MBO -> HBO of Havo -> HBO?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:27

Weet niet of je opleiding ergens ook zit? Ik heb zelf spw in Winschoten gedaan, kan je zeggen het vierde jaar daar was veel zwaarder dan mijn ervaring nu met hbo (wel moet er meer gedaan worden). Ik had gewoon veel stage's van 5 dagen per week en school was echt school. Een groot verschil met Groningen plannen van aanpak van 2 kantjes werden goedgekeurd en bij ons moesten we er flink voor werken. Het hangt erg van de school af denk ik.

Ook bij het HBO is dat zo, vriendinnen hoeven niet vaak heen. Ik heb echter 3 dagen stage en 2 dagen school. Klassikaal van 8.30 tot 14.15 (vorige periode moest ik 1 dag van 8.30 tot 18.00)

Er kan ook veel verschil zitten tussen de scholen b.v. alfa en noorderpoort zelfde opleiding heel anders traject.
Kan je niet eerst informeren bij je HBO opleiding (als je dat nog niet hebt gedaan) wat voor voorgrond je nodig hebt en hoe je in kan stromen met MBO

Maartje1990

Re: MBO -> HBO of Havo -> HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:03

Ik zit op 't moment op de volwassenen opleiding havo dus. Dus het 2 jaar havo in 1 jaar. heb ook vmbo gedaan en toen havo 4, niet gehaalt doe nu havo 4/5 in 1 jaar. Gaat harstikke goed! prima te doen hoor! máár nu moet ik wel zeggen dat ik dus eerder al 4 havo heb gedaan en ik denk dat 't wel erg zwaar is om 't dan in 1 jaar te doen (want dat is denk ik wat je wilt doen?) en zou ik je aanraden (maar dat is wellicht een keuze die je zelf maakt ik weet niet hoe jij leert etc) maar om het deeltijd te doen veel. Dit is ook wat over het algemeen mensen van 't vmbo wordt aangeraden om te doen, die dus nog niet eerder op havo gezeten hebben.

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:12

Vorig jaar ben ik met vlag en wimpel voor mijn vmbo-tl geslaagd.
Ik had al twee jaar havo gedaan in de brugklas en tweede klas en kwam door pech op het vmbo-tl.
Vlak voor mijn examens vorig jaar heb ik me ook ingeschreven voor het MBO, voor het geval ik de Havo niet zou halen.
Ik haalde het met gemak, maar heb toch getwijfeld. Het MBO klonk veel meer praktijk gericht.
Mijn moeder wilde echter graag dat ik Havo ging doen en het scheelde twee jaar voor ik kon doorstromen naar het HBO.
Een MBO duurt vier jaar en het Havo twee jaar (als je alles in een keer haalt).

Al met al zit ik nu in het vierde van het Havo en het gaat ontzettend goed, maar het is flink aanpoten.
Het verschil in niveau vind ik persoonlijk erg groot!

Volwassenen onderwijs is ook een goede mogelijkheid! Dat heeft mijn broer vorig jaar een jaar gedaan en die beviel het goed.
Ik weet niet of je MBO opleiding drie of vier jaar duurt? Bij sommige MBO opleidingen kan je een verkorte versie doen?
Dan kun je daarna direct doorstromen naar het HBO! Dat zou je kunnen nakijken en je zou eventueel ook nog kunnen stoppen
met het MBO en als ik het goed heb gewoon weer in Havo vier beginnen, maar dat weet ik niet zeker ..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 06:33

@ Maartje1990: Dit is dan HAVO-2jaar, ik kan kiezen. Ga het dan wel in 2 jaar doen evt.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:32

lucifertje schreef:
licht eraan welke opleiding je doet. Ik heb MBO laboratroium techniek gedaan en dat is niet niks.

Ikzelf was ook VMBO TL en had ook echt jeetje wat doe ik hier, had mij ma de havo gegeven.
BEn toch blij dat ik dat niet gedaan heb, want stel nou dit, stel nou dat. Ik heb nu wel mooi een MBO diploma en als het HBO niet lukt heb ik iig iets.

Er wordt gezegd dat die opleiding 1 van de zwaarde MBO opleidingen is ja, maar ik vond dat nogal meevallen. Verder ook niet veel les, wel veel meer dan nu op het HBO. Als we nu 2 lesuren per week hebben is dat veel, maar we werken wel weer veel met projecten waar je minimaal 20-25 uur per week in moet steken.

Ik heb je profiel eens bekeken en volgens mij hebben we op dezelfde school gezeten, op het ROC in Eindhoven. Of ik moet me heel erg vergissen :D
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 14-05-09 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:34

_Marinke_ schreef:
@ xxappiexx: Oke, zo klinkt het om het via het MBO te doen veel beter! Maar dat heeft denk ik te maken met de doorstroom. En ik weet niet of er hier ook mensen bekend zijn van de doorstroom MBO-Bouw&Infra naar HBO-Bouwkunde?? Op school zijn ze bezig om dit beter te maken, en dat zegt denk ik wel wat over hoe het nu is. Echter zijn ze daar niet duidelijk in helaas.

Dat zou idd veel uitmaken ja, als je de reguliere HBO opleiding moet volgen krijg je veel dubbel, zul je het eerste (en misschien de eerste twee) jaar uit je neus zitten peuteren en doe je er langer over dan nodig is. Hopelijk kun je wat meer duidelijkheid krijgen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:44

Eventueel zou je bij je hbo opleiding vrijstelling aan kunnen vragen op basis van je mbo diploma als er geen verkorte route beschikbaar is. Meestal staan ze hier echter niet om te springen omdat ze je dan een studiecontract moeten aanbieden wat heel wat gepuzzel oplevert. Een opleiding moet een student namelijk ongeveer 60 ects per jaar aanbieden aan studielast.

Zou er iig wel om vragen en zelf een voorstel doen voor een studiecontract als je die mogelijkheid hebt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 09:22

Bedankt, ik heb al wel wat opheldering.
Ga vanmiddag even enkele HBO-opleidingen mailen :)

Mensen die hier bekend zijn met HBO-scholen en dit aanraden? (maakt mij niet uit als ik straks aan de andere kant van het land zit :+ )

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:01

Ik heb eerst VWO gedaan, door omstandheden heb ik die niet af kunnen maken en moest ik ook eerst MBO doen.. je begrijpt, dit heb ik met 2 vingers in mn neus gefixt zonder ooit aanwezig te zijn.. Nu doe ik HBO wat ik ook nog neit heel moeilijk vind, maar dat komt mede door mn MBO!

Op het MBO leer je veel beter hoe je projecten moet opstarten, plannen, af moet ronden ed. en leer je hoe je standaard documenten snel kan opstellen!! Die practische kennis kan je zelf vergaren door er lang over na te denken, maar het is wel makkelijk dat je het op een presenteerblaadje krijg en je het gelijk goed doet en in praktijk brengt! De mensjes die van de HAVO of het VWO komen hebben dit niet en doen er veel langer over om een tentamen te leren, een rapport te schrijven of een nieuwe opdracht zo te ontleden dat ze weten wat er moet gebeuren en daar een planning voor te maken..

Ik zit nu in Leiden, het loopt niet altijd vlekkeloos maar hij is wel veeel beter dan menige andere HBO Instelling zoals mn inholland ed. waar vrienden zitten.. Zeker een aanrader, daarbij is LEiden een geweldige studentenstad :D