2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

2 min. stil zijn op dodenherdenking veranderen naar 1 min.?

Poll eindigt op

- ja
20 (7%)
- nee
248 (87%)
- anders: plaats bericht
7 (2%)
- Geen idee/ geen mening
7 (2%)

Totaal aantal stemmen: 282

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:25

Ik heb ook maar op 'ja' gestemd. Ja, van mij mag het weer terugkeren naar 1 minuut, ik vind 2 minuten niet beter dan 1. (Ik vind overigens ook niet dat het 'te lang' is, maar het voegt voor mij gewoon niets toe.)

En ik zal proberen uit te leggen waarom.
De minuut stilte is een symbool. Ik vind het een mooi symbool, het geeft aan dat we letterlijk even 'stil' staan bij wat er gebeurd is.
Maar een stilte die twee keer zo lang duurt is niet twee keer zo 'goed'. Er wordt nu een soort getalsmatige waarde aan de stilte gehangen, alsof langer beter is, alsof het iets is dat je moet tellen. (En een van de nadelen daarvan is dat iets wat telbaar is, ook steeds vergeleken moet worden.)
En dat vind ik eigenlijk jammer, want daar gaat het volgens mij niet om. Als terugbetaling voor het leed is geen stilte lang genoeg, ook niet als je 5 jaar stil zou zijn.
Van mij mag het dus ook terug naar de minuut stilte die tot een aantal jaar geleden als symbool gebruikt werd. En dat ik dat zo zie heeft beslist niks met gebrek aan respect te maken, maar met een andere visie op wat de betekenis van die minuut/minuten stilte is.

StillAngel

Wat een onzin!! TE LANG?! Jemig..1 x op de wc is nog langer ..

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:25

Dabo schreef:
ikdoemaarwat schreef:
2 minuten is zelfs te kort!!

en toch is er iemand geweest die ja stemde
hoe respectloos :7

Dat zal de TS zelf geweest zijn denk ik... ;(

doe even een beetje aardiger en trek geen mening zonder je het zeker te weten vraag dan opzeminst eventjes

uhm ik zat in twijfel maar nu ik dit van jullie lees begrijp ik het wel en vind ik het ook niet te lang

Sok

liiisette schreef:
Sok schreef:
Eigenlijk vind ik dit hele topic wel getuigen van hoe er nou bij stilgestaan wordt. Niet dus.
De jeugd interesseert het allemaal gewoon niet, is totaal respectloos en zou mijns inziens wel eens wat aan die borden voor hun koppen mogen doen.. :\

sorry maar ik snap je eerste zin niet

Ik vind dat dit topic staat voor waar de jeugd tegenwoordig voor lijkt te staan: dodenherdenking, in wat voor vorm dan ook, hoeft niet zo lang meer voor de jeugd en liever eigenlijk helemaal niet. Ik vind het zwaar respectloos, zoals ik al eerder zei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:27

Sok schreef:
Ik vind dat dit topic staat voor waar de jeugd tegenwoordig voor lijkt te staan: dodenherdenking, in wat voor vorm dan ook, hoeft niet zo lang meer voor de jeugd en liever eigenlijk helemaal niet. Ik vind het zwaar respectloos, zoals ik al eerder zei.

En waarom vind je dat dan precies respectloos?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:27

ik vind de jeugd absoluut niet respectloos hoor, het merendeel iig niet.
mijn broertje van 17 werk in kamp westerbork, en is vandaag de hele dag bezig met de voorbereidingen van de dodenherdenking.
ik weet een beetje van hem wat daar allemaal gebeurt, en om nou te zeggen dat ze respectloos zijn vind ik zwaar overdreven...

er zijn echt wel jongeren die geen respect hebben, maar dat is echt niet het grootste deel.

ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk niet zo heel veel met de dodenherdenking heb, maar ik heb daardoor niet minder besef van wat er is gebeurt.
en ook wat er verder allemaal op deze wereld voor narigheid gebeurt.
maar ik probeer gewoon op mijn manier zo veel mogelijk goede dingen te doen om de wereld een beetje beter te maken.
(en mijn broertje doet dat op zijn manier)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:28

liiisette schreef:
Sok schreef:
Eigenlijk vind ik dit hele topic wel getuigen van hoe er nou bij stilgestaan wordt. Niet dus.
De jeugd interesseert het allemaal gewoon niet, is totaal respectloos en zou mijns inziens wel eens wat aan die borden voor hun koppen mogen doen.. :\

sorry maar ik snap je eerste zin niet

Ik vind dat dit topic staat voor waar de jeugd tegenwoordig voor lijkt te staan: dodenherdenking, in wat voor vorm dan ook, hoeft niet zo lang meer voor de jeugd en liever eigenlijk helemaal niet. Ik vind het zwaar respectloos, zoals ik al eerder zei.[/quote] ik startte dit topic om te kijken wat iedereen vond maar als je het zo erg vind stuur dan even een berichtje dat ze het topic moeten verwijderen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:28

Hoe die mensen daar geleden hebben en hoeveel minuten zij wel niet stil nagedacht hebben. En dan zouden voor ons 2 minuten per jaar te veel zijn? :\ Ze mogen er inderdaad wel 5 van maken. Daarnaast vind ik dat ze er op scholen véél meer aandacht aan zouden moeten besteden. Dat de mensen die het meegemaakt hebben over een paar jaar dood zijn maakt niet uit. We doen het niet voor hen, we mogen nog steeds allemaal dankbaar zijn!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:28

ik heb ook ja gestemd.
Shadow verwoord het heel mooi, daar ga ik volledig in mee. Het is symbolisch en 2 min is dan niks beter dan 1 minuut.
Zelf kan ik niet op commando ergens aan denken (sta echt wel eens stil bij dit soort zaken, maar dan in mn eigen tijd) en verplicht stil zijn is errug moeilijk voor mij. Ik vraag me ook echt af hoeveel mensen op zo'n moment er ook werkelijk bij stil staan...

liiisette

Re: 2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:30

@zwerte je laatste zin dat vraag ik me idd ook wel af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:31

Shadow heeft het idd netjes verwoord.
Ik ben 2 min. stil, wordt thuis ook van me geacht en ik krijg zeker weten fikse ruzie als ik me er niet aan houd. Maar ik weet nooit waar ik dan precies aan moet denken? Ik kan me er geen enkel beeld bij voorstellen.. Gewoon puur, omdat je het zelf niet hebt meegemaakt.
Daar is toch niks respectloos aan? De WO II is steeds langer geleden, de generaties van toen zijn er veel bewuster van dan de huidige generaties. Kan je ze (of eigenlijk, ons) toch niet kwalijk nemen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:31

Er wordt door sommigen echt diep triest gereageerd. Wat is nu 2 minuten stilte? Stil zijn, stil staan bij de gruwelijke gebeurtenissen die door het herdenken in het geheugen blijven, hopend dat ze nooit meer gebeuren.

helaas vinden er nog steeds gruwelijkheden tegenover mensen plaats op het moment dat wij vrolijk zitten te bokken ;(

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:32

Liek_ schreef:
Sok schreef:

En waarom vind je dat dan precies respectloos?

Die mensen die voor onze vrijheid gevochten hebben zouden we dankbaar moeten zijn. Niet zomaar vergeten. (ja ik generaliseerde nogal, excuus, niet alle jeugd is respectloos, alhoewel een hoop dat ook wél zijn..) Sommige ( ;) ) jeugd staat er niet bij stil dat er nog elke dag gevochten wordt voor vrijheid ergens op de wereld, dat er nog steeds mensen onderdrukt worden! Ik ken zelfs gevallen die niet eens weten wat er in WOII gebeurd is en erger nog, het kan ze geen ruk schelen. JA, dat vind ik zwaar respectloos!
Laatst bijgewerkt door Sok op 04-05-09 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:32

Nou hier iig al 1 iemand die aan zijn vermoorde familieleden denkt :\

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:33

Ik vind het wel goed. Alleen denk ik dat het voor kinderen te lang is. Hun hebben er namelijk ook geen idee van waarom ze stil moeten zijn. Ik vind het zelf wel heel respectvol, zeker voor de oudere mensen die het natuurlijk zelf hebben meegemaakt of hun ouders. Dus ik vind het zeker niet te lang, het is ook wel rustig als iedereen in NL even 2 minuten zijn klep dichthoud! ;)

Winged

CandyQueen schreef:
Ik heb ja gestemd.

Want 1 keer per jaar 2 minuten stil zijn helpt toch ook niets. Kunnen ze er even goed 1 minuut van maken. Of nog beter, dat stil zijn gewoon afschaffen. Mensen denken tijdens dat stil zijn helemaal niet aan de doden. Ik ben er zeker van dat meer dan de helft liever denkt aan leuke dingen. Je kan de doden ook anders herdenken. Zij hebben er echt niets aan hoor.

Ik denk niet dat men niet aan leuke dingen denkt op 4 mei om 8 uur. Tuurlijk denk je liever aan leuke dingen, maar op 4 mei? En ja, de doden hebben er niks meer aan, maar er zijn ook elders mensen die vechten voor vrijheid. Je denkt toch ook aan hen? 4 mei is niet alleen maar WOII. Het is veel meer dan dat.

Verder wat betreft 'respectloosheid van jongeren' en het 'er werkelijk aan denken'. Ik denk dat zeker iedereen wel iets van respect heeft wat betreft zulke dingen, daar ben ik wel zeker van. Het werkelijk aan denken is meer hoeveel denk je erbij na en hoever staat het van je af? Het is je eigen afweging. In ieder geval vind ik het zelf belangrijk om toch stil te staan bij 4 mei.

Aranel

Ik vind het niet te lang hoor :)
2 minuten van een hele dag...dat is toch niks :n

Ojajoh

CandyQueen schreef:
Ik heb ja gestemd.

Want 1 keer per jaar 2 minuten stil zijn helpt toch ook niets. Kunnen ze er even goed 1 minuut van maken. Of nog beter, dat stil zijn gewoon afschaffen. Mensen denken tijdens dat stil zijn helemaal niet aan de doden. Ik ben er zeker van dat meer dan de helft liever denkt aan leuke dingen. Je kan de doden ook anders herdenken. Zij hebben er echt niets aan hoor.

van mij part denk je aan je nieuwe spijkerbroek, ik ben van mening dat als je niet 2 minuten stil kan zijn dat je respectloos bent naar diegene die wel stil willen zijn en wel denken aan overleden personen en aan de vrijheid die we daaraan te danken hebben

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:34

Gewoon op 2 min houden, van mij mag het nog wel langer ook, hoe vaak staan we überhaupt nog stil bij dit soort dingen, tis tegenwoordig zo haast, haast, druk, druk, jaag, jaag....

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:34

Ik vind niet dat alle jongeren respectloos zijn.
Ikzelf ben 15 maar houd absoluut wel 2 minuten stilte.
Ik vind het echt vreselijk wat er toen gebeurd is en besteed er ook aandacht aan.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:35

ik vind het idd ook een stukje respect om het te zijn.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:35

Sok schreef:

Ik ben nu al lang en breed volwassen, en zie zonder meer in dat 2 minuten stil zijn niets te lang is om een bewust stil te staan bij alles wat er gebeurd is.
Maar toen ik nog onder de jeugd gerekend kon worden vond ik zo lang stil zijn ook echt heel lang (en volgens mij was het toen nog maar 1 minuut). Niet eens repectloos, maar voor een kind duurt een minuut stil zijn gewoon heel lang. Het is ook een bewustzijn wat een beetje met de jaren komt.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:35

A_lette schreef:
Verder wat betreft 'respectloosheid van jongeren' en het 'er werkelijk aan denken'. Ik denk dat zeker iedereen wel iets van respect heeft wat betreft zulke dingen, daar ben ik wel zeker van. Het werkelijk aan denken is meer hoeveel denk je erbij na en hoever staat het van je af? Het is je eigen afweging. In ieder geval vind ik het zelf belangrijk om toch stil te staan bij 4 mei.

Denk je dat echt?
Er zijn mij iets teveel jongeren die niet eens ff 2 minuten stil willen zijn op zo'n dag als deze!
Jochies van een jaar of 15 die gaan lachen bij zo'n herdenkingsdienst.. Pff nee, dat noem ik geen respect hebben hoor!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:36

Inderdaad. Ik ben ook 15 (hoor dus ook bij de 'jeugd') en heb er echt wel respect voor!
Ik ben vanavond 2 minuten lang stil.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:36

A_lette schreef:
CandyQueen schreef:
Ik heb ja gestemd.

Ik denk niet dat men niet aan leuke dingen denkt op 4 mei om 8 uur. Tuurlijk denk je liever aan leuke dingen, maar op 4 mei? En ja, de doden hebben er niks meer aan, maar er zijn ook elders mensen die vechten voor vrijheid. Je denkt toch ook aan hen? 4 mei is niet alleen maar WOII. Het is veel meer dan dat.

ff hierop ingaan :o

Ik moet toegeven ik heb tijdens een dodenherdenking nog nooit stil gestaan bij de doden. Ik heb dan ook niets nada noppes met die mensen, en dat maakt het best wel moeilijk om aan zoiets waarde te hechten. Daarintegen ben ik wel iemand verloren bij de aanslagen op de twin towers. En daar sta ik ieder jaar weer wel bij stil, en ook veel meer dan dat ene minuutje. Is voor mij gewoon heel gevoelsmatig. Maar op commando gaat het niet. En zeker niet voor iets waar ik niets mee heb. :\ wilt niet zeggen dat ik geen respect heb, ik kan er gewoon niet voor zwijgen :o