat hij kan doen om een omgangsregeling te regelen, mijn moeder werkt bij de gemeente en heeft er meerdere opleidingen voor gevolgd :)

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:26

Zit zo'n beetje in dezelfde situatie, alleen is jouw beste vriend mijn lover.

Verschillende brieven van advocaten zijn hier al geweest en wachten nu op de uitnodiging van de rechtbank. Kromme in NL is alleen, ook al is alles geregeld, als de moeder beslist dat de vader het kind niet mag zien, dan kan hij het vergeten, hoeveel hij ook meewerkt of wil mee werken.

Ik hoop dat beide moeders nog tot inkeer komen en zien wat ze de vader aan doen.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:27

Tallie_Ho schreef:
Als de moeder besluit hem het kind niet te laten zien, dan mag dat voor zover ik weet.. Het enige wat hij heeft gedaan door het kind te erkennen, is er voor zorgen dat zij alimentatie kan ontvangen. Ik kan mijn moeder eens vragen wat hij kan doen om een omgangsregeling te regelen, mijn moeder werkt bij de gemeente en heeft er meerdere opleidingen voor gevolgd :)

Dat klopt inderdaad, maar als hij getekend heeft voor gedeelde voogdij dan is dat al niet van toepassing.
Vandaar ook even laten inlichten bij een advocaat of bij de rechtswinkel, dat verplicht tot niets, maar weet hij wel wat hij kan en mag.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:28

Mama_Suus oke nou ik weet dat hij er alles aan wilt doen en er voor over is en ik weet zeker dat hij dat ook gaat doen

Tallie_Ho ja heel graag als je dat wil doen

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:29

Tsjikkie schreef:

Verschillende brieven van advocaten zijn hier al geweest en wachten nu op de uitnodiging van de rechtbank. Kromme in NL is alleen, ook al is alles geregeld, als de moeder beslist dat de vader het kind niet mag zien, dan kan hij het vergeten, hoeveel hij ook meewerkt of wil mee werken.

Ik hoop dat beide moeders nog tot inkeer komen en zien wat ze de vader aan doen.

Dat is niet helemaal waar, zolang de vader maar voogdij heeft over het kind. Dan kan hij wel wat doen, alleen is het dan maar de vraag of hij dat wilt.

Hetgeen de vader dan dus kan doen is aangifte doen bij de politie vanwege ontvoering. Dan gaan ze dus ook daadwerkelijk bij de moeder aan de deur. Dat is echt allemaal niet mis en vaak word het ook niet gedaan, omdat het de band tussen vader en moeder alleen maar verder afbreekt.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:29

Tsjikkie schreef:

echt klote he jij staat er dan net iets dichterbij als ik
ik hoop het echt dat het goed afloopt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:32

Ik denk alleen dat ik wel meer informatie nodig heb voor ik mijn moeder kan vragen ernaar te kijken.. Kan je per PB eventueel meer informatie toesturen? Ze eet morgenavond bij mij, dus dan vraag ik het meteen even voor je :)

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:34

Mama_Suus, zoiets had ik inmiddels wel begrepen ja, ik ben er niet echt in thuis (hoewel het me nu wel steeds meer intresseert), maar moet dat ook apart geregeld worden, ik ging er eigenlijk vanuit dat als een vader zijn kind erkent de voogdij ook geregeld was, of denk ik nu te simpel? (vast wel in NL zijn zoveel regels)

Tsjikkie

Re: Ik wil heel graag een goede vriend van mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:35

Ik hoop ook dat het goed afloopt, voor beide en vooral voor de kinderen, die hebben hier al helemaal niet om gevraagd!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:42

God wat vervelend zeg. Hoop dat het nog allemaal goed komt, en iemand je de juiste info kan geven.

Hoop niet dat die vriend iets 'verkeerds' heeft gedaan waardoor ze uitelkaar zijn en hij hun kindje niet meer mag zien? Dat maakt het dan wel lastiger!

Nou heel veel succes! Hoop dat er iets te regelen valt.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:46

SweetMellie schreef:
God wat vervelend zeg. Hoop dat het nog allemaal goed komt, en iemand je de juiste info kan geven.

Hoop niet dat die vriend iets 'verkeerds' heeft gedaan waardoor ze uitelkaar zijn en hij hun kindje niet meer mag zien? Dat maakt het dan wel lastiger!

Nou heel veel succes! Hoop dat er iets te regelen valt.

nee hij heeft niks gedaan waardoor het uit is

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:47

dank jullie wel voor al jullie reacties +:)+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:31

Ik heb het nagevraagd:

Heeft hij samen met de moeder het gezamelijk gezag? Zo nee, dan zal hij naar de rechtbank moeten om het af te dwingen. Gezamelijk gezag regel je altijd via de rechtbank op het moment dat je het kind erkent, het is geen verplichting.

Ik denk dus dat als je vriend geen gezamelijk gezag heeft, hij niets anders kan als een advocaat nemen en het op die manier te regelen.

Nou weet ik niet of hij een hoog inkomen heeft, maar op het moment dat hij dit niet heeft, kan hij via de gemeente een bewijs van onvermogen aanvragen. Punt is echter wel dat hij dan even met de billen bloot moet bij de gemeente en volledige inzage in zijn financiele toestand moet geven. Heeft hij geen spaargeld en een laag inkomen, dan kan hij het bewijs van onvermogen gewoon aanvragen en hoeft hij maar een klein gedeelte van de advocaatkosten te betalen. Heeft hij wel spaargeld, dan zal men aangeven dat hij eerst dat op moet gebruiken.

Hij zal dus echt de gang naar de rechtbank af moeten leggen en dit kan een heel langslepend verhaal worden, ik hoop dat hij zich hiervan wel bewust is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:42

Klopt erkennen is nog geen gezag.

En Mama-suus: wat ik bedoelde is het volgende: Ook al zou de rechter na jaren procederen beslissen in het gelijk van de vader en tegen de moeder zeggen dat ze het kind moet meegeven dan nog kan de moeder wegblijven of het kind niet afstaan. Dan zou het onder politiebegeleiding moeten maar de politie heeft wel wat beters te doen dan kindjes afhalen bij moeder, dat doen ze gewoon niet...

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:40

Tallie_Ho schreef:
Ik heb het nagevraagd:

Heeft hij samen met de moeder het gezamelijk gezag? Zo nee, dan zal hij naar de rechtbank moeten om het af te dwingen. Gezamelijk gezag regel je altijd via de rechtbank op het moment dat je het kind erkent, het is geen verplichting.

Even voor de duidelikheid (als je het nooit hebt mee gemaakt is het zo verwarrend)

Bij onze gemeente (en ik neem aan dat dat in nederland overal het zelfde gaat) heeft mijn vriend tijdens mijn zwangerschap ons kind erkend bij de gemeente, daar kregen we papieren mee die we pas volledig in konden vullen na de geboorte en dan op moesten sturen/ in moesten leveren bij de rechtbank.
Met de laatst genoemde papieren kreeg mijn vriend mede zeggenschap/voogdij/gezag over ons kind.
Hiervan krijg je ook enige tijd na inleveren bericht van van de rechtbank dat dit is goed gekeurd.

Verschrikkelijk dat dit soort dingen zo moeten lopen in nederland en dat een man nouwelijks recht heeft.
En wat betreft dat de baby niet mee zou kunnen op jonge leeftijd is denk ik alleen van belang als het nog borsvoeding krijgt, maar als het vlesvoeding krijgt zie ik geen probleem.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:33

Suzanne F. schreef:
En Mama-suus: wat ik bedoelde is het volgende: Ook al zou de rechter na jaren procederen beslissen in het gelijk van de vader en tegen de moeder zeggen dat ze het kind moet meegeven dan nog kan de moeder wegblijven of het kind niet afstaan. Dan zou het onder politiebegeleiding moeten maar de politie heeft wel wat beters te doen dan kindjes afhalen bij moeder, dat doen ze gewoon niet...

Doen ze wel hoor, als je maar lang genoeg volhoud ;)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:31

wat ik je vriend kan aanraden is om alles goed te documenteren. alles wat hij onderneemt vastleggen met datum en tijd. en zo veel mogelijk alles schriftelijk doen. dus ook als er een gesprek heeft plaatsgevonden dit nogmaals op schrift stellen en de afspraken die ze maken naar haar mailen. ook als er niets wordt afgesproken wel vastleggen dat ze een gesprek hebben gehad en dat ook aan haar sturen. Een kort bericht waarin hij aangeeft het jammer te vinden dat ze niet in gesprek wil of dat er niets uit gekomen is. Tenzij zij hem terugmailt met een ontkenning van de ontmoeting kan een rechter dan veilig aannemen dat het gesprek heeft plaatsgevonden of in elk geval zien dat hij graag in gesprek wil. Deze mails bewaren en een dossier aanleggen. zo kan hij aantonen dat hij er alles aan doet en gedaan heeft om zijn kind te zien mocht dit voor de rechter komen. dit geld ook voor sms verkeer, ook dit opslaan!

dus op kort te gaan, hij moet voor zichzelf een dossier aanmaken met daarin alles wat hij doet voor het verkrijgen van omgang. daarbij is het belangrijk dat hij netjes en open blijft in zijn schrijven. mocht een rechter dit in willen zien kan die meteen zien dat hij zich correct opstelt. NIET MET MODDER GAAN GOOIEN! daar kan hij op afgerekend worden omdat haar advocaat dan kan stellen dat zijn houding schadelijk kan zijn voor de verhouding tussen moeder en kind.

Brieven die haar advocaat aan hem stuurt of die zijn advocaat aan haar stuurt zijn niet toelaatbaar als bewijs. Brieven tussen advocaten onderling of tussen hem en haar wel. Als haar advocaat een brief aan hem direct stuurt, dient hij de voor hem relevante info te citeren in een rechtstreekse brief aan haar. Hierdoor kan hij dit wel als bewijs aanvoeren en zo haar advocaat in een hoek duwen cq terecht laten wijzen door de rechter.

daarnaast is het slim om haar aan te schrijven om voor te stellen een ouderschapsplan op te stellen. in die brief kan hij ook aangeven allimentatie te willen betalen omdat hij wil bijdragen aan het levensonderhoud van zijn kind. reageert zij daar niet op is dat haar keus maar dan hoeft hij in principe tot een rechter anders beslist geen allimentatie te betalen. hieruit komt ook voort dat als hij voorstelt dit wel te doen en zij gaat daar niet op in, hij niet de maanden die inmiddels voorbij zijn gegaan alsnog hoeft te betalen. hij geeft immers aan dit te willen maar kan dit niet door uitblijven van een reactie van haar kant.

Heel belangrijk is dat allimentatie en omgang volledig los van elkaar staan, allimentatie is geen kijkgeld. Je kan eventueel meer info vragen bij de stichting STOZO, dit is gratis en heeft mijn vriend erg goed geholpen in een vergelijkbare situatie.(http://www.stozo.nl/)

Als je nog meer wilt weten kun je me even pben

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:36

Mama_Suus schreef:
Doen ze wel hoor, als je maar lang genoeg volhoud ;)

Ja 1 x misschien maar echt niet elke week opnieuw hoor in het weekend. Zie je het al voor je??

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 00:25

meintje dank je wel voor de uitleg
ik zal dit laten weten aan hem

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:39

Wat je ook kunt vertellen is dat zijn ouders mee kunnen gaan naar een advocaat voor een omgangsregeling met hun kleinkind.
Als je getrouwd bent hoef je tegenwoordig geen co-ouderschap meer aan te vragen omdat je allebei gewoon ouders blijft en dezelfde rechten hebt, een co-ouderschap ga je aan als het kind de ene week bij de ene ouder is en de andere week bij de andere ouder of de ene helft van de week bij de ene en de andere helft van de week bij de andere.
Als je niet getrouwd bent en wel het kind erkent dan heb je zeker ook rechten, aleen moet je die als de moeder niet meewerkt afdwingen helaas en dat kan alleen met een advocaat.
Laat je vriend naar een advocaat gaan, die kan hem exact vertellen wat zijn rechten zijn.
Sterkte voor je vriend, het zal een flinke strijd worden ben ik bang, maar hij heeft zeker ook recht op tijd met zijn kind, en zijn ouders met hun kleinkind.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 14:23

even een update
nou we hebben eerst een brief gestuurd dat ie een omgangs regeling wilt en echt het beste voor heeft en dat ie het liefste samen met haar eruit kwam dan via een rechtbank.
Nou gelukkig heeft ze toegestemt.Hij mag zijn zoontje komen bezoeken en een dagje meenemen 1 keer in de week en als ie langs wilt komen mag dat.Ze heeft spijt dat ze zo koppig was.
Ze zag nu ook in dat ie zijn papa ook nodig heeft.
Ze hebben het vast laten leggen op papier.
Uiteindelijk als het kindje wat ouder is mag ie ook blijven slapen 1 weekwnd in de 2 weken. Wil jullie allemaal bedanken voor jullie reactie's en dat jullie mee dachten

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:33

Ik heb het topic doorgelezen, wat een ellende zeg dat het op die manier gegaan is.
Maar toch erg fijn dat ze er nu zijn uitgekomen en dat hij zijn zoontje mag zien!

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:41

Gelukkig dat ze er samen uitgekomen zijn!

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:47

Wat fijn dat ze er samen zij uitgekomen!