spijbelen van je werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:20

Sylvia schreef:
sabje1985 schreef:
maar mario is vrachtwagenchauffeur en hun pakken wel eens uren af van hem en een vrije dag krijgt hij bijna niet dus daarom een dagje spijbelen.Maar het is natuurlijk niet goed

Dan moet Mario de arbeidsvoorwaarden en de CAO er eens op na gaan slaan, want het is simpelweg verboden om 'zomaar' uren af te pakken en iedereen heeft een x-aantal vakantiedagen. Of het wettelijk is vastgelegd of alleen in CAO's weet ik niet, maar 20 vakantiedagen is heel gebruikelijk.

Het is wettelijk vastgelegd dat je 15 vakantiedagen moet hebben, 20 is gebruikelijk ja.
Ik zou in de geval de CAO ook eens even flink doorbladeren want dit klinkt niet echt goed.
Spijbelen van mijn werk zou ik nooit doen, school is een ander verhaal maar werk krijg je betaald voor dus moet je er ook iets voor doen lijkt mij. Ik voel me al bezwaard als ik me ziek meld of te laat kom..

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:20

Ik heb het wel een keer gedaan. :o
Ik had een verschrikkelijk weekend achter de rug (familielid was in ziekenhuis opgenomen) en ik trok het niet om naar mijn werk te gaan. (emotioneel een heftig weekend) Huppakee, toen heb ik me ziek gemeld.

Heb me dan ook nog nooit zo schuldig gevoeld. ;(

Edit - In het onderwijs heb je geen vrije dagen, in die zin: even eentje opnemen. :)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:22

ikkemetwikke schreef:
@ odetteke:
in elke CAO staat toch wel dat je daar een vrije dag voor krijgt?

Nee. Dat geldt alleen voor familieleden in de eerste lijn, dus ouders en broers/zussen. Voor tweede-lijn familieleden (grootouders) krijg je bij overlijden een dag verlof (voor de begrafenis). Maar niet voor vrienden ed, op zich ook wel terecht imo. Anders kun je bij iedereen zeggen dat het een goede vriend van je is.

dejavu, dat vind ik geen spijbelen. Spijbelen vind ik wegblijven om iets leuks te gaan doen, of om iets heel anders te gaan doen. Jij zult niet op een terrasje een boekje hebben gaan zitten lezen oid. En als ik een dergelijk weekend gehad zou hebben dan hebben ze daar op het werk doorgaans ook wel begrip voor als ik me ziek zou melden...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:24

Sylvia schreef:
ikkemetwikke schreef:
@ [***]:
in elke CAO staat toch wel dat je daar een vrije dag voor krijgt?

Nee. Dat geldt alleen voor familieleden in de eerste lijn, dus ouders en broers/zussen. Voor tweede-lijn familieleden (grootouders) krijg je bij overlijden een dag verlof (voor de begrafenis). Maar niet voor vrienden ed, op zich ook wel terecht imo. Anders kun je bij iedereen zeggen dat het een goede vriend van je is.

Inderdaad, maar wel heeeeel zuur als je echt met iemand een goede band hebt/had.

Sylvia

Re: spijbelen van je werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:26

Ja, als je geen vrij krijgt, zeker. Ik heb dat gelukkig nog nooit aan de orde gehad, de keren dat ik voor zoiets verlof heb gevraagd kreeg ik het ook gewoon. Ik geloof dat als ik het niet zo krijgen, ik heel snel op zoek zou gaan naar ander werk. :o

De ellende met dat soort dingen is dat als jij verlof aanvraagt voor iets, het niet krijgt en je vervolgens ziek meldt, je in no time controle krijgt...

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:27

Spijbelen van je werk vind ik echt niet kunnen :n Nou heb ik alleen een bijbaantje, maar zelfs daar kunnen ze me echt niet missen.

School spijbelen doe ik wel regelmatig, maar daar heb ik verder niemand mee. Met projecturen ben ik er wel altijd netjes.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:28

dejavu schreef:
Ik heb het wel een keer gedaan. :o
Ik had een verschrikkelijk weekend achter de rug (familielid was in ziekenhuis opgenomen) en ik trok het niet om naar mijn werk te gaan. (emotioneel een heftig weekend) Huppakee, toen heb ik me ziek gemeld.

Heb me dan ook nog nooit zo schuldig gevoeld. ;(

Edit - In het onderwijs heb je geen vrije dagen, in die zin: even eentje opnemen. :)

Ik vind dat je je niet schuldig hoefde te voelen hoor, emotioneel een wrak zijn is wellicht net zo erg als de griep hoor.

Waar ik totaal geen respect voor heb is voor mensen die zich ziekmelden maar gewoon lui zijn.
Bah echt totaal geen respect voor !

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 17:29

ik bedoel ook meer als je echt geen zin hebt.Dus dat je uit bed stapt en denkt bekijk het maar.Ik denk het wel maar meestal gaat dat na een ontbijt en kop thee wel beter hahah

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:30

Dat vind ik dus absoluut niet kunnen en ik vind het ook niet meer dan terecht dat daar een hele fikse sanctie of ontslag op staat. Ik denk vaak zat 'ik heb geen zin', maar ik kom toch altijd mijn bed uit en ik ga netjes aan de slag. Dat kun je gewoon echt niet maken...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:31

Ik zou het echt niet kunnen, voelt gewoon als verraad naar mijn collega's.

Bij een 40 urige werkweek heb je minimaal 20 vrije dagen per jaar. (CAO of niet)
Dus dan neem je toch een vrije dag!

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 17:33

Voor de goede orde Mario is nooit ziek en meld zich ook nooit ziek.Over de uren daar is hij hard mee bezig natuurlijk en over het vrij hebben ja dat is moeilijk hij heeft pas ik augustug vrij en een dagje vrij is gewoon moeilijk.Nou helemaal nou hij op de lzv rijdt,daar rijden er maar een paar mee dus een vervanger is bijna onmogelijk

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:48

Ach, ik vind het er maar net van af hangen wat voor werk je doet.
Ik denk niet dat ik later met de baan na mn studie ga 'spijbelen', daar heb je dan teveel verantwoordelijkheid voor denk ik.
Ik kan me nog wel voorstellen dat ik zou spijbelen als mijn paard ernstig ziek zou zijn.

Bij het werk dat ik nu heb meld ik me wel eens ziek voor niks :o Ik werk op een callcenter(outbound) en dat is toch net wat anders dan wanneer je bv achter de kassa zit.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:07

L_Ilse_L schreef:
Ach, ik vind het er maar net van af hangen wat voor werk je doet.
Ik denk niet dat ik later met de baan na mn studie ga 'spijbelen', daar heb je dan teveel verantwoordelijkheid voor denk ik.
Ik kan me nog wel voorstellen dat ik zou spijbelen als mijn paard ernstig ziek zou zijn.

Bij het werk dat ik nu heb meld ik me wel eens ziek voor niks :o Ik werk op een callcenter(outbound) en dat is toch net wat anders dan wanneer je bv achter de kassa zit.

dat vind ik dus eigenlijk ook niet kunnen. als je geen zin hebt om te werken vraag je gewoon een vrije dag. ook op jouw werk word er op je gerekend en het kost de baas een hoop geld als jij je (voor niks) ziekmeld. mijn ex is zelf baas en je wilt niet weten wat het hem kost als iemand zich ziek meld.

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 18:13

ik denk dat heel veel mensen het ooit wel eens gedaan heeft of gaat doen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:18

Nee ik spijbel niet van mijn werk, ookal is het een bijbaantje, er wordt wél op mij gerekend. Als ik ga spijbelen betekend dat dat er een collega van mij haar vrije dag voor mij in moet leveren. Ik werk nu vanaf mijn 15e jaar en heb me in al die tijd totaal twee keer een dagje ziek moeten melden. Zelfs toen voelde ik me al schuldig, laat staan dat ik zou spijbelen als er niets met me aan de hand is.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:25

Wegblijven zonder af te bellen vind ik absoluut niet kunnen.

Als je een keer echt moe bent en je je ziekmeldt, prima. Maar geen zin hebben vind ik toch wel vreemd. Dan maak je maar zin, zoals mijn moeder altijd zegt.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:28

mistery schreef:

Als je een keer echt moe bent en je je ziekmeldt, prima. Maar geen zin hebben vind ik toch wel vreemd. Dan maak je maar zin, zoals mijn moeder altijd zegt.

Ik denk dat als je niet af belt dat je dan ook weg mag blijven hoor.
Hier wordt volgens mij meer bedoelt dat je geen zin hebt en je dus 'ziek' meldt..
Wat ik dus nooit zou doen. Als ik me niet goed voel, tjah ander verhaal.

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 18:34

mistery schreef:

Vindt dit ook el een rare regel dan eigenlijk.Dus als je moe bent oke maar als je geen zin heb moet je gewoon naar je werk.
Niet verkeert bedoelt.
En ja wegblijven zonder bellen is helemaal not done,maar dat bedoelde ik niet

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:20

wij moeten altijd een doktersbriefje indienen
dus ik heb niet veel zin om 35 euro te betalen voor een visite om een briefje te verkrijgen, om een dagje thuis te blijven, dan is het me een dure vakantie dag hoor

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:30

hihih nee dan zou het helemaal niet leuk wezen.Maar moet je ook een doktersbriefje inleveren als je de griep hebt dan??
Dat is ook wel erg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:58

yup,
met het gedacht van: als je niet ziek genoeg bent om naar de dokter te gaan kun je ook komen werken.
dus ziek thuis = dokter en briefje halen
maar ik geloof dat dat overal zo is hoor in belgie
zelfs op school, dag ziek = doktersbriefje ingeven ...

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:05

Ik zou het niet doen, maar hoef het ook echt niet te proberen want ik word er gewoon keihard uitgeflikkerd!

Over oncollegiaal gesproken: ik heb wel iemand op het werk lopen, die commandeert iedereen, en zelf doet ze gewoon praktisch niks. Alleen als het hoofd van de afdeling er is doet ze braaf.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:06

Ik heb nu stage momenteel en ik sleep me nog liever ziek naar mijn werk dan ik me ziekmeld, laat staan spijbelen. Want elke dag ziek moet ik toch weer inhalen.

En inderdaad, voor elke dag ziek (op stage) moet e ook verplicht een dokterbriefje hebben hier. Op een gewone schooldag niet, maar dat komt omdat ik nu in het hoger zit :P.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:09

Sylvia schreef:
Ja, als je geen vrij krijgt, zeker. Ik heb dat gelukkig nog nooit aan de orde gehad, de keren dat ik voor zoiets verlof heb gevraagd kreeg ik het ook gewoon. Ik geloof dat als ik het niet zo krijgen, ik heel snel op zoek zou gaan naar ander werk. :o

Inderdaad. Dat zijn echt dingen waarvan ik vind dat het 'in redelijkheid' moet gaan. De werkgever kan mij vertrouwen dat ik het niet zomaar vraag, dan wil ik de werkgever ook vertrouwen dat hij dat niet zomaar afwijst. Gelukkig heb ik het wat dat betreft tot nu toe goed getroffen :)

Duhelo: in Nederland zouden de huisartsen het niet waarderen als je daarvoor bij de dokter komt. Voor een gewone griep / verkoudheid + koorts (waar je toch echt wel heel ziek van kunt zijn) hoef je wat de dokter betreft niet te komen. (Bovendien vind ik het naar de dokter gaan een hele opgave als ik me echt beroerd voel...en vaak is slaap het eerste wat belangrijk is, slaap en heel veel rust. Een doktersafspraak is dan best vermoeiend met het reizen en wachttijden, en dat maakt niet dat ik dan sneller weer op de been ben.)

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:11

Spijbelen van school vind ik al niet super, maar spijbelen van het werk gaat er bij mij echt niet in. No way dat ik dat zou doen.