Wie heeft er ook een SMART? (auto)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:48

Tot nu toe is peugeot me wel altijd goed bevallen, dus dat is een idee.
Het allerliefste zou ik een audi willen, qua comfort etc, maar die zijn dan weer niet zo zuinig en boven budget!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:50

Collega van me heeft een smart en een oom ook. Wat ik van beide hoor is dat de beurten duur zijn, banden kun je niet van voor naar achter leggen omdat het andere maten zijn. Daarbij zijn er niet veel klussers die iets kunnen met de alto en moet je bijna altijd bij een garage onderhoud doen.

Mijn moeder heeft een suzuki alto, lekker zuinig, toch 5 deurs en je kan makkelijk mensen meenemen. Evengoed goedkoop in verzekering en wegenbelasting en niet zo duur in onderhoud tevens ook bij te houden door handig familielid/kennis.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:34

Toch heb ik gehoord dat er in een Smart for Two een kooiconstructie zit en daardoor juist een hele veilige auto is. :)

Je kan ook kijken naar een Peugeot 107, Citroën C1 of een Toyota Aygo. Praktisch dezelfde autootjes om te zien, ook erg zuinig, iets groter dan een smart, dat wel. Een alto kan inderdaad ook nog, die kun je voor 8000 geloof ik nieuw kopen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:36

Xono, goede kooiconstructie is ook niet hetzelfde als een goede kreukelzone.
Laatst bijgewerkt door Bienotje op 22-04-09 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:37

Citaat:
Toch heb ik gehoord dat er in een Smart for Two een kooiconstructie zit en daardoor juist een hele veilige auto is. :)

Dit klopt ook zeker, van de zijkant, of als je over de kop gaat, zit je in een smart super veilig.

Bij een frontale botsing heb je echter helemaal niks voor je, je zit direct achter de ruit zogezegd en je hebt die andere auto/boom/muur dus meteen op schoot.

Edit, daar moet ik aan toevoegen dat je in de meeste goedkope autotjes van alle kanten de ander meteen op schoot hebt, dus wat dat betreft is een smart echt niet slecht!

(een oude alto oid daar kom je volgens mij na een parkeerbotsinkje al niet meer uit, overdreven natuurlijk he)

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:47

Ik heb ook een smart For2. Heb hem destijds gekocht omdat hij zeker als zeer veilig te boek staat!! (je hebt geen motor voor je die je op schoot krijgt!!) En de kooi gaat ook voor langs.

De meeste handige hansies kunnen het onderhoud van de smart prima zelf doen. Het kleine motortje achterin is misschien wat lastig met grote handen.. maar je tilt hem er ook zo uit.. (voor het geval er zeer groot onderhoud gedaan moet worden) Filtertjes vervangen enzo is piece of cake. (net als bij de andere auto's)

De smart loopt max 140. Dan rijdt ie nog prima zelfs. Loopt lekker goedkoop en laag in de verzekering en wegenbelastign. Tevens hebben ze nu een aantrekkelijk lease voorstel.. een smart voor 5 euro per dag..

Het enige nadeel is dat de kooi van de smart niet zo heel makkelijk open te knippen is door de brandweer. (komt door de constructie van buisjes in buizen) De hydraulische kniptang werkt daar niet goed op.. De oplossing is simpel.. een glazen dak nemen...

succes met het kiezen van je autootje..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:00

Ach, als je een onveilig autootje rijdt, kan hij beter één en al kreukelzone zijn, als je dan een frontale botsing krijgt, ben je tenminste op slag de pijp uit :))

Ik zelf rijd (o.a. ivm de veiligheid én ivm de comfort) een Ford Mondeo. Lekker ruim, goede stoelen en ja...opzich redelijk zuinig. 1:16 op diesel. De wegenbelasting is alleen elke keer even slikken. 104 eurie per maand :o

zap

Re: Wie heeft er ook een SMART? (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:06

Haaai!
Ik heb ook weleens in een smart gereden (meegereden) en vond het echt onhandige hobbelwagens :P. Op de snelweg schoot het ook voor geen meter op :P

Qua zuinigheid weet ik er overigens niks over.

Tegen de tijd dat je je auto wegdoet geef je dan even een seintje..... tenminste als je hem particulier wilt verkopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:36

luxx schreef:
Zou persoonlijk en zeker voor die prijs toch voor een wat grotere auto gaan..

Dan denk ik dat je je iets meer had moeten verdiepen in dit filmpje voor je dit onzinnige oordeel velt, je ziet immers toch dat de kooiconstructie nog geheel in takt is?

Wbt de Smart, ga niet voor het oudere type, ze zijn niet voor niets zo goedkoop, motoren zijn geheel afgetrapt.
Met een 70.000 km zijn deze al aan revisie toe en dan staan ze bij de handelaar gedumpt.....Erg slechte constructie, motoren zijn niet gebouwd op het vermogen wat er aan board van dit kleine autootje zit :D

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:39

Ik heb er 2 gehad.
Geweldig fijne autootjes. +:)+

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:42

Inderdaad chiqa _/-\o_ , enige dat ik spijtig vind aan smart zijn de vooroordelen van mensen tegenover de nieuwere generatie.

Wij hebben thuis paar auto's, onderandere nieuwe volvo c30 r design en v70. Je moet maar raden welke auto gebruikt word als ik hem niet nodig heb. Omdat hij zo leuk rijd :)

Onderhoud is inderdaad duurder maar dat bepaal je grotendeels zelf, als je naar chique mercedesgarage gaat ben je inderdaad veel kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:00

Katia, dat houd je altijd wel vooroordelen. Komen 9 van de 10 keer af van mensen die er alleen naar hebben mogen kijken en dr een uur over doen om het motorblok van een Smart te vinden.
En dr net zo lang over zullen doen om zijn achteruit te vinden als ze hem uberhaupt al aan de praat kunnen krijgen :D :D
Zulke waardeloordelen houd je altijd wel, over elk merk.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:02

katiavl schreef:
Ik heb een smart, een betere auto kan ik niet voorstellen! Veilig, leuk om te rijden, comfortabel meer kun je niet wensen.

Dat lijkt me dus juist een groot minpunt van een smart, aangezien het een heel klein autootje is heb je al snel dat als je een fiks ongeluk krijgt dat er weinig over is van je auto (en dus ook van jouzelf)

Overigens zijn het zoiezo mijn auto's niet, vind het net invalidenkarretjes :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:05

Weer zo'n vooroordeel, heb je je erin verdiept Silvaantje voordat je deze opmerking plaatste? :)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:07

Een Smart is niet echt mijn ding, vond m niet echt confortabel zitten.
Ik heb nu een peugeot 107, is ook zuinig 1/22.
Laatst bijgewerkt door roxiie op 22-04-09 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:08

Nee niet echt dat klopt, maar het lijkt mij gewoon dat als er een grote auto tegen zo een klein autootje aanknalt, je gewoon een groter risico loopt op letsel in zo'n klein autootje.
En dat is niet aanvallend bedoeld, want ik heb zelf ook een heel klein autootje, een suzuki alto. Maar ik weet dan ook dat ik er beter geen ongeluk mee kan krijgen want dan blijft er ook van mijn auto weinig over :)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:14

Laatst bijgewerkt door tones op 22-04-09 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:15

Silvaantje schreef:
Nee niet echt dat klopt, maar het lijkt mij gewoon dat als er een grote auto tegen zo een klein autootje aanknalt, je gewoon een groter risico loopt op letsel in zo'n klein autootje.

Als ik jou nu vertel dat zijn grotere broer de BMW 7 serie van de weg is gehaald omdat hij zijn botsingproef niet kon doorstaan?
De grootte van de auto heeft niets met veiligheid te maken, wel de kooiconstrcutie, de kreukelzone,
veiligheidsvoorzieningen als wegklappende pedalen, materiaal waar de auto van gemaakt is, (Zij)airbags
etc etc..
Dat is niet zomaar even, o het is een kleien auto dus is hij voor de regel onveilig.
Als je nu eens de mini van tegenwoordig neemt, dan zal hij een stuk veiliger zijn dan zijn oudere broer,
omdat er toen nog helemaal geen eisen werden gesteld aan veiligheid.

De Smart is een van de veiligste auto's in zijn klasse, lees de botsproeven er maar op na.
Zelf een aanrijding met een blok staal stap je nog heelhuids uit.
Kunnen nog veel merken, en grotere auto's een puntje aan zuigen.

Dat hij niet duurzaam is, is een ander verhaal, maar zeker geen wagentje wat je moet onderschatten.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:18

ik heb er ook een gehad en ben blij dat ik hem na een jaar de deur uit kon doen... vreselijke stoelen en met een lekker zijwindje ging al vrij snel slingerend over de weg.

Wel klopt het dat een Smart de veiligste auto is van zijn soort,maar een frontaal kusje van een dikke BMW zal je wss niet meer kunnen navertellen.
Wat ook een voordeel is bij een Smart is de wegenbelasting en dat je voor een relatief normaal bedrag een volle tank hebt (gaat ook maar 22 liter in :D ).

Ik heb wel een Brabus uitvoering gehad en daar zaten wel lekkere brede banden onder en het was gewoon een luxe uitvoering,maar een "normale" Smart zou er bij mij niet meer in komen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:19

Ik lees ook even mee, heb je niet heel weinig bergruimte in een smart. Vind de nieuwe fiat 500 ook helemaal geweldig.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:19

Helemaal mee eens Chiqa! En alleen de oudere smarts stoppen bij 70.000km. Maar de fabriek reviseert deze motoren onder garantie, omdat er inderdaad een fout in zat. Dus als je een smart koopt van 2001 of ouder, dan moet je erop letten dat de motor al gereviseerd is.

Valine: een brabus! Gaaf 8-)

pqwe33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:08

Hoe is de wegligging? Ik ben nml echt een idioot op de weg met mijn VW Golf 2 liter (supersnel de bocht om scheuren, e.d) en wil niet het risico lopen van de weg te vliegen :p Of is dat zowieso niet mogelijk omdat het vermogen minder is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:11

Ligt geplakt aan de weg cctje, alleen geen Brabus uitvoering nemen met van die brede sloffen, dat komt niet bepaald ten goede aan de wegligging :D Hoe interessant dat er ook uit mag zien het comfort is ver te zoeken.
Zou gewoon voor de smalle bandjes gaan. Ik vind ze iig heerlijk rijden en voel me er erg veilig in.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:14

Wij gaan morgen kijken voor een Smart Cabrio, maar zijn deze auto's wel geschikt voor langere mensen? Ik ben 1.83m. en heb redelijk lange benen, maar zit wel graag dichter op m'n stoel dan dat eigenlijk de bedoeling is, zeg maar.

pqwe33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:18

En hoeveel Pk zit er in zo'n Smart? Ben op zoek naar een zuinigere auto, maar mijn huidige auto heeft 114 Pk, vind het zo jammer om daarop in te leveren... Maarja minder Pk = zuiniger