Hoeveel spaargeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EstherMe

Re: Hoeveel spaargeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:41

zelfde schuitje machie :P

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:42

joyce83 schreef:
daarbij is het net wat kazary heeft gehad, je kunt nog een grote pot hebben maar als alles tegelijk komt dan ben je er ook zo doorheen (en dan ben je juist heel blij met je potje)

Dat wel, erg blij met het potje.
Maar ga nu toch echt hopen dat het nu stopt. Want dan moeten er met wat pech toch leningen gesloten gaan worden als het nu echt fout gaat met het paard. Iets waar ik altijd vies van ben, leningen.
Maar we hopen nu gewoon op financieel betere tijden. :)
Maar ik had er niet aan moeten denken geen potje te hebben gehad.
Laatst bijgewerkt door kazary op 29-04-09 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:42

Machie schreef:
Ik heb helemaal niks... Alleen maar een studieschuld :+ Maar wel een gelukkig leven, een paard& woon op mezelf :)

Maar hoe wil jij het dan doen als je over een paar jaar misschien een hypotheek wil, en die niet kan krijgen omdat je iedere maand on afbetaald aan de IBgroep?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:43

IBgroep telt niet mee als lening, dus je kunt gewoon een hypotheek krijgen. Je moet er alleen zelf rekening mee houden dat die maandelijkse kosten er ook bij blijven komen!

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:44

20.000? Valt toch mee?
Mijn ouders werken allebei full-time, maar wij komen met 1 loon meestal wel toe. Daarbij komt nog dat wij niet echt materialistisch zijn en mijn ouders de eerste 10 jaar zowat heel hun loon konden sparen.

Ik vind het soms ook wel raar om te lezen dat mensen het einde van de maand niet halen. Maar waar ik mij echt aan kan ergeren, zijn mensen die dan een léning aangaan om toch maar die nieuwe auto te kopen of om op reis te kunnen gaan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:44

erger je ook aan die mensen die een lening aan moeten gaan voor een auto omdat ze die nodig hebben voor het werk?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:45

Leonie, zou het verstandig zijn hoerover te spreken als je zelf alles betaald?
Want als 13 jarige is alles toch wel anders heb ik het idee.Niet rot bedoel hoor :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:45

EstherMe schreef:
IBgroep telt niet mee als lening, dus je kunt gewoon een hypotheek krijgen. Je moet er alleen zelf rekening mee houden dat die maandelijkse kosten er ook bij blijven komen!

Dat willen ze dus gaan veranderen hé. Om te voorkomen dat studenten te makkelijk denken over het opbouwen van een studieschuld.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:46

Leonie schreef:
20.000? Valt toch mee?
Mijn ouders werken allebei full-time, maar wij komen met 1 loon meestal wel toe. Daarbij komt nog dat wij niet echt materialistisch zijn en mijn ouders de eerste 10 jaar zowat heel hun loon konden sparen.

Ik vind het soms ook wel raar om te lezen dat mensen het einde van de maand niet halen. Maar waar ik mij echt aan kan ergeren, zijn mensen die dan een léning aangaan om toch maar die nieuwe auto te kopen of om op reis te kunnen gaan.

Heb ik wel gedaan, daarom is mijn lening bij de IBgroep een stuk hoger. Reis van mijn leven, maar niet iets voor ieder jaar ;) Nu is het gewoon over met de luxe vakantie!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:46

joyce83 schreef:
en dat is ook net voor iedereen anders. De een vind het normaal om 500 euro te kunnen sparen en de ander is blij als ze een maand 100 euro opzij kunnen zetten.

Het gaat dan ook vooral om de hogere inkomens. Dan heb je zelf de keuze. Als je het moet doen met 800 in de maand (bijstandsnorm dacht ik?) is het logisch dat je geen 500 per maand kunt sparen. Maar als je modaal of hoger verdient, is het een kwestie van keuzes maken. En dan is het meer dan verstandig om te zorgen dat je wat reserve hebt, vooral als je vaste lasten hoog zijn. Omdat je die niet van het ene op het andere moment kunt bijstellen. Juist als je paarden en een flink huis hebt, is het handig om een tijdelijke tegenslag op te kunnen vangen, zodat je niet meteen moet verkopen of je in de schulden moet steken als het even minder gaat. Hoe minder vaste lasten en hoe meer vrije uitgaven, hoe makkelijker je dat kunt aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:47

HenrietteM schreef:
Ik verbaas mij erover dat veel mensen blijkbaar nauwelijks spaargeld hebben. Mensen die nu hun baan kwijtraken en dan totaal geen reserves hebben en niet eens 1 maand zonder salaris kunnen overbruggen. En dan bedoel ik dus gewoon jonge gezinnen met 1,5 of 2 verdieners. Die dan niet meer dan € 3.000 spaargeld hebben. Ik kan me dan niet voorstellen. Ben opgevoed met de gedachte dat je altijd wel zo'n 20.000 gulden (laten we zeggen dat dat nu € 20.000 is) op de bank zou moeten hebben. Just in case. Ben ik ouderwets? Hoeveel spaargeld hebben jullie? Zeker met eigen paarden die zomaar iets kunnen markeren moet je toch een potje hebben lijkt me.

Poeh, dan moet je wel veel overhouden per maand om zoveel te kunnen sparen. Ik hoop dat je begrijpt dat er genoeg mensen zijn die 1,5 verdieners zijn en dat de partner meewerkt om alles draaiende te houden en niet om 20.000! euro bij elkaar te sparen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:48

HenrietteM schreef:
Ik verbaas mij erover dat veel mensen blijkbaar nauwelijks spaargeld hebben. Mensen die nu hun baan kwijtraken en dan totaal geen reserves hebben en niet eens 1 maand zonder salaris kunnen overbruggen. En dan bedoel ik dus gewoon jonge gezinnen met 1,5 of 2 verdieners. Die dan niet meer dan € 3.000 spaargeld hebben. Ik kan me dan niet voorstellen. Ben opgevoed met de gedachte dat je altijd wel zo'n 20.000 gulden (laten we zeggen dat dat nu € 20.000 is) op de bank zou moeten hebben. Just in case. Ben ik ouderwets? Hoeveel spaargeld hebben jullie? Zeker met eigen paarden die zomaar iets kunnen markeren moet je toch een potje hebben lijkt me.
Dan ben jij toch van rijke afkomst. Hoeveel spaargeld heb jij op jou rekening ?
Ik mag ook zeker niet klagen en kan ook zeggen dat ik een rijk gevulde spaarrekening heb....maar daartegenover staat dat ik zelf nog steeds geen eigen huis gekocht/gebouwd heb.
Moest ik nu gaan bouwen of kopen ga ik geen cent meer overhouden, daar dient mijn spaarboekje nu voor. :)

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:48

Vjestagirl schreef:
EstherMe schreef:

Dat willen ze dus gaan veranderen hé. Om te voorkomen dat studenten te makkelijk denken over het opbouwen van een studieschuld.

Nouja lijkt me dan niet echt fair als ze dat doen met de studenten die dus al afgestudeerd zijn.
Maar het is nogal dubbel, want aan de andere kant stimuleren ze juist tot lenen!

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:49

@ Shadow. Dat is inderdaad wat ik bedoel en ook om mij heen zie. Mensen die riant leven. Bijvoorbeeld man met een salaris van 80 - 100.000 per jaar. Vrouw die ook 3 dagen werkt. Mooi huis (600.000 of meer), 2 auto's, 2x per jaar (minimaal) op vakantie. 2 kinderen volop in de merkkleding. En dan raakt hij zijn baan kwijt en kunnen ze niet eens 1 maand overbruggen zonder in de problemen te komen. Snap ik dus niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:50

EstherMe schreef:
Vjestagirl schreef:

Nouja lijkt me dan niet echt fair als ze dat doen met de studenten die dus al afgestudeerd zijn.
Maar het is nogal dubbel, want aan de andere kant stimuleren ze juist tot lenen!

Ik vind het voor mensen die nu een studieschuld aan het opbouwen zijn wel een goed idee, net als voor mensen in de toekomst.

En opzich stimuleren ze niet, ze bieden de optie. En ik denk dat ene lening altijd een eigen keuze is.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:51

ik moet eerlijk zeggen, heb ook nooit gespaard. Vier maanden ben geleden ben ik begonnen en heb 2000 bij elkaar gespaard, waar nu 1200 vanaf gaat vanwege verbouwing huis. dan heb ik dus nog 800 euro spaargeld. Veel voor mijn doen. Tot nu toe heb ik nog nooit problemen gehad gelukkig. Als paard naar de kliniek ofzo moet, betaal ik het altijd gewoon van mijn salaris. Heb me er eerlijk gezegd nooit zo druk om gemaakt. Het is dat mijn partner wel een oude spaarder is, dat ik nu een beetje aan het sparen ben..

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:52

HenrietteM schreef:
@ Shadow. Dat is inderdaad wat ik bedoel en ook om mij heen zie. Mensen die riant leven. Bijvoorbeeld man met een salaris van 80 - 100.000 per jaar. Vrouw die ook 3 dagen werkt. Mooi huis (600.000 of meer), 2 auto's, 2x per jaar (minimaal) op vakantie. 2 kinderen volop in de merkkleding. En dan raakt hij zijn baan kwijt en kunnen ze niet eens 1 maand overbruggen zonder in de problemen te komen. Snap ik dus niet.
Dan zijn mensen die totaal niet met geld om kunnen... zielig noem ik dat.
Mensen die hun geld niet kunnen beheren en de waarde v/h geld niet kennen.

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:52

@ Myrano. Ik ben niet van rijke afkomst hoor (tenminste ik weet niet wat jouw definitie daarvan is, maar geen Quote 500 zeg maar). Ik heb op dit moment zo'n 3x mijn eigen minimumeis gespaard. Dat voelt erg comfortabel nu. Ik snap best dat dit veel is, maar het gaat mij dus om goed verdienende mensen die niet eens 1 maandsalaris aan spaargeld hebben. Ik maak andere keuzes. Hoef je niet rijk voor te zijn.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:52

ja altijd, al zijn ze ook bezig om ovkaarten etc aan te passen. Zo werk je juist in de hand dat studenten of gaan lenen, of dus langer over de studie te doen om er bij te kunnen werken..
Maar das een heel andere discussie :D

Voor de studenten van nu vind ik het een prima idee inderdaad!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:53

Vjestagirl schreef:
Machie schreef:
Ik heb helemaal niks... Alleen maar een studieschuld :+ Maar wel een gelukkig leven, een paard& woon op mezelf :)

Maar hoe wil jij het dan doen als je over een paar jaar misschien een hypotheek wil, en die niet kan krijgen omdat je iedere maand on afbetaald aan de IBgroep?

Lening bij de IBG telt niet mee ;)
Daarbij heb ik vriendje met koophuis en ga ik er vanuit dat we voor altijd samen blijven :)

Verder.. toekomst.. tsja, liever nu genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:54

HenrietteM schreef:

Ken jij die mensen dan die niet 1 maand kunnen overbruggen? Overigens zullen de vaste lasten van zulk een huishouden ook niet te versmaden zijn. Een ton per jaar verdienen is ook niet voor zomaar iedereen weggelegd. Vraag mij af of dit niet jouw eigen hypothese is.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:55

Eigenlijk krijg ik toch bij de laatse reactie van TS een beetje het gevoel van:
Waar bemoei jij je mee. Heb je het niet druk genoeg je eigen dingen bij te houden?
Het komt zo roddel achtig over.
Ik bedoel dit niet rot. Maar er word in het dagelijks leven al zoveel geroddeld en achter de rug om gedaan.
Terwijl heel vaak de mensen die het hardste roddelen zelf hun leven op ander gebied dan totaal niet op de rails hebben.
Dit bedoel ik niet over jou TS, maar dat is wel wat er zo vaak is in het leven.

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:55

Nee deze mensen ken ik echt Russel. Meerdere zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:56

Ik vind dat er een beetje makkelijk over anderen geoordeeld wordt in dit topic.
Komt misschien omdat ik een hele tijd arbeidsbemiddeling voor WWB-cliënten ("bijstandstrekkers" in de volksmond) gedaan heb, maar daar zitten dus inderdaad genoeg mensen bij waarvoor het elke maand weer een gevecht is om rond te komen, om de kinderen te kleden en eten te geven etc...

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:57

kazary schreef:
Eigenlijk krijg ik toch bij de laatse reactie van TS een beetje het gevoel van:
Waar bemoei jij je mee. Heb je het niet druk genoeg je eigen dingen bij te houden?
Het komt zo roddel achtig over.
Ik bedoel dit niet rot. Maar er word in het dagelijks leven al zoveel geroddeld en achter de rug om gedaan.
Terwijl heel vaak de mensen die het hardste roddelen zelf hun leven op ander gebied dan totaal niet op de rails hebben.
Dit bedoel ik niet over jou TS, maar dat is wel wat er zo vaak is in het leven.
Hier sluit ik me bij aan.