Maarja, het hoort er bij he, ben allang blij dat ik kan studeren.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

). Daardoor heb ik een behoorlijk variabel inkomen. Gemiddeld krijg ik zo'n 200-400 euro als loon binnen. Daarnaast nog 260 euro aan stufi. Mn kamer is rond de 300 euro, deze moet ik zelf betalen. Studie, boeken, collegegeld en verzekering betalen mn ouders.
Is idd wel erg weinig.
bittermoon schreef:BraveSpots schreef:Ik heb een hele lieve mama en papa. Die betalen zowel mijn kamer als 30 euro in de week aan 'leefgeld' voor mij. Kom ik ruim mee rond.
Hier (in België) leent er helemaal niemand voor zijn studie.
ik meld me ook even in dit topic aangezien ik ook wil gaan studeren aankomend jaar:)
Bravespots het collegegeld in belgie is ook een stuk lager toch?
voorbeeldje: diergeneeskunde in NL: ~ongv 1.500,=
diergeneeskunde in BE: ~ongv 500,=
de kamers schijnen in belgie ook een stuk goedkoper te zijn?
opzich vind ik het wel een fijn idee dat het in belgie qua geld makkelijker te doen zou zijn, want zowel in antwerpen als gent is nadrukkelijk gezegd dat een bijbaantje naast de studie (diergeneeskunde) zo goed als niet te doen is.. (ik ga naar belgie als ik in NL uitgeloot wordt)
.elske_ schreef:@BraveSpots: Red jij het met 30 euro in de week? Is dat incl. uitgaan, kleren kopen, etcetc? Ik red het daar namelijk echt niet mee hoor! Voor mn boodschappen reken ik dat bedrag al, zonder uitgaan etc..
. Ik verdoe aan boodschappen puur zo'n 15/20 euro in de week, wel eten dan. Shampoo en zulke dingen doe ik mee van thuis.
Want voor hetzelfde geld moet je nog een jaar op school zitten omdat je gezakt bent. Dus waar wil je dan de kamer van betalen?
) omdat wij alle examens mogen herkansen..
misschien is het wel helemaal niets! Maar als het echt je droomkamer is, moet je die kans niet laten lopen (aangezien je niet kunt zakken)
Ik zou de kans om te kijken iig niet laten schieten!

Bedrijfswetenschappen is een onderdeel (minor) van Rechten waardoor je 70% rechtenvakken volgt en 30% bedrijfswetenschap vakken.
Wat krijgen veel mensen geld van hun ouders.
Ik betaal alles zelf en dat betekent dus ook collegegeld, boeken en zorg.
Wat met een gemiddelde kamerhuur en mijn telefoonabbo al neerkomt op een 500-600 euro per maand.
En dan heb ik nog niet eens boodschappen, boeken, uitgaan, kleding, spullen voor in de kamer e.d.