Hét asperge topic !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Re: Hét asperge topic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:30

Laatst waren ze in de aanbieding bij de c1000: 1.70 per pond..Vond dat nog wel meevallen, maar meestal kopen we ze op de markt..Daar ligt de prijs (voor mooie, 1e klasse asperges) zo rond de 4 euro de kilo..
2 kilo voor 5 euro is wel helemaal een feestje! :D

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:32

Wij eten hier sinds 3 weken ook al 3x per week asperges ofzo, haha... Heerlijk!

gappiekabaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:37

Voor degene die ze niet willen schillen maar wel verse asperges willen eten AH verkoopt ze geschild, je betaald iets meer maar ja wat wil je.

Ik vind het seizoen altijd veel te kort en ze zijn zo lekker jammie.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:02

Dan de TIP !!!
Ze kunnen in de diepvries - verse dan he!

Schillen en wassen en dan in de diepvries.
Als je ze dan wil gaan eten eerst water aan de kook en dan de bevroren asperges er in.
Beter is om ze 5 min. te laten koken en dan nog 15 min. nagaren in water met deksel op de pan.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:03

Ow jammie jammie jammie..
Ik ga mn mams van het weekend aan het koken zetten O:)..

Over die urine, niet iedereen krijgt stink-plas van asperges. Is genetisch bepaald.... Sommige mensen krijgen èn stinkplas èn ruiken het, sommigen krijgen het wel maar ruiken het niet en sommigen krijgen het niet en ruiken het volgens mij ook niet..
Hadden we het toevallig gisteren op school ff over.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:40

Joolien schreef:
Ik zou ze ook vers halen als ik jou was. Uit een potje zijn ze niet lekker.

jakkes nee, uit een potje vind ik ze idd ook niet te eten..
verse daarentegen zijn heerlijk!
schillen is ook helemaal niet moeilijk!!
gewoon met een dunschillertje erover heen, opletten dat je geen strookjes overslaat en dan gaat t altijd goed bij mij.
(heb nu 2x zelf asperges klaargemaakt, voorheen woonde ik nog lekker thuis bij paps en mams en deed mams altijd de asperges koken enz)

heb ze afgelopen maandag ook nog gegeten met een vriendin..
lekker gezellig samen zitten schillen, asperges gewoon in koud water opzetten, zodra ze koken 3-5 minuutjes laten koken (hangt af van de dikte) dan vuur uit en kwartiertje laten nagaren.
wij hadden er een stukje zalmfilet bij gebakken, aardappeltjes erbij en een sausje van knorr geloof ik. (asperge saus).

meestal eet ik t met ham, eitje, botersaus en aardappeltjes.. ook lekker!!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:11

Dat tacorecept klinkt interessant zeg!

Hier ook een liefhebber, helaas komt het er niet zo vaak van ze te eten, maar heb ze wel in de diepvries liggen.
Vorige week heb ik 10 collega's te eten gehad, en aangezien ik veel buitenlandse collega's heb wilde ik iets typisch Nederlands maken, het werd dus asperges :wow:
Dus heb 5 kilo zitten schillen, uiteindelijk 3 kilo tegelijk gekookt en ze hebben zitten smikkelen! +:)+

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:31

gemske schreef:
Dat tacorecept klinkt interessant zeg!

Ik doe ipv taco's ook wel eens gewone wraps ermee vullen. Ook heel lekker :9

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:11

Ik ben vandaag bij de Makro geweest en heb naar aanleiding van dit topic asperges gehaald. Ze staan nu op en het water loopt me nu al in de mond.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:52

Ik dacht ook altijd dat het schillen zoveel werk zou zijn, maar boontjes doppen kost meer tijd hoor ;)
Gewoon idd met dunschiller of kaasschaaf de shilletjes eraf halen en zo'n 2-3 cm van de onderkant eraf snijden.
Heerlijk met ham omwikkeld, aspergesaus erover en gekookt eitje in kleine stukjes erover. Ik heb het pas gegeten met een stukje zalmfilet erbij :9

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:00

blackpegasus schreef:
Ik dacht ook altijd dat het schillen zoveel werk zou zijn, maar boontjes doppen kost meer tijd hoor ;)

Precies! wou ik net zeggen maar je was me voor :D

Vind het schillen met de kaasschaaf zelf fijner en sneller! Gaat echt heel makkelijk vind ik!

Net ook weer een ketel vol geschild dus straks lekker asperges eten. Vind ze het lekkerste in hollandaise saus met een gekookt ei er doorheen :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:03

Ik betaal bij de boer, dus vérs van het land, per kilo tussen de 2,50 voor dunnetjes en 5,50 voor de goede. Hij heeft ze ook geschild en vacuum verpakt :9

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:28

Eén waarschuwing is wel op zijn plaats.... als je namelijk heerlijke verse asperges gegeten hebt, vind je die uit een potje niet meer te vreten.... althans, dat is mijn persoonlijke ervaring. :D

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:56

Ik ga ze volgende week weer eens kopen.. zag dat ze in de aanbieding zijn bij de super dus dan kan t weer eens haha...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:08

Tot eind juni staat de Sallandse asperge hier ook minimaal 1x per week op de kaart.
:9

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:11

Ik wil ook asperges!!!

Maar helaas, mijn mamsie lust ze niet, en dus eten we het niet. Tijd om het huis uit te gaan :=

Gelukkig wil mijn zus me nog wel eens uitnodigen (of ik nodig mezelf uit) als ze weer is asperges eet.. Hele familie(broer, zus, vader, ik) lust het, behalve mams.. same thing met kip. Mams lust t niet :(

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 07:10

Wij weten elke zondag bij mijn ouders asperges. :9 Heerlijk idd!
Ik eet ze ook in de winter en dan inderdaad uit een potje, ook lekker, maar verse zijn toch beter!
Ik eet ze alleen met botersaus, heerlijk. Frietjes erbij en een biefstukje. :9
Mijn ouders eten er idd ook ham & ei bij.
Oh ik krijg al helemaal honger. :o

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:05

Oooh asperges, heerlijk. :D Vorige week heb ik ze nog op. Misschien rijd ik vanmiddag ook wel even naar de boer. Ham, eitje, botersaus, aardappelpuree, heerlijk. :)

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:34

Een paar recepten van de aspergekweker:

Asperges op de traditionele manier

500 gram asperges per persoon
zout
gesneden beenham
asperge- of hollandaisesaus met witte wijn (gedroogd of kant en klaar van Knorr)
2 hardgekookte eieren per persoon

Bereiden

De asperges schillen met een dunschiller. Ongeveer 1½ cm van de onderkant afsnijden.
In koud water met een beetje zout de asperges op het vuur zetten (eventueel met de schillen onderin) en aan de kook brengen. 3 Minuten laten koken en dan het gas uit zetten. 15 á 20 minuten met de deksel op de pan laten staan om na te garen.
Asperges voorzichtig uit laten lekken. Op een platte schaal de ham mooi neerleggen. Asperges er op, sausje erover en de eieren erover verkruimelen.
Serveren met (nieuwe) aardappelen of krieltjes.

Asperges roerbakken (erg lekker)

Ingrediënten

Kipfilet
Asperges (groen en/of wit)
Champignons (kastanje)
Ui
Prei
Oestersaus
Peper en zout
Olijfolie

Bereiden

Snijd de kip in blokjes. Schil de asperges en snijd ze in schuine dunne plakjes (1 cm.). Champignons schoonvegen met keukenpapier en in plakjes snijden. Ui snipperen. Prei klein snijden.
Olie verhitten in een wok (of diepe pan). Kip goudbruin bakken. Groenten erin doen en rond scheppen. Beetje oestersaus erdoor en peper en zout naar smaak toevoegen.
Ongeveer 3 á 4 minuten rondscheppen voor beetgaar. Langer wanneer je het wat gaarder wilt.
Serveren met noodles, rijst of risotto.

Je kunt er natuurlijk naar smaak nog andere groenten bij doen, zoals bv. courgette, paprika, lenteui en/of verschillende paddenstoelen.
Voor wat meer zoute toevoeging kun je op het laatst nog wat (50 gram) zeekraal meebakken.

Aspergesoep

Ingrediënten

Aspergeschillen + kontjes
Een paar gekookte asperges
2 kippenbouillonblokjes
50 gram boter
50 gram bloem
½ dl room

Bereiden

Aspergeschillen en kontjes in 1 liter water aan de kook brengen met bouillonblokjes. 30 minuten laten trekken.
De asperges in stukjes snijden. De kopjes apart leggen.
Bouillon zeven en opvangen.
Roux maken door de boter te smelten en de bloem er door te roeren met een garde. Beetje voor beetje de bouillon erdoor roeren tot gladde soep.
De aspergesstukjes in de soep doen en pureren met een staafmixer.
Daarna de kopjes toevoegen.
Eventueel op smaak brengen met peper en zout. Roer als laatste de room erdoor.

Eet smakelijk.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:13

Hmm, asperges... Heb ze nog niet gehad dit seizoen. Komende week maar es maken, heb een paar lekkere recepten hier voorbij zien komen :j

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:25

Ik kook hier in huis best vaak, maar nu lusten ze hier geen asperges. Erg jammer want ik vind ze namelijk echt heerlijk.
Iemand nog een idee om hun het ook te laten eten, zodat ik het ook weer is krijg ;)

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:31

Roerbakken :j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:50

Ik heb ze dit jaar helaas pas een keer op, maar daar hoop ik nog verandering in te brengen.

@TS: Uit een potje kan écht niet, dat is zonde van de asperges. Je kunt ze beter bij de boer halen voor niet te veel geld.

Zelf koop ik hier meestal koppen (= halve asperges, goedkoper dan volle lengte, past veel beter in een schaal en is ook nog eens met veel meer kopjes per kilo!). Als je geen tijd/zin hebt om te schillen, dan kun je dat hier ook laten doen, maar dat kost wel 1 euro/kilo meer.

Het lekkerste zijn ze nog steeds met ham, gekookt ei, peterselie, in de schil gekookte nieuwe aardappelen en mouselinesaus of gesmolten boter erbij.

Tip: Bewaar het kookvocht van de asperges om soep van te maken, of nog beter, om in te vriezen. Een volgende keer kook je ze dan in het bewaarde kookvocht in plaats van met gewoon water, zodat de smaak nog beter behouden blijft.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:08

Ik ga zo maar eens naar beneden, koken.... Aspergesoep maken ;)

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:59

Het is al een paar keer gezegd, maar uit een potje is echt niet te vergelijken met verse. Grote kans dat je ze helemaal niet lekker vindt als je er eigenlijk al nooit van hield.

Ik neem aan dat je asperges uit een potje gewoon in water moet opwarmen. Staat het er niet op?

Mijn ultieme favoriet: Risotto met kip en asperges

Echt om te smullen zo lekker.