Stage's uitbetaald krijgen, wat is normaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

margreet4

Re: Stage's uitbetaald krijgen, wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:17

Ik kreeg reiskostenvergoeding voor 5 weken stage. Heb alleen nog niks ontvangen :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:02

Hmm, bij ons gaat het niet van het bedrijf zelf uit hè. Maar via bouwtalent, als het bedrijf je dan ook nog gaat betalen krijg je dus helemaal veel.. :=

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:12

Ik kreeg bij mijn eerste stage 250 euro in de maand, (40 uur). En bij mn 2e stage 230 euro in de maand, ook 40 uur.

DefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:17

ik kreeg bij mijn stages in de zorg helemaal niets, behalve op mijn 32 u in de week jaar lang stage bij justitie, 250 euro p.m.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:20

Van de 5 stages die ik heb gelopen kreeg ik er bij 1 betaald: € 1,25 per uur (ook MBO)

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:57

Ik deed MBO 4 administrateur, maar ik heb nog nooit stage-vergoeding of reiskostenvergoeding gekregen. Een van vele stages heeft me juist geld gekost! :( Het was slecht te bereiken met OV, dus moest ik wel met de auto gaan. Ze hadden me beloofd dat ik reiskostenvergoeding zou krijgen, maar ik heb geen enkele cent van hen gekregen!

Ik heb hekel aan stages lopen vanwege lange dagen (8 uur per dag) en zeker als ik geen serieuze taken krijg of ik heb ze al af na 2 uurtjes werken en dan mag ik de rest van de dag vervelen.

De meeste klasgenoten kregen ook niks net als ik, maar handjevol klasgenoten hadden wel geluk en die kregen wel wat. Ik merk wel op dat het niet zo gebruikelijk is bij MBO, maar wel eerder bij HBO. Met dat betreft vind ik dat de werkgevers aan discriminatie doen als HBO leerling eerder vergoeding krijgt dan MBO leerling.

Er zijn zat mensen (zoals in mijn oude klassen) die niet graag stage lopen vanwege bijbaan. Die moeten zelf hun school en kamer betalen en kunnen eigenlijk hun geld niet missen die ze moeten laten schieten voor verplichte stage.

Bij stages lopen heb je altijd 2 kanten. De werkgever moet tijd en geld in je steken om je te begeleiden, maar doe je je werk goed en ben je al verder met je opleiding, dan hebben ze weer goedkope werkkracht bij (voor noppes). Bij de leerlingen zit het weer anders. Ze hebben de kans om theorie-kennis toepassen in de praktijk en ondertussen leren ze vaardigheden wat je nodig hebt bij je toekomstige baan, maar je moet vaak lange dagen maken en soms heb je pech dat je geen serieuze en/of onvoldoende taken krijgt (lees:onder je niveau). Ik kan me goed voorstellen dat de leerlingen graag betaalt wilt worden en zeker als ze al verder zijn met hun opleiding en ze MOETEN minstens 8 uur per dag werken van hun werkgever. Dan ben je ook gemotiveerd en je lijdt weinig inkomstenverlies als je je bijbaan moet laten schieten.
Laatst bijgewerkt door Goldenflower op 08-05-09 18:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:00

Ik weet de hoeveelheid niet wat mensen krijgen bij stage. Weet wel dat het vaak weinig of helemaal niets is.
Vind het erg belachelijk, je kunt op zijn minst het minimumloon uitbetalen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:03

Stagebedrijven zijn niet verplicht om een vergoeding te geven (bij HBO wel toch? en in ziekenhuizen, zorginstellingen etc. ook geloof ik) ik krijg dan ook geen stagevergoeding helaas.

Ik volg de opleiding Managementassistent niv. 4..

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:29

breezy302 schreef:
Ik kreeg 250 euro per maand voor 3 dagen per week stage lopen in de kinderopvang

:wow:

Ik heb nu € 80,- - loonheffing, dus vaak zo'n +/- € 50,-. Maaaaar, wie het ''kleine'' niet eerd is het grote niet weerd! :)

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:11

Bij HBO ook verplicht niet Rianne. Volgensmij ligt het aan het CAO waaronder je stagebedrijf valt. Ik doe HBO en krijg geen stagevergoeding.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:49

Liesje_Lover schreef:
Bij HBO ook verplicht niet Rianne. Volgensmij ligt het aan het CAO waaronder je stagebedrijf valt. Ik doe HBO en krijg geen stagevergoeding.

Oké, weer wat geleerd. :) Dacht altijd dat HBO wel kreeg, maar dat verschilt dus ook gewoon per bedrijf. Weet wel van zorginstellingen dat ze verplicht zijn, dus dat is wel weer erg handig als je iets in die richting doet natuurlijk..

Ik ben trouwens samen met nog één klasgenootje de enige die geen stagevergoeding krijgt, de rest krijgt wel gewoon wat.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:54

Nee, maar ik zou dat echt niet kunnen, werken voor nop, en dan zo lang. :o
Ik doe bbl, ik verdien gewoon netjes het minimumloon en heb een contract.
Het minimumloon is altijd nog meer als mijn klasgenootjes verdienen, die krijgen niks.
Ik kan tenminste tijdens mijn opleiding nog lekker sparen.
Lasten heb ik nog niet, ik drink niet en ga niet uit, rook niet en heb geen telefoonrekening. :Y)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 08-05-09 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:01

Het verschilt echt per bedrijf...

Heb stages gehad waar ik een vergoeding kreeg (of iig mn reiskosten) en 1 stage waar nog niet eens een bedankje vanaf kon, vond ik wel erg schandalig na 5 maanden...

Wees blij als je wat krijgt, is toch weer mooi meegenomen..

Bij ons op school verplichten ze wel dat je bedrijfsopdracht bij het afstuderen betaald wordt, ook omdat een bedrijf dan eerder een nuttige opdracht geeft. Alle stages hiervoor was t mazzel als je wat kreeg, maar niet verplicht..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:04

Toen ik nog stageliep heb ik nooit een vergoeding gehad. Wel veel waardering. En ik heb veel geleerd. En ik heb nu een leuke baan.

Dus ik heb niets te klagen!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:03

Ik loop 40 uur per week stage, krijg zo ong. €200,- per maand. Ik doe een HBO opleiding, ben een derdejaars. Ik loop overigens stage in de medische sector (laboratorium).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:16

Ik loop al het hele jaar stage en heb daarvoor een gewone aanstelling gekregen. Ik krijg dus gewoon betaald naar aantal uren. Officieel had dat moeten zijn 50% van 1523 euro bruto.

Aankomend jaar zit ik in mijn laatstejaars stage en dan hoor je 50% van een bepaalde schaal te krijgen, het maximum van die schaal is 2599 euro bruto.

Ik doe een HBO opleiding.

Monica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:25

Ik krijg 300,- in de maand netto. :)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:45

Ik heb niks gekregen voor mijn stage, ook niet bij het afscheid (is wel in het onderzoek, krijg je meestal niks). Het scheelt ook heel erg per vakgebied, geloof niet dat een van mijn studiegenoten wél een vergoeding heeft gekregen (neuropsychologie) terwijl in de economie een vergoeding toch veel normaler is.
Ach, ik vond het niet erg, kreeg toch stufi en ik leerde er behoorlijk veel van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:56

Wisselde heel erg.

1e stage was bij een manege (voorstage Deurne); daar kreeg ik niet uitbetaald, maar als dankje vanwege volmaken van de tijd in de winter (7-17 uur werken) hoewel ik halverwege al besloten had ermee te stoppen, kreeg ik iets van 200 euro. Was een periode van 20 dagen meen ik.

2e stage was voor HBO, half kantoor / stallen, voor 1 maand. Daar kreeg ik kost en inwoning.

3e stage was bij accountantskantoor, best netjes betaald, gewoon 300 per week. (volle werkweek dan).

4e stage was bij een bedrijf in België, in B doen ze niet aan stage-vergoedingen, maar na een maand stagelopen (heb er een half jaar gezeten) kreeg ik de bedrijfsauto met een tankpas. Wat natuurlijk echt geweldig was, gezien mijn reistijd van enkele reis 45 km.

Afstudeerstages kreeg ik de vergoeding die school verplicht stelde.

Mij heeft het nooit uitgemaakt, de ene stage waar ik veel verdiende was ook mijn minst leuke.

Las nog een opmerking over dat 8 uur stage lopen per dag lang is. Jeetje :') wat denk je dat je later 5 dagen in de week gaat doen? Dan zijn werkdagen van 8 uur juist kort :D

Reisvergoedingen zijn fijn, maar ik zie het hele stage lopen als een investering / leerproces. Als ze je wat willen betalen : mooi, maar imo is het feit dat je er mag meedraaien, opdrachten uitvoeren, en in een ander tempo leren en werken dan 'de normale werkvloer' al vergoeding genoeg.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:36

Maya schreef:
Afstudeerstages kreeg ik de vergoeding die school verplicht stelde.

Verplicht? Yesss :D (Enig idee hoeveel dat was bij jou? Mag ook per PB)

Mijn eerste stage (HBO Hippische Bedrijfskunde eerste jaar) was een vijftien dagen stage op een paardenhouderij, dus stalwerk. Alleen kost en inwoning, reiskosten moest ik zelf betalen.

Mijn tweede stage (HBO Hippische Bedrijfskunde eerste jaar) was vier weken stage op een paardenhouderij, maar die heb ik opgedeeld in weekenden. Alleen kost en inwoning, reiskosten moest ik zelf betalen.

Mijn derde stage komt nog (HBO Hippische Bedrijfskunde tweede jaar): wordt 5 weken stage bij een commerieel bedrijf, 40 urige werkweek, krijg ik niks voor betaald (nog niks over gehoord in ieder geval :P ) en kan er gelukkig op de fiets heen dus geen reiskosten.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:32

Ik heb nooit betaald gekregen voor mn stages. Is in mijn studie (Dierverzorging) ook niet normaal, helaas.
Wel uitgebreid kerstpakket of afscheidskadootje :).

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:36

Goldenflower schreef:
Ik heb hekel aan stages lopen vanwege lange dagen (8 uur per dag) en zeker als ik geen serieuze taken krijg of ik heb ze al af na 2 uurtjes werken en dan mag ik de rest van de dag vervelen.

Veel succes op de arbeidsmarkt dan als je bent afgestudeerd. Werkdagen van 8 uur zijn toch echt geen uitzondering.

Voor mijn stages heb ik wel een vergoeding gekregen al weet ik niet meer hoeveel dat was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:40

_PassoaJus schreef:
breezy302 schreef:
Ik kreeg 250 euro per maand voor 3 dagen per week stage lopen in de kinderopvang

:wow:

Ik heb nu € 80,- - loonheffing, dus vaak zo'n +/- € 50,-. Maaaaar, wie het ''kleine'' niet eerd is het grote niet weerd! :)

Oh maar die vergoeding van mij was maar bij 1 bedrijf zo hoor. Ik heb ook een andere stage in de kinderopvang gelopen en daar kreeg ik helemaal niets, en daar werkte ik 4,5 dag in de week.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:07

In mijn sector (mwd) moet je al blij zijn als je uberhaupt een vergoeding krijgt, is HBO niveau. Gelukkig heb ik zelf één van de weinige stageplekken weten te bemachtigen waar je wel iets krijgt, al is het niet veel.
Ik ga 125 euro per maand verdienen, voor 32 uur per week stage.

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:35

Bij mijn stage op een manege kreeg ik niks, ook geen afscheidskadootje ofzo.

Bij mijn stage als secretaresse/receptioniste kreeg ik iets van 200 per maand.

Maar stage is om te leren :)