Ik ben stewardess, en vlieg voor mijn werk dus wekelijks.
Ik snap dat je het een eng idee vindt om te vliegen. Je zit in een grote "kist" en moet vertrouwen op de piloten voorin. Ook kan een vliegtuig soms wat trillen, en geluiden maken die je (als je niet weet wat het geluid veroorzaakt) eng kunt vinden. Maar dit alles is niks om je zorgen over te maken.
Turbulentie bijvoorbeeld ontstaat vaak door de luchtstromen die op grote hoogte om de aarde heen draaien. Misschien is het je wel eens opgevallen dat als het bewolkt is, en er op verschillende hoogtes wolkenvelden zijn, dat deze allebei een andere kant op waaien. Dit komt dan omdat beide wolkenvelden in een andere "luchtstroom" mee worden gevoerd. De piloten voorin weten precies waar deze luchtstromen "waaien", en passen daar de vliegroute voor een groot deel op aan. Maar soms kunnen ze het niet voorkomen dat ze dwars door zo'n luchtstroom heen moeten. En dat kan dan turbulentie veroorzaken. Ook kun je turbulentie hebben als je door een wolkenpak heen moet tijdens het stijgen en dalen, maar op de hoogte waar je het grootste deel van de reis vliegt zit je ver boven de wolken, en zul je daar dus geen last van hebben. En dan heb je nog wind. Wind is in een vliegtuig snel voelbaar, maar bedenk dat een vliegtuig gigantisch zwaar en groot is, en dus echt niet weggeblazen zal worden door een windvlaag.
Rare geluiden hoor je in een vliegtuig ook genoeg, maar misschien helpt het als ik er een paar uitleg. Vooral bij het stijgen en dalen hoor je een hoop onbekende geluiden. Maar ben maar gerust, Dat betekent niet dat er een vleugel afvalt of iets dergelijks. Op de vleugel zitten bijvoorbeeld zogenaamde "flaps", "slats", "aillerons" en "spoilers", zie afbeelding voor een idee:

Deze worden allemaal vanuit de cockpit bediend en zorgen ervoor dat ze in de cockpit precies kunnen regelen hoe hoog, hoe snel en in welke richting we vliegen. Het in en uitschuiven van deze vleugeldelen maakt geluid, en is dus niks om je zorgen over te maken.
Ook heb je natuurlijk nog het landingsgestel. Gigantische wielen die net na het opstijgen in worden geklapt, en die tijdens de daling weer uitgaan. Deze zitten in een groot luik onder de buik, en het in en uitklappen van deze wielen maakt ook een hoop herrie (vaak met een soort ratelend geluid omdat de wielen nog even door blijven draaien). Ook dat is dus een normaal geluid, en niks om je zorgen over te maken.
Ik hoop dat ik een aantal dingen voor je heb kunnen "verklaren", en ze daarmee wat minder eng heb kunnen maken.
Maar mocht je je toch onprettig voelen als je gaat vliegen, ZEG HET dan alsjeblieft tegen het personeel. Zij kunnen je dan misschien steunen, op je gemak stellen, en proberen om de vlucht ook voor jou zo fijn mogelijk te maken.
Succes! En het komt wel goed.

Ook raak ik lichtelijk in paniek als ik geen stewardessen meer zie. Echt een hel. De hele vlucht ben ik gewoon één bonk spanning.