Vriendschap ..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:29

Zo, laten ik nu ook even mijn (/onze) kant van het verhaal vertellen.

Ik en mijn tweelingzusje zijn 'bevriend' met Elise geweest. In dit topic zijn meerdere dingen genoemd die over ons gaan, dus wil ik ook mijn kant van het verhaal laten horen. Dit is níét bedoeld om wie dan ook zwart te maken oid!

Laat ik even beginnen met mijn definitie van een vriendschap.
Zoals Myukii al in een reactie heeft geplaatst:
Myukii schreef:
Weinig, ik hou niet van vrienden := Haha, ik ben geen vriendschapsmens, erg op mezelf gesteld, en geen zin om tijd te maken en me aan te passen voor een vriendin. Ik heb mijn paard, mijn school, werk en vriend, en daarnaast heb ik geen behoefte aan grote vriendengroepen of een beste vriendin.
Klinkt echt heel stom, maar ik stel geen verwachtingen aan vriendschappen dus. En, nog stommer, ik geef er ook niks voor terug. ik vind het prima om gezellige dingen te doen met iemand, maar zonder beste vriendjesgedoe ;)
Hier ben ik het grotendeels mee eens, beter had ik het zelf niet kunnen formuleren. Ook ik heb geen zin om tijd te máken voor vrienden. Zet me compleet in voor twee dingen die voor mij belangrijk zijn: school en paard. Vriendje heb ik ook niet, hoef ik niet en toch ben ik gelukkig! Vriendschap is fijn om leuke dingen te doen, maar vrienden moeten niets van mij verwachten, hoe meer er verwacht wordt, hoe minder ik aan die verwachtingen voldoe en hoe opgeslotener ik me voel. Daaraan gaat voor mij een vriendschap kapot.

Zo ging het precies in onze 'vriendschap'.
Elise is van mening dat vrienden altijd voor je klaar moeten staan. Zelfs al is het groom spelen op wedstrijd. Oké, dat is Elise's opvatting van vriendschap, maar als mijn opvatting daar anders over is, dan kan je niet anders dan die accepteren. En ja Elise, wij hebben wél voor elkaar klaar gestaan. Toen mijn opa overleed en jou oom (zeg ik dit goed?) zijn we een aantal keer sámen naar het kerkhof gegaan, omdat we het moeilijkt vonden dit alleen te doen. Toen Tuub ziek werd, heb jij heel de dag steun geboden door te informeren. En zo kan ik nog wel even doorgaan met dingen die erop duiden dat er heus wel sprake was van vriendschap!

Echter, een vriendschap tussen twee mensen die zo van mening verschillen over de inhoud van vriendschap blijkt voor de zoveelste keer niet mogelijk. Het is namelijk niet de eerste keer dat deze vriendschap zo 'ten einde' loopt.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:36

Henri3kjuH schreef:
x_Elise schreef:
Ikzelf ben er helemaal klaar mee, vandaar dat ik dit topic open.
Ik stop er 200% in terwijl ik 0% terug krijg..
Maar ik zie al een paar reacties hierboven dat ik niet de enige ben

Pfoe hier nog zo 1 hoor.
Op het moment heb ik niet 1 " echte" vriendin. Erg jammer natuurlijk maar aan de andere kant ben ik al zo vaak gekwetst dat ik daar helemaal geen zin meer in heb :)

Inderdaad, ik heb echt een lange vriendschap gehad met iemand. We stonden altijd voor elkaar klaar, maar er kwam een andere vriendin, en toen was ik blijkbaar niet goed genoeg meer. En ik heb de energie niet meer en er ook weinig zin in om nog zo'n vergelijkbare vriendschap op te bouwen. Bij mij gaat het in de meeste gevallen toch ooit fout, helaas. Al ben ik ook heel erg op mezelf hoor.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:44

tja wat is vriendschap?
ik leef liever mijn eigen leven en heb geen zin meer om gekwetst en te worden....
voor die zogenaamde echte vriendschap zou ik wel moeten willen doen..
maar na zo vaak op m,n bakkes te zijn gegaan hoeft het van mij niet meer...
je rent van hot naar her om klaar te staan voor je beste vrienden..
en achter je rug om kun je als een mus neervallen....
nee geen vriendinnen geen gezeik.

liiisette

Re: Vriendschap ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:05

eerlijkheid, klaar staan voor elkaar en regelmatig iets leuks doen.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:06

heaven schreef:
tja wat is vriendschap?
ik leef liever mijn eigen leven en heb geen zin meer om gekwetst en te worden....

hier zit wel wat in ik heb ook niet veel vrienden maar er is mij wel geleerd dat als je helemaal niks meer hebt/overhoud en er gebeurd iets verschrikkelijks val je in een zwart gat wat wil je dan? vrienden kunnen je helpen weer te genieten, te leven onthoud dat!

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:09

zit mischien wel wat in....
maar mijn zogenaamde vriendinnen graafde zelf het zwarte gat.
en ik viel er in...

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:11

liiisette schreef:
heaven schreef:
tja wat is vriendschap?

hier zit wel wat in ik heb ook niet veel vrienden maar er is mij wel geleerd dat als je helemaal niks meer hebt/overhoud en er gebeurd iets verschrikkelijks val je in een zwart gat wat wil je dan? vrienden kunnen je helpen weer te genieten, te leven onthoud dat!

En wat als er zo iets verschrikkelijks gebeurt en dan juist je 'vrienden' je extra diep erin douwen?
Heel veel mensen willen wel vrienden zijn, maar alleen als alles koek en ei is, ze willen geen problemen, dan laten ze je vallen.
Dus zo erg 'helpen genieten' doen veel mensen niet hoor.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:12

Ik verwacht dat ze er altijd voor me staan en me niet voorliegen of over mij roddellen, en dat ze me vertrouwt . :)
En dat we alles met elkaar kunnen delen!

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:12

heaven schreef:
zit mischien wel wat in....
maar mijn zogenaamde vriendinnen graafde zelf het zwarte gat.
en ik viel er in...

oef jeetje dat is minder maar zou je dan niet een nieuwe start maken met nieuwe vriendinnen?

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:15

nee hoor!!
heb een super lieve vriend en een hond en een paardje.
die kan ik alles vertellen!!
de tijd van vriendinnen heb ik helemaal gehad.
en ikzelf word er ook veel gelukkiger van...

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:16

freespirit schreef:
ik ben er ook klaar mee....

Zoals het Goede Doel al zong: "vriendschap is een illusie".

kan neit anders dan me hierbij aan sluiten

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:18

YankeeBoy schreef:
freespirit schreef:
ik ben er ook klaar mee....

Zoals het Goede Doel al zong: "vriendschap is een illusie".

kan neit anders dan me hierbij aan sluiten

he de juiste woorden ;)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:34

oef jeetje daar vind ik inderdaad ook wel wat in zitten :o

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:34

heaven schreef:
nee hoor!!
heb een super lieve vriend en een hond en een paardje.
die kan ik alles vertellen!!
de tijd van vriendinnen heb ik helemaal gehad.
en ikzelf word er ook veel gelukkiger van...

ow nouja dat scheelt wel!!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:35

Ik verwacht van mijn vrienden niets, ik geef ze liefde, vertrouwen, leuke momenten, steun. In ruil daarvoor geven zij mij hetzelfde terug. Daarom zijn het mijn vrienden. Ik vraag niets van ze maar krijg alles.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:44

Ik heb maar 1 echte vriend, en dat is toevallig ook mijn vent.
Ik deel bijna alles met hem, en omgekeerd ben ik ook zijn beste vriendin.
Meer heb ik niet nodig... Hier in de omgeving word dat als "vreemd" gezien.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:05

Ik vind het ook vreemd (ik kan me mijn leven niet voorstellen zodner mijn adnere vrienden), maar als je er gelukkig mee bent, helemaal goed toch?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:26

Ik verwacht ook niet super veel van mijn vriendinnen. Ik verwacht wel eerlijkheid vooral! Dat we gewoon kunnen zeggen waar we mee zitten, zonder dat de ander boos of beledigd is! Gelukkig kan dit in mijn vriendschappen!
Ook verwacht ik wel dat vrienden voor je klaarstaan in moeilijke tijden. Dat je lol kan maken, serieuze gesprekken kan voeren, en leuke dingen kan doen met elkaar!

Ik 'heb' 3 vriendinnen, waar ik nooit meer wat van hoor. Alleen als ik wat van me laat horen spreken we af. Ik vind dit geen echte vriendschap, en laat dit dus ook maar verwateren.

Gelukkig heb ik wel 3 super leuke vriendinnen, waar ik altijd bij terecht kan! 1 daarvan zie ik heel weinig, maar als we elkaar zien is het super leuk! Daarbij vinden we het niet erg, omdat we weten dat we allebei druk zijn! Dat vind ik ook belangrijk in vriendschap!

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:29

Ik heb 1 echte goede vriendin.
Als er iets is kan ik dr altijd bellen en staat ze binnen 2 minuten hier op de stoep, dat weet ik zeker :)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:41

Wat is mijn definitie van vriendschap? Elkaar de ene week elke dag zien, en dan misschien maanden niet, en dan gewoon opnieuw voor elkaar klaarstaan.. Maar ik hou ook niet van verwachtingen die mensen stellen aan me, want ik ga geen tijd maken voor anderen. Het ligt er ook aan wat je verstaat onder leuke dingen doen, en hoe diegene zich opstelt tegenover mij. Vriendschap is niet als de een constant duidelijk maakt hoe goed zij/hij is, en er naar de ander niet geluisterd word. Het moet van 2 kanten komen, en tsja, sommige mensen verschillen gewoon teveel van elkaar om fatsoenlijk vrienden te zijn of te blijven. Ik heb zelf ooit ook eens een vriendin gehad, die zichzelf helemaal geweldig vond en overduidelijk liet merken hoe verwend ze was, daar werd ik uiteindelijk helemaal moe van, en ook van het feit dat het nooit ergens anders over ging dan over haar dingen en haar geweldige leven. Ik vind het niet erg om klaar te staan voor iemand, maar je hebt ook van die mensen die voor elke scheet die dwars zit, steun nodig hebben..Tsja, dan mag je het van mij ook uitzoeken...

Ook vind ik dat als een vriendschap eindigd, je de schuld niet alleen bij de ander moet leggen, maar de fout ook bij jezelf moet gaan zoeken. Als steeds meer vrienden afstand van je gaan nemen, moet er toch een belletje gaan rinkelen dat je misschien iets fout doet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:27

je hoeft niet wat fout te doen, vooral als je jonger bent verander je, en als jij anders veranderd dan je vrienden is het logisch dat je uit elkaar groeit. je doet dan echter niets verkeerd.

Henri3kjuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:55

Citaat:
Inderdaad, ik heb echt een lange vriendschap gehad met iemand. We stonden altijd voor elkaar klaar, maar er kwam een andere vriendin, en toen was ik blijkbaar niet goed genoeg meer. En ik heb de energie niet meer en er ook weinig zin in om nog zo'n vergelijkbare vriendschap op te bouwen. Bij mij gaat het in de meeste gevallen toch ooit fout, helaas. Al ben ik ook heel erg op mezelf hoor.

Ja precies, alleen was het bij mij zo tot 2x aan toe zelfs dat ze een vriend kreeg dus ik gelijk maar aan de kant werd gezet.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:13

Qimm schreef:
je hoeft niet wat fout te doen, vooral als je jonger bent verander je, en als jij anders veranderd dan je vrienden is het logisch dat je uit elkaar groeit. je doet dan echter niets verkeerd.

Ik ken een aantal mensen die wel wat verkeerd doen, waardoor mensen harder van ze vandaan rennen dat dat ze nieuwe vrienden krijgt....

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:27

Myukii schreef:
Weinig, ik hou niet van vrienden := Haha, ik ben geen vriendschapsmens, erg op mezelf gesteld, en geen zin om tijd te maken en me aan te passen voor een vriendin. Ik heb mijn paard, mijn school, werk en vriend, en daarnaast heb ik geen behoefte aan grote vriendengroepen of een beste vriendin.
Klinkt echt heel stom, maar ik stel geen verwachtingen aan vriendschappen dus. En, nog stommer, ik geef er ook niks voor terug. ik vind het prima om gezellige dingen te doen met iemand, maar zonder beste vriendjesgedoe ;)

Ik herken mezelf hier ook wel in :j Ik heb nu wel een aantal leuke en goede vrienden en vriendinnen waar ik geregeld eens mee weg ga :) Ik heb een aantal mensen die me erg dierbaar zijn in mijn vriendenkring en mochten ze ooit problemen hebben zal ik er wel zijn voor hun maar ik vind het prima om lekker op mezelf te zijn :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:20

Amanda_T schreef:
Qimm schreef:

Ik ken een aantal mensen die wel wat verkeerd doen, waardoor mensen harder van ze vandaan rennen dat dat ze nieuwe vrienden krijgt....

ik zeg dus dat je niet wat verkeerd HOEFT te doen als een vriendschap op zijn einde loopt. Maar als er 'schuld' is dan is dat de schuld van 2 mensen en niet van 1.
Ik vergeef mijn vrienden hun fouten en wijs ze erop wanneer ze echt domme dingen doen. Ik keer ze de rug niet toe.