Meiden met buitenlandse partner?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:38

Nee ik ga niet naar de moskee, draag geen hoofddoek. ;)
Ik ben niet praktiserend en ik geloof op mijn eigen manier. Nl dat mijn geloof iets is wat in mijn hart zit en iets is tussen mij en Allah, ik hoef het niet aan de buitenwereld te zien, en heb ook mijn eigen mening over sommige dingen in de Koran.
Sommige moslims vinden me hoogstwaarschijnlijk een slechte moslim, maar dat is dan jammer. ;)
Mijn vriend respecteerd me hierin net zoals ik het prima vind dat hij wel naar de moskee gaat en 5 x per dag bid.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:43

Nathalie schreef:
Nee ik ga niet naar de moskee, draag geen hoofddoek. ;)
Ik ben niet praktiserend en ik geloof op mijn eigen manier. Nl dat mijn geloof iets is wat in mijn hart zit en iets is tussen mij en Allah, ik hoef het niet aan de buitenwereld te zien, en heb ook mijn eigen mening over sommige dingen in de Koran.
Sommige moslims vinden me hoogstwaarschijnlijk een slechte moslim, maar dat is dan jammer. ;)
Mijn vriend respecteerd me hierin net zoals ik het prima vind dat hij wel naar de moskee gaat en 5 x per dag bid.

Dat van die hoofddoek vind ik geen issue, was alleen benieuwd of je het dus inderdaad praktiseerd :).

Even een lompe vraag, maar zou je vriend met je trouwen mocht je geen moslim zijn? En zou zijn familie dat ok vinden?
Ik vind het altijd moeilijk in te schatten zulke dingen, omdat natuurlijk elke familie anders beleeft en daarmee soms ook strengere of minder strenge eisen hebben zeg maar.

Nathalie

Re: Meiden met buitenlandse partner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:46

Ja, we zijn nl verloofd toen ik nog katholiek was. Ik had in die tijd wel interesse in de Islam, maar moet eerlijk zeggen dat ik ook wel een beetje een afkeer had, door de extremisten.. Maar nadat ik me een heele lange tijd er echt goed in heb verdiept, heb ik er voor gekozen. Ik ben nu denk ik een kleine 8 maanden bekeerd, we zijn 4 jaar samen, en ik heb juist altijd een beetje expres richting mijn schoonfamilie gedaan alsof ik geen interesse had in de Islam. Juist omdat ik niet wilde dat zij zouden denken, dat ik vast wel zou bekeren omdat ik met hun zoon ben..

Mijn vriend's tweelingbroer is overigens getrouwd met een Russische atheist. Ook absoluut geen probleem in de familie.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:58

Nathalie schreef:
Mijn vriend's tweelingbroer is overigens getrouwd met een Russische atheist. Ook absoluut geen probleem in de familie.

Leuk :j! Wel een multiculterele bedoening daar bij je vriend thuis ;) .

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:59

Ik ben alweer 4 jaar getrouwd met een Amerikaan, telt dat ook??

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:04

Jaa, een Amerikaan is ook een buitenlander :+

Maar meestal denken mensen aan turken en marokanen als het over buitenlanders gaat

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:12

roodje schreef:
Jaa, een Amerikaan is ook een buitenlander :+

Maar meestal denken mensen aan turken en marokanen als het over buitenlanders gaat

Het is dat jij het nu typt...maar ik wilde het eerst ook typen. Als mensen het over buitenlanders hebben en ik zeg dat mijn vent half buitenlands is dan wordt er gezegd, ja maar dat is een Molukker....Ja en hij heeft toch ook een kleurtje en zijn vader komt niet uit Nederland. Maar waarom vind iedereen Turken/Marokkanen en Antilianen buitenlanders?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 17:20

ik vind eigenlijk alles wat buiten nederland vandaan komt buitenlander... anders zou het niet 'buiten'land heten toch? :D

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:21

Ik heb een 9 maanden een relatie met een surinamer/afro-amerikaanse/italiaanse (ja een hele mix). Het was eerst even voor ouders en omgeving wennen, maar zo langzamerhand ze hem leerde kennen konden ze het goed accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:22

Misschien om het grote(re) cultuurverschil? Turken en Marokkanen worden altijd gezien als die Moslims met alle dingen die 'erbij' horen, en Antillianen vaak als luie, luidruchtige mensen, en de jongens vaak als players. En allen worden ze vaak gezien als crimineel. Dat is met Fransen, Duitsers etc. veel minder, het ligt denk ik dichter bij ons land als cultuur.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 17:35

Inderdaad, de islam is een geloof, en sommige mensen vinden het een hypocriet geloof..omdat bepaalde moslims zich er simpelweg niet aan houden.

Maar je hebt ook streng gelovige in nederland,die zich niet strict houden aan de wetten van het geloof,maar dat word als normaal gezien lijkt wel..

Kortom, in ieder land,ieder geloof heb je er mensen tussen zitten die er buiten vallen.
je moet gewoon de goeie treffen!
Er zijn net zoveel foute buitenlanders als foute nederlanders!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 17:36

sorry,dat ging even over discriminatie en dergelijke,waar ik hier,en op mijn werk momenteel mee gecontronteerd word haha!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:37

Ik heb sinds kort een Poolse vriend. We wertken samen en ik ga daar sowieso al veel met de Polen om. (ik werk in de tuinders wereld). Ik spreek ook Pools, ,dus dat maakt het wel makkelijker.
Mijn vriend woont nu 4 jaar in Nederland en spreekt ook Nederlands en Engsels.
De eerste reacties waren positief, maar er zijn wel wat Nederlandse collega's die het raar vinden dat ik voor een Pool ga. Maar als je verliefd bent en gelukkig dan maakt het toch geen zak uit?

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:19

Ik heb een hindoestaanse vriend. Hij is geboren in Suriname. Ik heb nooit de indruk gehad dat mijn ouders hem gezien hebben als 'anders'. Zijn ouders daarentegen accepteren het niet dat hij een 'niet-hindoestaanse-vriendin' heeft.
Hij is overigens super nederlands. Ik merk dat de cultuur bij hem thuis in sommige opzichten een sterke rol speelt, maar hij trekt daarin zijn eigen lijn. Ik merk zijn andere afkomst aan kleine dingetjes; hij komt ten allen tijden te laat, eet alleen kippenvlees (en op dinsdag vegetarisch) en is erg familiegericht.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:23

Mijn vriend heeft een kaap verdiaanse afkomst, maar is wel hier geboren.
Zijn beide ouders zijn geboren op Cabo Verde en wonen hier nu iets van 25 jaar?
Hij wordt hier thuis en in de rest van de familie gewoon geaccepteerd hoor, geen enkel probleem gehad!

Samcha_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:43

Ik ben getrouwd met een Turkse man en woon in Turkije!! Kan jullie een ding vertellen, ik vind het geweldig en heb er absoluut geen spijt van dat ik daarheen ben gegaan!!

Ik woon dus in een 'moslimland' maar ik merk niet echt heel veel cultuurverschil. Ik ben dus geen moslim en kan gerust daar wonen zonder dat mensen me schuin aankijken.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:31

Ik meld me ook! :D Ik heb een Italiaanse vriend.
Ik heb hem leren kennen in Italie vorig jaar, we werkten op hetzelfde vakantiepark. Nadat ik terugging naar Nederland bleef het aan, ik ben nog twee keer teruggegaan en hij is een maand in Nederland geweest, en in december ben ik ge-emigreerd en sindsdien wonen we samen.

In mijn dorp kreeg ik behoorlijk bekrompen reacties, veel oudere mensen zeiden dat het een typische Latino zou zijn, dat hij nog meer vriendinnen zou hebben, dat hij me zo zou inruilen voor een ander, dat hij vast heel opvliegend was en meer van dat soort vooroordelen. Van vrienden en vriendinnen kreeg ik vooral leuke reacties, de meesten hebben hem ook ontmoet en dat ging heel goed. Met bijna iedereen klikt het goed (ondanks de taalbarriere) en hij voelde zich thuis in mijn vriendengroep.

Familie was nogal wisselend. Mijn oma bijvoorbeeld is heel ouderwets. Ze had ook allemaal vooroordelen en zei nog net niet dat hij niet goed genoeg was, maar toen ze hem heeft ontmoet was dat over. ;) Ooms en tantes, sommigen deden heel leuk en waren geinteresseerd in hoe het ging, anderen vonden het niks. Dan belden ze op, wilden alles weten en ondertussen met elkaar roddelen over hoe zo'n slechte jongen het wel niet was. Toen ik hem kwam voorstellen hadden ze ineens niet meer zo veel praatjes, haha!

Over het algemeen vind ik dat mijn omgeving het goed heeft opgevat. De mensen die vooroordelen hadden, heb ik geprobeerd uit te leggen hoe het wél zit, maar als ze het niet willen horen houdt het op. Ik ben gelukkig met hem!

Cultuurverschillen hebben we wel. Hij is wat heetgebakerd, Italianen hebben nou eenmaal een wat temperamentvoller karakter. Maar omdat ik zo nuchter ben gaat het juist goed, we houden elkaar wat in evenwicht zo.
Verder is hij ontzettend lief. Toen we net samen waren was ik verbaasd, Nederlandse jongens zijn wat behoudener in gevoelens tonen, is mijn ervaring. Hij niet, hij was daar heel duidelijk en open in, en iedereen mocht het weten.

Wel is het soms lastig dat hij gewend is dat vrouwen alles doen en de mannen er veel opuit gaan. Ik doe het huishouden en kook, maar hij heeft ondertussen zich wat aangepast en hij kookt nu ook, doet ook eens een wasje enzo. Uitgaan doen we samen, hij gaat een enkele keer alleen met vrienden, en dat vind ik geen probleem. Hij houdt er rekening mee dat ik mijn vriendinnen in Nederland heb, dus het komt ook vaak voor dat hij met vrienden uit wil, en dan regelt dat alle vriendinnen ook mee gaan. Goeie oplossing, zo is hij met zijn vrienden, en ik ben ook niet alleen.

Verder merk ik niet zo veel verschillen. Ik viel ook niet op hem omdat hij Italiaans is, maar op zijn karakter. (Oké, de looks hebben ook geholpen ;) )

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:34

Mijn vriend is geboren in nederland, maar voert buitenlands bloed. Wij wonen ook samen.

Mijn moeder moest er niks van weten, interreseerde me niet, inmiddels gaan ze zonder problemen door 1 deur en mogen ze elkaar ook :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:29

nu ik er trouwens over nadenk, ik had ook kontakt met een arubaan die ik heb leren kennen in het vliegtuig uit aruba naar nederland. Erg aardige jongen! Alleen ik was echter niet verliefd op hem, en hij wél op mij, wat ik wel jammer vond. Maar was ik wél verliefd op hem, dan zou het een onwijs leuke relatie zijn! Ik kan het goed vinden met hem, zijn vader en zijn broer! Het voordeel van Aruba is ook dat ze daar Nederlands spreken (niet super allemaal, maar ze kunnen het wel een beetje, tis net als engels in NL) en Aruba is een westers land. Die vriend van mij die woont in San Nicolas, dat is een soort achterbuurt daar, ik ben daar ook even geweest, en het zag er voor het grootste gedeelte erg arm uit. Maar cultuurverschil? Nooooit last van gehad!

Heb tevens ook een relatie gehad met een half antiliaan half Nederlander. Alleen die is beeindigt omdat hij het te druk had met werken, hij deed 2 (!) betaalde opleidingen en deed daarbij ook nog eens hier en daar nachtdienst.

Maar ik heb geen slechte ervaringen met partners met andere komaf, nooit egt. Ik ken genoeg antiliaanen die ik aardig vind, maar niet als vriendje wil hebben omdat ik wéét hoe die is

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:32

Zozo het gaat vlot hier met de topic's

Ik heb een marokkaanse vriend ben zelf half marokkaans ..

Mijn vader is overleden ik woon dus alleen nog maar met mn moeder ( nederlands) en die heeft er helemaal geen probleem mee gelukkig :D

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:46

Juul schreef:
Misschien om het grote(re) cultuurverschil? Turken en Marokkanen worden altijd gezien als die Moslims met alle dingen die 'erbij' horen, en Antillianen vaak als luie, luidruchtige mensen, en de jongens vaak als players. En allen worden ze vaak gezien als crimineel. Dat is met Fransen, Duitsers etc. veel minder, het ligt denk ik dichter bij ons land als cultuur.

Dichterbij? Ja zeker! Maar er blijft wel een cultuurverschil.
Ik heb ook een relatie met een buitenlander, een Engelsman (die zelfs nog in England woont), en ik merk wel degelijke enkele cultuurverschillen (niets onoverkomelijks ;) )

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:47

Nathalie schreef:
Het dorp waar mijn vriend vandaan komt, dat gaat me ook niet lukken hoor. ;) Daar hield ik het een maandje vol, daarna zijn we verhuisd naar Marmaris, dus gewoon een toeristische plaats. ;)
Ook niet altijd even makkelijk hoor, vooral in de winter...

Oh mijn nu dan turkse ex-vriend zijn ouders wonen nog steeds in turkije in Istanbul. Ik vind het turkse cultuur errug mooii daar houd ik erg veel van...Tis misschien jammer dat we na 3 jaar een goedlopende relatie toch uit elkaar groeide maar ben wel blij met onze nu dan enorme goede vriendschap.
En nee ik zal ook nooit dit cultuur maar ook de marrokaanse cultuur nooit beledigen, ik houd van beide culturen...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:38

Istanbul is niet te vergelijken met een dorpje in de bergen bij de zwarte zee waar misschien 500 mensen wonen. ;)
Istanbul is een geweldige stad en erg westers.
Ik ben ook absoluut gek op de turkse cultuur, dat is iets heel anders dan zeggen dat ik het niet volhoud in een dorpje in de bergen. ;)
Snap je reactie dan ook niet zo goed, want ik beledig nergens de turkse cultuur, ik ben er gek op. Volgens mijn schoonfamilie ben ik intussen helemaal ingeburgert in hun cultuur. ;)
Maar leven in een dorpje is toch heel wat anders, dan kun je nog zo gek zijn op de cultuur....

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 18:08

Inderdaad Nathalie,zo denk ik er ook over!
Ik ben (net zoals Nathalie) ook echt in de ouderwetse dorpjes geweest,en daar is het echt heel anders dan in de verwesterde delen..

De cultuur blijft geweldig,maar ik zou nooit kunnen leven in zo'n dorpje,al is het alleen maar om het gas/water/licht die in de winter steeds uit valt.. om maar een klein voorbeeldje te noemen!

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:17

Ik heb ook een turkse ex-vriend.
Hij woonde in Istanbul en was voetballer.
Nadat hij een contract kreeg bij Konyaspor (in Konya dus) en hij daar ging wonen had hij steeds minder tijd.
We hebben het 6 maanden vol gehouden en toen heb ik toch de knoop doorgehakt en gezegt dat het voor beide beter zou zijn als we onze relatie zouden verbreken.
Mijn ouders hadden totaal geen problemen met deze jonge, ze waren echt helemaal weg van hem en hadden er zelfs nog meer moeite mee dat het uit was dan ikzelf.
Zijn ouders wisten er helemaal niks vanaf.
Mijn huidige vriend is kurdisch.
Hij is daar geboren maar is toen hij 5 jaar was hier in Nederland komen wonen.
Integendeel tot die turkse jonge, accepteerde mijn ouders hem helemaal niet.
Ik vraag me eigenlijk nog steeds af waarom, want daar heb ik nooit fatsoenlijk antwoord op gekregen.
Ze draaien nu langzaam bij, maar het is nog steeds niet zoals het hoort.
Zijn ouders accepteren het op het moment ook niet, gelukkig laten ze hem grotendeels wel met rust, wat mijn ouders bij mij dus niet deden.