stomme gedachte misschien..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 07:46

Jammer van de euro, anders was Italië wel een land voor je :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:26

Ik vraag me ook af of sommige mensen niet kunnen nadenken :?

Je hebt toch ook wel gehoord wat er in zimbabwe al jaren gaande is := Túúrlijk kan je niet zomaar geld bijdrukken :\
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 25-04-09 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:26

maar dan eventjes iets anders.

Maar er is maar een bepaalde hoeveelheid geld. Alles wordt duurder en de wereldpopulatie groeit. Op een gegeven moment moet er dan toch juist geld bij komen. dan is er toch gewoon te weinig van dat spul?

Overigens. Dat voor al het geld op de wereld goud moet zijn is allang los gelaten. Dat is niet meer zo.

Anoniem

Re: stomme gedachte misschien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:40

Shiloh, dan gaan ook de bnp's van de landen omhoog en dus de balans, waardoor er meer geld is.

De kredietcrisis is ontstaan vanwege geld dat eigenlijk niet bestond, er staat geen goud tegenover, maar ook geen balans. Het was monopolygeld dat voor echt doorging en dat werkt niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:48

ja iid. zoals ik het begrepen heb van die docu. (de dag dat de dollar valt) heeft amerika echt een absurde staatsschuld.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:50

Ik zie de opmerkingen dit kan ze toch niet serieus bedoelen..?

Ik heb dit ook gedacht hoor. Wel met de gedachte om inflatie tegen te gaan de producten bijv. duurder te maken en idd net genoeg...

Of maak extra geld en geef dit aan bedrijven als General Motors enz..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:51

maik ben wel even bloedserieus, ben 19, heb hiervan gehoord.
maar heb het nooit helemaal gesnapt....
maaaaarrrrr.....
nu ik dit topic gelezen heb :D

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:58

nou zeg, arme TS! iedereen maakt dr voor dom uit :')
ik zal ook eens een poging doen om het uit te leggen, al ben ik pas 16, maar dit is wat ik begrepen heb _O- :
elk land heeft zegmaar goudstaven van een bepaalde waarde. je kunt geld drukken maar het heeft bij elkaar allemaal die waarde van de goudstaven. dus als je meer geld gaat drukken, wordt het minder waard. want het blijft allemaal net zoveel waard als die goudstaven. en als geld minder waard wordt omdat er meer bijgedrukt wordt, noemen we dat inflatie :D

zoiets is het wel geloof ik :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:27

Magiccc schreef:
nou zeg, arme TS! iedereen maakt dr voor dom uit :')

Maar het is toch gewoon lógisch dat het niet kan :? :D Je hebt trouwens een mooie uitleg :j

Stel je hebt €100, en je drukt er €75 euro bij, welke niks waard is, want papier heeft geen waarde ;) Dan heb je dus €175 met de waarde van €100.
Daarbij: hoe meer ergens van is, hoe minder waarde het heeft, icm de vraag en aanbod. Waarom kost de aardappeleters van van Gogh een vermogen, en een velletje papier niks? Omdat er maar 1 originele aardappeleters schilderij is, en plenty velletjes papier. Zo is het ook met geld, het heeft geen waarde als er zoveel van is.
Dan heb je ook nog de wet van vraag en aanbod; deze bepaalt de waarde van een artikel in de markt. Kijk bv naar de paardenmarkt; is er veel vraag naar een type paard dan stijgt de prijs simpelweg omdat mensen het ervoor wíllen betalen ;)

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:49

Haha ja een klein beetje weet Magiccc dat iedereen haar voor dom uitmaakt.... Stiekem dacht ik dat ook hahaha het is toch logisch. Maargoed, ts zal nu wel weten waarom we niet gewoon lekker geld bijdrukken :)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 11:50

_Question schreef:
Haha ja een klein beetje weet Magiccc dat iedereen haar voor dom uitmaakt.... Stiekem dacht ik dat ook hahaha het is toch logisch. Maargoed, ts zal nu wel weten waarom we niet gewoon lekker geld bijdrukken :)

TS wist dat al hoor.. maar was benieuwd naar de reacties :+

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:53

je houdt ons voor de gek!! :oo _O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:03

Pffff.... gelukkig. Ik was al bang dat er écht domme mensen rondliepen :+

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:06

Mjay schreef:
achter al dat geld moet een waarde zitten en dat zijn die staven goud die in de kluis liggen druk je meer geld dan wordt dat minder waardt en los je dus helemaal niets op.... er is dan meer geld wat hetzelfde waard is als wanneer er minder geld was dan betaal je dus gewoon ook overal 2 keer zoveel voor alles.

De geld-goud koppeling is al lang geleden losgelaten. Vreemd genoeg weten de meeste mensen dat niet eens.

Citaat:
Het jaar 1936 bracht niet alleen opvoering der bewapening op militair terrein, maar ook de opbouw van tolmuren op het gebied der economische verhoudingen. Vele regeringen streefden naar autarkie of streden met munt-verzwakking.

Nederland ging zwaar gebukt onder de gevolgen van de crisis, maar zijn Regering klemde zich nog angstvallig vast aan de gouden standaard. Het Goudblok was in die tijd wel enigszins afgebrokkeld, maar het stortte volkomen in elkaar toen op 25 September 1936 Frankrijk, de voornaamste steunpilaar van dit bouwwerk, zijn munt devalueerde.

De dag daarna volgde Zwitserland en in die nacht kwam ook voor ons land het grote avontuur.

In de ochtendbladen van Zondag 27 September 1936 werd bekend gemaakt, dat de gulden door een uitvoerverbod van goud was los gemaakt van het edele metaal.

Nu alle deelnemers aan het internationale monetaire spel stuk voor stuk de klassieke regels hadden geschonden, was Nederland, naar een tekenende uitdrukking, welke Dr Colijn later bezigde, niet in staat verder in zijn eentje bridge te spelen.

Op Maandag 28 September bleven de beurzen gesloten, terwijl de minister-president vóór het begin van de dagtaak zijn landgenoten met een weemoedige, doch tevens bemoedigende toespraak tot rust en vertrouwen aanmaande. Wettelijke maatregelen tegen prijsopdrijving werden met bekwame spoed getroffen, terwijl aan de Kamers van Koophandel werd opgedragen intussen een oogje in het zeil te houden.

http://www.engelfriet.net/Alie/Aad/geld.htm

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 16:54

Magiccc schreef:

nam jullie in het euroooootje :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:05

Lieffiefi schreef:
Ik zie de opmerkingen dit kan ze toch niet serieus bedoelen..?

Ik heb dit ook gedacht hoor. Wel met de gedachte om inflatie tegen te gaan de producten bijv. duurder te maken en idd net genoeg...

Of maak extra geld en geef dit aan bedrijven als General Motors enz..

Maar als je producten duurder gaat maken, dan krijg je toch juist een inflatie :') ... Dat is toch wat het hele woord inflatie inhoudt, dat alles achterlijk duur wordt omdat we niet met z'n allen Miljonair kunnen gaan zijn .. Of snap ik het woord inflatie nu verkeerd :') ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:05

Je kan het wel doen als je het aan niemand vertelt :+

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:00

LimaMambo schreef:
Magiccc schreef:

nam jullie in het euroooootje :P

hebben we alles voor niks uitgelegd _O-

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:13

Volgensmij mag je als land sowieso niet meer geld drukken dan dat je goud hebt en als je meer geld bij drukt wordt het minder waard.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:39

LimaMambo schreef:
maar nu we in een crisis zitten.. waarom word er dan niet gewoon extra geld gemaakt in de geldfabriek?
ik bedoel.. een fabriek die papiertjes drukt.. hoe moeilijk kan het nou zijn? :P
heb ooit een keer willem wever gezien waarbij ze naar de nederlandse geld fabriek gingen.. en daar stonden pallets (!) geld opgestapeld..

of denk ik nu weer veeuuuls te simpel? :')

Ik ben in die fabriek geweest; als geld 10 keer door een geldautomaat is gehaalt wordt het vervangen door nieuwe briefjes ;) vandaar die pallets

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:41

LimaMambo schreef:
he.. maar we zijn dan wel allemaal miljonair :P

haha net zoals de Zimbabwanen; allemaal multimiljonair :))

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 00:09

Moderatoropmerking:
Ik laat het topic open omdat het onderwerp inflatie wel interessant is. Maar dan zijn discussies over de haarkleur van TS of over "in het eurootje nemen" niet echt de bedoeling. Graag ontopic over het onderwerp dus.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:33

LimaMambo schreef:
_Question schreef:

TS wist dat al hoor.. maar was benieuwd naar de reacties :+

Hahaha oopsie foutje .. :o

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:05

Ikima schreef:
Ach, dat dacht ik ook altijd toen ik nog een kind was, inmiddels weet ik wel beter.

precies!
het eerste wat ik deed bij de titel van dit topic lezen,was in Ts d'r profiel spieken hoe oud dit meisje was.
blijkt het een vrouw van 25 jaar te zijn?!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:33

Haha, toevallig had ik het hier net nog over met mn vriendinnen. Vroeger vond ik het ook stom van de overheid, dat ze niet gewoon een zooi biljetten bijdrukten. Inmiddels weet ik wel beter (gelukkig ;)).