Mag een school je profielkeuze weigeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:53

Uhm, mijn wiskunde veranderen?
In een Natuur en Gezondheid profiel, wat ik dus ga kiezen, kun je enkel A of B.
Mijn keuze was dus A, makkelijker kan niet in een natuurprofiel (in geen enkel profiel eigenlijk, behalve Cultuur en Maatschappij).

Hoe het zit met de tekorten weet ik wel, discussie hierover in mijn topic is niet nodig := .
Misschien anders een topic openen over de tekorten bij jullie werken, hier gaat het er namelijk niet over :o .

x_Rebecca

Re: Mag een school je profielkeuze weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:02

Nouja, het is geen discussie hoor.
Maar even tussendoor, wat voor advies hebben ze je gegeven dan? Om wél te gaan doen?
Wat wil je precies worden? Kun je op die opleiding ook niet terecht komen met bijvoorbeeld C&M of E&M? Dan kun je gewoon de makkelijke wiskunde kiezen, heb je daar verder geen last van.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 20:10

Maakt me niet uit, het is wel erg offtopic ;) .
Graag even ontopic houden dames :D .

Ik heb een CM advies gekregen.
Als je wiskunde advies C is, dan krijg je meteen al CM advies omdat je verder geen wiskunde C kunt kiezen.
Ieder advies van mijn vakken is positief behalve die van natuurkunde (terecht, laat ik vallen) en scheikunde (twijfel, maar waarschijnlijk nu positief).

Ik wil een aantal studies vrijhouden die mij erg leuk lijken.
Psychobiologie (of was het nu biopsychologie?) bijvoorbeeld, gedragstherapie bij dieren, noem maar op, dat soort dingen trekken mij best wel.
In specifieke studies heb ik me nog niet zo verdiept, maar de richting wil ik zeker vrijhouden.
Voor veel dingen heb je natuurkunde en wiskunde B nodig, maar dat zit er gewoon echt niet in.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:19

En als je C&M (moet je wel een kunstvak kiezen trouwens, misschien is creatieve therapie anders ook wat _O- ) kiest,
dan heb je Duits/Frans, Wiskunde C, Aardrijkskunde, Geschiedenis, (als keuzevak zou ik biologie doen, heb je meer aan dan bijv. economie als je een beetje de zorg kant op wil)..

Ja, ik denk dat het inderdaad lastig word om deze dingen te gaan doen met C&M...

Kun je anders niet een soort 'deal' proberen te sluiten?
Dat je bijvoorbeeld zorgt dat je voor wiskunde aan het eind van het jaar een 4 of 5 staat ofzo?

Jeetje, lastig eigenlijk. Vooral omdat een 6,5 helemaal zo slecht nog niet is :n

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 20:21

Het probleem is dat het heel erg moeilijk wordt om het cijfer nog omhoog te krijgen.
Ik heb namelijk een doorlopend cijfer gemiddelde, nu nog 2 toetsen.
Met geluk mag ik mijn laagste van dit jaar herkansen.
Een 4.5 dus 5 wordt echt heel erg moeilijk.
Ik ben zeker van plan volgend jaar meteen bijles te nemen, dat heb ik ook gezegd, maar zij vonden dat je niet meteen naar bijles moest grijpen, maar het zelf ook al moest kunnen oid := .

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:24

Dat kunnen ze niet verwachten.
Ik bedoel ik heb Duits, en ik sta nu voor mijn examencijfer een 5 (heb ik echt heel erg mijn best voor gedaan) en ik ben ook met Duits begonnen met een 4,8 ofzo.

Kun je niet proberen een gesprek aan te gaan met degene waarmee je het moet regelen en gewoon uitleggen dat je echt N&G nodig hebt enzo?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 20:32

We hebben het geprobeerd := .
Ze houden echt de poot stijf, het is CM of niets.
Ze brengen het dan wel formeel, maar waar het op neer komt is dat ik CM kan komen doen of dat ik gewoon op kan rotten.
De enige hoop die ik nog had was uitzoeken hoe het nou precies zat met het recht van weigeren, want op mijn school vonden ze dat ook erg apart.
Na de vakantie hoop ik dat mijn moeder even met mijn coördinator wil bellen, er is namelijk een gesprek geweest tussen de decaan van de andere school en de co van mijn eigen school, en na dat gesprek kreeg ik de andere school aan de lijn met het bericht dat ik was afgewezen.
Ik ben bang dat dat mijn enige mogelijkheid is..

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:34

Anders neem je C&M met biologie en scheikunde :+
Dan heb je alleen de verkeerde wiskunde, maar misschien is dat niet zo vreselijk...

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 05:39

Dat kan niet.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 06:02

Want?
Je mag toch zelf kiezen hoeveel vakken je in je vrijekeuze deel hebt?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 06:34

Sinds wanneer?
Dat is roostertechnisch ook niet eens mogelijk.
Dan nog, met geschiedenis en een extra kunstvak ben ik binnen 3 lessen ook depressief.
En om dan wiskunde er in een jaar achter aan te halen heb ik ook niet zoveel zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:03

ThaGirl schreef:
Dan hebben jullie het tegenwoordig wel erg makkelijk! ;) Wij moesten minimaal een 4,0 halen voor alle vakken geloof ik, en dan mocht je maximaal 2x een 4 hebben, als je deze dan genoeg compenseerde was je nog een bespreekgeval..

Wij mogen één 3, een 4 en een 5 of 3x een 5 hebben. En voor élk minpunt moet je een 7 er tegenover zetten (:.
2x een 4 is al blijven zitten bij ons.

Maar volgens mij mag een school het niet weigeren, tenzij de klassen vol zitten/ze denken dat je 't niet kan enz.

Vind 't bij jou apart, zeker omdat je voor Scheikunde gewoon afgerond een 7 staat?
Wiskunde is idd een vak, wat de meeste óf wel óf niet kunnen. (ken 't zelf ook.. totaal geen inzicht :') )
Maar je laat wel zien dat het beter word (Qua cijfers.) Dus ik vind eigenlijk dat ze totaal.. geen recht hebben om je te weigeren..

Kijk, als de klassen nou vol hadden gezeten oid, dan had ik het wel begrepen, zéker als nieuwkomer. ;)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 16:10

Het weigeren vind ik ook best wel absurd eigenlijk, zoals jij ook al uitlegd.
Ik ben namelijk heel erg benieuwd of het ergens op papier staat, een wet oid.
Ik vraag me af waar ze dat recht vandaan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:12

Ik vraag het me inderdaad ook af :j
Je moeder ging nog bellen toch? Dan zou ik toch als moeder zijnde écht wel willen weten waarom ze in godsnaam je weigeren.. :?

Of er een wet voor is zou ik niet weten.. Denk het zelf eigenlijk niet..

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 17:00

Ze zou misschien bellen ja, als ik toch met enigzins bronnen kwam waar het gaat over weigeren := .

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:40

Bij ons mogen ze het ook weigeren :) als je voor een vak onvoldoende staat die een hoofdvak in je profiel is, dan weigeren ze het.
En ook als een keuzevak niet in je profiel kan mag je die niet kiezen.
Maar bij mij raadden ze het ook niet aan om een bepaald profiel (n&g) te doen, maar die heb ik toch gekozen :) dus ze kunnen ook een advies geven waar je zelf verder over kunt beslissen.
Bij ons mag je al niet eens over als je 1 cijfer lager dan 4 hebt geloof ik. En dan nog moet je compensatie hebben met andere vakken (7's ofzo)