Op kamers, hoe doen (redden) jullie het financieel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Re: Op kamers, hoe doen (redden) jullie het financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:57

Ik leen ook bij de ibgroep, simpelweg om rond te komen met kamerhuur etc. En toch blijft het moeilijk, zeker als je tegenvallers hebt. Zo is vandaag mijn laptop overleden en dan moet er toch hals over kop een nieuwe kopen, want zonder laptop kan ik niks voor school. Dan moet ik toch geld lenen van mijn ouders, want met die 2 tientjes die nog op mijn rekening staan kan ik niet veel. Rest vd maand wordt dus op een houtje bijten. :)
Maarja, het hoort er bij he, ben allang blij dat ik kan studeren.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:11

Bij mij ligt het er heel erg aan per maand, de ene maand heb ik meer dan genoeg geld, de andere maand moet ik van heel weinig zien rond te komen. Aangezien mijn studie niet een vast rooster heeft, werk ik op uitzendbasis(wel goed betaald overigens :D ). Daardoor heb ik een behoorlijk variabel inkomen. Gemiddeld krijg ik zo'n 200-400 euro als loon binnen. Daarnaast nog 260 euro aan stufi. Mn kamer is rond de 300 euro, deze moet ik zelf betalen. Studie, boeken, collegegeld en verzekering betalen mn ouders.

@BraveSpots: Red jij het met 30 euro in de week? Is dat incl. uitgaan, kleren kopen, etcetc? Ik red het daar namelijk echt niet mee hoor! Voor mn boodschappen reken ik dat bedrag al, zonder uitgaan etc..

@ Mocca: De tegenvallers zijn inderdaad altijd lastig.. Mijn laptop ging laatst ook kapot, nu mn fiets.. Al het geld wat je hebt gespaard gaat dan ook meestal gelijk weer op.. :\

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:20

Ik vraag me af hoe jullie dat met je stalling/pensionkosten enzo doen?

Als ik op mezelf ga (wat ik heel graag wil), moet ik van me ouders ook alles voor mezelf nemen, behalve me opleidingskosten, maar dus wel me paard, me kamer-huur enzovoort.

Ik doe MBO dus dan krijg je zowiezo al niet zoveel studiefinanciering geloof ik. Weet iemand toevallig hoeveel je ongeveer krijgt als je MBO doet? die rekenoptie op de ib-groep site doet het nu niet.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:26

Ik weet niet hoe het zit met de stufi op het MBO...

Hoeveel rekenen jullie per maand aan boodschappen, en andere kosten zoals kleren etc.? Ik ben alle financiën nu een beetje op een rijtje aan het zetten voor volgend jaar, maar heb echt geen idee hoeveel ik daarvoor moet rekenen. Ik zit te denken rond de 60,- aan boodschappen? Misschien kan dat nog minder... ?

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:35

Even een stipje. Aangezien ik ook bezig ben met het orienteren op uit huis gaan.

Ik ben als het goed is bijna klaar met MBO. Daar is de basisbeurs iets meer dan 70 euro. Hoe hoog de aanvullende beurs is, is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Denk dat dat gemiddeld tussen de 150-250 euro is. Je kunt ook nog een lening krijgen, maar dat heb ik niet gedaan en dus geen ervaring mee.

Sinds ik 18 ben, moet ik wel alles zelf betalen (behalve mijn paard en ook geen kostgeld). Ik moet de zorgverzekering betalen, maar krijg ook zorgtoeslag dus dan is het wel te doen. Voor mijn 18e kreeg ik zak/kleedgeld, moest toen ook al eigen kleding betalen.
Maarrr... kom ik echt wat verder van huis te wonen, moet mijn paard misschien wel naar een pensionstalling. En dat moet ik dan dus ook zelf gaan betalen :=

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:52

60 euro per maand aan boodschappen? no way... dat ga je echt niet redden.
Dat is 14 euro per week...

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:55

Hahaha zo had ik nog helemaal niet gedacht :+ Is idd wel erg weinig.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:56

als je 30 in de week doet ben je goedkoop bezig :P

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 06:48

Nou dan verdien ik wel een applaus? Ik doe wekelijks voor 10 euro boodschappen, maximaal 15 euro als ik dure dingen moet halen. Ik eet in het weekend bij mijn ouders, maar door de weeks wel gewoon elke avond een normale avondmaaltijd. Prima te doen hoor, ik doe boodschappen bij de Lidl maar haal ook dingen bij de Super de Boer, let goed op de aanbiedingen en haal geen nutteloze dingen. :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:36

bittermoon schreef:
BraveSpots schreef:
Ik heb een hele lieve mama en papa :D . Die betalen zowel mijn kamer als 30 euro in de week aan 'leefgeld' voor mij. Kom ik ruim mee rond.

Hier (in België) leent er helemaal niemand voor zijn studie ;) .

ik meld me ook even in dit topic aangezien ik ook wil gaan studeren aankomend jaar:)

Bravespots het collegegeld in belgie is ook een stuk lager toch? ;)
voorbeeldje: diergeneeskunde in NL: ~ongv 1.500,=
diergeneeskunde in BE: ~ongv 500,=

de kamers schijnen in belgie ook een stuk goedkoper te zijn?
opzich vind ik het wel een fijn idee dat het in belgie qua geld makkelijker te doen zou zijn, want zowel in antwerpen als gent is nadrukkelijk gezegd dat een bijbaantje naast de studie (diergeneeskunde) zo goed als niet te doen is.. (ik ga naar belgie als ik in NL uitgeloot wordt)

Collegegeld is idd goedkoper. Kamers valt te zien per regio hoor. Ik studeer in Brussel en aangezien dat geen echt bekende studentenstad is zijn de kamers schaars. Ik betaal dan ook 280 (volgend jaar 300) voor een behoorijk kleine kamer. Gent is wel wat goedkoper, hoewel je soms ook moet geluk hebben :).

Maar dan nog, als je ouders hier geen kamer willen of kunnen betalen, dan is het vrij normaal dat je gewoon pendelt elke dag. Lenen is wel het laatste waar men aan denkt. Hier bestaat dan ook (voor zover ik weet) geen speciale leningen voor studenten zoals die in Nederland bestaan.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:40

elske_ schreef:
@BraveSpots: Red jij het met 30 euro in de week? Is dat incl. uitgaan, kleren kopen, etcetc? Ik red het daar namelijk echt niet mee hoor! Voor mn boodschappen reken ik dat bedrag al, zonder uitgaan etc..

Kleren kopen zit daar niet in, uitgaan wel. Maar dat is te verwaarlozen, ik ga alleen weg in het weekend en dan verdoe ik mss 5 euro ofzo, en das al veel ;) . Ik verdoe aan boodschappen puur zo'n 15/20 euro in de week, wel eten dan. Shampoo en zulke dingen doe ik mee van thuis.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 14:47

Ik heb een beetje een probleempje.

Aangezien ik volgend jaar dus op kamers ga, ben ik al aan het zoeken naar kamers en heb ook al op verscheidene gereageerd. Nou heb ik reactie terug van iemand, echt een buitenkansje. 18m2 voor 257,- in de maand, met eigen wastafel.
Ze hebben me uitgenodigd voor morgenavond, om te komen kijken. In eerste instantie hadden ze me afgewezen, maar om eea wat ik morgen hoor wilden ze toch graag kennis maken.

Nu zijn mijn ouders het er niet zo mee eens. Ze vinden dat ik eerst goed moet gaan leren voor mijn examens (wat ik ook al aan het doen ben) en me daarna pas moet gaan oriënteren op een kamer. Nu is dit echt een buitenkansje en wil ik graag gaan kijken... Dilemma dus...
Aan de ene kant begrijp ik mijn ouders volkomen, ik wil ook dolgraag slagen natuurlijk. Maar aan de andere kant, ik ben 18, en wil nu ook wel eens mijn eigen zaakjes regelen...

Wat zouden jullie doen... ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:53

Ik zou eerst je examens maar eens halen voordat je naar een kamer gaat kijken :) Want voor hetzelfde geld moet je nog een jaar op school zitten omdat je gezakt bent. Dus waar wil je dan de kamer van betalen?

Mijn ouders hebben de 'leuke' deal: als je uit huis gaat, betaal je alles zelf. Mijn zus heeft daardoor heel veel moeten lenen en ik heb daarom gekozen thuis te blijven wonen :=

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 14:55

Dat nog een jaar op school zitten gaat voor mij niet op, ben in de 4e al blijven zitten.
Bovendien is zakken uitgesloten ( :+ ) omdat wij alle examens mogen herkansen..

Hetgene wat me dwars zit, is dat dit zo'n mooie kans is waarvan ik denk dat ik die niet nog een keer tegen zal komen. Het is een mooie ruime kamer voor een superprijsje..

edit: Het plan een tijdje geleden was ook dat ik het eerste jaar thuis zal blijven wonen. Maar nu begint het toch wel erg te kriebelen en wil ik dolgraag uit huis... :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:56

Dan zou ik zeggen: ga gewoon kijken :) misschien is het wel helemaal niets! Maar als het echt je droomkamer is, moet je die kans niet laten lopen (aangezien je niet kunt zakken)

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:18

Ik zou gewoon gaan kijken, je weet immers niet of het wat is! Kamer kan tegenvallen, huisgenoten ook, dus het is helemaal niet zeker dat de kamer perfect is voor die prijs ;) Ik zou de kans om te kijken iig niet laten schieten!

Mijn plan was overigens ook om het eerste jaar thuis te blijven wonen, maar had na 3 maanden al een kamer! :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:42

Ik zou zeker gaan kijken, klinkt als een buitenkansje! Liever een paar maanden extra betalen voor een superkamer dan in september in een kast terecht komen die ook nog eens veel geld kost!

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 17:15

Nog bedankt voor de reacties.
Helaas kwam ik er zostraks achter dat ik morgen moet werken, en dus helaas niet kan. Ik kan jammer genoeg niet zomaar een uur eerder weg van m'n werk, dus heb gevraagd of ze een andere afspraak kunnen maken. Als dat niet zo is, dan jammer maar helaas :)
De kamer was beschikbaar per 1 juni, en wil toch echt pas vanaf 1 juli gaan huren, dan weet ik ook zeker of ik geslaagd ben :)

Ik heb nog lang genoeg de tijd, we zien wel hoe het loopt :D

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:22

Waar ga je studeren dan? Want eind juni komen hier in huis 2 kamers vrij :P

EDIT

even in je profiel gespiekt en zie dat je naar Zwolle gaat.
Dan is Leeuwarden niet zo handig :+
Laatst bijgewerkt door Nessa op 06-05-09 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:24

ik denk dat het moeilijk is om financieel rond te komen als je studeert en zelfstandig woont.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:25

Ik ga in september beginnen aan de uni van Leiden. Géen idee hoe ik het ga redden. Heel veel lenen denk ik 4 jaar lang :=
Ga twee studies volgen (rechten & bedrijfswetenschappen) die allebei duur zijn qua boeken. Ik ga bij een studie en studentenvereniging, ik ga zeilen, ik ga bij de sportschool, ik moet de huur betalen, zorgverzekering, eten, kleding, collegegelden, zal een hoop uitgaan en zo nog een heleboel meer uitgaven :P

Idd goed alles bij houden aan inkomsten en uitgaven. Dan krijg je overzicht en zie je ook snel in of alle uitgaven wel nodig zijn.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:08

4 jaar lenen? Als je dit allemaal gaat doen en 2 studies in 4 jaar afrond heb je volgens mij geen tijd meer om te slapen :D

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:09

Rechten en Bedrijfswetenschappen zijn geen twee universitaire studies ;) Bedrijfswetenschappen is een onderdeel (minor) van Rechten waardoor je 70% rechtenvakken volgt en 30% bedrijfswetenschap vakken.

Ik studeer wel twee studies Criminologie en daarbij nog Rechten maar gelukkig is het ook een combinatie van effectief studeren en twee opleidingen die maar weinig contacturen hebben :)

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:18

Pfoe. :oo Wat krijgen veel mensen geld van hun ouders. := Ik betaal alles zelf en dat betekent dus ook collegegeld, boeken en zorg. :\ Wat met een gemiddelde kamerhuur en mijn telefoonabbo al neerkomt op een 500-600 euro per maand. :\ En dan heb ik nog niet eens boodschappen, boeken, uitgaan, kleding, spullen voor in de kamer e.d. :\

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 10:18

Hoe doe je dat dan allemaal Liedje? Werk je heel veel ofzo.. ? Of leen je ook?