Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
:
Magiccc schreef:nou zeg, arme TS! iedereen maakt dr voor dom uit
Je hebt trouwens een mooie uitleg 
Dan heb je dus €175 met de waarde van €100.
Mjay schreef:achter al dat geld moet een waarde zitten en dat zijn die staven goud die in de kluis liggen druk je meer geld dan wordt dat minder waardt en los je dus helemaal niets op.... er is dan meer geld wat hetzelfde waard is als wanneer er minder geld was dan betaal je dus gewoon ook overal 2 keer zoveel voor alles.
Citaat:Het jaar 1936 bracht niet alleen opvoering der bewapening op militair terrein, maar ook de opbouw van tolmuren op het gebied der economische verhoudingen. Vele regeringen streefden naar autarkie of streden met munt-verzwakking.
Nederland ging zwaar gebukt onder de gevolgen van de crisis, maar zijn Regering klemde zich nog angstvallig vast aan de gouden standaard. Het Goudblok was in die tijd wel enigszins afgebrokkeld, maar het stortte volkomen in elkaar toen op 25 September 1936 Frankrijk, de voornaamste steunpilaar van dit bouwwerk, zijn munt devalueerde.
De dag daarna volgde Zwitserland en in die nacht kwam ook voor ons land het grote avontuur.
In de ochtendbladen van Zondag 27 September 1936 werd bekend gemaakt, dat de gulden door een uitvoerverbod van goud was los gemaakt van het edele metaal.
Nu alle deelnemers aan het internationale monetaire spel stuk voor stuk de klassieke regels hadden geschonden, was Nederland, naar een tekenende uitdrukking, welke Dr Colijn later bezigde, niet in staat verder in zijn eentje bridge te spelen.
Op Maandag 28 September bleven de beurzen gesloten, terwijl de minister-president vóór het begin van de dagtaak zijn landgenoten met een weemoedige, doch tevens bemoedigende toespraak tot rust en vertrouwen aanmaande. Wettelijke maatregelen tegen prijsopdrijving werden met bekwame spoed getroffen, terwijl aan de Kamers van Koophandel werd opgedragen intussen een oogje in het zeil te houden.
Lieffiefi schreef:Ik zie de opmerkingen dit kan ze toch niet serieus bedoelen..?
Ik heb dit ook gedacht hoor. Wel met de gedachte om inflatie tegen te gaan de producten bijv. duurder te maken en idd net genoeg...
Of maak extra geld en geef dit aan bedrijven als General Motors enz..
... Dat is toch wat het hele woord inflatie inhoudt, dat alles achterlijk duur wordt omdat we niet met z'n allen Miljonair kunnen gaan zijn .. Of snap ik het woord inflatie nu verkeerd
?
LimaMambo schreef:maar nu we in een crisis zitten.. waarom word er dan niet gewoon extra geld gemaakt in de geldfabriek?
ik bedoel.. een fabriek die papiertjes drukt.. hoe moeilijk kan het nou zijn?
heb ooit een keer willem wever gezien waarbij ze naar de nederlandse geld fabriek gingen.. en daar stonden pallets (!) geld opgestapeld..
of denk ik nu weer veeuuuls te simpel?
vandaar die pallets LimaMambo schreef:_Question schreef:Haha ja een klein beetje weet Magiccc dat iedereen haar voor dom uitmaakt.... Stiekem dacht ik dat ook hahaha het is toch logisch. Maargoed, ts zal nu wel weten waarom we niet gewoon lekker geld bijdrukken
TS wist dat al hoor.. maar was benieuwd naar de reacties
).