Dodenherdenking, wie doen er actief aan mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:07

Hier idd ook.
Ben ook regelmatig met mijn moeder mee geweest naar de tocht langs alle oorlogsslachtoffers op de begraafplaats. Zowel militair ereveld als burger slachtoffers. Mijn opa, mijn moeders vader, is in de oorlog per ongeluk doodgeschoten door Duitse soldaten. Dus voor mijn moeder is de Dodenherdenking ook heel erg belangrijk.Het maakt toch altijd heel veel indruk. Op alle graven hangen rood-wit-blauwe 'rozetten'. Er komen altijd heel veel mensen en iedereen is heel stil. Dan om acht uur eindigt de optocht en komen de twee minuten stilte. Is echt heel indrukwekkend.

Inujojo

Als ik het onthoud dan ben ik wel stil, maar meestal kijk ik om half 9 op de klok en is het "kuuuut, ik had om acht uur stil moeten zijn". Ik vind het wel belangrijk om respect te tonen, dus met die minuut stilte doe ik gewoon mee.

OdiEtAmo

2 minuten stil :j
Is wel zo respectvol.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:08

Die 2 minuutjes per jaar stil zijn vind ik persoonlijk niks uithalen..
Ik vind dat men er vaker dan 2 minuutjes per jaar mee bezig moet zijn.

Natuurlijk ben ik ook 2 minuten stil, ook al zie ik de essentie niet zo..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:10

Ik houd altijd 2 minuten stilte en kijk meestal een poos tv over de oorlog (documentaires), ik vind dat vrij emotioneel, maar juist daarom kijk ik, om me zelf er weer bewust van te maken wat een ellende het toen is geweest en dat er nog steeds mensen met trauma's rond lopen. Het mag niet vergeten worden.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:12

Sok schreef:

dit vindt ik in principe ook al doe ik niet echt mee zeg maar heb er wel respect voor maar zie de essentie ook niet van de 2 minuten ik wordt er overgens meerdere keren per jaar mee geconfronteerd en denk er ook snacht aan omdat mijn opa heeft mee gevochten dus respect heb je het hele jaar door :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:15

Tat_jana schreef:
Sok schreef:

dit vindt ik in principe ook al doe ik niet echt mee zeg maar heb er wel respect voor maar zie de essentie ook niet van de 2 minuten ik wordt er overgens meerdere keren per jaar mee geconfronteerd en denk er ook snacht aan omdat mijn opa heeft mee gevochten dus respect heb je het hele jaar door :)

Ja inderdaad. Zoals ik ook al in een ander topic over dit onderwerp schreef, er zou veel meer gedaan moeten worden aan herdenken en bewustmaken van de jeugd (en sommige volwassenen :+) dan die 2 minuutjes per jaar! Da's toch niks?

Ik ging vroeger wel eens naar de herdenking toe en dan zag ik genoeg mensen die meegesleept werden door hun ouders, 2 minuten stil zijn omdat het moet, maar er verder totaaaaal niet bij stil staan. Dan vraag ik me toch echt af wat het nut van die beleefdheden eigenlijk is.

Tat_jana

Re: Dodenherdenking, wie doen er actief aan mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:17

kinderen redeneren ook vaak van ja maar ik ken die mensen toch niet ? nee je kent die mensen niet,, maar dankzei deze mensen heb jij nu een vers broodje in je mik en kun je ongerust buiten spelen.
anders had je nu niets gehad had je met een geweer in je armen gelopen en mensen afgeschoten.
ja ik heb er wel respect voor niet door deze 2 minuten maar gewoon altijd :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:19

Ik ben zeker twee minuten stil, vind het respectloos om die twee minuten niet stil te zijn.

Heb zelf nog even getwijfeld om naar Kamp Westerbork te gaan, maar dat doe ik later deze maand. Woon mijn hele leven al in de buurt van het kamp, maar op 4 mei ben ik er nog nooit geweest. Ik kies er liever voor om daar op een rustig moment te zijn, dat hoeft niet persee op 4 mei.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:22

Ik ga zo na de paar minuten stilte, bloemen leggen bij het monument in het dorp en vanavond de film van Anne Frank kijken.
Het is voor sommige mensen inderdaad weleens moeilijk om het respect op te brengen wanneer ze een attitude hebben van "Ja, maar dat was voor onze tijd". :\

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:31

Tat_jana schreef:
Sok schreef:

Ja inderdaad. Zoals ik ook al in een ander topic over dit onderwerp schreef, er zou veel meer gedaan moeten worden aan herdenken en bewustmaken van de jeugd (en sommige volwassenen :+) dan die 2 minuutjes per jaar! Da's toch niks?

Ik ging vroeger wel eens naar de herdenking toe en dan zag ik genoeg mensen die meegesleept werden door hun ouders, 2 minuten stil zijn omdat het moet, maar er verder totaaaaal niet bij stil staan. Dan vraag ik me toch echt af wat het nut van die beleefdheden eigenlijk is.[/quote]

daar heb je opzich zéker gelijk in, maar je kunt moeilijk alle dagen van het jaar daar mee bezig zijn. Ik denk niet dat er voor 'ons' gevochten is zodat wij jaren daarna nog elke dag daaraan terugdenken. Maar ik weet niet voor hoeveel mensen dat geld, maar iig wél voor mezelf dodenherdenking is voor mij dus echt niet de enige dag dat ik er bij stil sta, maar wel een beetje extra dan 'normaal'.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:34

BEn wel altijd 2 minuten stil!
Maar verder niks

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:37

Ik ben altijd 2 minuten stil, ik heb nog nooit mee gelopen in zo'n tocht. Ik vind het wel belangrijk om stil te zijn en aan de mensen te denken aan wie wij deze toekomst te danken hebben. Dat vind ik wel zo respectvol, en ik denk dat de familieleden van die personen er ook heel blij mee zullen zijn. Kwaad kan het in ieder geval niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:39

Wij 'moeten' hier thuis verplicht beneden zitten en die 2 min. stilte houden.
Reminds me, ik ga direct maar van Bokt af en naar beneden. :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:40

Cayenne schreef:
Ik ga zo na de paar minuten stilte, bloemen leggen bij het monument in het dorp en vanavond de film van Anne Frank kijken.
Het is voor sommige mensen inderdaad weleens moeilijk om het respect op te brengen wanneer ze een attitude hebben van "Ja, maar dat was voor onze tijd". :\

Voor onze tijd of niet. WIJ hebben nu de vrijheid waarvoor hard is gevochten. Ik vind het het allerminste wat je kan doen om daar even 2 minuten stil bij te staan eens per jaar. Mensen die met dat soort uitspraken bij me komen mogen zo weer vertrekken. Ik ben blij dat de mensen hier beseffen dat het wel belangrijk is :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:40

Maartje1990 schreef:
Sok schreef:

Ik ging vroeger wel eens naar de herdenking toe en dan zag ik genoeg mensen die meegesleept werden door hun ouders, 2 minuten stil zijn omdat het moet, maar er verder totaaaaal niet bij stil staan. Dan vraag ik me toch echt af wat het nut van die beleefdheden eigenlijk is.

daar heb je opzich zéker gelijk in, maar je kunt moeilijk alle dagen van het jaar daar mee bezig zijn. Ik denk niet dat er voor 'ons' gevochten is zodat wij jaren daarna nog elke dag daaraan terugdenken. Maar ik weet niet voor hoeveel mensen dat geld, maar iig wél voor mezelf dodenherdenking is voor mij dus echt niet de enige dag dat ik er bij stil sta, maar wel een beetje extra dan 'normaal'.

Tuurlijk hoef je er niet elke dag van het jaar mee bezig te zijn, dat is wat overdreven vind je ook niet? ;) Ik vind alleen wel dat je je daarvan bewust moet zijn, toch wel iets meer dan 2 minuutjes per jaar, laat ik het dan zo zeggen! :D

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:44

Ik neem aan dat iedereen toch wel 2 minuten stilte houdt? :roll: Eerlijk gezegd heb ik altijd gedacht dat elke Nederlander hier wel aan doet, maar dat kan ook aan mij liggen.
Sorry hoor, maar ik vind het ronduit respectloos als je hier niet aan meedoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:44

la vita e bella is nu op net5.. had ik nog niet eerder gezien, nu al zo indrukwekkend. dan zit je er wel weer flink in met je gevoel.. brrr. word je vanzelf stil van..

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:45

Altijd elk jaar weer, 2 minuten uit respect..

Tuurlijk zou het vaker moeten kunnen, maar het is eigenlijk een heel mooi idee dat je samen met enkele miljoenen mensen op hetzelfde moment hier stil bij staat..

Ik wordt er altijd emotioneel van, als daarna de horens weer klinken krijg ik altijd een rilling.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:47

suze_ schreef:
la vita e bella is nu op net5.. had ik nog niet eerder gezien, nu al zo indrukwekkend. dan zit je er wel weer flink in met je gevoel.. brrr. word je vanzelf stil van..

Ik zag 'm voorbijkomen ja.. toch maar doorgezapt. Grijpt me anders veel te veel aan.. :=

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:49

ik ben wel atijd 2 min stil en ben 1 keer mee gaan lopen maar ik kan niet tegen huilende mensen dan huil ik mee.
en meestal na de dode herdenking gaan ik naar me oma die haar man is verloren in de oorlog.
en dan huilen we even en dan gaan we leuke dingen naar boven halen en dan lachen we weer

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:50

Ik doe het ook, vind het wel zo respectvol :)
Hoorde ook dat er een film van Anne Frank kwam, hoelaat en op welke zender? :)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:54

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:55

Ik ben altijd stil die 2 minuten, verder leg ik geen bloemen oid. bij een monument, omdat dat hier bij ons niet zo actief gedaan word. Respect voor de nabestaanden en de slachtoffers heb ik altijd. Maar die 2 minuten stilte maakt het af.
Ga ook Anne Frank kijken vanavond.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:55

La vita e Bella is een prachtige film, erg ontroerend :j het leven is mooi