Handdoeken ruiken niet fris na wassen/drogen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:51

Bij ons droogt zelfs in de zomer het wasgoed binnen heel langzaam, er is te goed geïsoleerd denk ik :+ , te weinig luchtdoorstroming. De handdoeken vond ik dus ook nooit lekker ruiken, terwijl ik daar in mijn flat nooit last van had.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:51

ik had dit afgelopen jaar ook toen ik alles op een lijntje liet drogen
de was droogt niet snel genoeg waardoor deze zo muf gaat ruiken
nu ik een droger heb is het probleem verholpen. en voordeel is dat alle kattenharen eindelijk eruit gaan

ik was nu alles op 30 graden
vorige jaar heb ik alles geprobeerd
alle merken wasmiddel en wasverzachter, op 30 graden wassen, 60 graden, maakte niet uit
vooral de handdoeken en jeans rook je goed

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:55

Ik haal de was altijd direct uit de wasmachine, laat het er bij wijze van spreke nog geen 5 minuten nat inzitten. Was hang ik ook altijd direct uit aan de waslijn, het blijft nooit nat op een stapel liggen oid.

Heb net de wasmachine aan een grote beurt onderworpen, wasmiddellaatje was er wel aan toe :o , zal morgen filter controleren (waar vind ik zo'n ding?). Zal ook temperatuur controleren morgen, maar nogmaal, rest van de was is wel gewoon prima, niks aan de hand.

Zal ook eens proberen de handdoeken een keer extra te laten centrifugeren, misschien dat dat helpt.

Denk toch dat het inderdaad aan het drogen ligt. Zal de handdoeken voortaan met knijpers aan kleerhangers ophanden en dan voor het raam hangen, dan hangen ze niet dicht tegen andere was aan, en drogen ze misschien sneller? In de zomer kan de was aan de lijnen aan het balkon, maar nu met al dat wisselende weer is dat niet te doen.

Gwen

Re: Handdoeken ruiken niet fris na wassen/drogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:57

De filter vind je meestal aan de onderkant achter een klepje. Daarachter zit een ding wat je los kunt draaien en schoon kunt maken. Wel uitkijken als je hem losdraait, heel vaak komt er nog aanzienlijk wat water mee.

Voor het raam hangen zou wel eens kunnen helpen, ja :j .

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:57

voorwas met Biotex werkt ook erg goed!
dit werkt ook goed voor andere nare (zweet) luchtjes in kleding :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:00

Je wasmachine even flink reinigen kan idd nooit geen kwaad, heb wel eens gelezen over een schimmel die bij veel gezinnen in de wasmachines in Nederland zou huizen, maar ik denk niet dat jij hier last van heb gezien de rest van je was wel gewoon lekker fris ruikt.

Dat handdoeken sneller ruiken kan ook komen omdat ze mss nat worden weggelegd in de wasmand, we kennen allemaal wel ongetwijfeld dat natte vaatdoekengeurtje wat kan ontstaan in wasmanden waar licht vochtige was ingaat.
Met dit weer krijg je ook heel snel het weer in je wasmand van de douche, nu zal je met een gezin hier niet zo snel last van hebben maar als je alleen woont en niet zoveel was heb zal je dit mss wel herkennen.

Mocca er komt een mooi weekend aan zeggen ze, als ik jou was zou ik eens als proef op de som de was eens buiten laten drogen, en dan kijken of het nog stinkt :)
Filters ed, als ik jou was zou ik me dr maar niet al et druk om maken als de rest wel gewoon schoon is, maat een keer een kookwasje kan ook nooit kwaad.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:03

Chiqa schreef:
Mocca er komt een mooi weekend aan zeggen ze, als ik jou was zou ik eens als proef op de som de was eens buiten laten drogen, en dan kijken of het nog stinkt :)

Rekje kopen en buiten op de stoep je was uithangen :+

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 22:07

Handdoeken gaan nooit nat de was in hoor, echt niet. :n Bah. Ze gaan als ze gebruikt zijn gewoon weer aan de waslijn, tot de opgedroogd zijn en dan kunnen ze de wasmand in.

Ik heb waslijnen aan het balkon, dus met mooi weer kan de was gewoon naar buiten. Het is echt de tussenperiode nu zeg maar.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:08

Op hoeveel graden was je?
Wij hebben zo'n zuinig geval wat met weinig water wast in combi met wassen op lage temperatuur én speciaal koudwasmiddel.
De was rook ook niet lekker, zat zelfs soms een soort ''snot'' tussen.

We zijn gaan bellen en wat kregen we voor antwoord?
''Ja mevrouw dan moet u op 60 graden wassen'' 8)7
Koop je een energiezuinige wasmachine, krijg je advies om te wassen op 60 graden. 8)7
Wat blijkt, het wasmiddel lost dan niet genoeg op en dan krijg je dit, mede door het weinige water wat de machine verbruikt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:10

Als alle wasmachine-tips niet helpen, dan zou je misschien je handdoeken uit de wasmachine eerst kunnen strijken. Dat versnelt het droogproces een heel stuk!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 22:11

Ik was meestal op 30 graden, soms op 40, inderdaad voor het milieu. Onze wasmachine is inderdaad ook zuinig met water (las ik net in het boekje :)) ). Ga voortaan maar een speciale handdoeken was draaien op 60 graden.

Myca, dus gewoon de natte handdoeken strijken? Niet op de stoomstand dan neem ik aan (aangezien de was daarvan vochtiger wordt)?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:12

Ik heb dat vroeger eens gehad met een wasmiddel. Ik had toen iets van Witte Reus ofzo en als het opdroogde was het echt zo'n viese vochtlucht die eraan hing, gatver... ik gebruik nu al jaren Dash 3 en ik heb nergens geen last van.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:14

ik was ook alles op 30 graden maar handoeken was ik altijd op 95 graden

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:15

Ja inderdaad gewoon nat strijken, niet op de stoomstand. Dat heb ik eens uit nood op vakantie gedaan (had ik maar 1 handdoek ter beschikking). Dat werkte eigenlijk wel goed.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 22:15

95? Kunnen handdoeken dat aan? Op mijn handdoeken staat als max. temperatuur 60 graden. Hou ik dan geen mini handdoekjes over? :D Als het kan was ik ze morgen een keer op 90, gewoon één keer lekker helemaal fris!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:19

Mocca schreef:
Ik was meestal op 30 graden, soms op 40, inderdaad voor het milieu. Onze wasmachine is inderdaad ook zuinig met water (las ik net in het boekje :)) ). Ga voortaan maar een speciale handdoeken was draaien op 60 graden.

Myca, dus gewoon de natte handdoeken strijken? Niet op de stoomstand dan neem ik aan (aangezien de was daarvan vochtiger wordt)?

Ik denk dat je dan het probleem hebt.
Dit schijnt trouwens het probleem te zijn van vrijwel alle zuinige machines.
Ligt dus niet aan de machine.

Ik vraag het net, en mijn moeder heeft het over dat de was zo muf rook inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:42

Handoekenwas gaat hier altijd op 60 graden ivm met het doden van bacterien, op 30 graden gaan ze niet dood.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:10

Heb je je handdoeken niet te dicht op elkaar hangen op het rek? Als je tussen elke handdoek een lijntje vrijhoud kan er meer lucht tussen circuleren en droogt het sneller. Dan gaat het ook niet zo muf ruiken

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:08

Onze handdoeken was ik eigenlijk altijd op 60 graden, samen met de theedoeken, keukenhanddoeken en vaatdoeken. Ik was met Robijn en moet zeggen dat ik er geen last van heb. Tot een aantal maanden geleden hadden we namelijk geen wasdroger en hing ik alles aan de lijn.

Ik weet niet hoe oud de wasmachine is? Misschien centifugeerd hij niet meer helemaal optimaal en zou je hem nog een rondje extra kunnen laten centifugeren, zodat er meer water uit de handdoeken is?

Je wasmachine schoonmaken kan natuurlijk ook geen kwaad. Ik zet die gelijk even op de to do list van mezelf ;)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:20

Als je handdoeken inderdaad een keer 'verstikt' zijn geraakt (te lang nat met te weinig zuurstof) dan heb je kans dat je de geur er sowieso nooit meer uit krijgt, in dat geval rest maar één ding en da's nieuwe kopen :+ . Maar ja, dan is het wel fijn om te achterhalen waardoor ze verstikt geraakt waren, want elke week nieuwe handdoeken kopen is ook weer zo wat := .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:33

Volgens mij kun je inderdaad beter nieuwe kopen, soms krijg je die muffe lucht er gewoonweg neit meer uit! Die van ons gebruiken we nu voor de honden en paarden enz ;)
We hebben nu een droger dus daar komt alles ZALIG uit, mijn god wat een uitvinding :D
Wat ik dus zou doen:
* nieuwe handdoeken kopen
* wasmachine helemaal schoonmaken en kookwas draaien enz
* handdoeken droog in de wasmand gooien (of gewoon wat vaker wassen, bij ons gaan de handdoeken gewoon bij de normale was in trouwens)
* meteen ophangen als ze uit de machine komen, op een zo sneldrogende manier (bij de Blokker kun je van die rekjes kopen die je aan een deur kunt hangen, is dat iets voor je?)
* af en toe even wat hetere was draaien met je handdoeken

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:56

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:44

Dus even op een rijtje, m'n ma vraagt zich dit af want wil het vanmiddag even gaan doen:

- een fles azijn? Maakt het uit of het keukenazijn of schoonmaakazijn is?
- dit doe je in het klepje waar je normaal wasmiddel doet?
- op 95 graden draaien?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:49

Gewone witte keukenazijn is prima :j , je hebt echt geen schoonmaakzijn nodig, hoor. (Kijk, rodewijnazijn, rode balsamico en kruidenazijn zijn dan weer niet zo geschikt, maar dat snapt iedereen vast wel ;) ).

Inderdaad in klepje voor wasmiddel en dan zo heet mogelijk wassen. Dan ontvet en ontkalkt hij.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:07

Merci! Hoop dat het werkt, ruikt hier soms ook muf