Ook zo'n hekel aan turbotaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:05

Hinata schreef:
x_Sannee schreef:
Idd alle boeren praten met de rrrrrrrrollende rrrrrrrrr :(
Dat vind ik echt triest, laten ze gewoon normaal nederlands gaan praten. :+

Dat is echt onzin, in het hele oosten van het land gebruiken mensen een rollende rrr, dat is gewoon een accent en een manier van uitspreken. Ik bedoel de leidse r is ook niet echt eern goede manier van uitspreken.

Ik zeg zelf welleens een woordje engels tussendoor, maar dat is meer omdat ik dan niet op het nederlandse woord of uitdrukking kan komen.

Ik wou net zeggen :')
Ik woon in het zuiden en laten wij nou juist nét altijd de 'boeren' worden genoemd maar níémand die hier met een rollende r praat hoor ;)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:05

Dat je met een rollende r praar vind ik niet triest. Het is gewoon het accent. Dus je vindt het ook triest dat ze in friesland fries praten. Vind het juist mooi dat elke streek elk deel zijn eigen accent heeft.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:06

Ik gooi er ook wel eens een engels woord doorheen, maar inderdaad als ik net niet op het nederlandse woord kan komen. En vaak kan ik me veel beter in het engels uitdrukken.

Maar als ik moet presenteren of belangrijke gesprekken voer let ik wel op of ik wel keurig nederlands spreek

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:06

_Micha_ schreef:
Hinata schreef:

Dat is echt onzin, in het hele oosten van het land gebruiken mensen een rollende rrr, dat is gewoon een accent en een manier van uitspreken. Ik bedoel de leidse r is ook niet echt eern goede manier van uitspreken.

Ik zeg zelf welleens een woordje engels tussendoor, maar dat is meer omdat ik dan niet op het nederlandse woord of uitdrukking kan komen.

Ik wou net zeggen :')
Ik woon in het zuiden en laten wij nou juist nét altijd de 'boeren' worden genoemd maar níémand die hier met een rollende r praat hoor ;)

Je moet m'n vorige post maar even lezen ;)

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:07

ukje schreef:
Dat je met een rollende r praar vind ik niet triest. Het is gewoon het accent. Dus je vindt het ook triest dat ze in friesland fries praten. Vind het juist mooi dat elke streek elk deel zijn eigen accent heeft.

Ja dat vind ik ook. Boeren uit zuid-holland praten echt niet met een rollende rr hoor. :')

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:07

katiavl schreef:
Ja, klinkt bekend.

Bij mij is het meer: Bij observation van een spontane kind-ouder-interaction gedrag is het al obvious dat een pasgeborene zijn omgeving tactiel waarneemt.

Ik rijg er rillingen van :=

:)) _O-

Echt verschrikkelijk, heb er gelukkig niet veel last van maar dit spant wel de kroon denk ik, haha.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:09

x_Sannee schreef:
Hinata schreef:

Tja in Amsterdam enz. kan ik het me nog wel voorstellen dat ze met de rollende rrr praten.
Maar de boeren hier in Drenthe/Groningen/Friesland enz. die net bij de koeien vandaan komen praten ineens met de rollende rrrr. Daar kan ik me echt aan ergeren.

Maar een rollende rrrr is een deel van een accent en word dus gewoon in bepaalde streken gebruikt, dus boeren hebben er niks mee te maken.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:11

Ukje schreef:

Er is niks mis met een accent, maar zoals ik in mijn vorige post ook gezegd heb; De boeren hier in Friesland/Drenthe/Groningen komen ongeveer rechtstreeks van het land en praten met de rrrollende rrr. Dat vind ik niet kunnen.

@ Hinata: Een accent is prima, maar boeren die anders gewoon met de normale r praten, en die niet eens in de buurt van zo'n accentengebied wonen horen hier niet mee te praten vind ik.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:12

Hoe moeten/horen de boeren volgens jou dan wel praten, Sanne?

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:12

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:13

Ik gebruik ook vaak Engelse woorden hoor.
Dingen als "crap" "ginormous" "not done". Ik vind de Nederlandse taal helemaal niet zo boeiend. Het engels is veel expressiever en heeft veel meer mogelijkheden in de wereld. Tja, en als mensen zich daar aan ergeren is dat hun probleem. Ik praat zoals ik praat en ik let echt wel op waar ik dat doe. Ik maak dat soort zinnen echt niet als ik een belangrijke afspraak heb, of een presentatie sta te houden of in een belangrijke brief.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:14

Waarom zouden boeren die rechtstreeks van het land komen niet met een rollende r mogen praten? :? Die mensen zijn niet in de noordelijke klei geboren hoor :+ Neem dan een hagenees als voorbeeld ofzo :+

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:14

Ik denk gewoon ABN, maar aangezien bijna niemand fatsoenlijk ABN spreekt, aangezien iedereen wel een klein beetje van het accent heeft uit de streek waar hij of zij vandaan komt.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:15

Elessar schreef:
Die van jou is inderdaad wel erg Katiavl. :=
Ik zeg het vaker in de trant van: no offense, maar ik vind het echt niks, oid.

x_Sannee schreef:
Idd alle boeren praten met de rrrrrrrrollende rrrrrrrrr :(
Dat vind ik echt triest, laten ze gewoon normaal nederlands gaan praten. :+

Wat dacht je van die rasechte Friezen dan? :D

Wat hebben die er nou weer mee te maken? Ik ben een fries, maar gebruik echt geen rollende 'r' ofzo hoor. :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:16

Jemig, Sanne, ben jij even een partij arrogant. Bepaal lekker voor jezelf hoe jij praat en later een ander in zijn waarde!

waar staat in hemelsnaam geschreven dat officieel ABN nou met een rollende R is of niet, en of een g nu zacht of hard moet worden uitgesproken.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:17

Maar dat is het 'm nou juist. Dat accent zit niet in deze streek (Drenthe) en mensen gaan het in de loop der jaren zichzelf gewoon aanleren.

Shiloh: Jeetje sorry hoor, het is toch een discussie forum. En jij woont waarschijnlijk niet in Drenthe dus je weet ook neit hoe het gaat.

Maargoed zal nergens meer op in gaan als je er moeite mee hebt.

Rianne_

Re: Ook zo'n hekel aan turbotaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:19

Maar wie bepaald er wat ABN is? Als je maar normale woorden gebruikt is het klaar toch? Of dat nou met een accent is of niet, beide keren is dat in mijn ogen gewoon ABN. Ik heb zelf een fries accent, maar praat ik dan geen ABN?

Wil ook niet zeggen dat ik met een rollende 'r' praat, maar ook al was dat zo..

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 11:20

Ik kan het best begrijpen dat iemand engelse woorden gebruikt omdat er op het werk veel engels geproken wordt of heel lang in een engelstalig land heeft gewoond. Een engels woord gebruiken omdat ik het nederlandse niet weet, dat doe ik ook een enkele keer, maar standaard in elke zin de helft in engels omdat je ooit, in een ver verleden, een halfjaar in een engelstalig land op vakantie bent geweest vind ik overdreven.
Met dialecten is het anders, als een Brabander, Fries, Drent Amsterdammer of wie dan ook een dialectwoord gebruikt vind ik dat juist iets hebben.
Ik heb een broer die al 20 jaar in Amerika woont, thuis spreekt hij alleen engels, als hij in Nederland is komt er amper een engels woord uit zijn mond.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:20

sanne, ik heb vroeger in die omgeving gewoont en de mensen om mij heen spraken allemaal met een rollende r dus dat klopt niet wat je zegt.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:21

x_Sannee schreef:
Maar dat is het 'm nou juist. Dat accent zit niet in deze streek (Drenthe) en mensen gaan het in de loop der jaren zichzelf gewoon aanleren.

Shiloh: Jeetje sorry hoor, het is toch een discussie forum. En jij woont waarschijnlijk niet in Drenthe dus je weet ook neit hoe het gaat.

Ja maar daar gaat het nou net om, wat maakt het uit of boeren wel met een rollende r of niet met een rollende r spreken. Laat ze gewoon hun gang gaan.

Shiloh

x_Sannee schreef:

Maar waarom is dat in hemelsnaam fout dan. Laat dat die mensen lekker zelf bepalen... Ik vind het nogal arrogant ja, als mensen een ander gaan lopen vertellen dat ze verkeerd praten. Laat een ander lekker in zijn waarde!

Paintlinger

Ik woon in Drenthe....niks mis met het taaltje hier hoor :n

Sommige dingen in die turbotaal vind ik gewoon té geniaal!!
Maar om het nou te gaan gebruiken.......nah :n

Rianne_ : De koningin spreekt ABN :j

lesilla

Maar mensen zijn al jaar en dag in staat om goed expressief te zijn met de normale nederlandse taal.
In mijn ogen is het gewoon een cosonantie (het beter kunnen uit leggen) die je eraan geeft omdat je weet dat het niet in de nederlandse taal hoort. Daarom gebruiken ze het ook niet in een presentatie enz.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 29-04-09 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:22

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:22

Rianne_ schreef:
Wat hebben die er nou weer mee te maken? Ik ben een fries, maar gebruik echt geen rollende 'r' ofzo hoor. :')

Ze zegt dat alle boeren met de rollende r praten, nou.. I disagree (om het toch maar even bij de turbotaal te blijven :D)
Imo een beetje alle boeren over één kam scheren.